Patonkia imusarjaan topikki

Italomerkkeihin liittymätöntä keskustelua, aihe on vapaa.
kitkar745
Viestit: 358
Liittynyt: 20.11.2021 17:48
Paikkakunta: Tampere

Re: Patonkia imusarjaan topikki

Viesti Kirjoittaja kitkar745 »

Paljonko oli pakkasta 17? Hajosiko töisä kalkkilillinkiä pumppaava metso sa-la pumppu. No hajosi. Oliko se ulkona kylmässä kopissa jossa ei lämmitystä. Oli se.
Fiat stilo multiwagon 1.9 jtd actual120
JLaines
GFF
Viestit: 564
Liittynyt: 14.02.2010 12:38
Paikkakunta: Saarijärvi

Re: Patonkia imusarjaan topikki

Viesti Kirjoittaja JLaines »

Eniten vituttaa kaikki päivä tänään. Ei vaan kulje vaikka kuinka on lomaa ja aurinkokin paistaa.
Fiat 127 Pikkumusta 1050 -81
Fiat Uno 1,0 -91
Miksi ajaa tylsillä autoilla?
kitkar745
Viestit: 358
Liittynyt: 20.11.2021 17:48
Paikkakunta: Tampere

Re: Patonkia imusarjaan topikki

Viesti Kirjoittaja kitkar745 »

On se vaan niin et ei voi enää luottaa edes siihen luotto autokorjaamoon. Käytin ihan yksinkertaisessa huollossa jossa yksi anturi vaihdettiin j nesteen mittaukseen. Kun flekti kävi kaiken aikaa. Homma valmis maksoin ja eiku kotio. Mutta. Keskellä työmatkaruuhkaa lämpömittari alkaa pomppimaan ja kone kuumiaa jäähtyy kuumiaa jäähtyy.

Paisarin korkki auki löysällä ja 2 litraa ainakin nestettä ulkona. Senverta sinne kaadoin ilmasin ja ajoin annoin jäähtyä ja ajoin taas.

Ihan sama jos olisin ite tehny sen anturin vaihdon.

Edit ja tähän jääny viä termari vaihtamatta. Piti ja piti mutta pannu räjähti :think:
Fiat stilo multiwagon 1.9 jtd actual120
MultiplaJTDmies
GFF
Viestit: 1311
Liittynyt: 22.01.2010 12:05
Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen

Re: Patonkia imusarjaan topikki

Viesti Kirjoittaja MultiplaJTDmies »

Pääte kyykistyi! Siis audiolaite, Tandbergin 3036 päätevahvistin. Ilmeisesti "norjalaiset pojat" jäivät laitteen sisuksissa eläkkeelle reilun 30 vuoden ahkeran uurastuksen jälkeen....... näissä toki on ollut mm. kondensaattorien kuivumista, joka voisi selittää käytöksen, ja onhan tuo viihde-elektroniikalle jo kunnioitettava ikä. Vika tuli parin minuutin aikana käynnistyksestä, ensin alkoi leikkaamaan pienelläkin volyymilla (molemmissa kanavissa on pienet varoitusvalot), sitten ääni säröytyi ja kävi yhä hiljaisemmaksi, kunnes hiipui kokonaan. Samalla myös päävirran merkkivalo pimeni, joka viittaisi myös itse virtalähteeseen. Aika monessa Tandbergissa on Philips-sukulaisuutta, mutta en ole omaa vahvistintani koskaan availlut, ja ilmeisesti tehdas kuitenkin modifioi omiin tarpeisiinsa näitä. Santtu Engineeringhän näitä aikoinaan toi maahan, ja teki noihin mainittuihin konkkiin vielä jotain audiofiilivirityksiäkin, mutta en yhtään enää tiedä, onko yritys hengissä. Vai olisikohan jo aika hankkia putkipäätteet, kun kaiuttimina on yhä hollantilaiset samanikäiset elektrostaatit, joista ei äänen ilmavuuden vuoksi kyllä raaski luopua mitenkään..................
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
Avatar
viiat
Viestit: 343
Liittynyt: 28.10.2004 16:16
Paikkakunta: Jkl

Re: Patonkia imusarjaan topikki

Viesti Kirjoittaja viiat »

^ Kannattaa ehdottomasti käyttää jossain osaavassa huollossa tuo laite ja teettää ainakin korjausarvio. Laatupeli, ja nuo on yleensä suht hyvin korjattavissa, toisin kuin monet nykykikkareet, joihin ei tahdo saada osia alle kymmenvuotiaina...
Audiostaticit kotosalla teillä?
Muistanko ihan väärin, että nuo taisi olla hieman hankalat ajettavat...
Voinut vaikuttaa "norjan poikien" eläkehaluihin tandbergin sisuksissa :mrgreen:

Edit. Helppo kuorma näköjään nuo tarkoittamani ämyrit:
https://www.stereophile.com/content/aud ... asurements
Mitä isompi vika, sitä isompi leka!
Avatar
wellu
Viestit: 6164
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Patonkia imusarjaan topikki

Viesti Kirjoittaja wellu »

Paljonko saa vakavasta pahoinpitelystä?

Meni kehitysapuun katalysaattori. Samalla oli kiva ollu paskoa etuputki, pohjapalkki, lambdan johtosarja.
Minkä huollan, sen korjaan...
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8346
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Patonkia imusarjaan topikki

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Täähän on ihan epidemia, joka autopalstalla samaa hoettu nyt viimeisen kuukauden aikana.

Alkaa kannattaa vaivannäkö kohta, että pulttilaipat vaan molemmin puolin kattia ja kiinni pelkästään katsastuksen ajaksi. Muutoin tilalla suora putki.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
MultiplaJTDmies
GFF
Viestit: 1311
Liittynyt: 22.01.2010 12:05
Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen

Re: Patonkia imusarjaan topikki

Viesti Kirjoittaja MultiplaJTDmies »

Loistavaa tietämystä viiat, osuit oikeaan, Audiostaticit ovat olleet käytössä saman 30v ja edelleen tyytyväinen. Vain disco-basso voisi olla muhkeampi, mutta urkujenkin jalkio jyräjää aivan riittävästi - eli kun tietää puutteen, niin se ei juuri häiritse ;) Aikanaan joku venkoili, että juuri nämä elektrostaatit ovat joillain taajuuksilla "oikosulussa", siksi kuormana vaativa, eli on ollut tiedossa kyllä (mutta ymmärsinkö oikein, että tuossa linkissä ollaankin toista mieltä?). Hienosti ovat kuitenkin vuosikymmenet toimineet yhteen! Pahinta kuormaa melkein on tuo mainittu urkujen jalkiobasso ja sille naisen sopraano kaverina, niin johan kehveli leikkaa........ mutta muuten se aineeton ääni, joka tulee vain "sieltä jostain", pehmeästi soljuen, ahhhh; perinteinen akustinen herrasmiesjazz eli piano, rummut, läskibasso ja usein vielä mairea naisvokalisti, niin siinähän se. Vaan nyt pitää lopettaa hekumointi, hifiin hurahtamattomat foorumilaiset hermostuvat........................... :lol:

Sen verran kumminkin sanon vielä, että pienen kylmän ringin verran takamuksissa peljättää, että vika onkin tuolla kaiutinpuolella, ja pääte kukistui sen vuoksi. Pitää varovasti kokeilla jollain "tavallisella" viritinvahvistimella (kirpparilta evakuoimaan kaulukset pystyssä ja mustissa laseissa parinkympin Technics vaikka), niin ei putoa korkealta, jos tekee saman.

Ja kyllä "tamperi" huoltoon pääsee, olen aivan samaa mieltä, että kunnon tekniikkaa ja korjattavissa; samalla voisi päivittääkin jotain, nuo tuon sarjan päätteet olivat aika lailla samanlaisia konstruktioiltaan. Aikanaan näihin juuri päädyin puritaanina eli yksinkertaista ja hyvä-äänistä rompetta kaikki tyynni eli etunen samaa sarjaa.
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
Avatar
wellu
Viestit: 6164
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Patonkia imusarjaan topikki

Viesti Kirjoittaja wellu »

Sämpy kirjoitti: 22.03.2023 17:13 Täähän on ihan epidemia, joka autopalstalla samaa hoettu nyt viimeisen kuukauden aikana.

Alkaa kannattaa vaivannäkö kohta, että pulttilaipat vaan molemmin puolin kattia ja kiinni pelkästään katsastuksen ajaksi. Muutoin tilalla suora putki.
Tämä oli työlistalla mutta myöhästyin koska hitsauskonetta ei kellään ole (kuulemma turha laite).

Eniten vituttaa tuo lattiapalkki, kun ei nämä saatanan kädettömät töihin kykenemättömät turhakkeet osaa edes autoa tunkata.
Minkä huollan, sen korjaan...
TöttisPasi
Viestit: 62
Liittynyt: 30.11.2018 19:49
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Patonkia imusarjaan topikki

Viesti Kirjoittaja TöttisPasi »

Ymmärtääkseni nuo vålgan alkuperäiskatit on kuuminta hottia,niissä tietenkin palaa ämpäritolkulla bensaa jonka vuoksi palokaasuja käsittelemään pitää olla jalometallejakin paljon,minulle esimerkiksi tarjottiin S60:in katista 500e vaikka koko auto oli myynnissä 400eurolla,ei kelvannut vaikka lupasin että se katti tulee sen auton päälle…
Entinen nickki oli Töttis,jostain syystä sössin sisäänpääsyn foorumeille... gff jäsen jo vuodesta miekka ja kivi,kaikenlaista italokampetta on ollut tontilla ellei sadoittain,niin kymmenittäin...
Tällähetkellä on 2 italiatarta,Jaguar XJR ja 205 pösö
Avatar
Luigi
Viestit: 9538
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Patonkia imusarjaan topikki

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Euro3-luokan autoissa pitää sitten olla joku systeemi huijaamaan katin toimintaa valvovaa lambdaa, jos ei halua militäärivaloa ihailla. Menikö tuo yksinkertaisimmillaan sellaisella holkilla, joka ruuvataan lambdan paikalle, ja anturi sen sisään?

Tuosta Lybrasta jos haluaa katin viedä, pitää sahata etupuskuri ja poikkipalkki irti ensin, mikä saattaa herättää vähän enemmän huomiota.

Millä nuo muuten katkovat putken yleensä? Jos hitsaisi muutaman pikateräspalan molemmin puolin kattia, saisi puukkosahan terä kyytiä...
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
wellu
Viestit: 6164
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Patonkia imusarjaan topikki

Viesti Kirjoittaja wellu »

Luigi kirjoitti: 22.03.2023 17:51 Euro3-luokan autoissa pitää sitten olla joku systeemi huijaamaan katin toimintaa valvovaa lambdaa, jos ei halua militäärivaloa ihailla. Menikö tuo yksinkertaisimmillaan sellaisella holkilla, joka ruuvataan lambdan paikalle, ja anturi sen sisään?

Tuosta Lybrasta jos haluaa katin viedä, pitää sahata etupuskuri ja poikkipalkki irti ensin, mikä saattaa herättää vähän enemmän huomiota.

Millä nuo muuten katkovat putken yleensä? Jos hitsaisi muutaman pikateräspalan molemmin puolin kattia, saisi puukkosahan terä kyytiä...
Akkukäyttönen puukkosaha jäljistä päätellen.
Lambdavalo tässä loistaa muutenkin, kun egr on paskana ja tulpattu. Sen vaikutus kulkuun ja päästöihin on nolla, mutta toi lambda nyt vaikuttaakin vähän enemmän.
9-9.5 toi on soppaa vieny. Nyt menee varmaa semmonen 15-20. Hyvin huomaa, että kun kaasu lattiassa vedättää yli 3500rpm, niin veto paranee (toi ruisku on tehtaan jäljiltä ohjelmoitu niin, ettei rakasta lambdasäätöä kaasu täysillä yli ton 3200-3500, vaan rikastaa aivan pöljästi. Nyt se rikastus lienee laihempi kuin muutoin menee...).

Huomenna aika vahinkotarkastukseen.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
viiat
Viestit: 343
Liittynyt: 28.10.2004 16:16
Paikkakunta: Jkl

Re: Patonkia imusarjaan topikki

Viesti Kirjoittaja viiat »

MultiplaJTDmies kirjoitti: 22.03.2023 17:19 Loistavaa tietämystä viiat, osuit oikeaan, Audiostaticit ovat olleet käytössä saman 30v ja edelleen tyytyväinen. Vain disco-basso voisi olla muhkeampi, mutta urkujenkin jalkio jyräjää aivan riittävästi - eli kun tietää puutteen, niin se ei juuri häiritse ;) Aikanaan joku venkoili, että juuri nämä elektrostaatit ovat joillain taajuuksilla "oikosulussa", siksi kuormana vaativa, eli on ollut tiedossa kyllä (mutta ymmärsinkö oikein, että tuossa linkissä ollaankin toista mieltä?). Hienosti ovat kuitenkin vuosikymmenet toimineet yhteen! Pahinta kuormaa melkein on tuo mainittu urkujen jalkiobasso ja sille naisen sopraano kaverina, niin johan kehveli leikkaa........ mutta muuten se aineeton ääni, joka tulee vain "sieltä jostain", pehmeästi soljuen, ahhhh; perinteinen akustinen herrasmiesjazz eli piano, rummut, läskibasso ja usein vielä mairea naisvokalisti, niin siinähän se. Vaan nyt pitää lopettaa hekumointi, hifiin hurahtamattomat foorumilaiset hermostuvat........................... :lol:

Sen verran kumminkin sanon vielä, että pienen kylmän ringin verran takamuksissa peljättää, että vika onkin tuolla kaiutinpuolella, ja pääte kukistui sen vuoksi. Pitää varovasti kokeilla jollain "tavallisella" viritinvahvistimella (kirpparilta evakuoimaan kaulukset pystyssä ja mustissa laseissa parinkympin Technics vaikka), niin ei putoa korkealta, jos tekee saman.

Ja kyllä "tamperi" huoltoon pääsee, olen aivan samaa mieltä, että kunnon tekniikkaa ja korjattavissa; samalla voisi päivittääkin jotain, nuo tuon sarjan päätteet olivat aika lailla samanlaisia konstruktioiltaan. Aikanaan näihin juuri päädyin puritaanina eli yksinkertaista ja hyvä-äänistä rompetta kaikki tyynni eli etunen samaa sarjaa.
Noita sähköstaattisia kaiuttimia on monenlaisia ja joillekkin niistä on tosiaan ominaista, että impendanssi laskee hyvin alas joillakin taajuuksilla, eli vahvistinta alkaa ns. "närästämään".
Kuten tuossa linkkaamassani linkissä olevassa mittaustuloksessa näkyy, niin tuon mallin audiostaticin impendanssidippi on yli kymmenessä kilohertsissä ja varsin kohtuullinen reilut viisi ohmia. Tuo vaihehommeli onkin sitten oma juttunsa ja alle sadassa hertsissä alkaa jo olla tuota vaihekulmaakin reilummin, joka myöskin närästää vahvistinta, joskin impendanssi huitelee jossain taivaissa, joten no problem.
Omissa pömpeleissä dippi on jotain 2 - 3 ohmia, reilulla vaihekulmalla ja bassotaajuuksilla. Ovat tavallaan tunnetut vaikeasta kuormastaan vahvistimelle..
Emmää näistä mitään syvällisempää oikeasti tajua, ihan perus sähkötekniikkaa, enkä siitäkään tajua sitä vähääkään..
Staatit olisi joskus itsekkin kiva omistaa ja välillä käytettyjen staattien tarjontaa tulee tutkailtuakin..
Toistaiseksi on riittänyt nuo vastaavalla periaatteella toimivat kuulokkeet..

Suosittelen muuten hieman tutkimaan noita kaiuttimiasikin, noissa kun on ollut jonkinasteista ajan hampaan puremaakin havaittavissa.
Kannattaa hieman googlailla, niinkuin nykyään on tapana. :D
Joku joskus jossain foorumilla mainitsi jonkin materiaalin murenemisesta ajan kanssa ja on noita uudelleen kalvotettukkin kait ihan täällä härmässäkin.

Tuo 30v päätevahvistimelle on jo kunnioitettava ikä ja esim. virtalähteen kondensaatorien arvot ovat saattaneet olla "speksien" ulkopuolella jo tovin aikaa. Tai sitten ei. Nuokin kait kasailtiin aikoinaan vähän premiummista nippelistä.
Oma vahvistin on joku 35 vuotias ja huoltaahan tuo pitäisi ennen kun jotain vehkeestä antautuu. Huoltoa odottelemassa tuossa myöskin -78 viritinvahvistin, jonka ääni on hunajaa, mutta ei oikein enää uskalla käyttää ennenkuin vehje on tarkastettu ja huollettu, ettei hajoa tai jotain hajota.

Allekirjoitan täysin kokemuksesi auditiivisesta naminamista herrasmiesjazzin parissa 8-)
Kun ääni tavallaan irtoaa kaiuttimesta, ollaan kotona musiikin kuuntelemisen syvimmässä ytimessä :mrgreen:
Enkä sitä sellaisenaan edes pidä minään hifistelynä, se on vaan semmosta vähä diipimpää musan kuuntelua.

Eniveis, floodaan jo toista ketjua näillä hifilätinöillä, joten antaas olla tältä erää taas vaihteeksi.


Wellulle jaksamisia....
Ei siitä pahoinpitelystä sais ku hyvän mielen, pitäis vaan yhyttää ne mulkerot sillon yöllä itseteosta. :roll:
Tekis mieli taas kommentoida jotain kieli poskessa vaikkapa viiateista, joissa katti on pakosarjassa ahmettien ulottumattomissa, mutta jätämpä väliin. Voin vain kuvitella vitutuksen määrää auton paskomisesta ja sen korjaamisen närästyksestä kuluineen :curse:
Mitä isompi vika, sitä isompi leka!
Avatar
wellu
Viestit: 6164
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Patonkia imusarjaan topikki

Viesti Kirjoittaja wellu »

On se katti viiatissakin mahan alla, jos auto on vuodelta 1993.

Senverran tota paskaa on ropeliin viimesen pari vuotta lentänyt, että ihan mielellään maksaisi siitä hyvästä mielestä.
Minkä huollan, sen korjaan...
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8346
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Patonkia imusarjaan topikki

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Sen takia ne varmaan tulee Suomeen noita sahaamaan, ettei missään muualla ole näin paljoa euro2:sia ja sitä vanhempia kattiautoja liikenteessä..
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Vastaa Viestiin