Bravo diesel kertyneitä kokemuksia

Yleistä keskustelua Fiateista, mielipiteitä, kysymyksiä (ei tekniikka) yms.
jarikin
Viestit: 216
Liittynyt: 05.12.2016 17:24
Paikkakunta: Oulu

Re: Bravo diesel kertyneitä kokemuksia

Viesti Kirjoittaja jarikin »

Vajaa 1000 km viikonloppuna ajettu ja huomattu että soratiellä auto on ihan onneton. Jousistus on niin pehmeä, että ei tarvi olla kummonen heitto niin kivet kolisee pohjassa. Ikinä mikään auto ei ole niin paljoa pohjaa raapinu nuilla samoilla teillä, kuin Bravo. Myynnissä on madallussarjoja, mutta Suomessa Bravo tarvisi kyllä korotussarjan ja jäykemmän jousituksen. :)

Tukivarret ja toinen yläpään laakeri tilattu, takapuslat ja raidetankojen kaikki päät odottaa asennusta. Toisen yläpään laakerin vaihdoin keväällä. Puslanvaihtotyökalu ei ole englannista tänne kolmessa viikossa ehtinyt, minne lie hukkunut. Toivottavasti saa brittiläiseltä ebay-myyjältä rahat takas. Täytyy työkalu tilata Suomesta niin tulee varmasti perille.

Välillä kuuluu oikealta takaa pieni kolaus ja autoa heiluttelemallakin puslasta taitaa kuulua jonkunlainen lotina. Auto on todella huono ajaa, ratti vinossa mennään ja toinen eturengas on kohta ihan loppu. Ostin renkaat kesäkuussa käytettynä 4mm pintaa jäljellä. Takana on vielä suunnilleen sen verran pintaa, edessä tosiaan toinen on ihan silestone ja toinenkin selvästi kulunut. Kilometrejä on renkailla ajettu reilut 13 000.
Nyt en ole ihan varma, johtuuko lievä itestään ohjautuminen urissa ja tavallisen suomalaisen asvaltin railoissa Nokian renkaista vai siitä, että jokin pusla tai pallonivel on väljä. Esim ohittaessa auto tekee ylimääräisen sivuttaisliikkeen, kun ajaa keskiviivan yli.

Öljyä ei tarvi tähän yksilöön lisätä 15 tuhannen vaihtovälillä yhtään. Mittarissa karvan alle 270 tuhatta.
Ja nyt taas kylmän tullessa vaihteiden päälle kytkeytyminen kylmänä on jäykkää. Ei RVS auttanut yhtään. Pitänee vaihtaa ylihintaiset Castrolin GL-4+ laatikkoöljyt mäkeen ja joku halvempi GL-4, Comma, Motox tai Total, tilalle.

Tutkin keväällä muutaman tunnin multiecuscanilla, mutta ei sieltä takapyyhkimen toimintoa löytynyt. Yritin ottaa pois päältä lampunpesurin, mutta ei onnistu. Ruutaa vettä valoille silti kun lähivalot on päällä.
Avatar
Nipa
GFF
Viestit: 3364
Liittynyt: 28.04.2003 23:05
Paikkakunta: Askola

Re: Bravo diesel kertyneitä kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Nipa »

Kuuluu kolinaa ja lotinaa, ratti on vinossa ja renkaat loppu. Epämääräinen heilahtelu... Olisiko alustassa on vikaa? Turha ihmetellä huonoa ajettavuutta.
Kunnossa ollessaan Bravo on erittäin jämäkkä ajettava.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
sampsulisami
Viestit: 1914
Liittynyt: 09.04.2012 14:39

Re: Bravo diesel kertyneitä kokemuksia

Viesti Kirjoittaja sampsulisami »

Pistää sinne t-jet sportin iskarit, eteen stilo jtd jouset ja taakse farmari stilon jouset. Saat korkean ja jäykän alustan :mrgreen:
Bravo t-jet
Avatar
kappa12
GFF
Viestit: 1493
Liittynyt: 14.01.2004 23:01
Paikkakunta: Yistaro

Re: Bravo diesel kertyneitä kokemuksia

Viesti Kirjoittaja kappa12 »

40tkm nokivasara Bravolla takana ja muusta ei pahaa sanottavaa kun kulutuksesta. Muuten Bravo on hyvä ajettava. Alusta on matala, mutta ainakin vielä mun autossa jämäkkä. Vakkarin kun tuohon vielä sais. Auto on - 08 1,9 jtd.
Mikko Koivusalo

Fiat 127&Panda jne. :mrgreen:
Avatar
Nipa
GFF
Viestit: 3364
Liittynyt: 28.04.2003 23:05
Paikkakunta: Askola

Re: Bravo diesel kertyneitä kokemuksia

Viesti Kirjoittaja Nipa »

kappa12 kirjoitti:40tkm nokivasara Bravolla takana ja muusta ei pahaa sanottavaa kun kulutuksesta. Muuten Bravo on hyvä ajettava. Alusta on matala, mutta ainakin vielä mun autossa jämäkkä. Vakkarin kun tuohon vielä sais. Auto on - 08 1,9 jtd.
Osta minulta vakkari, saat auton kaupan päälle :D
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Avatar
kappa12
GFF
Viestit: 1493
Liittynyt: 14.01.2004 23:01
Paikkakunta: Yistaro

Re: Bravo diesel kertyneitä kokemuksia

Viesti Kirjoittaja kappa12 »

Nipa kirjoitti:
kappa12 kirjoitti:40tkm nokivasara Bravolla takana ja muusta ei pahaa sanottavaa kun kulutuksesta. Muuten Bravo on hyvä ajettava. Alusta on matala, mutta ainakin vielä mun autossa jämäkkä. Vakkarin kun tuohon vielä sais. Auto on - 08 1,9 jtd.
Osta minulta vakkari, saat auton kaupan päälle :D
Kiitos, mutta ei kiitos. Yks Bravo riittää mulle. :mrgreen:
Mikko Koivusalo

Fiat 127&Panda jne. :mrgreen:
jarikin
Viestit: 216
Liittynyt: 05.12.2016 17:24
Paikkakunta: Oulu

Re: Bravo diesel kertyneitä kokemuksia

Viesti Kirjoittaja jarikin »

Nipa kirjoitti:Kuuluu kolinaa ja lotinaa, ratti on vinossa ja renkaat loppu. Epämääräinen heilahtelu... Olisiko alustassa on vikaa? Turha ihmetellä huonoa ajettavuutta.
Kunnossa ollessaan Bravo on erittäin jämäkkä ajettava.
On varmasti vikaa. Siksihän minä osia oon tilannutkin. Sitä jo keväällä mietittiin kun ei säätämällä saanu rattia suoraan, että puslat taakse pitää vaihtaa. Mutta koska alustan osien vaihdon jälkeen kannattaa säätää auraus, niin viisainta vaihtaa taka-akselin puslat ja etutukivarret samalla kertaa.
jarikin
Viestit: 216
Liittynyt: 05.12.2016 17:24
Paikkakunta: Oulu

Re: Bravo diesel kertyneitä kokemuksia

Viesti Kirjoittaja jarikin »

sampsulisami kirjoitti:Pistää sinne t-jet sportin iskarit, eteen stilo jtd jouset ja taakse farmari stilon jouset. Saat korkean ja jäykän alustan :mrgreen:
Tuotahan vois oikeasti harkita :)
Avatar
kappa12
GFF
Viestit: 1493
Liittynyt: 14.01.2004 23:01
Paikkakunta: Yistaro

Re: Bravo diesel kertyneitä kokemuksia

Viesti Kirjoittaja kappa12 »

jarikin kirjoitti:
Nipa kirjoitti:Kuuluu kolinaa ja lotinaa, ratti on vinossa ja renkaat loppu. Epämääräinen heilahtelu... Olisiko alustassa on vikaa? Turha ihmetellä huonoa ajettavuutta.
Kunnossa ollessaan Bravo on erittäin jämäkkä ajettava.
On varmasti vikaa. Siksihän minä osia oon tilannutkin. Sitä jo keväällä mietittiin kun ei säätämällä saanu rattia suoraan, että puslat taakse pitää vaihtaa. Mutta koska alustan osien vaihdon jälkeen kannattaa säätää auraus, niin viisainta vaihtaa taka-akselin puslat ja etutukivarret samalla kertaa.
:thumb: Juurikin näin. Kerralla kaikki kuntoon niin se pysyykin sellaisena taas pitkän aikaa.
Mikko Koivusalo

Fiat 127&Panda jne. :mrgreen:
sampsulisami
Viestit: 1914
Liittynyt: 09.04.2012 14:39

Re: Bravo diesel kertyneitä kokemuksia

Viesti Kirjoittaja sampsulisami »

jarikin kirjoitti:
sampsulisami kirjoitti:Pistää sinne t-jet sportin iskarit, eteen stilo jtd jouset ja taakse farmari stilon jouset. Saat korkean ja jäykän alustan :mrgreen:
Tuotahan vois oikeasti harkita :)
Ex 1.6 stilossa orggis iskarit, jtd etujouset, farmarin takajouset .
Helmasta mitattu maavara oli "normaali tönäri mahtu pystyyn".

Kuva


Kuva
Bravo t-jet
Avatar
-HH-
GFF
Viestit: 8809
Liittynyt: 20.12.2002 12:44
Paikkakunta: Eepee

Re: Bravo diesel kertyneitä kokemuksia

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Meillä on taas dieselinä tuo Bravon sisko eli Delta, joka on siis kovin pitkälle sama auto kuin Bravokin, eli Stilon pohjalevyyn polveutuva. Vakioalusta on toki hieman sporttinen, ja maavaraa tokikaan ei ole vakionakaan liikaa. Vieterit piti laittaa kun oli parista pää poikki niin tuli koko sarja jotain saksalaisia jousia, ja niiden kaverina Bilsteinin B6:st (Eihän Deltaan tietystikään muita iskareita VOI laittaa kuin keltaiset Bilsteinit ;) ). Ajettavuus muuttui vielä sporttisemmaksi, maavarassa ei suurta muutosta keulassa. Hyvin pärjää kun pitää järjen mukana että mistä ajaa (ja ei tosiaankaan ole pelkkää asfalttitietä ajoreitit). Siitä en varsinaisesti ole osannut päättää että jääkö kokonaisuutena plussalle vai miinukselle tuo alusta, tietysstä ajosuoritteessa parempi ja toisessa taas vähän ärsyttävämpi. Toki myös 7-toistanen pyörä vaikuttaa kokonaisuuteen. Mutta melkeen kallistuisin että kokonaisuus on plussan puolella, vaikka keväisillä routavaurioisilla tiellä voi asiasta olla eri mieltä.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
jarikin
Viestit: 216
Liittynyt: 05.12.2016 17:24
Paikkakunta: Oulu

Re: Bravo diesel kertyneitä kokemuksia

Viesti Kirjoittaja jarikin »

Alatukivarret on nyt uudet. Ajoon ei tuntunut vaikuttavan. Toisesa oli takapusla aika eläneen näkönen, että eipä hukkaan mennyt vaihto varmastikaan. Taka-akselin helatyökalu on tilattu, suomesta tällä kertaa niin joskohan tälläviikolla sais ne helatkin vaihdettua.
Sitten pitääkin viedä auto korjaamolle, että saa vielä uudet raidetangot paikalleen ja vasemman puolen yläpään laakerin. Ei ollu sopivia jousipuristimia itellä, niin ei onnistunu vaihtaa. Ja loppusilauksena sitte aurauksen säätö, josko ratin sais sitte suoraan.
sampsulisami
Viestit: 1914
Liittynyt: 09.04.2012 14:39

Re: Bravo diesel kertyneitä kokemuksia

Viesti Kirjoittaja sampsulisami »

Biltemast 50€, helppo vaihtaa raidetangon sisäpää..

https://www.google.fi/search?q=raidetanko+ty" onclick="window.open(this.href);return false;ökalu+biltema&client=ms-android-motorola-rev2&prmd=imvn&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwi14fD8jvvdAhVimYsKHQ4KDccQ_AUIESgB&cshid=1539148507485&biw=320&bih=512&dpr=2.25#imgrc=ziADk9eXr060aM
Bravo t-jet
jarikin
Viestit: 216
Liittynyt: 05.12.2016 17:24
Paikkakunta: Oulu

Re: Bravo diesel kertyneitä kokemuksia

Viesti Kirjoittaja jarikin »

Varmaan siinä lähemmäs tuhat kilometriä kohta ajettu takapuslien vaihdon jälkeen. Kaksi rengastakin paikattu töistä lähtiissä tällä viikolla, onneksi on tubelesspaikkoja mukana ja autossa kompura :) Nokian tuntuu olevan todella huono kesärengas, varmasti osa huonosta ajettavuudesta menee niiden piikkiin ja kun etuset on ehkä vain millin pinnalla ja toispuoleisesti kuluneet.. Ja ainoa rengasmerkki, jota olen koskaan joutunut paikkaamaan / korjauttamaan.

Olen kokeillut erilaisia paineita eturenkaissa, nyt on 2,5 ja aika litissä näyttää kumi olevan silti. Edelliset "kesä"renkaat oli vanhat nokianin kitkat, auto ei hakenut niin paljoa kuin nykyään.

Autoa huolsinkin. Huoltoväli-ilmaisin, työkalun kuva mittaristosta ja service expired -ilmoitus häipyy pois kun sitä ei nollaa ja huollon ajankohta jää kauemmas taakse. ELM USB adapteri ei suostunut yhteistyöhön enää Win7:n kanssa joten en saanut nollattua, adapteri lensi asvaltin kautta roskikseen ja BT adapteriakaan en saanut toimimaan, vielä (kään).
jarikin
Viestit: 216
Liittynyt: 05.12.2016 17:24
Paikkakunta: Oulu

Re: Bravo diesel kertyneitä kokemuksia

Viesti Kirjoittaja jarikin »

Ompa se vain mukava ajaa autolla, jossa on ratti suorassa :)
Käytin auton korjaamolla, jossa vaihdettiin kaikki raidepäät ja vasemmalle eteen yläpään laakeri, sekä kulmien säätö. Kun vertaa raporttia siihen, kun keväällä itse säädin, keulassa ei arvot heitä enää niin paljoa. Takanakin on arvot lähempänä toisiaan, ainoastaan camber on oikealla puolen -1 ja vasemmalla -0,54 astetta.

Tuulilasissa kiveniskemästä on halkeama lähteny leviämään, eli se pitäs vaihtaa ja iskarit uusia, sekä keväällä hommata uudet kesäkumit. Siinäpä seuraavat rahareijät. Ai niin ja jakopää tulee varmaan yllättävän äkkiä vastaan, 4v aika ei ole vielä lähellä mutta kilometrit lähestyy. En muista tarkkaan, mutta päälle 300 tuhannen on vaihto. Nyt mittarissa 273 tuhatta.
Vastaa Viestiin