Patonkia imusarjaan topikki
Re: Patonkia imusarjaan topikki
Ja oletko varma että vaihteiston puoleinen on kunnossa, sehän on ollut perusongelmapaikka ainakin Temprassa.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Patonkia imusarjaan topikki
Jos orkkis kesti 40tkm vähemmän kuin tuo hydraulinen ja tärräsi aina, niin ehdottomasti hyrdaulinen. Se sentään ei tärrää kuin talvella.
Lisäksi epäilisin orkkiksen olleen reilusti parempaa kumia, kuin mikään tänäpäivänä myytävä tarvike.
Minä menisin hydraulisella, mikäli ei ole iso hinta-ero.
Lisäksi epäilisin orkkiksen olleen reilusti parempaa kumia, kuin mikään tänäpäivänä myytävä tarvike.
Minä menisin hydraulisella, mikäli ei ole iso hinta-ero.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Patonkia imusarjaan topikki
Jo on joku vetänyt renkaan pultin kiinni Tipossa, sain ristikkoavaimen mutkalle, eikä auennut.
-Juha-
-16Valve vuodesta 2000-
Tipo 1,6 E-torQ HB -18 1/23-
Ex.Grande Punto 1,4-16V 3D -07 2014-23
Ex.Punto 80 ELX 5D -00 (2000-2014 256 tkm)
Ex.Punto 75 5D -94 1998-00
Ex.Uno 60i.e. 3D -92 1996-98
Ex.Regata 85 CLS -88 1994-96
Ex.Uno 55 5D -85 1990-94
-16Valve vuodesta 2000-
Tipo 1,6 E-torQ HB -18 1/23-
Ex.Grande Punto 1,4-16V 3D -07 2014-23
Ex.Punto 80 ELX 5D -00 (2000-2014 256 tkm)
Ex.Punto 75 5D -94 1998-00
Ex.Uno 60i.e. 3D -92 1996-98
Ex.Regata 85 CLS -88 1994-96
Ex.Uno 55 5D -85 1990-94
Re: Patonkia imusarjaan topikki
kolmevarttinen paineilmakanuuna ja 10 sekuntia nappi pohjassa...
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Patonkia imusarjaan topikki
Juu, näin täytyy huomenna kokeilla, jos kaveri on kotosalla... Puree kiinni todennäköisesti alumiinivanteeseen.
-Juha-
-16Valve vuodesta 2000-
Tipo 1,6 E-torQ HB -18 1/23-
Ex.Grande Punto 1,4-16V 3D -07 2014-23
Ex.Punto 80 ELX 5D -00 (2000-2014 256 tkm)
Ex.Punto 75 5D -94 1998-00
Ex.Uno 60i.e. 3D -92 1996-98
Ex.Regata 85 CLS -88 1994-96
Ex.Uno 55 5D -85 1990-94
-16Valve vuodesta 2000-
Tipo 1,6 E-torQ HB -18 1/23-
Ex.Grande Punto 1,4-16V 3D -07 2014-23
Ex.Punto 80 ELX 5D -00 (2000-2014 256 tkm)
Ex.Punto 75 5D -94 1998-00
Ex.Uno 60i.e. 3D -92 1996-98
Ex.Regata 85 CLS -88 1994-96
Ex.Uno 55 5D -85 1990-94
Re: Patonkia imusarjaan topikki
Tuolla keinolla aukeaa varmasti jotain.
Aikoinaan toisen jantterin kanssa saatiin tehtäväksi vaihtaa rengas kuormurin akselilla olevaan lavettiin. Iso ristikkoavain, putkea, rautakanki ja kaksi kuivan kesän oravaa siellä päässä, ja ei auennut itsepäisin mutteri. Lavetti vietiin ison pulttimopon luokse, ja siltä meni parisen sekuntia avaamiseen.
Aikoinaan toisen jantterin kanssa saatiin tehtäväksi vaihtaa rengas kuormurin akselilla olevaan lavettiin. Iso ristikkoavain, putkea, rautakanki ja kaksi kuivan kesän oravaa siellä päässä, ja ei auennut itsepäisin mutteri. Lavetti vietiin ison pulttimopon luokse, ja siltä meni parisen sekuntia avaamiseen.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Patonkia imusarjaan topikki
Toisilta puuttuu se jokin, eli siis se tajunnan alue, mikä määrittelee että kuinka tiukalle mikäkin pultti vedetään , ja sitä kun ei ole niin sitten vedetään hullunaan pultit kiinni....Olen itsekkin nähnyt, kun joku on kiristänyt pyöränpultit sillai, että lopuksi hyppi vielä rengasavaimen päällä "varmistukseksi"....Sanon vaan ,että ei järjen hitustakaan tuollaisessa
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
Re: Patonkia imusarjaan topikki
Täällä juuri vaihdeltiin kesärenkaat meidän -17 Tipoon. Olihan ne jarruremontin jäljiltä korjaamo tiukkaan laittanut, mutta aukesi kyllä metrisellä 1/2 hylsyvarrella.
Tipo STW 1.6 Multijet, Tipo 1.4 i.e, Prisma 1.6 i.e, Stilo 1.6 MW, Stilo 1.4 MW.
Re: Patonkia imusarjaan topikki
Nää on aina kivoja. Joskus vuosia sitten ostin yhden auton, joka oli puolisen vuotta seissyt heinikossa. Oli mutterit (pinnapultit + mutterit) ottanut jo mukavan ruosteen pintaansa.
Ristikkoavain siten, että toista väkärää tunkilla ylöspäin ja toisessa suunnassa 2m putki jonka päässä minä tai kaveri (130kg jokatapauksessa) seisomassa, kun yksi antaa lekalla siihen ristikon päähän mutterin suuntaisesti (muttereissa olakkeet johon ristikkoavain toppas). Ei ole ikinä kestänyt renkaanvaihto kahta päivää, mutta tuossa kesti. Jokainen mutteri oli avattava tuolla tyylillä.
Naapuri oli alkuviikosta yhyttänyt iäkkäämmän romanipariskunnan kurkkimassa Hondan mahan alle. Oli kysynyt, että milläs asialla.
"Siisti auto aateltiin myisiköhän omistaja?"
- Ei myy, tämä on minun auto ja nyt, ÄKKIÄ VITTUUN TÄÄLTÄ!
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Patonkia imusarjaan topikki
Ristikkoavain kannattaa myös toisesta päästä tukea vaikka pukilla niin, että se pysyy vaakatasossa ja kohdistettu voima keskittyy nimenomaan kiertäväksi, eikä koko settiä alaspäin vääntäväksi.
Mutta aina tuossa vahvan väännön taktiikassa on vaaransa pultin ja työkalujen osalta. Hakkaava pulttipyssy on paljon parempi, kun se ei anna niin julmettua vääntöä jatkuvasti vaan hakkaa sen pultin auki. Kauheen karmeen olonen analogia, mutta äkkiseltään ainoona henkevänä vertauksena tulee mieleen se, että naulan hakkaa seinään isku iskulta sen sijaan että työntäisi sen sisään. Aika paljon vähemmällä pääsee iskutaktiikalla.
Onneksi suurin osa rengasjumpista tulee tehtyä itse, niin ei ole apinanraivolla väännettyjä pultteja juurikaan vastassa. Alfan kampuran hihnapyörää irrottaessa kyllä kieltämättä viime vuonna vähän jännitti, kun oli sen verran kiinni että sai vetää kompuralta hanan täysin auki ja paksumman letkun, jotta IR:n pyssyllä sai auki. Se on kuitenkin ihan oikee työkalu.
Mutta aina tuossa vahvan väännön taktiikassa on vaaransa pultin ja työkalujen osalta. Hakkaava pulttipyssy on paljon parempi, kun se ei anna niin julmettua vääntöä jatkuvasti vaan hakkaa sen pultin auki. Kauheen karmeen olonen analogia, mutta äkkiseltään ainoona henkevänä vertauksena tulee mieleen se, että naulan hakkaa seinään isku iskulta sen sijaan että työntäisi sen sisään. Aika paljon vähemmällä pääsee iskutaktiikalla.
Onneksi suurin osa rengasjumpista tulee tehtyä itse, niin ei ole apinanraivolla väännettyjä pultteja juurikaan vastassa. Alfan kampuran hihnapyörää irrottaessa kyllä kieltämättä viime vuonna vähän jännitti, kun oli sen verran kiinni että sai vetää kompuralta hanan täysin auki ja paksumman letkun, jotta IR:n pyssyllä sai auki. Se on kuitenkin ihan oikee työkalu.
Vahvasti eurooppalaisperustaisen käyttö- ja harrastekaluston moottorileluharrastaja.
Alfa Romeo 159 V6 Q4 Berlina *2 // Ferrari 348TB // TVR 350i DHC // Triumph Daytona 955i // Fiat 580 DT
Alfa Romeo 159 V6 Q4 Berlina *2 // Ferrari 348TB // TVR 350i DHC // Triumph Daytona 955i // Fiat 580 DT
Re: Patonkia imusarjaan topikki
Totta ja verrattain heikkokin pulttipyssy voi toimia, jos hakkaa hyvin. Aikanaan tykkäsin korjaamolla käyttää 3/8 bachon konetta. Sen hakkaus oli todella korkeataajuista ja vaikkei siinä voimaa ollut, niin lähes kaikki pultit suorastaan lensi auki sillä koneella. Muutaman kerran joutui turvautumaan sitten kolmevarttiseen esim. pakujen pyöränpulttien kanssa.Aero kirjoitti: ↑15.04.2023 11:32 Mutta aina tuossa vahvan väännön taktiikassa on vaaransa pultin ja työkalujen osalta. Hakkaava pulttipyssy on paljon parempi, kun se ei anna niin julmettua vääntöä jatkuvasti vaan hakkaa sen pultin auki. Kauheen karmeen olonen analogia, mutta äkkiseltään ainoona henkevänä vertauksena tulee mieleen se, että naulan hakkaa seinään isku iskulta sen sijaan että työntäisi sen sisään. Aika paljon vähemmällä pääsee iskutaktiikalla.
Onneksi suurin osa rengasjumpista tulee tehtyä itse, niin ei ole apinanraivolla väännettyjä pultteja juurikaan vastassa. Alfan kampuran hihnapyörää irrottaessa kyllä kieltämättä viime vuonna vähän jännitti, kun oli sen verran kiinni että sai vetää kompuralta hanan täysin auki ja paksumman letkun, jotta IR:n pyssyllä sai auki. Se on kuitenkin ihan oikee työkalu.
Tässä hiljattain kävin hakemassa varaosia 240km:n päästä "laihaseoksella", kun lambda puuttui ja paineensäädin oli sökönä. Kuukautta aijemmin olin käyttänyt etuputken liitoksen auki ja laittanut mutterit kuparitahnan kanssa paikoilleen, mutta kun tuon reissun jälkeen piti laippa taas avata, oli mutterit suorastaan sulaneet kiinni. Vissiin oli käynyt "hieman" lämpöisenä laihan seoksen vuoksi.
Käsipelillä ei mitään, vääntimellä ja vasaralla ei mitään... Sitten kylmästi purki vain lisää tilaa ja kaiveli arilaisia jatkoja + pari ristiniveltä, että sai koneella napsutusta sinne mutterien päähän. Lähti kaikki pinnapultit mukana, mutta kierteet pysy ehjänä pakosarjassa. Käsin vääntäessä olisi varmasti mennyt poikki.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Patonkia imusarjaan topikki
Niin siis kyllähän pyöränpulttien momentti on aika kova, että ei niitä kyllä löysälle kannata jättää. Pitkällä vääntövarrella onnistuu ihan käsivoimalla kun tajuaa lopettaa ajoissa. Ristikkoavaimella saa painaa omalla jalalla loput. Kierteisiin voi pistää tipan kuparirasvaa.
Korjaamot vetää kaikki hirveän kireälle, oli se sitten moottorin alasuojat tai mikä tahansa että miltei kierteet pilalla. Onhan se nopeeta mutta toiste en sitten tule asiakkaaksi.
Korjaamot vetää kaikki hirveän kireälle, oli se sitten moottorin alasuojat tai mikä tahansa että miltei kierteet pilalla. Onhan se nopeeta mutta toiste en sitten tule asiakkaaksi.
Re: Patonkia imusarjaan topikki
Järeämmällä 3/4" akkupulttipyssyllä aukes leikiten.
Ristikkoavaimen toinen pää oli pukin päälle tuettuna, kun koetin hampaat irvessä saada pulttia auki..
Samalla huomasin, että jotain punaista lukitetta oli sotkettu vanteen pulttien reikiin sekä 1 pultti puuttu takaa.
-Juha-
-16Valve vuodesta 2000-
Tipo 1,6 E-torQ HB -18 1/23-
Ex.Grande Punto 1,4-16V 3D -07 2014-23
Ex.Punto 80 ELX 5D -00 (2000-2014 256 tkm)
Ex.Punto 75 5D -94 1998-00
Ex.Uno 60i.e. 3D -92 1996-98
Ex.Regata 85 CLS -88 1994-96
Ex.Uno 55 5D -85 1990-94
-16Valve vuodesta 2000-
Tipo 1,6 E-torQ HB -18 1/23-
Ex.Grande Punto 1,4-16V 3D -07 2014-23
Ex.Punto 80 ELX 5D -00 (2000-2014 256 tkm)
Ex.Punto 75 5D -94 1998-00
Ex.Uno 60i.e. 3D -92 1996-98
Ex.Regata 85 CLS -88 1994-96
Ex.Uno 55 5D -85 1990-94
Re: Patonkia imusarjaan topikki
.. ja lopuista kierre sileenä..
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Patonkia imusarjaan topikki
Rengasliikkeet palkkaavat sesongin ajaksi amispoikia joden hupina on katsoa kuinka tiukalle saa pulttipyssyllä pultit väännettyä.
Putiikin tekemästä rengasasennuksesta otan kuitin. Jos ei pultit aukea seuraavassa kausivaihdossa/huoltotyössä inhimillisellä voimalla, avauksen tekee rengasputiikki takuutyönä.
Toki rengasalan ammattilainen voitelee kierteet ja kartion.
Putiikin tekemästä rengasasennuksesta otan kuitin. Jos ei pultit aukea seuraavassa kausivaihdossa/huoltotyössä inhimillisellä voimalla, avauksen tekee rengasputiikki takuutyönä.
Toki rengasalan ammattilainen voitelee kierteet ja kartion.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.