HYVIN KULKEE!
Re: HYVIN KULKEE!
Uno vihdoinkin katsastettu
Fiat 127 Pikkumusta 1050 -81
Fiat Uno 1,0 -91
Miksi ajaa tylsillä autoilla?
Fiat Uno 1,0 -91
Miksi ajaa tylsillä autoilla?
- sedicivalvole1
- GFF
- Viestit: 701
- Liittynyt: 10.07.2010 09:35
Re: HYVIN KULKEE!
Olen pari vuotta todennetusti kärvistellyt masennuksen/ahdistuksen kanssa. Tämä kun ei tule kuin flunssa, pidemmän aikaa. Nyt näkyy jotain valoa tunnelin päässä, eikä se ole rekka. Pari iltaa vietetty tallissa siivoten, värkäten, korjaillen, touhuten. Aiemmin mahdotonta. Se tehtiin mikä oli välttämättömän pakollista.
Töissä jos tuntuu että työt kuormittavat ja tukea ei saa, yhteys lääkäriin ja heti. "Venytään vielä, kyllä minä pärjään"-asenne kostautuu.
Töissä jos tuntuu että työt kuormittavat ja tukea ei saa, yhteys lääkäriin ja heti. "Venytään vielä, kyllä minä pärjään"-asenne kostautuu.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
- GreenThing
- GFF
- Viestit: 2604
- Liittynyt: 08.08.2003 21:20
- Paikkakunta: Kärkölä
Re: HYVIN KULKEE!
Vähän on samat kärvistelyt tässä itselläkin ollut viimevuosien kipuilujen osalta, ja nyt kaikki tuntuu haarukoituneen stressiperäiseen masennukseen/ahdistukseen, jonka myötä kroppa huutaa peliä seis. Sinänsä ollut helpottavaa että asioille löytyy syitä, koska stressitekijöitä pystyy joissain määrin tunnistamisen jälkeen vähentämään joko lyhyellä tai pidemmällä aikataululla. Tähän liittyy myös tuo em. AMK pääsykoe.Nipa kirjoitti: ↑31.05.2023 22:47 Olen pari vuotta todennetusti kärvistellyt masennuksen/ahdistuksen kanssa. Tämä kun ei tule kuin flunssa, pidemmän aikaa. Nyt näkyy jotain valoa tunnelin päässä, eikä se ole rekka. Pari iltaa vietetty tallissa siivoten, värkäten, korjaillen, touhuten. Aiemmin mahdotonta. Se tehtiin mikä oli välttämättömän pakollista.
Töissä jos tuntuu että työt kuormittavat ja tukea ei saa, yhteys lääkäriin ja heti. "Venytään vielä, kyllä minä pärjään"-asenne kostautuu.
Kilometrejä rupeaa olla tässä yhdellä jos toisellakin harrastajalla takana, ja sen puolesta kaikenlaista haitallista ryönää kertynyt koneistoon. Joskus on hyvä puhua ongelmista avoimemmin ja ruveta miettimään tapoja koneiston huoltamiseen.
Panorama-projektin aloitus oli nimenomaan johdantoa ekasta romahtamisestani, kun rupesi pumppu oireilemaan em. syistä. Piti saada joku mielekäs syy saada itsensä ylös sohvan pohjalta edes vartiksi päivän aikana. Ja se terapia kantoi hedelmiä. Ja todennäköisesti sen vuoksi olen välttänyt myöhemmät yhtä isot romahtamiset.
Mutta kyllä tuo kroppa on keksinyt uusia tapoja ilmoittaa tarpeistaan, että pitää tehdä vielä isompia korjausliikkeitä stressitekijöiden teilaamiseksi.
Mutta nyt kun ymmärtää itseään ja tarpeitaan paremmin, niin on helpompaa etsiä lisää toimivia tapoja itsensä kunnostukseen.
Auto on turpo, ja kuski on urpo.
Ei riemulla rajaa, kun kasilla ajaa.
Ei riemulla rajaa, kun kasilla ajaa.
Re: HYVIN KULKEE!
Vähän samaa täällä, joka kulminoitui viimesyksyiseen liki-burnouttiin.
Onkin näköjään ollut sekä masennus että stressioireet päällä, niin menevät silleen limittäin ettei lääkäritkään ole oikein saaneet kiinni asiasta. Vähän kuin aikoinaan Tempran kanssa, kolme eri vikaa päällä ja kaikki sytyttää saman vikavalon.
Nyt kun löytyi (ehkä) toimiva masennuslääke, niin ne stressioireet erottaa paljon helpommin, on helpompi vaikuttaa niihin ja ylipäätään niitä itseasiassa sietääkin paremmin. Piti tuota lääkitystäkin vähän hakea ja itse siinä sai olla lääkärinä ja pontevana, että tuli kokeiltua eri vaihtoehtoja. Ensimmäisen, sen yleisimmän sivuoireet oli sellaiset että fimeankin pitäisi jo kiinnostua. Sanotaan näin että kun yleisesti uutisoidaan kuinka kouluampujat syö masennuslääkkeitä, niin en varsinaisesti ole yllättynyt..
Mutta nyt kun niistä on oikeasti apua. niin on pakko skeptikonkin tunnustaa että sellainen sairaus kuin masennus on olemassa, joskin nimi on ehkä hiukan väärä. Itsellä oireina oli enemmän täydellistä keskittymiskyvyn puutetta ja muuta työtehoa alentavaa, mutta näkyi tuo toki siinäkin että pääfokuksen ulkopuolella ei kiinnostanut tehdä yhtään mitään. Kun on tällainen että vouhottaa menemään eikä osaa olla paikoillaan, niin ei siinä masennus ihan ekana tule mieleen.
Nyt tuntuu ihan hyvälle, joskin kiirettä on yhä liikaa mutta katotaan nyt.. kun juon tässä kahvini ensin rauhassa.
Onkin näköjään ollut sekä masennus että stressioireet päällä, niin menevät silleen limittäin ettei lääkäritkään ole oikein saaneet kiinni asiasta. Vähän kuin aikoinaan Tempran kanssa, kolme eri vikaa päällä ja kaikki sytyttää saman vikavalon.
Nyt kun löytyi (ehkä) toimiva masennuslääke, niin ne stressioireet erottaa paljon helpommin, on helpompi vaikuttaa niihin ja ylipäätään niitä itseasiassa sietääkin paremmin. Piti tuota lääkitystäkin vähän hakea ja itse siinä sai olla lääkärinä ja pontevana, että tuli kokeiltua eri vaihtoehtoja. Ensimmäisen, sen yleisimmän sivuoireet oli sellaiset että fimeankin pitäisi jo kiinnostua. Sanotaan näin että kun yleisesti uutisoidaan kuinka kouluampujat syö masennuslääkkeitä, niin en varsinaisesti ole yllättynyt..
Mutta nyt kun niistä on oikeasti apua. niin on pakko skeptikonkin tunnustaa että sellainen sairaus kuin masennus on olemassa, joskin nimi on ehkä hiukan väärä. Itsellä oireina oli enemmän täydellistä keskittymiskyvyn puutetta ja muuta työtehoa alentavaa, mutta näkyi tuo toki siinäkin että pääfokuksen ulkopuolella ei kiinnostanut tehdä yhtään mitään. Kun on tällainen että vouhottaa menemään eikä osaa olla paikoillaan, niin ei siinä masennus ihan ekana tule mieleen.
Nyt tuntuu ihan hyvälle, joskin kiirettä on yhä liikaa mutta katotaan nyt.. kun juon tässä kahvini ensin rauhassa.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
- GreenThing
- GFF
- Viestit: 2604
- Liittynyt: 08.08.2003 21:20
- Paikkakunta: Kärkölä
Re: HYVIN KULKEE!
Olen itse myös samaa mieltä, että masennus on sanana jollain tapaa harhaan johtava sairauden nimenä. Varsinkin kun tuo masennus ilmenee niin eri tavoin eri ihmisillä ja eri tilanteissa. Masentuneelle ihmiselle on luotu mediassa jonkinmoinen stereotypia, joka tuosta diagnoosista kerrottaessa lokeroi sinut jo ennalta luotuun malliin. Ja noita stereotyyppisiä ominaisuuksia rupeaa tahtomattaankin itsestäänkin etsimään, ja miettimään että olenko muka masentunut, kun et saa itseäsi sopimaan siihen kuvitteelliseen muottiin.
Omalla kohdalla masennus ei esimerkiksi suoranaisesti ole lamaannuttanut, ehkä vähän päinvastoin. Tulee aloitettua ehkä normaalia enemmän uusia projekteja, mutta ongelma tulee juurikin projektien loppuun asti saamisessa. Työt jää kesken vaikkei ole edes mitään vastoinkäymisiä, ja voimia ei tunnu olevan jatkamiseen. silti energiaa piisaa johonkin uuteen työhön. Sitten kun pitäisi palata johonkin kesken jääneen tärkeän työn loppuun saattamiseen, ei meinaa saada simppeleintäkään keissiä maaliin.
Saman puurtaminen saa voimaan pahoin henkisesti ja myös fyysisesti, vaikkei kyseessä ole mikään epämiellyttävä työ. Ja riittävän säännöllisesti sekä usein uudet pähkinät saavat vastoin edellistä aikaan buustin hyvinvoinnille positiivisempaan suuntaan.
Tästä voi jo jonkinverran kuitenkin analysoida lentävänsä enää höyryillä, ja kaatelevansa kannujen pohjilta pisaroita jatkaakseen.
Tankkaamiseen pitäisi etsiä omat toimivat tavat, jotta riittäisi enemmän energiaa saattaa asiat kerralla valmiiksi. Niin isossa kuin pienemmässäkin mittakaavassa.
Omalla kohdalla masennus ei esimerkiksi suoranaisesti ole lamaannuttanut, ehkä vähän päinvastoin. Tulee aloitettua ehkä normaalia enemmän uusia projekteja, mutta ongelma tulee juurikin projektien loppuun asti saamisessa. Työt jää kesken vaikkei ole edes mitään vastoinkäymisiä, ja voimia ei tunnu olevan jatkamiseen. silti energiaa piisaa johonkin uuteen työhön. Sitten kun pitäisi palata johonkin kesken jääneen tärkeän työn loppuun saattamiseen, ei meinaa saada simppeleintäkään keissiä maaliin.
Saman puurtaminen saa voimaan pahoin henkisesti ja myös fyysisesti, vaikkei kyseessä ole mikään epämiellyttävä työ. Ja riittävän säännöllisesti sekä usein uudet pähkinät saavat vastoin edellistä aikaan buustin hyvinvoinnille positiivisempaan suuntaan.
Tästä voi jo jonkinverran kuitenkin analysoida lentävänsä enää höyryillä, ja kaatelevansa kannujen pohjilta pisaroita jatkaakseen.
Tankkaamiseen pitäisi etsiä omat toimivat tavat, jotta riittäisi enemmän energiaa saattaa asiat kerralla valmiiksi. Niin isossa kuin pienemmässäkin mittakaavassa.
Auto on turpo, ja kuski on urpo.
Ei riemulla rajaa, kun kasilla ajaa.
Ei riemulla rajaa, kun kasilla ajaa.
Re: HYVIN KULKEE!
Hienoa asian esilletuomista, harvoin mistään tällaista pääsee lukemaan!
Noita tekstejä lukiessa rupeaa hiukan avautumaan omakin tilanne ja pidemmän ajan olotila itselle... Jo useamman vuoden ollut suuria vaikeuksia jaksaa mitään työpäivän jälkeen, pari kesälomaa on kadonnut jonnekin pelkästään nukkumalla ja siltikään ei jaksa tehdä kuin pakolliset hommat. No olihan tuossa välissä vielä long-covid jossa oli hyvin samanlaiset oireet.
Aikaisemmin koin omaavani mielikuvitusta ja ongelman ratkaisukykyä, mutta nykyisin ei oikein ajatus kulje ja innovatiivisuus lähinnä loistaa poissa olollaan. Töiden kannalta tämä on pieni ongelma, kun pitäisi suunnitella uusia laitteita ja ratkaisuja.
Pienen buustin tosiaan saa aina välillä aloittaessaan jotain ennen niin mieluista tekemistä, mutta tuo innostus ei kestä kuin hetken muuttuen tekemättömien töiden painolastiksi. Joulukuussa tuuppasin 128:n rakentelupaikalle ja puolessa vuodessa olen saanut eturipustukset purettua ja konehuoneen putsattua vanhoista maaleista, pariin kuukauteen en ole edes koskenut koko autoon...
Noita tekstejä lukiessa rupeaa hiukan avautumaan omakin tilanne ja pidemmän ajan olotila itselle... Jo useamman vuoden ollut suuria vaikeuksia jaksaa mitään työpäivän jälkeen, pari kesälomaa on kadonnut jonnekin pelkästään nukkumalla ja siltikään ei jaksa tehdä kuin pakolliset hommat. No olihan tuossa välissä vielä long-covid jossa oli hyvin samanlaiset oireet.
Aikaisemmin koin omaavani mielikuvitusta ja ongelman ratkaisukykyä, mutta nykyisin ei oikein ajatus kulje ja innovatiivisuus lähinnä loistaa poissa olollaan. Töiden kannalta tämä on pieni ongelma, kun pitäisi suunnitella uusia laitteita ja ratkaisuja.
Pienen buustin tosiaan saa aina välillä aloittaessaan jotain ennen niin mieluista tekemistä, mutta tuo innostus ei kestä kuin hetken muuttuen tekemättömien töiden painolastiksi. Joulukuussa tuuppasin 128:n rakentelupaikalle ja puolessa vuodessa olen saanut eturipustukset purettua ja konehuoneen putsattua vanhoista maaleista, pariin kuukauteen en ole edes koskenut koko autoon...
"tähän pitäisi ilmeisesti kirjoittaa joku kiva slogani"
Re: HYVIN KULKEE!
^
^^
Niin tuttua. Tähän voi lisätä aloitekyvyttömyyden, muistiongelmat ja keskittymisvaikeudet. Lisättynä univaikeudella ja ruokahaluttomuudella.
Harrastekapineet ei ole liikkuneet pariin kesään. Kesärenkaat sain sentään käyttiksiin vaihdettua. Talvirenkaat makaavat etupihalla koska mönkkärin kärry on täynnä halkoja jotka pitäisi heittää liiteriin...
Tämä keskustelu ei liity otsikon aiheeseen. Voisiko mode keksiä otsikon ja heittää nämä jutut sen alle?
^^
Niin tuttua. Tähän voi lisätä aloitekyvyttömyyden, muistiongelmat ja keskittymisvaikeudet. Lisättynä univaikeudella ja ruokahaluttomuudella.
Harrastekapineet ei ole liikkuneet pariin kesään. Kesärenkaat sain sentään käyttiksiin vaihdettua. Talvirenkaat makaavat etupihalla koska mönkkärin kärry on täynnä halkoja jotka pitäisi heittää liiteriin...
Tämä keskustelu ei liity otsikon aiheeseen. Voisiko mode keksiä otsikon ja heittää nämä jutut sen alle?
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
- GreenThing
- GFF
- Viestit: 2604
- Liittynyt: 08.08.2003 21:20
- Paikkakunta: Kärkölä
Re: HYVIN KULKEE!
Otsikoksi vaikka Masentuneetko?
Auto on turpo, ja kuski on urpo.
Ei riemulla rajaa, kun kasilla ajaa.
Ei riemulla rajaa, kun kasilla ajaa.
Re: HYVIN KULKEE!
Zemppiä kaikille edellä avautuneille. Paskoja hommia noi ja monesti suhtautuminen asiaan erittäin vähättelevä.
Krooninen vitutus voisi kans olla oma diagnoosi, menis mulla täydestä.
Krooninen vitutus voisi kans olla oma diagnoosi, menis mulla täydestä.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: HYVIN KULKEE!
Pitää ehkä joo keksiä jokin aihe tälle.
Itellä ilmeni silleen, että kun on pystynyt aina kuvittelemaan asioita mielessä kolmiulotteisesti, niin jos vaikka koitti nyt miettiä mielessään punaista neliötä, niin se ei onnistunut mitenkään kun ajatus karkasi samantien ja neliö vaihtui johonkin muuhun about 0,5s välein. Tämä liittyi mielestäni enemmän burnouttiin kuin masennukseen, mutta sekin oire on kyllä nyt helpottanut ja pystyy taas visioimaan asioita.
Itellä ilmeni silleen, että kun on pystynyt aina kuvittelemaan asioita mielessä kolmiulotteisesti, niin jos vaikka koitti nyt miettiä mielessään punaista neliötä, niin se ei onnistunut mitenkään kun ajatus karkasi samantien ja neliö vaihtui johonkin muuhun about 0,5s välein. Tämä liittyi mielestäni enemmän burnouttiin kuin masennukseen, mutta sekin oire on kyllä nyt helpottanut ja pystyy taas visioimaan asioita.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: HYVIN KULKEE!
Sopii oireisiin. Itselläni oli jokin aikaa sitten jatkuva v*tutus päällä johon en syytä keksinyt.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Re: HYVIN KULKEE!
Mulla ne ekat lääkkeet teki tuon.. negatiiviset asiat jäi täysin jumiin pään sisään. Ei se liene normaalia kyllä joskus pitäisi olla positiivinenkin.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: HYVIN KULKEE!
En oo kerennyt perustaa sitä topikkia..
mutta emäntä sai napattua roskalavaryhmästä ruohonleikkurin joka ei lähtenyt tänä keväänä enää käyntiin. Hain sen reilu tunti sitten ja tuolla emäntä nyt niittää sillä heinikkoa.
mutta emäntä sai napattua roskalavaryhmästä ruohonleikkurin joka ei lähtenyt tänä keväänä enää käyntiin. Hain sen reilu tunti sitten ja tuolla emäntä nyt niittää sillä heinikkoa.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: HYVIN KULKEE!
47-vuotias keltuaisen puolikas katsastettu
Masishommiin liittyen, jos olette olleet kolarissa tai muuten päätä kolhittu, kannattaa yrittää päästä kunnollisiin pään magneettikuviin. Meikäläistä pyöriteltiin 19-vuotta eri tutkimuksissa yms, ja lopulta ihan puoli vahingossa löytyi 3kpl aivoruhjeita. Jotka selittivät monta asiaa. Piina päättyi 2016 kun lätkäistiin eläkepaperit kouraan.
Oli muuten semmoinen päivä kun nuppilekuri kertoi että mulla aivoruhjeita, joista olisi voinut henki lähtee jokaisesta, ettei sitä synttäripäivää ikinä unohda... Kaikki vammat oli siis vanhoja, eikä mitään tuoreita.
Masishommiin liittyen, jos olette olleet kolarissa tai muuten päätä kolhittu, kannattaa yrittää päästä kunnollisiin pään magneettikuviin. Meikäläistä pyöriteltiin 19-vuotta eri tutkimuksissa yms, ja lopulta ihan puoli vahingossa löytyi 3kpl aivoruhjeita. Jotka selittivät monta asiaa. Piina päättyi 2016 kun lätkäistiin eläkepaperit kouraan.
Oli muuten semmoinen päivä kun nuppilekuri kertoi että mulla aivoruhjeita, joista olisi voinut henki lähtee jokaisesta, ettei sitä synttäripäivää ikinä unohda... Kaikki vammat oli siis vanhoja, eikä mitään tuoreita.
Fiatismi ei ole sairaus, vaan hyvä elämäntapa.