Bravo diesel kertyneitä kokemuksia

Yleistä keskustelua Fiateista, mielipiteitä, kysymyksiä (ei tekniikka) yms.
jarikin
Viestit: 216
Liittynyt: 05.12.2016 17:24
Paikkakunta: Oulu

Re: Bravo diesel kertyneitä kokemuksia

Viesti Kirjoittaja jarikin »

Lisää kokemuksia. Laitoin RVS:n tankkiin ja sen jälkeen ajoin yli 500 km, kuten liemen ohjeessakin sanotaan että pitää pitää moottoria käynnissä 2-3 tuntia ja mieluiten ajossa. Ihan kun matkan aikana auto olis jotenkin herkistynyt, ihan kun kaasuun vastaavuus olisi parantunut.
Ajotietokone näytti pitkällä maantieajolla 110-115 mittarinopeudella 4,4 litraa sadalle, kun aiemmin vastaavassa ajossa mittarissa on ollut 5,2 - 5,5 litraa sadalle. Alla nastarenkaat ja kunnon vesisadekeli oli koko matkan. Kun matkalla joutui oulu-kemi -välillä ohittelemaan ja kaupunkiajoakin mahtuu aavistuksen mukaan, ajotietokoneen mukaan reissun kulutukseksi asettui 4,7 litraa sadalle. Kilometrejä tuli 521 muistaakseni.
Mutta vasta täyteen tankkaukset näyttää tippuko kulutus oikeasti. Tankkauksista laskettuna kulutus keskimäärin koko vuotena on ollut 5,9-6,1 litraa sadalle jo parin vuoden ajan.
Autossa on RVS nyt siis laitettu tankkiin ja kymmeniätuhansia kilometrejä sitten vaihteistoon. Moottorikin on tarkoitus käsitellä, mutta teen siihen ensin sisäpuhdistuksen ja öljynvaihdon ja RVS sitten uuden öljyn sekaan. En ole vaan muistanu ostaa moottoripesuainetta ja rvs:ää :)

Tuosta ajotuntumasta, nokian nastarengashan on surkea ajettava kun tie on sula ja sää plussalla pitkästi. En välystäkään tuntenu kun viimeksi autoa heiluttelin, jännä homma.
jarikin
Viestit: 216
Liittynyt: 05.12.2016 17:24
Paikkakunta: Oulu

Re: Bravo diesel kertyneitä kokemuksia

Viesti Kirjoittaja jarikin »

Kaks viimeisintä täyteen tankkausta 5,9 ja 6,2 keskikulutukset. Että eipä vähentyny kulutus yhtään, tosin ajoihin on mahtunu myös muutamia kilometrejä huonoa tietä joissa on voinu ajaa vaan ykkösellä tai kakkosella. Ja iltavuorosta pois tullessa on voinut pitää vähä reippaampaa nopeutta yllä, välillä 140 mittarissa..
Helmikuussa on kulutus ollut kerran 7,3 litraa sadalle, jolloin piti ajaa monia kilometrejä kohtuu syvässä lumessa kakkosvaihteella sutimisenesto pois päältä että auto ylipäänsä eteni, sutimalla.
jarikin
Viestit: 216
Liittynyt: 05.12.2016 17:24
Paikkakunta: Oulu

Re: Bravo diesel kertyneitä kokemuksia

Viesti Kirjoittaja jarikin »

Oli Bravo niin hyvin kulkeva, että viranomainen otti ajokortin joksikin aikaa haltuunsa.. Auto on nyt seisonnassa, mutta kävin silti pikkulenkin ajamassa kotikadulla että totesin 2002 AlfaRomeon vakkariviiksen toimivan. Ulkonäkö viiksessä hieman erilainen muihin nähen ja alamuoviin se ei täysin passaa ja tuli sahattua siihen pikkusen liian iso kolo. Mutta pääasia että nopeus pysyy jatkossa vakiona. :)
4,2 näyttää kulutusmittari veljen ajamana noin 500 km lenkin jälkeen. Talvirajoitukset voimassa ja välillä tietöissä 50 rajoitus.
Jarkko
GFF
Viestit: 520
Liittynyt: 20.12.2002 13:07
Paikkakunta: Raisio

Re: Bravo diesel kertyneitä kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Jarkko »

Mulla on kulutus 18500 km(toukokuusta-tähän päivään) matkalla laskettu keskiarvo ollut nyt 5,62l/100km, pienin mitattu kulutus ollut 5,1 ja suurin 6,3.
Avatar
kappa12
GFF
Viestit: 1493
Liittynyt: 14.01.2004 23:01
Paikkakunta: Yistaro

Re: Bravo diesel kertyneitä kokemuksia

Viesti Kirjoittaja kappa12 »

Onko kukaaan vaihtanut Bravoon lämppärin puhallinta ja onko minkälainen homma? Lystikkään savun ja sähköpalon saattelemana puhaltimesta katosi yksi nopeus kokonaan.
Mikko Koivusalo

Fiat 127&Panda jne. :mrgreen:
VTO
Viestit: 1431
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Bravo diesel kertyneitä kokemuksia

Viesti Kirjoittaja VTO »

Tutki ensin miten nopeuden säätö on toteutettu. Kun puhallin päästää savut se ei enää pyöri
jarikin
Viestit: 216
Liittynyt: 05.12.2016 17:24
Paikkakunta: Oulu

Re: Bravo diesel kertyneitä kokemuksia

Viesti Kirjoittaja jarikin »

Noniin, korttiki saatu takas 7 pitkän viikon jälkeen. Auto oli seisonnassa ja välillä kun liikutin sitä pihalla että sai lumet puskettua, vasen takaovi ei auennutkaan lukosta ja kun sisältä avasi niin ei mennyt takas lukkoon, kun auto oli seissyt pari kolme viikkoa. Noh, kosteutta poistavaa rasvaa ja kuumailmapuhaltimella kuivausta ja lukon tienoilta lukituksen renklausta, niin alkoi toimia. Tyhjäkäynnin tutinat on tulleet takas, jarrut aavistuksen puoltaa.
Suht lyhyttä ajoa ajettu. Ei se auto näköjään kyllä tykkää jos sitä vaan liikutellaan ja seisotetaan. Kyllä sillä pitää ajaa kymmeniä kilometrejä päivässä, niin pysyy kunnossa.

Vakkari on kyllä hyvä, huomasin että vaatii vähintään 40 nopeuden että saa nopeuden vakioitua. Eipä sillä mitään merkitystä ole, mutta tulipahan sekin testattua.
C5:n jälkeen tuntuu oudolta, kun vakkarista ilmotetaan vaan vihreällä merkkivalolla mutta mistään ei näe mihin nopeuteen se on asetettu. Citikassa vakionopeuden voi asettaa kilsan tarkkuudella ja näytössä lukee asetettu nopeus. Pause-napilla auto joko kiihdyttää asetettuun nopeuteen tai sitten ottaa vakkarin pois.
Cancel/pause -nappi puuttuu Fiatin vakkarista, se on tosi iso puute. Joutuu aina jarrua hipasemaan että vakkari lähtee pois päältä.
Huonoilla nastarenkailla normaali talvikeli tuntuu aika liukkaalta, mutta en kuitenkaan luistellut että olisi päässyt huomaamaan pudottaako ajovakaudenhallinta vakkarin pois. Todennäköisesti.

Isofix-telakassa olevan turvakaukalon ja toisessa laidassa olevan turvaistuimen kanssa takapenkki on kolmelle lapselle kohtuullisen ahdas. Keskellä istuja on suhteellisen liiskattuna kaukalon ja turvaistuimen välissä :D
Etumatkustaja joutuu tinkimään omasta tilasta, jotta kaukalo mahtuu olemaan takana :) Ja peräkonttiin ei sovi oikeastaan muuta kuin rattaat. Onneksi ei Bravolla tarvi pääasiassa matkustaa koko perheen kanssa, mutta euroautoksi harvinaisen hyvin toimivana sillä sentään pääsee liikkeelle aina.

Isofix-kiinnikkeet on toooodella vaikeasti saavutettavissa. Telakkaa ei yksinkertasesti voi saada kiinni, koska verhoilussa on typerät vetoketjut ettei verhoilu aukene tarpeeksi ja pehmustetta on isofixien ympärillä. Oli melekonen taistelu saada telakan mukana tulleet ohjurit paikalleen. Piti meisselillä survoa pehmustetta rikki, että sinne voi ylipäänsä mitään saada ja samalla vängätä päälykangasta sivuun jotta tilaa olisi tarpeeksi. Ohjurien ansiosta telakka nyt napsahtaa paikalleen kuten kuuluukin. Citikassa on fiksummasti asia; verhoilussa on tarpeeksi isot "haavat" joten telakka menee ihan naps vaan paikalleen. Asia, johon ei ole aikasemmin tullut kiinnitettyä mitään muuta huomiota, kuin vain se että autossa isofix-kiinnikkeet on.
Jarkko
GFF
Viestit: 520
Liittynyt: 20.12.2002 13:07
Paikkakunta: Raisio

Re: Bravo diesel kertyneitä kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Jarkko »

kappa12 kirjoitti:Onko kukaaan vaihtanut Bravoon lämppärin puhallinta ja onko minkälainen homma? Lystikkään savun ja sähköpalon saattelemana puhaltimesta katosi yksi nopeus kokonaan.
Luultavasti katkaisin tai etuvastus sulanut, tarvii katkaisimen/etuvastuksen+liittimen. Ebayssä on näkynyt noita liittimiä joihdoilla myynnissä tai sitten merkkiliikkeestä liittimen runko+liittimen nastat. Voin kaivaa numerot jos tarviit, ei muistaakseni löydy normaalisti Eperistä niin eivät osaa niitä myydä vaikka käyt tiskillä kysymässä.
Avatar
kappa12
GFF
Viestit: 1493
Liittynyt: 14.01.2004 23:01
Paikkakunta: Yistaro

Re: Bravo diesel kertyneitä kokemuksia

Viesti Kirjoittaja kappa12 »

Jarkko kirjoitti:
kappa12 kirjoitti:Onko kukaaan vaihtanut Bravoon lämppärin puhallinta ja onko minkälainen homma? Lystikkään savun ja sähköpalon saattelemana puhaltimesta katosi yksi nopeus kokonaan.
Luultavasti katkaisin tai etuvastus sulanut, tarvii katkaisimen/etuvastuksen+liittimen. Ebayssä on näkynyt noita liittimiä joihdoilla myynnissä tai sitten merkkiliikkeestä liittimen runko+liittimen nastat. Voin kaivaa numerot jos tarviit, ei muistaakseni löydy normaalisti Eperistä niin eivät osaa niitä myydä vaikka käyt tiskillä kysymässä.
Ok. Kiitos tiedosta. Numerot olis tervetulleita :thumb:
Mikko Koivusalo

Fiat 127&Panda jne. :mrgreen:
Jarkko
GFF
Viestit: 520
Liittynyt: 20.12.2002 13:07
Paikkakunta: Raisio

Re: Bravo diesel kertyneitä kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Jarkko »

kappa12 kirjoitti:
Jarkko kirjoitti:
kappa12 kirjoitti:Onko kukaaan vaihtanut Bravoon lämppärin puhallinta ja onko minkälainen homma? Lystikkään savun ja sähköpalon saattelemana puhaltimesta katosi yksi nopeus kokonaan.
Luultavasti katkaisin tai etuvastus sulanut, tarvii katkaisimen/etuvastuksen+liittimen. Ebayssä on näkynyt noita liittimiä joihdoilla myynnissä tai sitten merkkiliikkeestä liittimen runko+liittimen nastat. Voin kaivaa numerot jos tarviit, ei muistaakseni löydy normaalisti Eperistä niin eivät osaa niitä myydä vaikka käyt tiskillä kysymässä.
Ok. Kiitos tiedosta. Numerot olis tervetulleita :thumb:
Liitinrunko 5894313
Liitin johdonpaksuus 0.5-1, 5894469
Liitin johdonpaksuus 1.5-2.5, 5894470

En nyt muista tarkkaan, mutta muistaakseni isompia menisi ehkä 2 kpl ja loput pienille johdoille. Etuvastus ja puhallin näkyy siellä jalkatilassa. Sieltä näkee johtojen koot, muistaakseni oli samat katkaisimessa. Nuo samat liittimet käy myös II/III Puntoon, Brava/o/Marea/Multipla, Stilo, Delta III nyt ainakin.
En ihan hirveän kauan luukuttaisi näissä 4.nopeudella puhallinta.
jarikin
Viestit: 216
Liittynyt: 05.12.2016 17:24
Paikkakunta: Oulu

Re: Bravo diesel kertyneitä kokemuksia

Viesti Kirjoittaja jarikin »

Noniin ja lisää kokemusta ja kilometrejä kertyy. Yli 318 tuhatta on mittarissa. Ensimmäinen auto mulla, jota ei ole oikeastaan tarvetta vaihtaa siksi että autossa olis jotain ärsyttävää tai että kilometrit tuntuis siltä että kohta tää laukiaa lopullisesti.
Työajoihin tarvis nelivedon ja korkeamman maavaran, mielellään avolavan, mutta ihan hyvin on Bravollakin pärjännyt vaikka välillä pohjaa raapiikin jollain mehtätiellä tai kuten vuosi sitten joutui kahlaamaan 15 cm lumessa keskellä jeeraa :)

Ihmettelin tuossa päivänä eräänä, että miksi huurtuu lasit kun alkaa pakkanen kiriä -10. No lämpö täysille ja puhallin täysille ja tuulilasille päin, sai jollainlailla pysymään tuulilasin auki mutta sivuikkunat ihan jäässä. Kokeilin sitte sisäkiertoa ja oho sitte alkoi ikkunat sulamaan. Raikkari oli ihan äskön vaihdettu, uusi Boschin aktiivihiilisuodatin että siitä ei voinut olla kiinni.

Ihmettelin että miten se niin voi olla, että sisäkierto päällä niin ikkunat pysyy sulana ja sisäkierto poispäältä niin ikkunat huurtuu. Tarkistin vasemmalta takaa poistoräppänän että onko se tukossa, ei ollut. Raotin sitte muovia pyyhkimien alta ja läppä oli kiinni vaikka valo sisäkierron napissa ei pala! Täh!? Sisäkierto päälle, eli napissa valo palaa? Niin sitte läppä aukes.
Höh, se toimi väärinpäin. Meni pari päivää lauhemmassa säässä ja taas kun oli kylmempää niin ikkunat alkoi huurtua. Naputin sitte sisäkierron nappia monesti nopeasti peräkkäin, nyt pitäs olla toiminto oikeinpäin. Ainakin kun napissa ei valo pala, niin läppä on auki ja eipä ikkunatkaan nyt huurru vaikka pakkanen on siinä -6 - -8 pyörinyt.
Kävin vikamuisteja läpi, mutta eipä sitä erillistä ilmastoinnin vikamuistia manuaali-ilmastoinnillisessa ole.

Talvirenkaat on nyt kuukauden ajan olleet Michelin X-Ice North 4 testivoittajanastat. Jarrutus- ja sivuttaispito on loistavat. Ainoastaan kiihdytyksissä luistoneston valo vilkkuu iloisesti vielä nelosella, kun tie on jäässä. Mutta sulalla asvaltilla ei tunnu menevän suoraan, saa melkein kokoajan kaitsea. Tosin nyt on ollut melkosia tuulenpuuskiakin. Lumisella tiellä hyvä ajaa ja hiekotetulla jäisellä tiellä toiset tuntuu tulevan perä edellä vastaan :)
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8806
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Re: Bravo diesel kertyneitä kokemuksia

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Samaa juttua pitkäakselivälimallissa, eli nuova-Deltassa tuon läpän kanssa. Viime syksynä huurtuvia laseja ihmettelin, kunnes läpän fyysisen tilan totesi mentiin sisäkierto "päällä" se talvi. Kesällä/syksyllä oli taas tosinpäin, ja talven tullen sai taas pistää kierron "päälle". Tossa tod.näk. joku löysä paikka jossain koska tilanne muuttuu joskus vaikka sisäkiertoon ei koskekaan. Pitäisi kaivaa moottori esiin mutta taisi olla vähän hankalassa paikassa.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
jarikin
Viestit: 216
Liittynyt: 05.12.2016 17:24
Paikkakunta: Oulu

Re: Bravo diesel kertyneitä kokemuksia

Viesti Kirjoittaja jarikin »

Sisä/ulkokiertoläppä on pysynyt oikein. Pakkasta on pielly siinä -16 tänäkin aamuna ja lasit on kirkkaana pysyneet.
Laitoin moottoriin yhden purkillisen rvs:ää, eli ns suojauskäsittely. Nyt kahtena kylmänä aamuna olen pistäny merkille, että moottorin ääni on sievempi kylmänä. Ei ole ollenkaan niin karkea kun aiemmin. Mittarissa nyt yli 320 tuhatta ja noin 500 km menty rvs:n laittamisen jälkeen.
Jarruneste pitäs vaihtaa. Samalla nesteellä on menty kolme vuotta ja varmaan lähes sata tuhatta km. Tuntuu olevan ilmaa jarruissa.
jarikin
Viestit: 216
Liittynyt: 05.12.2016 17:24
Paikkakunta: Oulu

Re: Bravo diesel kertyneitä kokemuksia

Viesti Kirjoittaja jarikin »

Noniin ja 6 desiä Brembon nestettä saatu halvalla nestetyökalurimpulalla järjestelmään vanhan tilalle. (Rimpula ottaa paineen renkaasta ja työntää uuden nesteen säiliöön.)
Olihan se vanha neste aika mustan näköstä. Nyt jarrut toppaa kuten kuuluukin, paitsi puoltaa vähän oikealle. Johtuu todennäkösesti siitä että vasemman takajarrun toisen liukutapin kohalta täältä ulkopäässä olevasta reijästä on silikooni lähteny pois, eikä vasen takajarru ota kunnolla kun tappi hieman jumittaa. Taidan tukkia reijät kemiallisella metallilla.
jarikin
Viestit: 216
Liittynyt: 05.12.2016 17:24
Paikkakunta: Oulu

Re: Bravo diesel kertyneitä kokemuksia

Viesti Kirjoittaja jarikin »

Siinä se kulutus pyörii keskimäärin 6 litraa sadalle. Viimeisin tankkaus tänään täyteen 784 km, keskikulutus 6,4 litraa sadalle. Ei rvs:t kulutusta vähennä näköjään vaikka moottorin ääntä se saikin sievemmäksi.
Jarrut ei tunnu nyt puoltavan, oletettavasti vasen takajarrukin ottaa oikein, niin ilmeisesti kemiallinen metalli on vielä pysynyt.
Ja kilsoja senkun kertyy 321089 on nyt.
Vastaa Viestiin