fiat scudo mk1 kokemuksia?

Yleistä keskustelua Fiateista, mielipiteitä, kysymyksiä (ei tekniikka) yms.
fiatman2
GFF
Viestit: 2084
Liittynyt: 22.08.2004 19:40
Paikkakunta: Hollola

fiat scudo mk1 kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja fiatman2 »

onko kellään scudosta käyttö kokemuksia?. olen tuossa mielessäni pyöritellyt tuollaisen vaihtamista. vm.99-00 näyttäis olevan rahapussille käypäisiä malleja. entäs näistä sisar malleista citroen/peugeot verrattuna fiattiin heikkouksia/vahvuuksia?
Jari Salmensuo
Avatar
lanciay10
GFF
Viestit: 989
Liittynyt: 17.07.2003 09:07
Paikkakunta: Laihia, pohojanmaa

Viesti Kirjoittaja lanciay10 »

Isäukolla on -97 Scudo ollut vuoden verran. 1.9 esikammioturbogiisseli. Varsin mukavasti kulkee, kiva turbopotku :wink: Myös traileria ja Unoa kiskoo ongelmitta.

Ajomäärä on nyt jo yli 300tkm, mutta mitään suurempaa propleemaa ei ole. Raidepäät tuntuu olevan kulutustavaraa. Konehan on ranskalainen ainakin tossa mallissa, kuten myös koko auto.

Huonona puolena on suomen verotus, joka on siirtänyt väliseinän eteenpäin tehtaalla suunnitellusta. Meikäläinen on 183 pitkä, ja mulle penki jää pykälän liian eteen ollessaan väliseinää vasten. Isäukko on hitusen lyhyempi, ja sille taka-asento on just passeli. Myös aapparin penkki on mun mielestä hitusen liian edessä, rennosti istuessa polvet nojaa kojelautaan.

Toinen huono puoli (mun mielestä) on toi ranskalaisuus, joka huokuu mittaristossa, lukkojen vähän epämääräisessä toiminnassa, lämppärin säätimien valojen puutteessa jne.. Mutta mitään suurta haittaa tuostakaan ei ole, fiilisjuttu paremminkin.
Lanciat: Lybra 20v, Kappa 20vt sw, Y10 FIRE turbo ja sit vielä Abarth Punto Evo & Ducato & Ducati
Avatar
jknracing
Viestit: 685
Liittynyt: 02.05.2004 22:38
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jknracing »

Onkos tossa se väliseinä kiinni pulteilla? Sitikassa toi tilaongelma korjaantuu löysäämällä muutama pultti. Ihan hyvä peli kulkemaan ja kiva ajaa tollaseks pukettiautoksi.

Lisäämpä pari sanaa. Mielummin tietysti keulalle se Fiatin merkki kun jotain mäkkärin ranskiksia... :mrgreen:
Avatar
lanciay10
GFF
Viestit: 989
Liittynyt: 17.07.2003 09:07
Paikkakunta: Laihia, pohojanmaa

Viesti Kirjoittaja lanciay10 »

Kyllä sen väliseinän irti saa.. Jotkut ovat kuulemma siirtäneet väliseinän liukuoven takapuolelle, jolloin on erikseen "likainen" ja "puhdas" tavaratila, ettei kauppakassia tarvii heittää öljytynnyrien sekaan.

Tietääkseni siirretty väliseinä on laillinenkin, kunhan se on kiinni "tilapäisesti", kuten esmes sokka/tappi -yhdistelmällä, jolloin tavaratilasta saa laillisen kokoisen ilman työkaluja. Kuulopuhetta, eli kannattaa varmistaa konttorilta, minä en kenekään scudon autoveroja maksa tuon neuvon takia :wink:
Lanciat: Lybra 20v, Kappa 20vt sw, Y10 FIRE turbo ja sit vielä Abarth Punto Evo & Ducato & Ducati
Avatar
brava00
Viestit: 42
Liittynyt: 11.09.2005 00:17

Viesti Kirjoittaja brava00 »

tämän viikon jouduin kulkemaan työmatkat citroen jumpyllä, kauhia koirankoppi! ajoasentoa ei tämmönen 173cm lyhyt saa millään sopivaksi, takaseinä tulee aina vastaan. polkimet on liian lähellä rattiin nähden. penkistä ei saa minkäänlaista tukea jaloille --> 80km työmatka oli täyttä tuskaa. moottoritiellä kaistaa vaihtaessa tuntuma tiehen jotenki "katosi", hetken ajan ei tienny lähtikö luistamaan vai pysykö tiesä. pehmeän oloinen auto. kyllä tuli kupatoa ikävä. :roll:

niin, väliltä tulee kyytiin kaks muutaki ukkoa. arvatkaa vaan oliko ahdasta. :(

parhaat ranskalaiset saa grilliltä.. :lol:
T E M P R A
Viestit: 42
Liittynyt: 26.01.2005 13:34
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja T E M P R A »

tuota eikö se disel pakettiautojen väliseinän pakollisuus lopetettu tuossa muutama vuosi sitte ku niissä veronkierto farmareissa tuli sitä ongelmaa että niiden verkkojen asennus saatto haitata turvalaitteiden toimintaa. veli poika on ainaki katastusasemalta kysymällä poistanu hiacen väli seinän.
Se mitä rahalla ei saa rakennetaan itse.
fiatman2
GFF
Viestit: 2084
Liittynyt: 22.08.2004 19:40
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja fiatman2 »

joo.se tilan ahtaus tuntuu häiritsevän.tuossa parissa käynyt istuskelemassa ja se seinän siirto tuntus pakolliselta vaikka en ole ku 183cm pitkä.joten vielä on hankkimatta taitaa mieltymys tuonne farkku marean puolelle kääntyä.
Jari Salmensuo
Avatar
brava00
Viestit: 42
Liittynyt: 11.09.2005 00:17

Viesti Kirjoittaja brava00 »

firman autosta ku on kyse nii tuskin tulee mitään tehtyä, varsinki ku "oman" ducaton saa takasi tiistaina. mutta ei se seinän poisto auta siihen onnettomaan reisitukeen, jalat siinä väsyy vaikka penkin sais taakse.

se jäi sanomatta edellisellä kerralla että kone tosiaan on ihan mukava, tuosa on 1,9TD. 2000:n jälkeen mennään!
Avatar
jknracing
Viestit: 685
Liittynyt: 02.05.2004 22:38
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jknracing »

Juu, farkku Marea ja VÄHINTÄÄN 2.0 moottori! :mrgreen:
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: fiat scudo mk1 kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Kaivoin vanhan topikin esiin.

Löysin omasta -00 mallisesta TD:stä, ollut perheessä vuodesta 2006 ja ajettu nyt vähän alle 400tkm, tukun uusia ominaisuuksia. :D

Piti purkaa kojelaudan muoveja. Ei ole aiemmin tullut koskettua, kun ei ole edes sulakerasiaa joutunut avaamaan. Autossa kun ei vaan tunnu olevan sähkövikoja, eikä paljoa muitakaan vikoja.

Vaan lukot alkaa olla niin kuluneet, että niiden vaihto alkaa olla ajankohtainen.

No kumminkin, ihmettelin virtalukon johtoon kolvattua pikku piuhaa. Seuraamalla löysin kojelaudan alta purkin, jossa cobran kuva. Ilmeisesti siis kauko-ohjattava hälytin. Tosin minkäänlaista kauko-ohjainta ei autossa ikinä tullut mukana, eikä tuo ole haitannut menoa mitenkään. Pitää tutkia miten sen saisi purettua kokonaan pois.

No siitä alta löysin obd-pistokkeen. :shock:

-00 mallinen pakuhan ei ole vielä obd-pakollinen eikä siitä lueta koodeja katsastuksessa. Ehkä tuolta saisi jotain irti, pitää kokeilla.

Ja sitten virtalukon ympäriltä löysin antennin. En tiennyt, että autossa on ajonesto. Mitään merkkivaloa tuolle ei mittaristossa ole, eikä avaimessakaan ole selkeää sirun paikkaa. Mutta tuli testattua ja ei lähde käyntiin kun antennin siirtää sivuun.

Vielä sitä wanhasta uskollisesta näemmä löytyy yllätyksiä. :thumb:
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: fiat scudo mk1 kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Teen näemmä tästä jonkinlaisen yleis Scudo topikin, kai se passaa.

Nyt on kaikki lukot vaihdettu. Maailmalta saisi virtalukkoa sekä ovilukkosarjaa. Ehkä tankin lukkoakin. Mutta en nähnyt settiä jossa tuollaiset olisi kaikki samalla avaimella.

Kiitokset nimim. "Caide"lle, sain ostettua tehtaan lukkosarjan jossa oli nuo kaikki + kolme avainta. Vaihto oli jokseenkin nopea toimenpide.

Virtalukko on kiinni normaalisti, nypykkä jota painetaan avaimen ollessa tietyssä asennossa sekä lukitusruuvi.

Sivuoven kahvan ruuvit on ulkopuolella, mutta vivut on helpompi irrottaa kun purkaa verhoilun.

Ovien kahvojen ruuvit on oven sisäpuolella, joten verhouilu irti. Reunoilta pari TX20 ruuvia, kaiuttimen ritilän alta yksi ruuvi ja vielä kaiuttimen alta toinen. Ylhäällä keskellä kolme isoa TX30 ruuvia. Sitten reilu nykäisy että saa hapristuneet kiinnikkeet irti. Aukaisukahva jää kiinni oveen, mutta jos on vaijerisäätöpeilit niin niitten vipu pitää painaa irti. Sillä on lukitusruuvi johon pääsee ulkopuolelta verhoilussa on viisto reikä sitä varten.

Sitten pari TX30 lukitusruuvia irti kahvasta. Vaan sen jälkeen on hiukan haastava, kun lasin ohjauskisko on tiellä, kahvaa pitää ikäänkuin saada vedettyä alaspäin samalla heilutellen ulkoreunan lukituspykälät vapaaksi. Ja sisäpuolella kahva käyttää avausvipua mutta se on vaan tappi urassa ja irtoaa melkein itsestään. Asennus samalla lailla ensin yläreuna paikoilleen ja sitten ketkutellen lukituspykältä takaisin.

Ai niin ja lukkopestä saa työnnettyä ulos kun painaa sivusta lukituslevyä ja päästä keskeltä työntää niin liukuvat helposti ulos. Asennuksessa pitää huomata, että vaikka pesä on symmetrinen, niin siinä on vedenpoistoaukko joka tulee alaspäin. Lukkopesän ympärillä oleva muovineliö pitää siirtää vanhasta lukkopesästä uuteen, mutta se on ihan painamalla kiinni.

Takaoven kahva onkin aika haastava, pitäisi kai irrotella kaikki lukkomekanismit sun muut että tuon saa pois. Tyydyin irrottamaan kolme pulttia, jonka jälkeen tuli sen verran ulospäin että sai painettua lukon lukitussalpaa.

Takaoveen tulee erilainen lukkopesä, etuseinä mustaa muovia. Takaoven kahvakin on erilainen, vaikka näyttää ulospäin kuskin kahvalle. Sivuovien kahvat on ilmeisesti samanlaisia, eli liukuovessa ja etuovessa on sama kahva, toki oikealla ja vasemmalla puolen on erilaiset.

Tankin lukko käsittää vain sisäosan, ympärillä oleva iso moukula on koriste joka pitää ottaa vanhasta. Laitoin pienen hylsyn lukkopesän alle tukemaan sitä ja painoin ulkokehää alaspäin taivutellen samalla pienellä ruuvimeisselillä lukituskynsiä, kunnes ulkokehä tipahti irti itse tankin korkista. Asennus ei onnistu kuin yhdessä asennossa, lukossa on ulokkeet sen mukaisesti.

Ja lienee selvää että kun näin paljon pelataan muoviosien kanssa, hommaa on turha yrittää pakkasessa. Muutoin ihan näppärä juttu, olisiko tunti mennyt, ehkä vähän reilu?

Tosin aika paljon aikaa meni varashälyttimen irrottamiseen. Varsinkin, kun aloin purkamaan potkupaneeleja, että selviäisi mitä johtoja menee oviin ja miksi. Kunnes tajustin, että siinä on keskuslukitus kyljessä. Eli molemmat on ainakin tässä yksilössä maahantuojan jälkiasentamia, virtasyöttö oli yhteinen. Hälyttimestä ei mennyt kuin pari keltaisita johtoa vilkuillle, virta ja maa sekä liittimellä ohjaus keskuslukolle jonka irroitin. Tai siis onko se edes hälytin vaan pelkästään ovilukkojen kauko-ohjaus. Johon ei tullut kauko-ohjainta mukana kun faija osti auton about 2007 eikä sellaisen olemassaoloa tiennyt kukaan. Voisihan se olla ihan kiva, nyt ainakin tietää mihin asentaa jos joskus siltä tuntuu.

Joskus pitää perehtyä vaihteensiirtimeen, olisiko siellä jotain kohtuuhelposti vaihdettavaa jolla saisi välyksiä pois.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: fiat scudo mk1 kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Hiukan päivitystä. Tuo OBD pistoke vaatinee jonkinlaisen PSA testerin, ei ole obd yhteensopiva. En tosin ole testannut, mutta erään Berlingon kanssa tuli esiin.

Ja ilmeisesti etupään ripustuksella on yllättäviä yhteyksiä Regataan/mk2 Ritmoon. ilmeisesti iskari on sama. Laitoin omaani kallistuksenvajaajan päätypusliksikin Regatan vastaavat ja hyvin sopi. Vaihteisto ja sitä kautta muu voimansiirtohan tässä on taas sama kuin samanikäisessä Ducatossa.

Omalla autolla tulee ihan kohta 400tkm mittariin ja kovaa mennään. Tosin öljypohjassa oli reilun kuukauden seisonnan myötä tippa jäähdytysnestettä. Selvittelin asiaa ja ilmeisesti tässäkin TD koneessa on ollut kansi halki jo pitkään, kun on kuluttanut hiukan jäähynestettä. En ajatellut tehdä tuolle mitään kovin äkkiä. Kouvolasta on saanut valmista täydellistä kantta nokkineen päivineen puolellatoista tonnilla, pitää jossain vaiheessa selvitellä.

Tuli tuossa vaihdettua kytkin (oli alkuperäinen) niin samalla hitsasin ja suojasin apurungon. Näihin saisi uuttakin apurunkoa n. 500-650€ riippuen ostopaikasta ja rahdeista, tän kokoisen rahdit ulkomailta on aika kovat. Mutta en raaskinut laittaa noin paljoa rahaa kun alkuperäinen oli kohtuullinen ja kunnostettavissa.

Toki kiinnityspultit lähti pyörimään, niin katkoin kannat, porasin runkopalkkiin pultin viereen soikeat reiät ja hitsasin siitä mutterit paikoilleen tynkien irroitusta varten, ettei tarvinnut laikata runkopalkkeja auki. Pultit on norminousulla olevia pultteja ja uudet löytyi ruuviliikkeestä kuumagalvanoituina, kantakin on nyt normaali kuusio eikä E-kanta.

Onhan tuo jo 22 vuotta vanha, mutta materiaalit on kestäneet ikää kohtuuhyvin, paremmin kuin monissa uudemmissa.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: fiat scudo mk1 kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Ja niin tuli 400tkm mittariin ja hyvin toimii. Vähän haisee dieselille, ehkä näillä kilsoilla olisi suutinremppakin jo tarpeen.

Mikä lie suurin lukema mitä tällaisella on Suomessa tai maailmalla ajettu, liekö miljoona mennyt rikki.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Vastaa Viestiin