Uusi Fiat 500

Yleistä keskustelua Fiateista, mielipiteitä, kysymyksiä (ei tekniikka) yms.
DLR
Viestit: 21
Liittynyt: 05.05.2012 17:38

Uusi Fiat 500

Viesti Kirjoittaja DLR »

Tälläinen tuli hankittua. Onko täällä kohtalotovereita?

Ostin kaupunkipörräykseen mutta onnistuneesti tehty myös muutama pidempi matka ja kesällä muutama lisää. Kaksi aikuista ja kaksi lasta turvaistuimineen mahtuu suhteellisen hyvin matkustamaan ja saa muutaman kassinkin mukaan, asia joka ei onnistunut vanhassa 500:ssa.

Ongelmat liittyy softapuolelle, joka tuntuu raakileelta ja rekisteröityminen palveluihin tarpeettoman monimutkaiselta sillisaalaatilta. Kauheana yllätyksenä ei tullut että ainakaan tällä hetkellä ei käyttistä saa suomeksi mutta se että jossain kohtaa tarvitsee italiaakin hieman ihmetyttää. Ohjeistus on ainakin johdonmukaista, sitä nimittäin ei ole vaan kaikki palvelut on pilkottu Moparin, FCA:n, Fiat 500 apin, myFiatin, UConnectin ym. kesken niin että mitään kokonaiskuvaa ei vahingossakaan pääse syntymään. Muutamaan palveluun ei voi rekisteröityä Suomesta ja maahantuojan/Fiatin linkit toimii jos tajuaa vaihtaa osoitteen it:n sijasta fi jne.

Samaten asetukset tuntuu resetoituvan itsestään ja esim. kielen olen asettanut muutaman sadan kilometrin ajon aikana hieman alta 10 kertaa. Todella sääli koska rikkinäinen softa pilaa kokonaiskuvan muuten hienosta autosta.

Toivotaan että nuo korjataan pikimmiten koska muuten yhden polkimen ajo ja autonomiset ajot pelaa mielestäni hienosti.
Aikki
Viestit: 3
Liittynyt: 23.05.2018 09:15

Re: Uusi Fiat 500

Viesti Kirjoittaja Aikki »

Heip,

Rättikattoinen pinkevän värinen icon tuli hommattua heti kun tulivat maahan. Hieno peli on ollut kaikinpuolin.

Mulla softa ei ensimmäisenä päivänä toiminut myös ollenkaan, joten tein kylmästi täyden palautuksen tehdasasetuksille ja sen jälkeen kaikki on toiminut hyvin. Myös pari kertaa sen jälkeen on päivittänyt itsekseen kun laitoin päivityksen automaattisesti wifin kautta päälle ja ei ongelmia.

Mobiiliappina käytän vain sitä Fiat 500 appia. Sillä saa akun varausta ym tarkasteltua ja laitettua lataus- ja ilmastointiaikatauluja päälle. Odottelenkin, että joku kokonaisvaltainen appi tulisi saataville tai kyseiseen appiin enemmän toimintoja.
Muuten softa toimii mielestäni erittäin hyvin, kartat ym toimii melko nopeasti ja esim Apple Carplay toimii täysin moitteettomasti.

Vähemmän yllättäen olen jo ruvennut suunnittelemaan äänentoistopuolen päivitystä, kun ei ihan miellytä äänenlaatu isompien laitteiden jälkeen.
DLR
Viestit: 21
Liittynyt: 05.05.2012 17:38

Re: Uusi Fiat 500

Viesti Kirjoittaja DLR »

Hienoa että löytyy toinenkin kuski. Itse hankin tosiaan kovakaton vaikka kyllä tuo avomalli hieman houkutteli, no ehkä sitten joskus.

Mikä softaversio teillä on? Esim. tämä tieto olisi mukava nähdä apista. Toinen mukava olisi vähän parempi matkasuunnitelmien teko tuolta käsin sekä loki kulutuksesta, mielestäni demoversiossa oli tälläinen.

Vaatiiko Apple CarPlay että kytkettynä on USB JA Bluetooth? En tiedä onko vain vanhan puhelimeni ongelma mutta tällä Android-luurilla vaatii ja ei kyllä aina toimi. Pelkästään Bluetooth-audiolla taas ei taas Spotifyssä kappaleiden nimet vaihdu. Minulla on lauluauto erikseen niin muuten tuo äänentoisto saa piisata. Pikkujuttuja mutta vähän ärsyttää.

Saitteko muuten lattiamattoja autoon, käsittääkseni jäi jälkitoimitukseen?
Aikki
Viestit: 3
Liittynyt: 23.05.2018 09:15

Re: Uusi Fiat 500

Viesti Kirjoittaja Aikki »

Version Information näyttää jotain tällaista yhdistelmää: FCA-MY21-R17P.2-PROD

Carplay ei tarvi USB ja ongelmia ei ole ollut. Ei kerkä turvavyötä laittaa kun jo on kaikki tulilla. Olisikohan joskus kerran yhdistänyt vahingossa emännän puhelimeen vaikka oma on listalla ensimmäisenä.

Ja lattiamatot löytyy :D

Itse pidin vanhan auton musiikinkuuntelua varten ja ajattelin, että 500 vakio äänentoisto saisi kelvata, mutta olen tullut jo toisiin ajatuksiin :)
Apple Musicia käytän itse ja sen verran hauska siitä näytöltä käyttää, että on vanhan auton soitin ruvennut tuntumaan antiikkiselta, vaikkakin äänenlaatu aivan eri.
DLR
Viestit: 21
Liittynyt: 05.05.2012 17:38

Re: Uusi Fiat 500

Viesti Kirjoittaja DLR »

Mulla on edelleen FCA-MY21-R1532 -PROD. Minkähän takia tuo ei päivity vaikka on wifin päässä?
Tuo Android Auto toimii näköjään langattomasti Android 11:lla mutta se päivitystä ei puhelimeen ole saatavana, täytyy varmaan hankkia sellainen, jossa langaton lataus samalla.

Täytyy varmaan käydä kerjäämässä matot, myös rengasavain puuttui. Samalla kysellä päivityksirn perään.
DLR
Viestit: 21
Liittynyt: 05.05.2012 17:38

Re: Uusi Fiat 500

Viesti Kirjoittaja DLR »

Ohjelmistopäivitykset lähtivät toimimaan kun resetoin ensin tehdasasetuksille. Myös Fiatin appiin ilmestyi Eco Drive. Nyt tuleekin mukavasti ilmoituksia esim. latauksen onnistumisesta: tekstiviestillä saksaksi (MyFiat), sähköpostilla suomeksi (UConnectServices), Fiat-appista englanniksi ja laturin oma ilmoitus päälle. :)

Android Auto alkoi toimimaan langattomasti kun laittoi Developer-tilan päälle. Mennään tällä kunnes virallinen päivitys tulee puhelimeen.

Range kasvaa pikku hiljaa, nyt näyttää 295km täydellä akulla.
Aikki
Viestit: 3
Liittynyt: 23.05.2018 09:15

Re: Uusi Fiat 500

Viesti Kirjoittaja Aikki »

Se tehdasasetuksten palautus tekee ihmeitä :D

Mullekin rupes yhdessä vaiheessa tulemaan kaikista tuuteista ilmoituksia, mutta loppuivat sitten itsekseen.
Tai siis sähköposti ja tekstiviesti lopetti tulemasta, onneksi.

Eniten jännittää, että miten talvella tuo esilämmitys toimii. Olettaisin, että jos laittaa "ilmastointiaikataulun" vaikka aamulla klo 7-8, niin se toimii myös lämmityksenä. Äppiin voisi kuitenkin tulla nappula, josta saa lämmityksen heti päälle, kuten tuossa latauksessa on.
DLR
Viestit: 21
Liittynyt: 05.05.2012 17:38

Re: Uusi Fiat 500

Viesti Kirjoittaja DLR »

Nyt näyttää apissa olevan ilmastointinappula.

Kävin Deltassa näyttämässä paria ihmetystä kun lisäsivät jäähdytinnestettä:

- Kojetaulun natina mittariston alueella - ei kuulemma saatu toistettua
- Repsikan puolen istuimen muisti ei enää toiminut - Kuitattiin korjatuksi mutta ei toiminut silti. Näytin uudestaan ja tulivat katsomaan, tekivät jotain ja alkoi pelaamaan. Ei ollut heillekään täysin selvää mitä tekivät :) . No, kuukausi siitä ja nyt ei pelaa enää kummallakaan puolella. On kyllä ihmeellinen koska tuo on ihan mekaaninen muisti. Täytyy käydä taas näyttämässä, onkohan muissa Fiateissa samantapaista muistia?

Sitten tuo Hold'n Go -jarru ei toimi hyvin. Vapautus kestää liian kauan ja moottori ehtii jo syöttää jonkin aikaa jarrua vasten. Sitten kun se viimeisen pyörän jarru päästää irti niin koko auto heilahtaa sivulle. Joko nopeampi vapautus tai luistoa pitäisi saada, olen ajanut Normal-tilassa jotta tuon saa pois päältä.
DLR
Viestit: 21
Liittynyt: 05.05.2012 17:38

Re: Uusi Fiat 500

Viesti Kirjoittaja DLR »

Itse asiassa tuo pitojarru näyttää olevan ainakin jonkin verran päällä myös Normal-tilassa vaikka kojetaulussa ei valo palakaan. Tuo on kyllä todella ärsyttävää ja tuntuu idioottimaiselta kaasuttaa jarrua vasten. Onko samaa ongelmaa tiedossa?
mauricio
Viestit: 667
Liittynyt: 01.09.2019 21:12

Re: Uusi Fiat 500

Viesti Kirjoittaja mauricio »

Uusista Fiateista ei kokemusta, mutta kymmenen vuotta vanhemmista sen verran, että epäilisin sen liittyvän kaasuläpän ohjaukseen. Riittää kun vain koskettaa kaasupoljinta ja nostaa kytkinpolkimen rauhallisesti ylös. :thumb: Lienee kyse päästöjen ja kulutuksen saamisesta alas. Myös ykkösvaihde on todella lyhyt - todennäköisesti myös uusissa malleissa. Tarkoittaa, että heti pitää tunkea kakkosvaihde silmään.

Ei siis ihme, että tällainen toteutus tuntuu vialta, jos on ajanut aiemmin autolla jossa oli kaasupolkimelta suora vaijeri kaasuläpälle. :roll: Suotta sitä kaasua todella painaa näköjään, kun vähempikin riittää.
DLR
Viestit: 21
Liittynyt: 05.05.2012 17:38

Re: Uusi Fiat 500

Viesti Kirjoittaja DLR »

Tässä kyseessä uusi 500 sähköauto, siinä ei kaasuläppää, kytkintä tai vaihteita. :thumb:

Vähän kun saksalaisia foorumeja ja samaa jarruongelmaa valitetaan useamman henkilön voimin, sinänsä kiva ettei ole yksin vaivan kanssa, toivottavasti ongelman laajuus poikisi myös jonkinlaisen ratkaisun tehtaan päästä.
mauricio
Viestit: 667
Liittynyt: 01.09.2019 21:12

Re: Uusi Fiat 500

Viesti Kirjoittaja mauricio »

:lol: Hyvä kun tarkensit.

Yhden 500 hybridin olen nähnyt tällä kylällä jopa.
Vastaa Viestiin