Neckar jagst/fiat 600

Yleistä keskustelua Fiateista, mielipiteitä, kysymyksiä (ei tekniikka) yms.
90.
Viestit: 231
Liittynyt: 08.04.2003 10:41
Paikkakunta: pohjois pohjanmaa
Viesti:

Neckar jagst/fiat 600

Viesti Kirjoittaja 90. »

Tuli tuollainen museokilpien saksan fiude perheeseen autokauppojen myötä.
kerta kaikkiaan niin symppis peli että taisi tulla jäädäkseen :)
pari kysymystä tuli mieleen kun en netin syövereistä oikein tietoa löytänyt ja täällä niitä tietäjiä varmaan on eli millaisia moottori ja vaihteistoöljyjä olette käyttäneet kuusatasissa, mistä on saatavilla kulutus ja pisteosaa? tällä hetkellä olisi tarvis ehjille takavalon tiivisteille kaikki 4kpl
Alfa romeo Giulia super 2.2 - 17.
Alfa romeo 166 3.2 V6 - 00.
Maserati QP V6 Evoluzione - 00.
Neckar jagst 770 - 65.
Avatar
karpy
GFF
Viestit: 600
Liittynyt: 20.01.2003 10:34
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Re: Neckar jagst/fiat 600

Viesti Kirjoittaja karpy »

Ciao
En ole kovin 600-tietäjä, mutta vastailen johonkin kysymyksiisi.
Liity FB ryhmiin Pompannapit ja Fiat 600 Forum sieltä saat parhaimman avun.
Vaihdelaatikkoon laatuluokan API GL-4 (ei 5), erään henkilön suositus Mobilube GX 80W-90, tarve noin 1,5 litraa.
Moottoriöljyksi ns. vanhanaikaista mineraaliöljyä, esim Motonetin British Classic Oil 20W-50, Teboil Classic 20W-50.

Minulla on Rovaniemellä jotain osaa kusiaiseen (etupäässä ne ovat malleihin 500 ja 126), kts http://www.automobilia.fi" onclick="window.open(this.href);return false; ja halutessa välitän harvinaisempiakin, esim. peltiosia. 600-ten harrastajilla on myös paljon uutta ja käyettyä osaa, kts edelliset FB ryhmät.
Ulkomailta kaksi nimeä: Hollannista http://www.FDricambi.com" onclick="window.open(this.href);return false; ja Saksasta Axel Gertsl http://www.fiat500600.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Takavalojen tiivisteitä. Tarkoitat siis valon lasin ja rungon väliset tiivisteet sekä valonrungon ja korin väliset? Minulla on ainakin ne valon lasin alle tulevat tiivisteet.

terv. Kari Pynnä
Fiat /Autobianchi / Neckar 2-mäntäisten tietoutta jo vuodesta 1974
Varaosia ja tilastotietoja:
www.automobilia.fi
Cicatrix
Viestit: 364
Liittynyt: 07.07.2004 10:58
Paikkakunta: Kni

Re: Neckar jagst/fiat 600

Viesti Kirjoittaja Cicatrix »

Hieman Karin kirjoitusta korjaten;

Vaihteistoon ainoastaan GL-5 luokan ( hypoidivetopyörästö ) öljyä. Mineraaliöljyä käytän itse kun ei ole ajoa pakkasilla.
Moottoriin mineraaliöljy turvallisin jos on käytetty sellaista aikaisemminkin. Toki voi pistää myös laadukkaampaa osasynteettistä 10W -40 öljyä jos tietää että sellaista on käytetty siinä moottorissa jo aikaisemmin.
passato 4x600,850,2x131,3P,X1/9 e presente 2x600, Y10,AR156
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Neckar jagst/fiat 600

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Oletteko ihan varma? Moottoriöljyt, (eritoten diesel muuten parempi väitetään,) täyttävät GL-2 ja GL-3 vaateet heittämällä paineensiedon suhteen, mutta ei siitä GL-5 öljyksi ole. Eli jos moottoriöljy kerran käy, niin GL-4 pitäisi olla yhtä sietävää tököttiä ja GL-5 jo overkill. Muistaen, että mitä enemmän EP-aineistusta sitä paksumpi suojakalvo joka pitää rikkoa/repiä irti synkronissa, jolloin sitä enemmän synkat kuluu. Wanhat lisäaineet vielä syövytti näitä messinkiosia mutta nykyään tällä vuostuhannella sentään ei.

Sen takia, vaikka siellä on vetopyörästö samassa öljyssä, niin uskoisin rasituksen olevan niin pientä että GL-4 riittää sille tai enintään Gl-4+ joka kehitettiin etuvetoihin että on vähän parempi paineensieto mitä GL-4 mutta kuitenkin vielä synkat toimii. Tosin tuollaiset kusiaisen vanhatyyppiset synkat ei ehkä toimi tälläkään enää hyvin.

Tuossa on tasapainoilua koska mitä enemmän koittaa suojata vetopyörästöä sen enempi tekee vahinkoa itse vaihteistolle.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
Ippe
GFF
Viestit: 2606
Liittynyt: 27.09.2004 16:20
Paikkakunta: Helsinki 91

Re: Neckar jagst/fiat 600

Viesti Kirjoittaja Ippe »

En tunne takamoottoristen vaihteistoja sen tarkemmin, mutta ainakin keskimoottorisen kanssa GL-5 ja EP-lisäaineistettu GL-4 pilaavat synkronoinnin toiminnan. Porsche-tyyppiset synkrot Fiatin vaihteistoissa eivät tasaa pyörimisnopeuksia väärillä öljyillä. Monet ovat kehuneet Redlinen kalliita erikoisöljyjä, mutta niistä minulla ei ole kokemusta.

Nykyään Suomessa saa myydä vetykrakattua öljyä synteettisenä, joten osa aikasemmin mineraaliöljynä myytävistä muuttui kerralla täyssynteettisiksi :lol:
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Neckar jagst/fiat 600

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Onkohan tässä sama kuin vanhemmissa prätkissä yms. "Pistä sinne Delvac". :D Tuntuu toimivan vähän kaikessa mihin ei "nykyöljyt" sovi tai ainakin yleisin ehdotus.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
A Bart
Viestit: 903
Liittynyt: 17.12.2006 15:45
Paikkakunta: Pori

Re: Neckar jagst/fiat 600

Viesti Kirjoittaja A Bart »

No tuota, 127:ssa laitoin ihan laatikkoon Tutelan ZC90 öljyä jossa lukee kyljessä GL 3 ja siinä toimii synkrot nyt aika hyvin.
Litran törppö maksoi kympin nurkilla.
Joskus aikoinaan ammattitaitoinen myyjähän myi siihen parasta, kun gl 4 korvaa kolmosen ja vitonen korvaa kaikki :thumb:
Kuitenkin nyt sen kakkosvaihdekin löytyy kronisematta.
Avatar
karpy
GFF
Viestit: 600
Liittynyt: 20.01.2003 10:34
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Re: Neckar jagst/fiat 600

Viesti Kirjoittaja karpy »

Ciao
Huomatkaa, että Fiat 600:n vaihteisto on vanhaa tekniikkaa. Tehtaan ohje (ainakin vuonna 1970) oli Fiat W 90 M (SAE 90 EP) ja määrä 1,5 litraa.
Fiat /Autobianchi / Neckar 2-mäntäisten tietoutta jo vuodesta 1974
Varaosia ja tilastotietoja:
www.automobilia.fi
Cicatrix
Viestit: 364
Liittynyt: 07.07.2004 10:58
Paikkakunta: Kni

Re: Neckar jagst/fiat 600

Viesti Kirjoittaja Cicatrix »

Googlatkaa hypoidivetopyörästö, joka kusiaisessa on ja sen öljyvaatimukset.
Kustun synkrot on tehty kestämään gl-5 lisäaineistukset.
En ole vielä törmännyt synkrovikaiseen 600:n laatikkoon mutta 850:n synkroilta ehjää lootaa ei eteeni ole vielä tullut. Siinä onkin Porsche-malliset synkrot se heikoin lenkki, jotka oletettavasti ottaneet siipeensä tuosta lisäaineistuksesta.
passato 4x600,850,2x131,3P,X1/9 e presente 2x600, Y10,AR156
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Neckar jagst/fiat 600

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Ei kukaan epäile etteikö vetopyörästölle ole oikea öljy GL-5.

Tämän pistin toisaallekin, mutta laitetaan tänne Corvair-spesialistin pitkä esitelmä vaihteistoöljyistä. Ja kyseisessä laittessahan on "transaxle".

https://www.widman.biz/uploads/Transaxle_oil.pdf
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
Sharedoc
Viestit: 125
Liittynyt: 28.08.2020 22:04
Paikkakunta: Oulu

Re: Neckar jagst/fiat 600

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Axel Gertsl http://www.fiat500600.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Onko mennyt pimeäksi?
Fiat 600 -64
2x Vespa LX-50
rehnman
Viestit: 164
Liittynyt: 11.09.2009 21:46

Re: Neckar jagst/fiat 600

Viesti Kirjoittaja rehnman »

https://webshop.fiat500126.com/en" onclick="window.open(this.href);return false; :thumb: ei ole mennyt
Vastaa Viestiin