Bravo diesel kertyneitä kokemuksia

Yleistä keskustelua Fiateista, mielipiteitä, kysymyksiä (ei tekniikka) yms.
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Bravo diesel kertyneitä kokemuksia

Viesti Kirjoittaja väisänen »

pentozal kirjoitti:Tässä on näköjään käytetty mobilin ESP 5W30 öljyä. Kannattasko jatkaa samalla?
Mielellään pikkuisen paremmin lisäaineistettua hiukkasloukkua kiusaavaa öljyä kuin tuota espiä jota saa kipata kympillä litran jos toisenkin pataan lisää. Ai mistäkö tiedän :lol:
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
pentozal
Viestit: 154
Liittynyt: 30.10.2016 19:58

Re: Bravo diesel kertyneitä kokemuksia

Viesti Kirjoittaja pentozal »

No niin. Nyt diisselillä kurruuteltu reilu 10000km. Ei mitään suurempaa ongelmaa ole ollut. Taakse vaihettu jarrusatulat sekä palaset.. Kulutus on ollut tankkausten välissä 4,9 - 5,8L/100km. Ajo suurimmaksi osaksi matkaa.. Mittarissa nyt noin 232000km..
jarikin
Viestit: 216
Liittynyt: 05.12.2016 17:24
Paikkakunta: Oulu

Re: Bravo diesel kertyneitä kokemuksia lissää

Viesti Kirjoittaja jarikin »

Tälle vuodelle on tullu ihan kiitettävästi kilometrejä. Noin 12000 kilometriä tammikuun alusta tähän päivään. Eipä oikeastaan murheita. Toisen puolen takajarrusatulan reikä pitäs paikata kemiallisella metallilla kuten vasen puolenkin tein. Jarrut ottaa ok. Brembon etupalat ja tarvikelevyt. Takana tarviketta levyt ja palat. Brembon palat tarvikelevyjä vasten vinkuu, mutta eipä haittaa. Seuraavaksi tulee Brembon levytkin.
Talvirenkaisiin piti uusia vanteet. Löysin rengastema.fi:stä oikealla jaolla ja sopivalla keskireijällä olevat alut alta satkun kappale. Peltivanteet oli ottaneet osumaa, olivat vähän soikeat ja aiiivan ruosteessa, ei auttanut tasapainotus vaan jatkuvasti täristi. Nyt täristää vaan siksi kun takavanteisiin kertyy hemmetisti lunta.

Katsastuskin lähenee, mutta ei tarvi ryömiä auton alle hitsaamaan, kuten transitmies-laulussa.
Välillä jousitus kolahtelee ja tyhjäkäynti tutisee. Satunnaisesti on tullu laitettua diesel system cleaner tai suutinputsiaine tankkiin. Samoin joskus kun peruuttaa ja sen jälkeen lähtee äkäseen eteenpäin ja vaihtaa rallityyliin kakkoselle, niin sillon kolahtaa. Eppäilen moottori/vaihteiston tukikumia. Ei vaan oo tullu tarkistettua niiden kuntoa, eikä olis mikkää ihme vaikka nekin olis jo väsyneet. Ja sillonkin kolahtaa hieman, kun jousitus joustaa täysin ulos.

Ostin auton 5.12.2016 jolloin mittarissa oli noin 194 tuhatta. Nyt on mittarissa yli 326 tuhatta, Hiivatilla olen rullannut siis reilussa kolmessa vuodessa yli 132 tuhatta. Enemmän kuin millään aiemmalla autollani ja tää on ainoa mulla olleista automerkeistä, joka on aina katsastustilastojen häntäpäässä :D Samalla Bravo on ensimmäinen auto mulla, jota ei oikeastaan ole tarvetta vaihtaa pois, vaikka työmatkoihin tarvitsisinkin nelivedon ja isomman maavaran.

Alustaan on vaihdettu kaikki muut osat, paitsi takajouset ja vasen takapyörän laakeri.

Vakkarin asensin marraskuussa ja huomasin nyt sohjosuolapaskakelillä sellasen, että kun oli ASR pois päältä ja ajoin vakkarilla noin satasta, sohjossa alkoi sutia niin vakkari sammui. Ei siis tipahtanut pois päältä kuten silloin jos auto sutii ja sutimisen esto on päällä, vaan se siis sammui. Vihreä merkkivalo hävisi myös. Ei auttanut vakkarin katkasijan roplaus, vaan se tuli takas käyttöön vasta sitten kun käytti auton sammuksissa.

Takapyyhkimen varsi hajosi. Noh aika turhake loppujen lopuksi. Saa nähä tuleeko ostettua uutta vartta kuinka pian. Vähä samallai kun vaimon autossa on 2 pysäköintitutkaa takaa pimeenä, olleet jo lähes puoli vuotta. Eipä sitä tutkaa osaa kaivata, hyvin pärjää ilmankin.

Harkitsen moottorin optimointia kera tehomittauksen, jolloin näkisin mitä siellä on nyt tehoja ja paljonko optimoimalla saisi lisää. Toisaalta se maksaa kytkinrempan verran joka pitäs tehä kun kytkytin on orkkis, ja kilometrejä on jo oikeastaan aika paljon että paljoko sitte lieneekää enää käyttöikää jälellä.
Toisaalta vähän kiinnostas vaihtaa 16-venttiilinen kansi, ehkä isommat suuttimet, ehkä isompaa turboa ja sitten uudelleen ohjelmointi.. No sitte varmaan tarvis enemmän vääntöä kestävän kytkimen, ehkä uutta laakerointia, uutta mäntää, isompaa välijäähyä, jälleen ohjelmointia :) Jossain hullussa haaveessa olisi saada tehot nostettua ainakin 100 kilowattiin per litra. Mut sitte tarttis Bravo jättää harrasteeksi ja hommata toinen auto päivittäisiin ajoihin.
jarikin
Viestit: 216
Liittynyt: 05.12.2016 17:24
Paikkakunta: Oulu

Re: Bravo diesel kertyneitä kokemuksia päättyi

Viesti Kirjoittaja jarikin »

Nojoo, niin siinä vain kävi että auto vaihtui. Löytyi sopiva paku ja Bravo meni vaihdossa. Eihän siitä rahaa saanu kuin "pari kolikkoa", mutta säästyimpähän myymisen vaivalta. Hyvän auton siitä joku halvalla saa. Mittarissa oli myyntihetkellä yli 333 tuhatta. Jos Kamuxilta joku bongaa ruskeenharmaan Bravon jossa lisävalot keulassa, niin se on mun entinen. Takapyyhkimen varsi hajosi vähän ennen vaihtokauppaa. Varaosanumero on 51 780 994 eikä maksa paljoa.
Täsä ketjussa taitaa olla jonnii verran kirjattuna mun tekemiä huolto- ja korjaustoimenpiteitä.
MHY303
Viestit: 19
Liittynyt: 24.08.2016 18:26

Re: Bravo diesel kertyneitä kokemuksia

Viesti Kirjoittaja MHY303 »

Päivitys:

328000km. EGR sytytti vikakoodin. Auto pajalle, uusi venttiili 222€, ei muuta kuin kovaa ajoa taas.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Bravo diesel kertyneitä kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Minne mittarista oli hävinnyt 5000 km? :shock:
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
MHY303
Viestit: 19
Liittynyt: 24.08.2016 18:26

Re: Bravo diesel kertyneitä kokemuksia

Viesti Kirjoittaja MHY303 »

Sämpy kirjoitti:Minne mittarista oli hävinnyt 5000 km? :shock:
Oliko tämä mulle?
Vastaa Viestiin