Fiorino 1,3 mulidiesel lämpö ongelma.

Yleistä keskustelua Fiateista, mielipiteitä, kysymyksiä (ei tekniikka) yms.
Fiatuser58
Viestit: 5
Liittynyt: 07.01.2021 20:09

Fiorino 1,3 mulidiesel lämpö ongelma.

Viesti Kirjoittaja Fiatuser58 »

Pakkasaamuna huomasin, että ulkolämpötila lämpömittari näyttää +6 ja kun ajelin muutaman kilsan, niin nousi +28 asteeseen. Moottorin lämpötila ei noussut kun hieman ja lämppäristä tuli vain haaleaa ilmaa. Normisti moottorilämpö nousee sinne mittarin puoliväliin ja lämmintä tulee huvin sisään. Jäähdytin nesteet ehdin tarkistaa ja se on OK. Mistä sitten vikaa arvailemaan. Voisi olla termostaatti vika, mutta ensioire se ulkolämpötilan virhearvo ihmetyttää.
Avatar
Luigi
Viestit: 9538
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Fiorino 1,3 mulidiesel lämpö ongelma.

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Ulkolämpötilalla on yleensä oma anturinsa, joka on usein jommassakummassa sivupeilissä. Yleensä itse anturi ei ole rikki, vaan jossain välillä olevassa liittimessä on kosteutta tai hapettumaa, tai liitin on päässyt löystymään. Moottorin toimintaan ei pitäisi vaikuttaa, mutta ilmastoinnin toimintaan kylläkin.

Jos moottorin lämmöt ei näytä nousevan, kannattaa kokeilla jäähdyttäjältä lähtevien letkujen lämpöä. Ennen termostaatin aukeamista niiden pitäisi olla aika viileitä. Jos alkavat sitä ennen lämpenemään, laskee termostaatti läpi.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
woimasavu
Viestit: 308
Liittynyt: 08.02.2017 18:16

Re: Fiorino 1,3 mulidiesel lämpö ongelma.

Viesti Kirjoittaja woimasavu »

Fiatuser58 kirjoitti: 06.03.2024 07:01 Pakkasaamuna huomasin, että ulkolämpötila lämpömittari näyttää +6 ja kun ajelin muutaman kilsan, niin nousi +28 asteeseen. Moottorin lämpötila ei noussut kun hieman ja lämppäristä tuli vain haaleaa ilmaa. Normisti moottorilämpö nousee sinne mittarin puoliväliin ja lämmintä tulee huvin sisään. Jäähdytin nesteet ehdin tarkistaa ja se on OK. Mistä sitten vikaa arvailemaan. Voisi olla termostaatti vika, mutta ensioire se ulkolämpötilan virhearvo ihmetyttää.
Todennäköiseti joku setämies taas harrastanut painepesurilla pesua. Anturi on kuljettajan puoleisen peilin sisällä. Peililasin irroittamalla sinne saa uuden anturin, piuhat poikki ja kolvaa kutistesukan kera johtimet kiinni, tein joskus saman jtd stilossa. Anturi on kutakuinkin tämän näköinen:
https://www.ebay.co.uk/itm/385582636537 ... Sw9MtkToNg

Toki nykylaatu huomioon ottaen voi kokeilla heilutella oven/rungon läpivientikumia josko siellä jo johto menossa poikki parilla säikeellä enään kiinni.
Fiat 500L 1.4 95
kitkar745
Viestit: 360
Liittynyt: 20.11.2021 17:48
Paikkakunta: Tampere

Re: Fiorino 1,3 mulidiesel lämpö ongelma.

Viesti Kirjoittaja kitkar745 »

Eikös se ollu joku fiiatin pakettiauto kun useassa paikassa korjattu eikä vikaa löydetä. Lopoupeleissä oli tuo markan osa joka häiritsi moottorinohjausta kun oli kerta rikki.
Fiat stilo multiwagon 1.9 jtd actual120
Avatar
Nipa
GFF
Viestit: 3376
Liittynyt: 28.04.2003 23:05
Paikkakunta: Askola

Re: Fiorino 1,3 mulidiesel lämpö ongelma.

Viesti Kirjoittaja Nipa »

Onko tietoa mikä anturityyppi tuo on? Veikkaan että NTC10 joita saa suomesta alle eurolla.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Fiatuser58
Viestit: 5
Liittynyt: 07.01.2021 20:09

Re: Fiorino 1,3 mulidiesel lämpö ongelma.

Viesti Kirjoittaja Fiatuser58 »

Kiitos hyvistä kommenteista. Vika korjaantui itsestään. Tai en tiedä auttoiko akkujohdon irroitus hetkeksi. Nyt mittari näyttää oikeaa lämpötilaa ja lämpöa tulee. Pesu ei varmaankaan ongelma, koska pärjään yhdellä pesulla vuodessa kunhan sen tekee kesän alussa.
Avatar
Luigi
Viestit: 9538
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Fiorino 1,3 mulidiesel lämpö ongelma.

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Noissa on niin pienet vastusarvot, että pienikin tilapäinen häiriö näkyy isosti. Ei ole ihan harvinaista, että joskus näyttävät omiaan, ja suurin harmi silloin on ilmastoinnin sekoilu.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Vastaa Viestiin