Patonkia imusarjaan topikki

Italomerkkeihin liittymätöntä keskustelua, aihe on vapaa.
Avatar
juha66
GFF
Viestit: 1851
Liittynyt: 20.08.2004 13:58
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Patonkia imusarjaan topikki

Viesti Kirjoittaja juha66 »

Juu, ei ole hinkkautunut vaan murenee palasiksi. Muovi kuivunut/kovettunut ja halennut tähtimäisesti.
-Juha-

-16Valve vuodesta 2000-
Tipo 1,6 E-torQ HB -18 1/23-
Ex.Grande Punto 1,4-16V 3D -07 2014-23
Ex.Punto 80 ELX 5D -00 (2000-2014 256 tkm)
Ex.Punto 75 5D -94 1998-00
Ex.Uno 60i.e. 3D -92 1996-98
Ex.Regata 85 CLS -88 1994-96
Ex.Uno 55 5D -85 1990-94
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Patonkia imusarjaan topikki

Viesti Kirjoittaja wellu »

Paskoja vehkeitä :lol:
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Patonkia imusarjaan topikki

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Muovi ja kumiosien laatu on kyllä tippunut huimasti 2000-luvulla. Kaipa ne on valmistajalleen sitten terveellisempiä.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Patonkia imusarjaan topikki

Viesti Kirjoittaja wellu »

Luigi kirjoitti: 09.09.2022 08:43 Muovi ja kumiosien laatu on kyllä tippunut huimasti 2000-luvulla. Kaipa ne on valmistajalleen sitten terveellisempiä.
Ei ehkä kaikki mutta kyllä tuotantokustannusten painaminen näkyy merkkiin katsomatta kaikissa näissä perushintaluokan kinnereissä. Sähköt, mekaniikka, muovit...
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Patonkia imusarjaan topikki

Viesti Kirjoittaja wellu »

Kakaran luokalla olevan tytön äiti laittoi lauantaina viestiä whatsapp ryhmään...
"TARKASTAKAA LASTENNE PÄÄT!!! Meillä nyt kolmas kierros täitä ja ovat todella sitkeitä!"
*muista kuinka pentu kertonut erään rys.... tulevaisuuden uutteran työläisen ja yritysjohtajan vieneen hatun päästä välitunnilla ja laittaneen omaan päähän*
---> Tutkimaan
---------> saivareita, ei eläviä täitä.

Noh, philips tulille, 6mm on hyvä mitta kesärenkaassa ja hiuksessa (helpottaa valvontaa ja ajoin itellekkin et helpottas sosiaaliata painetta). Apteekista kampa ja öljypohjainen shämpyy.

Kaikki mahdollisesti kontaminoituneet tekstiilit jätesäkkiin ja pyykkijonoon (eli petivaatteet, pipot/hatut, takit jne). No turun kokoisen kulmasohvan tyynypäälliset samoilla lämpösillä (nujunneet nuo kaks siinä päivittäin) ja sitten ajattelin et öbaut täysin räjähtäneeseen kakaroiden vaatekaappiin on hyvä ja helppo tehä inventaario pesukoneen kautta. Nyt kun on taas koulussa ittekkin, niin on aikaa...


...sitten ilmeisesti pimeni pesukoneesta yksi kahdesta vastuksesta. Normaali 60° ohjelma lämmittää 4.5 tuntia...


...elämä on vittujen elämä.
Minkä huollan, sen korjaan...
MultiplaJTDmies
GFF
Viestit: 1305
Liittynyt: 22.01.2010 12:05
Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen

Re: Patonkia imusarjaan topikki

Viesti Kirjoittaja MultiplaJTDmies »

Unojen apurungot/alapalkit ovat finaalissa hienostellen sanottuna globaalisti! Tuonne toisellekin osastolle pistin etsintäkuulutusta ja kommentoin, että ottakaa nyt kaikki vähänkin kelvot alapalkit talteen, kun purkamot lähettävät enää harvat pihoille tulleet Unskit yhtä soittoa paaliin; romuteräksen hinta on ollut hyvä. Kysyntää kun ei ole muillekaan osille, niin surutta vaan... parikymmentä purku/varaosaihmistä viime viikolla konsultoin, niin purku- kuin uusienkin osien suhteen sama tilanne. Hiukan alle 400 Unoa taisi olla liikennekäytössä enää Suomessa, yhden varaosaliikkeen tietämänä. Apuva........!
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
stella
Viestit: 2016
Liittynyt: 06.12.2007 22:38
Paikkakunta: kuusankoski

Re: Patonkia imusarjaan topikki

Viesti Kirjoittaja stella »

MultiplaJTDmies kirjoitti: 18.09.2022 15:01 Unojen apurungot/alapalkit ovat finaalissa hienostellen sanottuna globaalisti! Tuonne toisellekin osastolle pistin etsintäkuulutusta ja kommentoin, että ottakaa nyt kaikki vähänkin kelvot alapalkit talteen, kun purkamot lähettävät enää harvat pihoille tulleet Unskit yhtä soittoa paaliin; romuteräksen hinta on ollut hyvä. Kysyntää kun ei ole muillekaan osille, niin surutta vaan... parikymmentä purku/varaosaihmistä viime viikolla konsultoin, niin purku- kuin uusienkin osien suhteen sama tilanne. Hiukan alle 400 Unoa taisi olla liikennekäytössä enää Suomessa, yhden varaosaliikkeen tietämänä. Apuva........!
Jos se apurunko ei ole täysin "harsoksi" lahonnut, niin sen pystyy korjaamaan silleen, että kelpaa katsastuksessa ;) .....Toki tässäkohtaa joutuu viimeiseksi pintakäsittelemään koko apurungon, eikä vaan sitä korjattua aluetta :P ....mutta täysin tehtävissä on...
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
Avatar
jajau
GFF
Viestit: 177
Liittynyt: 04.07.2005 18:12
Paikkakunta: Tampere

Re: Patonkia imusarjaan topikki

Viesti Kirjoittaja jajau »

MultiplaJTDmies kirjoitti: 18.09.2022 15:01 Unojen apurungot/alapalkit ovat finaalissa hienostellen sanottuna globaalisti! Tuonne toisellekin osastolle pistin etsintäkuulutusta ja kommentoin, että ottakaa nyt kaikki vähänkin kelvot alapalkit talteen, kun purkamot lähettävät enää harvat pihoille tulleet Unskit yhtä soittoa paaliin; romuteräksen hinta on ollut hyvä. Kysyntää kun ei ole muillekaan osille, niin surutta vaan... parikymmentä purku/varaosaihmistä viime viikolla konsultoin, niin purku- kuin uusienkin osien suhteen sama tilanne. Hiukan alle 400 Unoa taisi olla liikennekäytössä enää Suomessa, yhden varaosaliikkeen tietämänä. Apuva........!
Ebayssä olis 5939300 numerolla?:

https://www.ebay.com/itm/254378145230?h ... R6i4rJbqYA
1x pussihousu uno
1x punto mk2a
1x musa
MultiplaJTDmies
GFF
Viestit: 1305
Liittynyt: 22.01.2010 12:05
Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen

Re: Patonkia imusarjaan topikki

Viesti Kirjoittaja MultiplaJTDmies »

Noin minäkin tuumailin eli pikkureiät pystyy huomaamattomasti korjaamaan, etenkin, kun paikka omassa viallisessani ei ollut ns. kriittinen. Silti täysin ehjän kun löytäisi, niin jäisi aikaa huolelliseen kunnostukseen siihen, jossa on hieman vikaa - vastaisen varalle.

Tuo "jajau":n numero on oikea, mutta kuvassa ei sittenkään taida olla Unon osa (näihinhän ei tietenkään voi aina luottaa, voi olla ns. havainnekuva, ja tässäkin kuvassa olevassa osassa on aivan toinen nro päällä). Italiasta olin löytävinäni yhden uuden ja Portugalista käytetyn, joten eipä ole määrissä hurraamista...
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
Uno_mas
Viestit: 114
Liittynyt: 15.08.2019 10:21
Paikkakunta: Tampere

Re: Patonkia imusarjaan topikki

Viesti Kirjoittaja Uno_mas »

Fiat barchetta -98
Fiat grande punto multijet -08
Fiat 126 -75
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Patonkia imusarjaan topikki

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Niinkin simppeli asia kuin jakoketjun vaihto on voitu tehdä vaikeaksi.. Potilas Fiesta 1,3. Kukaan ei tunnu tehneen tuollaista tai tietävän tuosta mitään, edes Ford palstalla. Lopulta selvisi moottorin tarkempi tyyppi ja nettimanuaali. Onhan siinä jonkin verran hommaa kun öljypumppu on integroitu hihnapyörään yms. Eilen aloittelin hommaa ja suht nopeasti meni, kunnes ihmettelin ettei öljypohja aukea. Kaivelin sitten manuaalia lisää, niin ohje öljypohjan irroitukselle alkaa "irroita vauhtipyörä". Eli pitäisi irroitella vaihteisto ja pahimmillaan apurunko/etuakselisto, että saa moottoriin vaihdettua jakopään. :evil:

Alfassakin tajusivat sentään tehdän öölipohjan takapulteille pienet reiät tukirakenteisiin. Enkä tajua, miksi nuo rakenteet pitää valaa aina kiinni öljypohjaan, ihan oikeastiko maksaisi niin paljon että moottori-vaihteisto tuenta olisi vaikkapa pulttikiinnitteinen? Kuinka paljon ylipäätään joku 60-heppainen FIesta tarvitsee tuollaista massiivista 3cm paksua tukilaippaa?
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Patonkia imusarjaan topikki

Viesti Kirjoittaja wellu »

Sämpy kirjoitti: 24.09.2022 07:27 Niinkin simppeli asia kuin jakoketjun vaihto on voitu tehdä vaikeaksi.. Potilas Fiesta 1,3. Kukaan ei tunnu tehneen tuollaista tai tietävän tuosta mitään, edes Ford palstalla. Lopulta selvisi moottorin tarkempi tyyppi ja nettimanuaali. Onhan siinä jonkin verran hommaa kun öljypumppu on integroitu hihnapyörään yms. Eilen aloittelin hommaa ja suht nopeasti meni, kunnes ihmettelin ettei öljypohja aukea. Kaivelin sitten manuaalia lisää, niin ohje öljypohjan irroitukselle alkaa "irroita vauhtipyörä". Eli pitäisi irroitella vaihteisto ja pahimmillaan apurunko/etuakselisto, että saa moottoriin vaihdettua jakopään. :evil:

Alfassakin tajusivat sentään tehdän öölipohjan takapulteille pienet reiät tukirakenteisiin. Enkä tajua, miksi nuo rakenteet pitää valaa aina kiinni öljypohjaan, ihan oikeastiko maksaisi niin paljon että moottori-vaihteisto tuenta olisi vaikkapa pulttikiinnitteinen? Kuinka paljon ylipäätään joku 60-heppainen FIesta tarvitsee tuollaista massiivista 3cm paksua tukilaippaa?
Nuo on kyllä raivostuttavia "löytöjä". Joskus muinoin meni kaverin "pulla-micrasta" (K11) kannentiiviste ihan kunnolla. Ruvettiin sitten yksi perjantai vaihtamaan sitä ja manuaali esille.
Kohta 1. Irroita öljypohja

Jaha, plärättiin sitten ohjeeseen "öljypohjan irroitus"
Kohta 1, irroita vaihdelaatikko.

Siitä lähtien auton nimi oli AliHassan, paska mikä paska.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
Nipa
GFF
Viestit: 3364
Liittynyt: 28.04.2003 23:05
Paikkakunta: Askola

Re: Patonkia imusarjaan topikki

Viesti Kirjoittaja Nipa »

Autokauppias lupasi toimittaa talvirengaspultit kaupan jälkeen. Useisiin sähköposteihin.
...pelkkää hiljaisuutta.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Pakardinen
Viestit: 19
Liittynyt: 07.07.2021 00:03

Re: Patonkia imusarjaan topikki

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Vaimon entinen ajoauto, M-B S211 320CDI STW A Avantgarde, vm. -03., hengästyttävän pitkällä varustelistalla. Voi ristus mikä paskakasa. Oon harrastanu kaikenlaista Mersupööpöilyä jo vuodesta 2000 ja mulla on ollut laskujeni mukaan kymmenen eri Mersua. Tuo on ylivoimaisesti surkein kottero ikinä. :evil:

Murheethan alkoi jo hetikohta oston jälkeen v. 2019. Ainoa asia Saksan kieliopin lisäksi, jossa itse Saatana on saanut reilusti päätäntävaltaa ja rajattomat resurssit, on Mersun Airmatic -jousitus. Minäkin perkeleen pöllö tiesin kyllä, että semmoseen sätökseen ei yhenkään terveen ihmisen pidä sekaantua, mutta kuinkas sitten kävikään. Niinpä.

Noh, jousitus siis alkoi vuotamaan n. kuukausi kauppojen jälkeen, perse vajosi yön aikana. Kompura kuitenkin jaksoi tehä töitään muutaman kuukauden. Sitten kului kompura väljäks, vaikka pahimmat mätäpaikat järjestelmästä oli täsmitty jo ennen meilletuloa. Ilman ottoputki vaihdettu kestävämpään ja laitettu putkeen ilmansuodatin. Ei tehny enää painetta, perse ei jaksanu noustakaan kovin nopeasti. Meni lopulta siihen pisteeseen, että vaimon työmatkan aikana (84km) jaksoi juuri ja juuri kirnuta perseen siihen asentoon, että mittaristosta sammui: Stop! Car too low! -valo. Uutta kompuraa siis noin kolmellasadalla. Vaan jopa alkoi perse nousta vikkelästi!

Putosi kuitenkin entiseen malliin. Siitä sitten vikapaikkaa etsimään. Taka-akselilla on köykämiiniset lisäpainesäiliöt, joihin kompura pumppaa muutaman kymmenen barin paineen, josta otetaan sitten ilmaa järjestelmälle tarvittaessa. Tottahan toki molemmat säiliöt vuotaa. Toisen sain hommattua kohtuullisella rahalla ja toisen hitsasi kaveri ehjäksi. Ou jee, jousitus toimii niinkun sen pitääkin! Vähän aikaa.

Näiden ongelmien välillä tietysti ilmenee kaikkea muutakin kivaa. Välillä auto luulee jostain syystä, että virta loppuu kesken ja alkaa tiputtelemaan mukavuustoimintoja pois päältä akkua säästääkseen. Se on muuten jokseenkin "säväyttävä" kokemus, kun ajovalokatkaisijasta on valittuna "Auto" -asento, ajelet kaikessa rauhassa syyspimeässä vesisateessa ja auto päättää sammuttaa valot täydestä laukasta, koska vittu virta loppuu ihan just! Tai, että auto päättää -30 asteen pakkasella sammuttaa lämmityslaitteen puhaltimen, persgrillit, takalasin lämmittimen ja mitähän kaikkia olikaan, koska vittu virta loppuu ihan just! Tai, että auto päättää +30 helteellä sammuttaa ilmastoinnin ja puhaltimen, koska vittu virta loppuu ihan just! Tai, että koska auto päättää, että vittu virta loppuu ihan just ja ei tajuakaan vähään aikaan, että ei vittu se lopukaan, niin SBC (sähköavusteinen jarrujärjestelmä) päättää, että vittu virta loppuu ihan just, kohta ei toimi jarrut! On se herkkä tilanne sekin, kun ohitat täysperärekkaa kaasu pohjassa ja aisan kohalla auto alkaa rääkymään niin vitusti, että jarrut ei toimi! Pysähy vittu heti!!! Ja mitään vikaa ei ole kuitenkaan, auto vaan luulee niin.

Normivikoja ilmenee, suuttimien pohjatiivisteet alkaa vuotaa. Yhen suuttimen kiinnityspultin kierteet on paskottu jo ennen auton meille tuloa. Onpa siinä talkoot, että saadaan kierteet helicoililla paikottua ja suutin pysymään paikallaan. Ilmamäärämittari pimenee. Ykköspytyn pimeä hehku katkeaa irrotettaessa kanteen. KYB -venttiili vaihteistosta antautuu. Harman/Kardonin äänijärjestelmä Mersun Audio20:een yhdistettynä on musiikista tykkäävälle nannaa. Meteliä lähtee melko raikkaasti ja mikä tärkeintä, puhtaasti. Tunnelmaa hieman vain himmentää Comandin näytön paskaksi meneminen, äänentoistojärjestelmän/navigaattorin/sisäänrakennetun puhelinjärjestelmän käyttö jokseenkin hankaloituu. Sähköt toimii miten sattuu, riippuen siitä millä päällä auto sattuu millonkakin olemaan. Takapuskurin alle taittuvan vetokoukun saa kivasti piiloon. Virhe täytyy kuitenkin toistaa ennenkun oppii, että jos talvella aikoo koukkua käyttää, niin sitä ei saatana pidä mennä taittamaan sinne takapuskurin alle piiloon! Sitä on erinomaisen miellyttävää -20 pakkasessa maata auton alla ja kuumailmapuhaltimella sulattaa, että saa koukun käyttöön. Matka kuitenkin jatkuu, moottori on ellei paras niin ainakin yksi parhaista Mersun dieselkoneista ikinä, ihana laite. Voimaa löytyy, jopa ilman ohjelmointia ja silti kulutus on matka-ajossa varsin maltillista, noin kuudella litralla (jopa alle) menee. Se on aika hyvin noin isolle ja painavalle ja tehokkaalle ja automaattivaihteiselle autolle. Sen lisäksi kone kestää joko kilometrejä huikean määrän tai vaihtoehtoisesti viritystä huikean määrän. Ohittelu on niin vaivatonta, että aina oikein hymyilyttää kun kaheksastakympistä täysperärekan takaa runttaa kaasun pohjaan ja aisan kohalla on jo puolentoistasataa kyytiä... :)
Ja pikku "ominaisuuksien" kanssahan oppii elämään, eihän siinä mitään.

Siinä kuitenkin jotain, että Airmaticin kompura paskoo ittensä uudestaan. Kompura pumppaa jousituksen ns. mökkitieasentoon ja jämähtää sinne. Kappas, Mersusta tulikin maastoauto kertaheitolla. Ilmenee, että kompuran paineenpoistoventtiili on jumissa. Otamme siis siitä väljäksi kuluneesta kompurasta paineenpoistoventtiilin ja rakennamme yhden "ehjän" kompuran. Kunnes pajalla ilmenee, että kompuralta lähtevän ilmaputken muovinen kierre on antautunut, eikä järjestelmästä tule tiivistä millään. Yhteistä elämää Mersun kanssa on tässä vaiheessa kulunut n. kaksi ja puoli vuotta. Kertaalleen jo vaihdettu KYB -venttiilikin on alkanut oireilemaan uudestaan. Alan olla aika täynnä mokomaa kikkaretta. Sanon pajalla, että liimatkaa perkele se liitos vaikka 2k liimalla tiiviiks, ihan saatanan sama. Mietitään sitten tulevaisuudessa mitä tehään. Näin tehään ja taas Mersu toimii. Kunnes sitten.

Parin kuukauden päästä tästä kompura lakkaa pyörimästä. Auto valahtaa mahansa varaan pihamaalle. Alan jo vakavasti miettiä vakuutuspetosta ja auton polttamista. Onneksi kuitenkin käy niin hyvä tuuri, että vaimo saa työpaikan paljon lähempää, 84km muuttuu 14km:iin. Ei siis ole mitään järkeä pitää kahta dieselautoa, joten Mersu hylätään mahansa varaan seisomaan navetan taakse katokseen ja vaimolle hommataan bensa-auto.

Mersu nukkuu hibernaatiotaan. Käyn sitä aina sillon tällön motivoimassa käyntiin, mutta ei. Jousituksen kompura ei vaan lähe tulille. Pienen valonpilkahduksen luo kaverin poika, joka kiinnostuu autosta ja meinaa ostaa sen, varaosa-auton hinnalla. Kaupat kuitenkin peruuntuvat ja Mersu jatkaa uniaan. Kesälläkin käyn sitä aina sillon tällön käynnistelemässä, mutta kompura on vaan niin hiljaista poikaa. Kolme viikkoa sitten käyn vielä kerran kaikki sulakkeet ja releet läpi, jotka vaan etäisestikään vois liittyä jousitukseen, ei auta. Kompura ei vaan lähe päälle. Olkoon paska.

Kunnes koittaa viime torstai. Päätän, että nyt tuo jumalan (ja minun) hylkäämä raato lähtee pihasta, pitää saada klassikkoMersu ens talveks sen paikalle katon alle suojaan. Laitan varaosa-auton hinnalla Mersun nettiautoon myyntiin. Puhelin soi pitkin päivää niin perkeleesti, illalla olis montakin tulossa hakemaan auton pois. Ensimmäiseksi soittaneelle sanon, että tuu siihen ja siihen aikaan, sillon oon ehtiny tulla töistä kotio.

Menen töistä kotiin. Laitan Mersuun akun paikalleen. Istun autoon ja ajan ulos katoksesta pihamaalle. Jätän auton pyörimään, avaan oven ja lasken vasemman jalan maahan. Mites tää käy näin helposti...? Tulen ulos autosta ja surrrrrrrr -äänen saattelemana kompura on kokenut herätyksen ja ylösnousemuksen ja pumppaa auton normikorkeuteen! :o Eiiiiiii vittttuuuuuuhhhh. :evil:

Ensimmäinen katsoja säikähtää kuitenkin katkennutta hehkua ja päättää pitkän harkinnan jälkeen olla ostamatta autoa. Vaikka tutkii MB Starin avulla vikakoodit ja toteaa, että MITÄÄN päällä olevaa vikaa ei autossa ole. Muistiin tallentuneita kyllä, mutta Starin mukaan auto toimii justiin niinkun sen pitääkin. Ihmettelee auton hyvää yleistä kuntoa, lisävarusteiden määrää ja ruosteettomuutta aikakautensa edustajaksi. Sanoo, että tuosta sais leimattuna hyvät rahat. Leimahan on kylmenemässä 17.10.

Noh, tästäpä saankin ajatuksen. Haen Mersuun tuoreen leiman, niin voin nostaa vähän hintaa. Maanantaina auto seisoo pihamaalla, pistän sen käyntiin ja lähen ajelemaan kohti katsastuskonttoria. Jousitus toimii, sähköt toimii, kaikki on hienosti. Ihastelen, että kylläpäs tämä onkin hirmuisen hiljainen ja mukava auto ajella. Lähellä katsastuskonttoria vilkaisen keskikonsolia ja huomaan, että Airmaticista on valittuna Sport2 asento, eli pari senttiä matalampi ja jäykempi alusta-asetus. Olen aina tykännyt enemmän Comfort -asetuksesta, joten säädän jousituksen sille. Virhe. Todennäköisesti taka-akselilla sijaitseva korkeudensäätötanko (muovinen vittu tottakai, mitäpä sitä kalliissa autossa metallista tekemään) katkeaa ja Mersu ei enää saa totuudenmukaista tietoa jousituksen korkeudesta. Seurauksena jousitus pumppaa takapussit pinkeäksi, jolloin jousitus ja iskunvaimennus häviää täysin ja renkaan ja lokarinkaaren välissä on 15cm ilmaa. Mitäpä veikkaatte, tuliko leimaa?

Lähen siis varovasti ajamaan takaisin kohti kotia. Virhe. Mutta eipä enää paljon jaksa kiinnostaa. Pääsen kolmasosan matkasta kun kuuluu: PPUMMMM ja vasen takapussi räjähtää. Vasen takakulma putoaa pohjaanlyöntikumin varaan, auto alkaa rääkyä: "Stop! Car too low!" Ihan niinkun vittu en sitä muuten tietäiskään. Hidastan vauhtia entisestään, ajelen noin 50kmh. Pääsen muutaman kilometrin kun kuuluu: PPUMMMM ja oikeakin takapussi räjähtää. Oikeakin takakulma putoaa pohjaanlyöntikumin varaan. "Stop! Car too low! -valo sammuu. No niin, sepä olikin loogista.

Jatkan kotiin noin 30-40kmh. Kotiin päästyäni harkitsen taas vakavasti vakuutuspetosta ja Mersun polttamista. Rupesin sen sijaan kuitenkin juomaan.





Mersu ei ole paska auto. On minulla niitä tälläkin hetkellä kaks muutakin ja tykkään molemmista. Eikä edes tuo 211 korinen Mersu ole paska auto. On ihan hirvittävän hiljainen ja mukava auto ajella, toimiessaan. Mulle vaan sattui nyt tulemaan tämmönen "yksilö". Ja tuon Airmaticin kanssakin saan ottaa vähintään puolet syystä omille harteilleni, se ei TODELLAKAAN ole huoltovapaa systeemi. Jokaisella Airmatic -Mersun omistajalla pitäis olla ainakin yks (mieluummin kaks) varakompuraa, joita sitten pitää lämpimässä ja kuivassa ja vaihdella niitä pari kolme kertaa vuodessa paikalleen ja ottaa se autossa ollut sisälle lämpimään ja kuivaan. Purkaa se, kuivata kuivatusryynit mikrossa, kuivat ryynit paikalleen, kompura kasaan ja taas lämpimään ja kuivaan paikkaan säilytykseen, kunnes tulee sen vuoro mennä taas autoon paikalleen.

Mutta tämä. Tämä vehje kyllä aiheutti minulle niin paljon harmaita hiuksia ja menetettyä mielenterveyttä, ettei mikään muu kulkuneuvo vielä tähän mennessä. :evil: :evil: :evil:
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Patonkia imusarjaan topikki

Viesti Kirjoittaja wellu »

Pakardinen kirjoitti: 04.10.2022 23:42 Vaimon entinen ajoauto, M-B S211 320CDI STW A Avantgarde, vm. -03., hengästyttävän pitkällä varustelistalla. Voi ristus mikä paskakasa. Oon harrastanu kaikenlaista Mersupööpöilyä jo vuodesta 2000 ja mulla on ollut laskujeni mukaan kymmenen eri Mersua. Tuo on ylivoimaisesti surkein kottero ikinä. :evil:

Murheethan alkoi jo hetikohta oston jälkeen v. 2019. Ainoa asia Saksan kieliopin lisäksi, jossa itse Saatana on saanut reilusti päätäntävaltaa ja rajattomat resurssit, on Mersun Airmatic -jousitus. Minäkin perkeleen pöllö tiesin kyllä, että semmoseen sätökseen ei yhenkään terveen ihmisen pidä sekaantua, mutta kuinkas sitten kävikään. Niinpä.

Noh, jousitus siis alkoi vuotamaan n. kuukausi kauppojen jälkeen, perse vajosi yön aikana. Kompura kuitenkin jaksoi tehä töitään muutaman kuukauden. Sitten kului kompura väljäks, vaikka pahimmat mätäpaikat järjestelmästä oli täsmitty jo ennen meilletuloa. Ilman ottoputki vaihdettu kestävämpään ja laitettu putkeen ilmansuodatin. Ei tehny enää painetta, perse ei jaksanu noustakaan kovin nopeasti. Meni lopulta siihen pisteeseen, että vaimon työmatkan aikana (84km) jaksoi juuri ja juuri kirnuta perseen siihen asentoon, että mittaristosta sammui: Stop! Car too low! -valo. Uutta kompuraa siis noin kolmellasadalla. Vaan jopa alkoi perse nousta vikkelästi!

Putosi kuitenkin entiseen malliin. Siitä sitten vikapaikkaa etsimään. Taka-akselilla on köykämiiniset lisäpainesäiliöt, joihin kompura pumppaa muutaman kymmenen barin paineen, josta otetaan sitten ilmaa järjestelmälle tarvittaessa. Tottahan toki molemmat säiliöt vuotaa. Toisen sain hommattua kohtuullisella rahalla ja toisen hitsasi kaveri ehjäksi. Ou jee, jousitus toimii niinkun sen pitääkin! Vähän aikaa.

Näiden ongelmien välillä tietysti ilmenee kaikkea muutakin kivaa. Välillä auto luulee jostain syystä, että virta loppuu kesken ja alkaa tiputtelemaan mukavuustoimintoja pois päältä akkua säästääkseen. Se on muuten jokseenkin "säväyttävä" kokemus, kun ajovalokatkaisijasta on valittuna "Auto" -asento, ajelet kaikessa rauhassa syyspimeässä vesisateessa ja auto päättää sammuttaa valot täydestä laukasta, koska vittu virta loppuu ihan just! Tai, että auto päättää -30 asteen pakkasella sammuttaa lämmityslaitteen puhaltimen, persgrillit, takalasin lämmittimen ja mitähän kaikkia olikaan, koska vittu virta loppuu ihan just! Tai, että auto päättää +30 helteellä sammuttaa ilmastoinnin ja puhaltimen, koska vittu virta loppuu ihan just! Tai, että koska auto päättää, että vittu virta loppuu ihan just ja ei tajuakaan vähään aikaan, että ei vittu se lopukaan, niin SBC (sähköavusteinen jarrujärjestelmä) päättää, että vittu virta loppuu ihan just, kohta ei toimi jarrut! On se herkkä tilanne sekin, kun ohitat täysperärekkaa kaasu pohjassa ja aisan kohalla auto alkaa rääkymään niin vitusti, että jarrut ei toimi! Pysähy vittu heti!!! Ja mitään vikaa ei ole kuitenkaan, auto vaan luulee niin.

Normivikoja ilmenee, suuttimien pohjatiivisteet alkaa vuotaa. Yhen suuttimen kiinnityspultin kierteet on paskottu jo ennen auton meille tuloa. Onpa siinä talkoot, että saadaan kierteet helicoililla paikottua ja suutin pysymään paikallaan. Ilmamäärämittari pimenee. Ykköspytyn pimeä hehku katkeaa irrotettaessa kanteen. KYB -venttiili vaihteistosta antautuu. Harman/Kardonin äänijärjestelmä Mersun Audio20:een yhdistettynä on musiikista tykkäävälle nannaa. Meteliä lähtee melko raikkaasti ja mikä tärkeintä, puhtaasti. Tunnelmaa hieman vain himmentää Comandin näytön paskaksi meneminen, äänentoistojärjestelmän/navigaattorin/sisäänrakennetun puhelinjärjestelmän käyttö jokseenkin hankaloituu. Sähköt toimii miten sattuu, riippuen siitä millä päällä auto sattuu millonkakin olemaan. Takapuskurin alle taittuvan vetokoukun saa kivasti piiloon. Virhe täytyy kuitenkin toistaa ennenkun oppii, että jos talvella aikoo koukkua käyttää, niin sitä ei saatana pidä mennä taittamaan sinne takapuskurin alle piiloon! Sitä on erinomaisen miellyttävää -20 pakkasessa maata auton alla ja kuumailmapuhaltimella sulattaa, että saa koukun käyttöön. Matka kuitenkin jatkuu, moottori on ellei paras niin ainakin yksi parhaista Mersun dieselkoneista ikinä, ihana laite. Voimaa löytyy, jopa ilman ohjelmointia ja silti kulutus on matka-ajossa varsin maltillista, noin kuudella litralla (jopa alle) menee. Se on aika hyvin noin isolle ja painavalle ja tehokkaalle ja automaattivaihteiselle autolle. Sen lisäksi kone kestää joko kilometrejä huikean määrän tai vaihtoehtoisesti viritystä huikean määrän. Ohittelu on niin vaivatonta, että aina oikein hymyilyttää kun kaheksastakympistä täysperärekan takaa runttaa kaasun pohjaan ja aisan kohalla on jo puolentoistasataa kyytiä... :)
Ja pikku "ominaisuuksien" kanssahan oppii elämään, eihän siinä mitään.

Siinä kuitenkin jotain, että Airmaticin kompura paskoo ittensä uudestaan. Kompura pumppaa jousituksen ns. mökkitieasentoon ja jämähtää sinne. Kappas, Mersusta tulikin maastoauto kertaheitolla. Ilmenee, että kompuran paineenpoistoventtiili on jumissa. Otamme siis siitä väljäksi kuluneesta kompurasta paineenpoistoventtiilin ja rakennamme yhden "ehjän" kompuran. Kunnes pajalla ilmenee, että kompuralta lähtevän ilmaputken muovinen kierre on antautunut, eikä järjestelmästä tule tiivistä millään. Yhteistä elämää Mersun kanssa on tässä vaiheessa kulunut n. kaksi ja puoli vuotta. Kertaalleen jo vaihdettu KYB -venttiilikin on alkanut oireilemaan uudestaan. Alan olla aika täynnä mokomaa kikkaretta. Sanon pajalla, että liimatkaa perkele se liitos vaikka 2k liimalla tiiviiks, ihan saatanan sama. Mietitään sitten tulevaisuudessa mitä tehään. Näin tehään ja taas Mersu toimii. Kunnes sitten.

Parin kuukauden päästä tästä kompura lakkaa pyörimästä. Auto valahtaa mahansa varaan pihamaalle. Alan jo vakavasti miettiä vakuutuspetosta ja auton polttamista. Onneksi kuitenkin käy niin hyvä tuuri, että vaimo saa työpaikan paljon lähempää, 84km muuttuu 14km:iin. Ei siis ole mitään järkeä pitää kahta dieselautoa, joten Mersu hylätään mahansa varaan seisomaan navetan taakse katokseen ja vaimolle hommataan bensa-auto.

Mersu nukkuu hibernaatiotaan. Käyn sitä aina sillon tällön motivoimassa käyntiin, mutta ei. Jousituksen kompura ei vaan lähe tulille. Pienen valonpilkahduksen luo kaverin poika, joka kiinnostuu autosta ja meinaa ostaa sen, varaosa-auton hinnalla. Kaupat kuitenkin peruuntuvat ja Mersu jatkaa uniaan. Kesälläkin käyn sitä aina sillon tällön käynnistelemässä, mutta kompura on vaan niin hiljaista poikaa. Kolme viikkoa sitten käyn vielä kerran kaikki sulakkeet ja releet läpi, jotka vaan etäisestikään vois liittyä jousitukseen, ei auta. Kompura ei vaan lähe päälle. Olkoon paska.

Kunnes koittaa viime torstai. Päätän, että nyt tuo jumalan (ja minun) hylkäämä raato lähtee pihasta, pitää saada klassikkoMersu ens talveks sen paikalle katon alle suojaan. Laitan varaosa-auton hinnalla Mersun nettiautoon myyntiin. Puhelin soi pitkin päivää niin perkeleesti, illalla olis montakin tulossa hakemaan auton pois. Ensimmäiseksi soittaneelle sanon, että tuu siihen ja siihen aikaan, sillon oon ehtiny tulla töistä kotio.

Menen töistä kotiin. Laitan Mersuun akun paikalleen. Istun autoon ja ajan ulos katoksesta pihamaalle. Jätän auton pyörimään, avaan oven ja lasken vasemman jalan maahan. Mites tää käy näin helposti...? Tulen ulos autosta ja surrrrrrrr -äänen saattelemana kompura on kokenut herätyksen ja ylösnousemuksen ja pumppaa auton normikorkeuteen! :o Eiiiiiii vittttuuuuuuhhhh. :evil:

Ensimmäinen katsoja säikähtää kuitenkin katkennutta hehkua ja päättää pitkän harkinnan jälkeen olla ostamatta autoa. Vaikka tutkii MB Starin avulla vikakoodit ja toteaa, että MITÄÄN päällä olevaa vikaa ei autossa ole. Muistiin tallentuneita kyllä, mutta Starin mukaan auto toimii justiin niinkun sen pitääkin. Ihmettelee auton hyvää yleistä kuntoa, lisävarusteiden määrää ja ruosteettomuutta aikakautensa edustajaksi. Sanoo, että tuosta sais leimattuna hyvät rahat. Leimahan on kylmenemässä 17.10.

Noh, tästäpä saankin ajatuksen. Haen Mersuun tuoreen leiman, niin voin nostaa vähän hintaa. Maanantaina auto seisoo pihamaalla, pistän sen käyntiin ja lähen ajelemaan kohti katsastuskonttoria. Jousitus toimii, sähköt toimii, kaikki on hienosti. Ihastelen, että kylläpäs tämä onkin hirmuisen hiljainen ja mukava auto ajella. Lähellä katsastuskonttoria vilkaisen keskikonsolia ja huomaan, että Airmaticista on valittuna Sport2 asento, eli pari senttiä matalampi ja jäykempi alusta-asetus. Olen aina tykännyt enemmän Comfort -asetuksesta, joten säädän jousituksen sille. Virhe. Todennäköisesti taka-akselilla sijaitseva korkeudensäätötanko (muovinen vittu tottakai, mitäpä sitä kalliissa autossa metallista tekemään) katkeaa ja Mersu ei enää saa totuudenmukaista tietoa jousituksen korkeudesta. Seurauksena jousitus pumppaa takapussit pinkeäksi, jolloin jousitus ja iskunvaimennus häviää täysin ja renkaan ja lokarinkaaren välissä on 15cm ilmaa. Mitäpä veikkaatte, tuliko leimaa?

Lähen siis varovasti ajamaan takaisin kohti kotia. Virhe. Mutta eipä enää paljon jaksa kiinnostaa. Pääsen kolmasosan matkasta kun kuuluu: PPUMMMM ja vasen takapussi räjähtää. Vasen takakulma putoaa pohjaanlyöntikumin varaan, auto alkaa rääkyä: "Stop! Car too low!" Ihan niinkun vittu en sitä muuten tietäiskään. Hidastan vauhtia entisestään, ajelen noin 50kmh. Pääsen muutaman kilometrin kun kuuluu: PPUMMMM ja oikeakin takapussi räjähtää. Oikeakin takakulma putoaa pohjaanlyöntikumin varaan. "Stop! Car too low! -valo sammuu. No niin, sepä olikin loogista.

Jatkan kotiin noin 30-40kmh. Kotiin päästyäni harkitsen taas vakavasti vakuutuspetosta ja Mersun polttamista. Rupesin sen sijaan kuitenkin juomaan.





Mersu ei ole paska auto. On minulla niitä tälläkin hetkellä kaks muutakin ja tykkään molemmista. Eikä edes tuo 211 korinen Mersu ole paska auto. On ihan hirvittävän hiljainen ja mukava auto ajella, toimiessaan. Mulle vaan sattui nyt tulemaan tämmönen "yksilö". Ja tuon Airmaticin kanssakin saan ottaa vähintään puolet syystä omille harteilleni, se ei TODELLAKAAN ole huoltovapaa systeemi. Jokaisella Airmatic -Mersun omistajalla pitäis olla ainakin yks (mieluummin kaks) varakompuraa, joita sitten pitää lämpimässä ja kuivassa ja vaihdella niitä pari kolme kertaa vuodessa paikalleen ja ottaa se autossa ollut sisälle lämpimään ja kuivaan. Purkaa se, kuivata kuivatusryynit mikrossa, kuivat ryynit paikalleen, kompura kasaan ja taas lämpimään ja kuivaan paikkaan säilytykseen, kunnes tulee sen vuoro mennä taas autoon paikalleen.

Mutta tämä. Tämä vehje kyllä aiheutti minulle niin paljon harmaita hiuksia ja menetettyä mielenterveyttä, ettei mikään muu kulkuneuvo vielä tähän mennessä. :evil: :evil: :evil:
:lol: :lol: :lol:

EDIT.
Anteeksi, ei saisi nauraa, mutta naurattaahan se. Onko pussit kalliitkin tai millaiset vaihtaa?

Just tuossa yksi päivä kavein kans juttelin, hän osti vuosi sitten jonkun 2014 Caddyn tai jotain sinnepäin. Volkkari kuitenkin. Juteltiin siinä ton oman stilon "ominaisuuksista" ja kaveri vaan totes "noh, sulla on senverran yksinkertainen toi auto, että joku vaihdelaatikon vaihto ole sekään paha rasti. Hänellä vuotaa EGR jäähdytin ja just vaihtoi tonnilla romua, kun kaksoismassa, kampiakselin stefa ja kytkin piti vaihtaa. Nyt ei webasto halua toimia ja letkulämmitin on mykkä..."
Viimeksi muokannut wellu, 05.10.2022 07:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Minkä huollan, sen korjaan...
Vastaa Viestiin