Bensiini/kaasu-auton muutoskatsastus pelkästään bensiinikäyttöiseksi?

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
MultiplaJTDmies
GFF
Viestit: 1311
Liittynyt: 22.01.2010 12:05
Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen

Bensiini/kaasu-auton muutoskatsastus pelkästään bensiinikäyttöiseksi?

Viesti Kirjoittaja MultiplaJTDmies »

Kaikkea kysellään kerhosta, joten tällaiseenkin pitäisi osata jotain sanoa. Nyt oli kyseessä, kuinka ollakaan, Multipla, jonka kaasulaitteisto ei enää ole ilmeisesti oikein kunnossa (liekö vuotoa, tankkien "parasta ennen" päivä mennyt tms.), mutta bensiiniosasto aivan käypä. Eli olisiko mahdollista esim. tyhjät pullot poistamalla ja kaasulaitteisto/putkisto jotenkin "salpaamalla" muuttaa ajopeli pelkästään bensiinikäyttöiseksi muutoskatsastuksen kautta? Samasta mallisarjastahan on tässä tapauksessa muuten täysin identtinen perus-bensiiniversiokin. Käyttövoimaverokin henkilöautona poistuisi, pakettiautona toki kaasuhybridinäkin aika edullinen eli sama vajaat seitsemänkymppiä vuodessa kuin dieselilläkin. Suomessa on jokunen muukin samantyylinen auto, muistaakseni muutama kaasu-Punto ja taitaa olla kaasu-Qubokin (=Fiorinon "fiininpi" henkilömalli), Qubot ainakin ovat kaikki ns. omatuontia. Kaasu-Multiplassa on perinteinen Marean/BravX:n kanssa yhteinen 1,6 ie-kone, jälkimmäisissä muistaakseni aina erittäin yleinen Fire 1,4 ie 95hv kaasuvempelein (Quboon taisi liittyä vielä sellainen erikoisuus, että kun auto on yhtä kuin Citroën Nemo ja Peugeot Bipper, niin perus-bensiinimoottorisissa taisi olla PSA:n 1,4-litrainen TU-moottori, mutta kaasu-bensiini-malleissa aina tuo Fire kaasulisälaitteiston kera. Suomessa ei liene yhtään Fiat-merkkistä perus-bensakoneista, että voisi tehdä vertailuja, mutta oletus on, että pelkät bensakoneet ovat sisarmallien tapaan tuolla PSA-moottorilla; koneet on helppo tunnistaa mm. ilmansuodattimen kotelosta).

Niin, ja lisäys vielä: kaasu-Multiplan bensiinitankki on varsin iso, joten sitäkään ei tarvitsisi välttämättä vaihtaa. Kaasu-Punton ja -Qubon bensatankkien kokoja ei ole tullut tarkasteltua tai vertailtua perusmalleihin.

Toinenkin lisäys tai paremminkin tarkennus, kun vähän pengoin teknisiä tietoja sekä etenkin kuvia mm. Mobile.de-palvelusta: kaasu-Fiorinojen ja -Qubojen Fire-moottori onkin 1,4 77hv 8v, joka on tuttu mm. Albeassa ja taisipa olla Grande Puntossa sekä kakkosmallin Lancia Ypsilonissakin, eikä 1,4 95hv 16v. Näytti siltä, että PSA:n TU-moottori (1360cm3 ja usein 73 hv) oli varsin pitkään alkusarjoissa Fire:n edeltäjä myös Fiateissa, mutta jostain 2010-luvun alusta lähtien sitten ranskalaisen koneen korvasi em. Fire 77hv (1368 cm3 ja 77hv). Näiden pelkkien bensiinimoottoristen osuus käytetyissä tuolla keskemmällä Eurooppaa on tosi pieni, suurin osa on dieseleitä (1,3 jtd), eikä bensa-kaasu-mallejakaan ole kauheasti tarjolla. Ei ihme, että taannoin paikallinen merkkiliike (ei Delta) ihmetteli minulle, että miksei pelkkää bensakoneista Fiorinoa saa maahan, kun sitä oli erityisesti kyselty pikkuperheisiin - ja jouduttu tarjoamaan ei-oota.......
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
VTO
Viestit: 1446
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Bensiini/kaasu-auton muutoskatsastus pelkästään bensiinikäyttöiseksi?

Viesti Kirjoittaja VTO »

Onhan autoja konvertoitu sekä kaasu-, että etanolikäytölle, joten luulisi onnistuvan toisinkin päin. Tietysti voi olla vuosimalliin tms liittyviä rajoitteita, esim päästöarvojen suhteen. Itse aloittaisin homman kysymällä joltakin järkeväksi olettamaltani muutoskatsastajalta. Käytäntö on opettanut, että tulkinnat vaihtelvat, vaikka säännöt ovatkin samat....
Vastaa Viestiin