Kirjoittaja wellu » 14.01.2021 13:20
Minulla on farkku-stilo ja saman huomannut itsekkin. Stilon lattiamatot on minulla sellaiset karvamatot, jotka imevät itseensä kosteuden ja lian todella tehokkaasti. Niille kertyy lunta joka jäätyy ja hitaasti sulaessaan vapauttaa kosteutta sisäilmaan.
Ilma poistuu sieltä takasivujen ritilöistä verhoilun taa ja postoräppänät on muistaakseni pyöräkoteloiden takana puskurien ja sisälokasuojien takana suojassa.
Ilman poistuminen ei hirveän tehokasta ole, tuohon huurtumiseen auttaa nopeasti se, kun avaa takasivuikkunoita sen 1-2cm. Huomaa jo auton ulkopuolella seisoessa puhallin kakkosella, että puhaltaa niistä ikkunan raoista aika kovasti.
Samoin sisään tuleva ilma ei ole järin kuumaa. Epäilisin syyn olevan saman kuin aikanaan oli minulla Bravossa, eli vuosien saatossa kennolle on päässyt pölyä raitisilmasuodattimesta huolimatta ja täten kennon teho on laskenut. Toisaalta, kone alkaa kyllä jäähtymään jos puhallin on täysillä, joten kenno luovuttaa tarvittaessa enemmän lämpöä, kuin mitä moottori tarvitsee jäähtyäkseen näillä yli -10°C pakkasilla.
Stilossa on minusta vesijärjestelmän lämmityskierto hieman huonompi, kuin FIRE-pohjaisessa Bravossa/-ssa. BravX:n kennolta palaava vesi menee alavesiletkuun. Tällöin termostaatin auetessa kennolta tuleva lämmin ja syyläriltä tuleva kylmä sekoittuvat keskenään ennen vesipumppua ja moottoria --> lämmön heilahtelu ei ole niin radikaalia (lisäksi tuohon saa ison alavesiletkulämppärin, joka on ihan julmetun tehokas). Stilossa on erillinen putki vesipumpulle ja syyläriltä tuleva alavesiletku liittyy tähän putkeen juuri ennen vesipumppua ---> vesi ei ehdi sekoittua ja koska kennolta palaava putki on perin ohut, niin termostaatin auetessa alkaa vesi virtaamaan nopeasti syylärin kautta.
Tosin, minulta puuttuu pohjapanssari (tärkeä kylmillä keleillä näiden pikkumoottoreiden kanssa), joka varmasti auttaisi lämmön kanssa. Termostaatti on uusittu 87°C (löysin jostain 92 termarin, mutten muista enään mistä).
Topicin aloittaja voisi muuten kokeilla ajella Bravalla tunnin lenkin jossain takasivuikkunat raollaan. Lähteekö huuru?

"Pussihousu" = Kapeakatseinen mobilisti, jolle kelpaa vain kangasjohdot ja pakeliittieristeet. Pussihousulle kaikenlainen ajoneuvon ulkonäön tai toiminnallisuuden muuttaminen alkuperäisestä poikkeavaksi aiheuttaa patongin otsaan.