Fosforihappo

Yleistä keskustelua Fiateista, mielipiteitä, kysymyksiä (ei tekniikka) yms.
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Meltdown kirjoitti:toi mömmö muuten on: CRC Rust Remover. Pitääpi käydä tesmaamassa autotallissa olevaan ruosteiseen Fordiin :)..
Kerro jäikö mitään jäljelle. ;)
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Mako
GFF
Viestit: 233
Liittynyt: 02.03.2007 22:12
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja Mako »

Ilmeisesti toi fosforihappo ei sovellu alumiiniosien hapettumien puhdistukseen?
Onko mitään keinoa, jolla saisi esim. laturin kopat ja vastaavat esineet putsattua hapettumista ilman hiomista?
Pitäisi jäädä valupinta näkyviin ja onhan ne aika vaikeita putsata mekaanisesti monimuotoisuutensa takia.
Nojoo, onhan lasikuulapuhallus keksitty, ja laturikin siellä käynyt jo, mutta olisi ihan muutenkin kätevää tietää alumiinin puhdistukseen sopiva aine.
Fiat 133 -76 MA
Lada 2102 16V
Fiat Milletrecento -65
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Elektrolyysillä puhdistui ainakin alumiininen vetokoukun tunnistelätkä, mutta sopivuus alumiinivalun puhdistukseen on minulle arvoitus. Itse kokeilisin varovasti.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
Meltdown
Viestit: 2710
Liittynyt: 13.03.2005 23:20
Paikkakunta: Järjenpää

Viesti Kirjoittaja Meltdown »

Kuva
hyvin tuntuu mömmö ruostetta syövän.. tässä kuvassa näkyy kuinka tossa on vielä märkää mömmöä ja toi valkonen on puhdistunut ruosteesta..
There are 2 ways to do it - my way and the right way.
127 MK1
Viestit: 519
Liittynyt: 21.02.2006 14:59
Paikkakunta: Itäinen suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 127 MK1 »

Tuleeko sitruunahaposta hajua/käryä/muuta mukavaa?
Meinaan vaan sitä, että tallissa ei lämpöä, eli uskaltaako osa saavia laittaa kämpän nurkkaan porisemaan..
En oo vielä koittanut tuota, mut tarkotus ois saada helpolla osista ruoste..
Autot:
-Volvo Amazon
kumppari
Viestit: 1761
Liittynyt: 01.12.2004 00:34
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja kumppari »

Voi laittaa. Kannattaa aloittaa melkein kiehuvalla vedellä, tällöin happokide liukene nopeammin ja paremmin sekä vaikutus myös.

Osista kannattaa poistaa kaikki mahdollinen irtoruoste, öljy, rasva, jne. Mitä enemmän ruostetta, sitä enemmän työtä, niin kuin aina :wink:.
Ei. Kaikki on kielletty
http://kuvablogi.com/blog/3225/
127 MK1
Viestit: 519
Liittynyt: 21.02.2006 14:59
Paikkakunta: Itäinen suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 127 MK1 »

Ok, uskaltaa siis koittaa :D Ruosteet ja massan jämät kaavin puukolla, en sen tarkemmin jaksa, on aikaa liotella.
http://www.vitabalans.com/store/product ... cts_id=276
jos vaikka tilais tuolta, pääsis helpolla ilman ettimisiä.
Autot:
-Volvo Amazon
kumppari
Viestit: 1761
Liittynyt: 01.12.2004 00:34
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja kumppari »

Tuota samaa kamaa saa apteekista, myös itse olen tuota käyttänyt.

Fosforihappoa saa helpoiten Motonetista nimellä Annitrol. Meinaa kannattaa myös kokeilla...
Ei. Kaikki on kielletty
http://kuvablogi.com/blog/3225/
127 MK1
Viestit: 519
Liittynyt: 21.02.2006 14:59
Paikkakunta: Itäinen suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 127 MK1 »

On tuo sitruunahappo kyllä aika pätevää ainetta :D
5kg maksoi 26e agrimarketissa. Kokeeeksi laitoin pahasti ruostuneet/hapettuneet amazonin vilkunpohjat porisemaan litran kippoon johon 2 ruokalusikallista jauhetta, ollut nyt puolipäivää ja kaikki lamppujen kuparikannat kirkkaita ja ruosteet melkein poissa :wink:

olikos se nyt 2, 4, 6 vai monta% (tuntuu tästä olevan montaa mielipidettä) se oikea seos, sit kun rupeen isompia osia putsaamaan..
Autot:
-Volvo Amazon
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Viesti Kirjoittaja Luigi »

4-prosenttisella olen itse putsaillut, tujumpikin liuos pitäisi toimia, ja kenties vielä nopeammin. Lämpöhän se tärkeintä on prosessin nopeuden kannalta. Mistäs Agrimarketista löysit hapot, täällä (hieman pohjoisempana?) eivät noita pidä tarjolla, kun viimeisetkin sikalat on laitettu kiinni.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
127 MK1
Viestit: 519
Liittynyt: 21.02.2006 14:59
Paikkakunta: Itäinen suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 127 MK1 »

Mikkelin agrista, oli ihan hyllyssä :wink:
Autot:
-Volvo Amazon
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Kiitoksia tiedosta, pitää poiketa, kun siellä päin joskus ajelee. :D
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
HeikkiJ
Viestit: 778
Liittynyt: 11.06.2006 13:53

Viesti Kirjoittaja HeikkiJ »

Onko muilla lähtenyt sitruunahapolla jarrumännästä "kromi" pois? En ihan tarkkaan tiedä mitä se kiiltävä tavara on mutta äärettömän ohkanen kerros sitä on. Mulla on ehkä väkevä seos, vähän hankala arvioida. Mahtaisko sillä olla vaikutusta asiaan. Edelliset jarrut kun oli uimassa männät pysy ihan hyvinä.

Pärkele kun joutuu ostamaan uuet männät, tuskin noitakaan kannattaa suunnitella mitenkään uudelleen pinnottaa.
Auto tykkää kun sillä ajetaan.
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Viesti Kirjoittaja Luigi »

On yksi tai kaksi mäntää, joista lähti. Veikkaisin, että oli huonosti kiinni tms. Useampia mäntä olen putsaillut, tosin tuon jälkeen vain elektrolyysillä, ja sitten kaatanut happoveden männän sisään. Kromipuoleltahan niitä ei tarvitse putsata, tai jos tarvitsee, niin sitten ovat uusimisen tarpeessa muutenkin.

Nuo kromiaan menettäneet männät oli käyneet aika kuumina, joten liekö silläkin ollut osuutta asiaan.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
Midi^
GFF
Viestit: 1743
Liittynyt: 17.07.2003 14:30
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Midi^ »

Meneeköhän tuo fosforihappo oikeasti jotenkin vanhaksi kun tuossa mun pullossa on joulukuussa viimenen käyttöpäivä..?
Tipo STW 1.6 Multijet, Tipo 1.4 i.e, Prisma 1.6 i.e, Stilo 1.6 MW, Stilo 1.4 MW.
Vastaa Viestiin