Kannen pultit

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
MikaHoo
Viestit: 61
Liittynyt: 21.02.2005 20:53
Paikkakunta: Jyväskylä

Kannen pultit

Viesti Kirjoittaja MikaHoo »

On tuossa pienimuotoinen kansiremontti käynnissä Unon 45 koneeseen. Olisin kysynyt että voiko kannen pultit kiristää uudelleen vai venyykö ne yhdestä käyttökerrasta ? Aika tiukassa nuo kannen pultit olivat kun piti vääntää auki metrin pituisella varrella.
Homma tyssäsi kun ei ollut puristinta jolla saisi venttiilin jouset pois.
Mahtaako tohon jousin poistoon/asennukseen olla hyvää patenttia ?
onefromnorth
Viestit: 232
Liittynyt: 30.12.2003 15:29
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja onefromnorth »

Miten olisi venttilinjousipuristin halpatyökalukaupasta? Eivät ole hirvättävä kalliita, muistaakseni alle 20e. Kannatta kopauttaa vasaralla kiilojen puoleiseen päähän työkalua pari kertaa vasaralla. Siis sitten kun puristin on paikallaan, mutta ei vielä kiristetty loppuun saakka. Irroittaa kiilat kupistansa. Ja magneetti on kätevä kiilojen poishoukuttelemiseen.

Noista venyvistä kannenpulteista on kuulunut sellaistakin mielipidettä, että ne voisi kerran pari käyttää uudelleen. Periaatteessahan ne kehoitetaan uusimaan joka kerta.

Muista sitten öljytä kannenpultit ennen kuin kiristät paikalleen. Vaikuttaa momenttiin. Imurilla voi sitä enne yrittää imeä reistä mahdollisia roskia pois. Varovasti kuitenkin, niin että roskia ei joudu öljyn sekaan tai sylintereihin.
Croma IE (TIe wanabee) vm 1989
Alfa GTV 2.0 V6 TBO vm 1995
Alfa 166 2.0 TS vm 2000
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19326
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Samoin katso että pultin rei'issä lohkossa ei ole vettä tai öljyä.

Kolme kertaa on ollut tehtaan suositus venymäpulttien käyttökerroista. Noudata momentteja.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
onefromnorth
Viestit: 232
Liittynyt: 30.12.2003 15:29
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja onefromnorth »

Ville, tuo tieto pulttien kolme kertaa uudelleenkäytöstä taitaa koske näitä unon (SOHC? FIRE?) koneita, vain kuinka? Vai löytyykö jostakin samanlainen tehtaan kehoitus vino TC:ille? Muistaakseni ainakin Autodata, Arwidson (Koivunen?) ja tarvikepulttien valmistaja (YUSA?) kehottavat vaihtamaan joka kerta. Tehtaan korjausmanuaalin moottoriosiota en ole vielä kerennyt selaamaan läpi. Kiitos muuten vinkistä noiden puuttuvien osioiden löytymiseen.

Tuohon pulttien asennusohjeeseen voisi vielä lisätä sen, että kannattaa käydä pulttien kierteet läpi kierrepakalla käsin pyörittelemällä. Jos oikein hyvää työtä tekee, niin samalla voisi tietysti käydä kierretapilla läpi lohkon jengat. Imurilla sitten reiät puhtaaksi roskista. Tässä on tietysti riski saada roskia öljyn joukkoon tai sylintereihin. Tuota riskiä voi kyllä vähentää teippaamalla vesi ja öljyreiät sekä sylinterit peittoon vaikkapa maalarinteipillä. Teippiä irroittaessa on tietysti riski että niiden mukana irtoaa roskaa joka joutuu tuonne. Ei tietysti haittaa jos lohkon tiivistepinta on ennen teippaamista puhdistettu hyväksi.

edit: kirjoitusvirheitä
Croma IE (TIe wanabee) vm 1989
Alfa GTV 2.0 V6 TBO vm 1995
Alfa 166 2.0 TS vm 2000
sedicivalvole
Viestit: 593
Liittynyt: 05.01.2003 23:12

Viesti Kirjoittaja sedicivalvole »

Vino-TC:n kannenpultit uudelleen käyttö max neljä kertaa. Tämä oli
huomautuksena AutoData CD:llä koskien 8V ja 16V TC- koneita. Tehtaan manuskasta pitäs vielä tarkistaa mitä siellä sanotaan, mutta sitä ei nyt oo kotona.

Taitaa olla pulttien nimi AJUSA

FIRE koneisii varmaan suositeltavaa vaihtaa uudet pultit joka kerta?
Viimeksi muokannut sedicivalvole, 07.05.2005 16:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
fiap
Viestit: 272
Liittynyt: 27.11.2004 18:34

Viesti Kirjoittaja fiap »

Nämä pienemmät fire koneet on aika moisessa kansipahvin polttajan maineessa,joten ääni uusille pulteille.
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8813
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

sedicivalvole kirjoitti:Vino-TC:n kannenpultit uudelleen käyttö max neljä kertaa. Tämä oli
huomautuksena AutoData CD:llä koskien 8V ja 16V TC- koneita. Tehtaan manuskasta pitäs vielä tarkistaa mitä siellä sanotaan, mutta sitä ei nyt oo kotona.
Samaa Roftikin raamatussaan väittää... Empä muista itsekkään sitä mitä tehtaan manuskassa sanotaan vai sanottiinko asiasta siinä mitään :? .

Mutta kannattaa muistaa että ellei itsellä ole tietoa miten monta kertaa kone on ollut varmuudella auki on parempi jo ihan varmuuden vuoksi läjätä kone uusilla pulteilla.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
MikaHoo
Viestit: 61
Liittynyt: 21.02.2005 20:53
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja MikaHoo »

Noita kannen pultteja ei taida saada tarvikeliikkeistä ? Ainakin yhdessä putiikissa myytiin ei oota. Venttiilin jouset tuntuu olevan aika haaste saada irroitettua saatikka laitettua paikalleen. Täytyy hankkia kunnon jousipuristimet. Yhdet yleismalliset olivat lainassa, mutta jouset ovat senverran syvällä että menee aika hankalaksi puljaamiseksi kun joutuu käyttämään jatkopaloja.
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8813
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Siis onhan kyse Fire-koneesta eikä vanhasta 903:sta? Fireen saa ainakin Motonetista kansipulttisarjaa 13,8e hintaan.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
MikaHoo
Viestit: 61
Liittynyt: 21.02.2005 20:53
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja MikaHoo »

Kone on 999cm3 Fire. AD-varaosamaailmasta löytyi myös pulttisarja kohtuu hintaan. Sitten vielä jousipuristimet jostain. Aika verkkaisesti rojekti etenee kun kalastaa/tilailee erikseen osia ja vielä tuo Äitienpäiväkin.
MikaHoo
Viestit: 61
Liittynyt: 21.02.2005 20:53
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja MikaHoo »

Päädyin kansirempassa siihen että vien kannen koneistamolla ja laitatan uudet venttilivarren kumit siellä. Eipä tuo omaisuuksia maksa. Hinta-arvio n. 20e. Saman verran olisi maksanut jousipihdit.
MikaHoo
Viestit: 61
Liittynyt: 21.02.2005 20:53
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja MikaHoo »

Olisin kysynyt neuvoja kannen kiristykseen eli kiristetäänkö kansi ensin ja ajellaan jonkin aikaa ja sitten uusinta kiristys ?
Haynes oppaassa oli neuvottu (999cm3)
1 stage 30 Nm
2 stage 90 astetta
3 stage 90 astetta

Kuinka sitten tuo jälkikiristys. Tarvitaanko, missä vaiheessa ja mihin momenttiin ?
Avatar
Keltsi
GFF
Viestit: 1152
Liittynyt: 16.03.2004 09:57
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

Noita venyviä kansipultteja ei tarvitse jälkikiristää, vaan noiden ohjeiden mukaiset kiristykset riittää.
"tähän pitäisi ilmeisesti kirjoittaa joku kiva slogani"
tuulennopea
Viestit: 91
Liittynyt: 06.02.2005 12:29
Paikkakunta: heinävesi

Viesti Kirjoittaja tuulennopea »

Mulla oli ongelmana tiivisteen pitävyys.
Ongelma loppui, kun kiristin
1. stage 30Nm
2. stage 45 astetta
3. stage 45 astetta
Rauhallinen ajolenkki, eli moottori lämpimäks, rauhassa annoin jäähtyä ja taas,
4. stage 45 astetta
5. stage 45 astetta
Nyt on kestänyt 1.6 paineet sisällä ja tiiviste on vakio.
Avatar
jussipaita
Viestit: 121
Liittynyt: 01.05.2005 20:45

Viesti Kirjoittaja jussipaita »

Kysyisinpä tässä, että kuinka saa sylinterilohkon kansipulttirei'istä pois veden/öljyn. Sinne valui kantta irroittaessa ja nyt on joissakin reijissä jopa piripintaan asti nestettä täynnä. Mylly on sitten autossa kiinni, joten ei voi kääntää ympäri ja valuttaa. Ehkä pumpulipuikolla, mutta ei niilläkään taida pölisevän kuivaksi saada...
Vastaa Viestiin