Patonkia imusarjaan topikki
Re: Patonkia imusarjaan topikki
Siivekkäiden rottien paluu.
Ja samat rollaatorimummot kun viime vuonna heti ruokkimassa niin että pullanpalat vaan sinkoilee pussin suuaukosta pitkin kenturaa ja noiden lentävien perkeleiden huuto vaan yltyy.
Viimeksi muokannut kitkar745, 15.04.2023 16:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Fiat stilo multiwagon 1.9 jtd actual120
Re: Patonkia imusarjaan topikki
Emt onko niillä aikaa hupiukkoilla kun minimipalkalla vetävät 120 autoa per ukko päivässä. Oon nähny perseilevän amispojan saavan potkut palvelutiskillä jossa vuotta vanhempi tekohymy palveluesimies nöyryytti tätä ei niin kypsää amispoikaa. Ei ollu kivaa nähtävää.Nipa kirjoitti: ↑15.04.2023 15:51 Rengasliikkeet palkkaavat sesongin ajaksi amispoikia joden hupina on katsoa kuinka tiukalle saa pulttipyssyllä pultit väännettyä.
Putiikin tekemästä rengasasennuksesta otan kuitin. Jos ei pultit aukea seuraavassa kausivaihdossa/huoltotyössä inhimillisellä voimalla, avauksen tekee rengasputiikki takuutyönä.
Toki rengasalan ammattilainen voitelee kierteet ja kartion.
Fiat stilo multiwagon 1.9 jtd actual120
Re: Patonkia imusarjaan topikki
Taitaa yleisimmät olla 90nm (vanhemmat Volvot ja toyotat) aina 120nm asti (pääosin pakuja).mauricio kirjoitti: ↑15.04.2023 15:28 Niin siis kyllähän pyöränpulttien momentti on aika kova, että ei niitä kyllä löysälle kannata jättää. Pitkällä vääntövarrella onnistuu ihan käsivoimalla kun tajuaa lopettaa ajoissa. Ristikkoavaimella saa painaa omalla jalalla loput. Kierteisiin voi pistää tipan kuparirasvaa.
Korjaamot vetää kaikki hirveän kireälle, oli se sitten moottorin alasuojat tai mikä tahansa että miltei kierteet pilalla. Onhan se nopeeta mutta toiste en sitten tule asiakkaaksi.
1Kg = 9.81Newton
1Nm = 1N kuorma metrin varren päässä
Jos oletetaan rengasristikon tms varren pituudeksi 30cm:
110Nm = 0.3m*37.4kg*9.81
Eli reipas 37kg kuorma riittää. Toki ristikkoavaimen varsi taitaa olla tosta vähän reilu puolet, eli ~60kg riittää.
Ristikolla melko turvallista kiriä, mutta kun näitä näkee jotka oikeasti sen 80cm vääntövarren päässä hyppii pultit kiinni. Myöskin ihan liian moni autokorjaamo tms vetää koneella ensin kiinni ja sitten vielä varuiksi täysillä joka pulttia sekunti-pari.
Sitten on näitä vanteita, joiden kartio tykkää puraista kiinni. Omassa "herneessä" (99 bravo) oli tämmöset tarvikevanteet. Oikeasti tasaisesti rannemomenttiin kirimällä, oli pultit 1000km päästä niin tiukassa, että 2m putki vääntövartena ja auto käynnissä joku painamassa jarrua (tehostin apuna). Muuten luisti rengas, jarru tai molemmat.
Sitten on tullut nähtyä toisinkinpäin. Kaverin bemarissa löystyi mutterit vaikka mitenkä piti olla oikea kartio ja momentti. Ne ei pysyny kuin vetämällä ääliötiukkaan jälkikiristäessä.
Olisiko sit bemarissa käytetty joskus vääränmallista mutteria, mikä tuhonnut vanteen.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Patonkia imusarjaan topikki
Minusta kun tuntuu että eivät edes katso että pultti lähtee menemään edes oikeille kierteille
Re: Patonkia imusarjaan topikki
Ei katokkaan, kaveri oli eräässä rengasliikkeessä joku yksikkövastaava tms. ja otti loparit kun samalla viikolla meni toinen pyörännapa rekisteröimättömästä (=aivan uudesta) volvosta päreiksi.
Ja kyllä näitä näki korjaamollakin. Yleensä olivat "valmistuneita ammattilaisia", eivätkä harjoittelijoita. Liekkö harjoittelijat varovaisempia? Nämä "ammattilaiset" ampui milloin pyöränmutterit, milloin pallonivelet "sokkona kiinni".
Yhden kerran todistin huutoperkelettä vieressä, kun oli asiakkaalta lähteny opelista rt-pää irti tämmösen ranetuksen jälkeen. Onneksi vauhtia oli vain 60kmh ja kaide aivan vieressä, niin tyssäsi siihen. Rt-pään kartion kiinnitysmutteri oli väärillä kierteillä ja murtunut kartion pohjasta. Tämä "kaikentietävä vastavalmistunut cossuesko" kun totes esimiehelle "ainaha ne vedetään koneella pohjaan", niin tuli noin 5 sekunnin hiljaisuus, jonka jälkeen räjähti.
Itse häivyin aamukahville pihalle, siellä pystyi kuuntelemaan ilman korvien halkeamista.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Patonkia imusarjaan topikki
Paksuissa (=vanhoissa) köykämiinivanteissa on niin paljon eloa, että pultit tahtoo löystyä. Ja taitaa nykyään pakuissa olla 180Nm aika normaalia.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Patonkia imusarjaan topikki
Isä siirtyi eilen ajasta ikuisuuteen. Ehkä vanhalle dementikolle näin oli parasta.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Re: Patonkia imusarjaan topikki
Syvät osannotot, varmasti riipaisee vaikka (kuulemma) tuo on lopulta helpotus jos on jotain neuro-sairautta ollut.
Minkä huollan, sen korjaan...
-
- GFF
- Viestit: 1311
- Liittynyt: 22.01.2010 12:05
- Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen
Re: Patonkia imusarjaan topikki
Nipalle samoin osanotot; on suht tuoreessa muistissa sama tilanne yhä muutaman vuoden takaa.Sitä ennen jo hyvän aikaa yksin asuneen omaisen hoitajana koki olevansa yhtä aikaa joko liian lähellä, mutta samalla liian kaukana antamaan pyynnöstä apua, kun välimatkaa oli sentään toistasataa kilometriä. Puhelimen soiminen jo alkoi ahdistaa, ja paikka paikoin varmaan molemmat olivat aika uuvuksissa ennen kuin tilanne ns. lopullistui... voimia, Nipa!
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
Re: Patonkia imusarjaan topikki
Elämä on tämmöstä, että sitä vähitellen luovutaan kaikesta. Siihen ajatukseen tottuu, että kaikki on katoavaista. Muistot jää. Osanottoja Nipalle.
Omalla isälläni on ikää jo yli 80-v, mutta järki pelaa enimmäkseen hyvin ja pystyy elämään itsenäisesti. Ajokorttikin on, mutta nyt alkavat hänen 25 vuottta vanhan rapean ranskalaisen päivät alkavat olla luetut.
Takaiskareiden poikkeama on hiljalleen kasvanut ja nyt se on 50%. Muutama vuosi sitten iskarit vaihdettu ja poikkeamaa oli jo tuolloin. Katsastusmies kun sanoi itsekin, ettei tiedä mistä johtuu. Melkosen suurella todennäkösyydellä siellä jumittaa taka-akseli, jonka laitto maksaa niin paljon, että tää lähtee kyllä jollekin harrastelijalle. Työnmäärä niin suuri, vaikka Puolasta näyttäs alta kolmen sadan saavan Pösöihin akseleita. Toki ei saa mitään pidempää takuuta, että ne edes kestävät.
Sitä sitten jää vaari miettimään millä kulkineella sitä tulevaisuudessa kaupassa kävisi.
Omalla isälläni on ikää jo yli 80-v, mutta järki pelaa enimmäkseen hyvin ja pystyy elämään itsenäisesti. Ajokorttikin on, mutta nyt alkavat hänen 25 vuottta vanhan rapean ranskalaisen päivät alkavat olla luetut.
Takaiskareiden poikkeama on hiljalleen kasvanut ja nyt se on 50%. Muutama vuosi sitten iskarit vaihdettu ja poikkeamaa oli jo tuolloin. Katsastusmies kun sanoi itsekin, ettei tiedä mistä johtuu. Melkosen suurella todennäkösyydellä siellä jumittaa taka-akseli, jonka laitto maksaa niin paljon, että tää lähtee kyllä jollekin harrastelijalle. Työnmäärä niin suuri, vaikka Puolasta näyttäs alta kolmen sadan saavan Pösöihin akseleita. Toki ei saa mitään pidempää takuuta, että ne edes kestävät.
Sitä sitten jää vaari miettimään millä kulkineella sitä tulevaisuudessa kaupassa kävisi.
Re: Patonkia imusarjaan topikki
Ylläolevaan voisi auttaa, kun pistäisi katsastukseen heikommalle puolelle vähemmän rengaspainetta..
Joo kuuluisa pösön akseli.. siinä on vissiin joku rasvanippa, mutta sekin suunniteltu väärään paikkaan. Joskus katellut kun meidän kyläkorjaamo on noiden kanssa temunnut, se on vähän kuin peugeot spesialisti sen korjaamon pitäjä.
Joo kuuluisa pösön akseli.. siinä on vissiin joku rasvanippa, mutta sekin suunniteltu väärään paikkaan. Joskus katellut kun meidän kyläkorjaamo on noiden kanssa temunnut, se on vähän kuin peugeot spesialisti sen korjaamon pitäjä.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Patonkia imusarjaan topikki
Tuli niihin pistettyä se 2,2-2,3 edellisenä päivänä kun autoihin renkaita vaihdoin ja eipä muistunut mieleen jättää matalammaksi. Se kuitenkin on vaan vippaskonsti. Joku kaunis päivä siinä hieroo renkaat pyöräkoteloon. Ei kuitenkaan vielä.
25v alkuperäinen taka-akseli siinä on, eikä ole nippoja laitatettu. No se oli sitten siinä. Hyvä että omistaja itsekin ymmärtää, ettei tähän kippoon enää pidä rahaa kaataa. Kiva auto noin muuten vanhan ihmisen ajaa. Meinasihan tuo olla melkein ikiliikkuja.
25v alkuperäinen taka-akseli siinä on, eikä ole nippoja laitatettu. No se oli sitten siinä. Hyvä että omistaja itsekin ymmärtää, ettei tähän kippoon enää pidä rahaa kaataa. Kiva auto noin muuten vanhan ihmisen ajaa. Meinasihan tuo olla melkein ikiliikkuja.
Re: Patonkia imusarjaan topikki
Kävivät ilmeisesti just äsken samat sankarit kurkkimas mahan alle. Ei vaan ollu ne vitun lintukiikarit siinä missä niiden pitäs olla, niin jäi rekkari saamatta.
Tuli pahvipöksyille saatanan kiire poistua, kun ajoi Securitaksen auto toho parkkipaikalle samaan aikaan.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Patonkia imusarjaan topikki
Kävivät tarkistelemassa, olisiko uusi purkki tullut auton alle? Melko röyhkeää sakkia. Toki voi tietysti olla kilpaileva yrittäjäkin asialla.
Mitenkähän noita putkia voisi ansoittaa näissä ns. suosituimmissa malleissa - ruutia sisään ja joku nallisysteemi, joka reagoi putken katkaisuun?
Mitenkähän noita putkia voisi ansoittaa näissä ns. suosituimmissa malleissa - ruutia sisään ja joku nallisysteemi, joka reagoi putken katkaisuun?
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Patonkia imusarjaan topikki
Maalaa katalysaattori punaiseksi ja kirjaile siihen joku tunniste tms. kirosana. Muka ei enää kiinnosta niin paljon, jos tunnistettavissa.