Fosforihappo
Muuten varmaan ihan hyvä mutta tota sinkkispraytä ei kannata mihinkään vaativaan / kulutuskestävyyttä vaativaan aplikaatioon laittaa, eli käytännössä yhtään minnekään 3M sinkkisprayta voi mahdollisesti käyttää "pistehitsisaumojen" välissä mutta sekään ei sovellu muualle ja tuli ainakin parivuotta sitten aika huonosti purkista pihalle. Wurthin paska taas ei oikein palakaan kunnolla eli haittaa hitsausta ja lähtee raaputtamalla pois (tai melkein puhaltamalla )... -> ovat huokoisia maaleja, parempi pohjamaaliksi esim 2 komponentti epoksi tai sitten peittausmaali (2k happomaali) joka on sitten mahdollisesti konstikkaampi käyttää koska saattaa vaatia välimaalin ennen pintamaalia toisin kuin epoksi joka päällemaalattava. (raakoja yleistyksiä parin maalimerkin kokemuksella )3P kirjoitti:
Ruostumisen jatkumisesta ei minulla ainankaan vielä ole kokemuksia, kun olen käyttänyt ainetta vasta tämän kesän aikana. Hapon päälle olen vetänyt sinkkispayta ja sen päälle varsinaisen maalin.
GFF 1518 - 050 354 9376
What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason
Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason
Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
Paikallisessa maalikaupassa oli 1l purkkeja 30% fosforiahappoa ruosteenpoisto tarkoitukseen. Hintaa taisi olla 9e /pullo ja sellainen matkaan tarttuikin. Lisäksi innostuin kysäisemään apteekista sitruunahappoa ja sieltä pistivät 100g jauhepurkin käteen ~1.2e hurjaan hintaan ja nyt on kaikki myrkyt hyllyssä . Pitää siis kokeilla miten mömmöt vaikuttavat käytännössä.
"Elektrolyysi??, kätevä keksintö ruosteisten osien puhdistukseen. Muoviämpäriin vaan vettä ja Ruokasoodaa, pala rosteripeliä. Akkulaturin plus kaapeli kiinni rosteri palaan ja maajohto puhdistettavaan kappaleeseen ja ei ku virrat päälle.. Rosteripelti ei sitten saa koskettaa puhdistettavaan kappaleeseen.... Kestää muutaman tunnin ennen kuin ruoste alkaa irtoamaan, mutta eipä tarvi hiekkapuhaltaa eikä muuten hiestää puhtaaksi... "
Lähde: http://www.kotinet.com/tero.kellosalo/locost.htm
Itse etunavat samalla keinolla putsasin ja tuli pirun hienot.
Lähde: http://www.kotinet.com/tero.kellosalo/locost.htm
Itse etunavat samalla keinolla putsasin ja tuli pirun hienot.
Tuolla on myös aihetta jonkin verran käsitelty. Hyvä menetelmä, jotain osia olen tuolla putsaillut. Sinkittyihin osiin vaan tuppaa hyökkäämään aika hanakasti, normaalin sinipassivoidun pultin pinta tuli huokoiseksi.
http://fiatforum.fi/viewtopic.php?t=7676
http://fiatforum.fi/viewtopic.php?t=937
Halvempaa on käyttää kidesoodaa, jota saa pesuaineeksi rautakaupoista ja maalausliikkeistä.
http://fiatforum.fi/viewtopic.php?t=7676
http://fiatforum.fi/viewtopic.php?t=937
Halvempaa on käyttää kidesoodaa, jota saa pesuaineeksi rautakaupoista ja maalausliikkeistä.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Hehee, tulee mieleen kun olin joku kuuden vanha, elikäs vuosi varmaan joku 80, niin isä laittoi kuplan kylkeen jotakin mömmöä purkista, jossa luki "ruosteensyöjä" tms. Siinä oli joku pahahampainen peikon naama kyljessä. Kuulostaisi käsittely aikalailla tuolta fosforihapolta... Eikös tällaisia tuotteita enää nykyään ole markkinoilla? En muista itse nähneeni.
Tuli haettua tuolta biltemasta 1L pullo tuota "Ruosteenpoistoainetta" (6.50 eur), jossa näyttäis olevan merkintä "> 30% fosforihappoa" ohjeena on että käsitellään ja pestään pois ja laimennus vedellä mahdollinen aina 1:10 asti, mites on onko porukka käyttänyt tätä niin että laimentaa, sivelee, antaa kuivua ja hioo ja maalaa? Lähinnä nyt kaipailen sopivaa seossuhdetta tuohon maalin alle jäävään seokseen koska paikat on sellaisia ettei viitti peseen ruveta...
Vetääkö vaan raakasti 1 osan tota (~30 %) mömmöä ja 10 osaa vettä ja kokeilee tuleeko hyvä? Esikäsittelynä varmaan vinkun virsikirja/kivi tohon pieneen ruostepaikkaan ja isompaan "tummaihoisen tukkaa"/lamellilaikkaa rälläkällä + putsaus tinnerillä...
Päälle tulee epoksipohjamaali + pintamaali...
Vetääkö vaan raakasti 1 osan tota (~30 %) mömmöä ja 10 osaa vettä ja kokeilee tuleeko hyvä? Esikäsittelynä varmaan vinkun virsikirja/kivi tohon pieneen ruostepaikkaan ja isompaan "tummaihoisen tukkaa"/lamellilaikkaa rälläkällä + putsaus tinnerillä...
Päälle tulee epoksipohjamaali + pintamaali...
GFF 1518 - 050 354 9376
What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason
Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
What each of us calls our 'necessary expenses' will always grow to
equal our incomes unless we protest to the contrary - G.S. Clason
Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin - Koivisto
Mulla olevan hapon seossuhdetta en tiedä, olen vain töpötellyt sitä pensselillä suoraan pullosta. Kuusi autoprojektia ja yksi mopo on tehty, ja sitä on vielä jäljellä vaikka kuinka, litran pullo.
Esikäsittelyssä sitten mielessä se, että tuo vaikuttaa vain pintakerrokseen, eli ruosteet pois mekaanisesti niin tarkkaan kuin mahdollista, ja vasta sitten hapotus niille jäljelle jääville pikkukoloille. Lämpimässä vaikuttaa nopeammin, joskus on tullut levitettyä vasta hitsatulle pellillekin, ja voin kertoa, että höyry pistelee nenässä aika ikävästi.
Esikäsittelyssä sitten mielessä se, että tuo vaikuttaa vain pintakerrokseen, eli ruosteet pois mekaanisesti niin tarkkaan kuin mahdollista, ja vasta sitten hapotus niille jäljelle jääville pikkukoloille. Lämpimässä vaikuttaa nopeammin, joskus on tullut levitettyä vasta hitsatulle pellillekin, ja voin kertoa, että höyry pistelee nenässä aika ikävästi.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
-
- Viestit: 232
- Liittynyt: 30.12.2003 15:29
- Paikkakunta: Oulu
Itse olen loppuputsannut elektrolyysissä puhdistettuja ripustuksen, jarrujen yms. osia 3-4% fosforihapolla. Aineena biltemasta saatava ruosteenpoistoaine (1l pullo sisältää 33% fosforihappoa). Laimentamalla tuo vajaaseen 10l vettä muodostuu kylpy jossa noita osia sitten uitan. Puhdistuu hienosti paljaalle metallille. Yhdessä elektrolyysin kanssa lyömätön menetelmä. Ei syövytä metallia, mutta tekee kiiltävät pinnat kuten pyöränakselit ja jarrusylinterit matan "harmaiksi", joten noihin osiin en ole uskaltanut käyttää.
Croma IE (TIe wanabee) vm 1989
Alfa GTV 2.0 V6 TBO vm 1995
Alfa 166 2.0 TS vm 2000
Alfa GTV 2.0 V6 TBO vm 1995
Alfa 166 2.0 TS vm 2000
Sitruunahappo on melko hidas, mutta kuitenkin tehokas ja suht luonnollinen aine. Kilo maksaa maalaisapteekissa noin 12 euroa, halvemmallakin voi löytyä ainakin suurempina erinä. Käytetään siten, että jauhe sekoitetaan perunajauhon ja veden kanssa (muista aina vesi ensin, sitten happo! ettei tule silmille!!!) paksuksi kiisseliksi, joka sivellään puhdistettavan kappaleen halutuille pinnoille.
Uuninluukkujen ja muiden rautaosien kanssa meillä on kaveripiirissä ollut hyviä kokemuksia tästä, kun liuoksen antaa muhia ulkosalla rauhassa noin viikon verran. Kannattaa muistaa, että hapot ja emäkset saattavat syövyttää alumiinia ja muita heppoisia materiaaleja, eli kannattaa ainakin kokeilla etukäteen koepaloilla ettei vahingossa tuhoa mitään arvokasta kevytmetallivannetta tms. Tietysti kuten kaikkien kemikaalien kanssa, seoksen lämmittäminen keittolevyllä nopeuttaa prosessia tuntuvasti. Ja suojalasit, oikeanlaiset kumihanskat ja luokitellut hengityssuojaimet ovat näissä hommissa oikeasti tarpeen, eikä nahkaessustakaan ole haittaa!
Toinen, nopeampi, mutta myös puhdasta metallia syövyttävä aine on lipeä, jota saa kaupasta ainakin Kodin putkimies -nimellä n. 5 % liuoksena (liuottaa 10 minuutissa maalit rautaosista) tai kilon 100% raepullona LVI-kaupasta alle kympillä. Toimii erinomaisesti ulkona tynnyrissä lämmittäessä.
Uuninluukkujen ja muiden rautaosien kanssa meillä on kaveripiirissä ollut hyviä kokemuksia tästä, kun liuoksen antaa muhia ulkosalla rauhassa noin viikon verran. Kannattaa muistaa, että hapot ja emäkset saattavat syövyttää alumiinia ja muita heppoisia materiaaleja, eli kannattaa ainakin kokeilla etukäteen koepaloilla ettei vahingossa tuhoa mitään arvokasta kevytmetallivannetta tms. Tietysti kuten kaikkien kemikaalien kanssa, seoksen lämmittäminen keittolevyllä nopeuttaa prosessia tuntuvasti. Ja suojalasit, oikeanlaiset kumihanskat ja luokitellut hengityssuojaimet ovat näissä hommissa oikeasti tarpeen, eikä nahkaessustakaan ole haittaa!
Toinen, nopeampi, mutta myös puhdasta metallia syövyttävä aine on lipeä, jota saa kaupasta ainakin Kodin putkimies -nimellä n. 5 % liuoksena (liuottaa 10 minuutissa maalit rautaosista) tai kilon 100% raepullona LVI-kaupasta alle kympillä. Toimii erinomaisesti ulkona tynnyrissä lämmittäessä.