Grande punto huohottimen letkussa maitokahvia?

Yleistä keskustelua Fiateista, mielipiteitä, kysymyksiä (ei tekniikka) yms.
GrandeFiasco
Viestit: 7
Liittynyt: 24.10.2020 22:32

Grande punto huohottimen letkussa maitokahvia?

Viesti Kirjoittaja GrandeFiasco »

Hei,

Availin rakasta Grande Fiaskoani (2008 bensa) kauniina syyspäivänä vaihtaakseni sytyttimen johtoja (puola vaihdettu viime tai edelliskesänä ja samankaltainen ongelma teki paluun). Sytyttimen johdot sain vaihdettua ja ne kaiketi korjasivat sytytyksessä ilmenneitä häiriöitä, mutta huomioni kiinnittyi aivan toiseen seikkaan. Nimittäin huohottimen letkussa näkyi maitokahvin kaltaista vaahtomaista jähmeää nestettä. https://pasteboard.co/JxiNAkt.jpg

Mistä neste sinne tulee, mihin se vaikuttaa ja pitääkö tästä olla huolissaan?
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Grande punto huohottimen letkussa maitokahvia?

Viesti Kirjoittaja wellu »

Kuva ei näy.

Mutta emulsio huohotinletkussa yleensä tarkoittaa sitä, että huohotuskaasujen seassa on paljon vettä.
Syitä tälle voi olla monia:
- Vanhat öljyt
- Paljon kylmäajoa
- Väljä moottori
- Jäähdytinnestettä öljyn seassa (vuotava kannentiiviste)

Onko öljyt milloin vaihdettu, mitä öljyä siellä on ja minkälaista ajoa autolla ajetaan? Jos ajo on pääasiassa 2-3km kauppaan ja takaisin ilman lohkolämmitintä, niin varmasti on kosteutta öljyjen seassa.
Jos auto ei oireile mitenkään muutoin (savuta tai käy ravistaen), niin en epäilisi kannentiivistettä tai väljää konetta. Tosin näissä 1.2:ssa moottoreissa on kannentiiviste joskus vuotanut hyvin vähän, muttei yleensä ole sotkenut öljyjä (ellei sitten ole jo ihan morjens ja kone käy miten sattuu).

Kelien kylmetessä ja lämpötilan sahatessa +/-0 tuota kylmäliman nimellä tunnettua emulsiota ilmenee vaihtelevan yleisesti erilaisten moottorien öljykorkkeihin ja huohottimiin. Suosittelisin pidempää maantielenkkiä (luokkaa 100-150km) jotta öljyt lämpenevät kunnolla ja kosteus haihtuu.

EDIT: Nyt kuva näkyy.
Tuo on niin vähäistä, ettei vaikuta mihinkään. Normaalia +/-0 kelien kylmälimaa, ei muutaku hanaa. Suosittelen edelleen pidempää maantielenkkiä, mikäli auton käyttö on pääasiassa pätkäajoa.
Minkä huollan, sen korjaan...
GrandeFiasco
Viestit: 7
Liittynyt: 24.10.2020 22:32

Re: Grande punto huohottimen letkussa maitokahvia?

Viesti Kirjoittaja GrandeFiasco »

Kiitos vinkeistä Wellu!
Pääosin työmatka-ajo on todellakin vain 20km suuntaan joten sieltä se emulsio sinne varmaankin kertyy. Kannentiivisteestä olen ollut huolissani silloin kun sytytyksen kanssa on ilmennyt ongelmia, mutta ilmeisesti kannentiivisteen ongelmat ilmenisivät jatkuvasti eikä vain kiihdyttäessä voimakkaammin?
Sielläkin toki saattaa olla vikaa, mutta toistaiseksi pysyttelen ilmeisimpien vikojen tarkastelussa.
Kelien kylmetessä olen vihdoin alkanut pitämään konetta töpselissä lämmittääkseni moottoria aamulla ennen töihin ajoa.
Toivottavasti nämä toimenpiteet riittää, en ainakaan aijo huolestua ja tarkistaa onko emulsio hävinnyt ennenkuin konepeltiä pitää jostain syystä seuraavan kerran todella avata.
Öljyt olen vaihdellut kerran vuodessa, mutta voisin harkita vaihtavani useamminkin. Mootorin öljykorkissa ei ainakaan ole näkynyt viitteitä vuotavasta kannentiivisteestä, eikä mittatikussakaan. Moottoriöljy ja jäähdytinneste tasot ovat pysyneet suht normaaleina.
GrandeFiasco
Viestit: 7
Liittynyt: 24.10.2020 22:32

Re: Grande punto huohottimen letkussa maitokahvia?

Viesti Kirjoittaja GrandeFiasco »

Huomasin kysymykseni eksyneen väärälle puolelle, tarkoitus oli laittaa Tekniikka osastolle, pahoittelut kaikille jotka kokivat mielipahaa ja harmia tästä.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Grande punto huohottimen letkussa maitokahvia?

Viesti Kirjoittaja wellu »

Vissiin 1.2 8V eli 60hp versio?
Näissä(kin) taitaa olla ominaisuus ainakin OBD:n kautta luettuna "sytytyshäiriöitä sylinterissä x". Tulpista ja -johdoista arka moottori. Huonot johdot kostealla kelillä voivat tehdä sen, että kaasu pohjassa alkaa nykimään. Yleensä ensioire huonoista tulpista tai johdoista on ihan kevyellä kaasulla ajossa ilmenevä todella hentoinen "nyppiminen", jota ei välttämättä edes huomaa.

Kannentiiviste ei välttämättä oireile näissä mitenkään, kunnes joku aamu kuulet "lorinaa" kojelaudan sisältä noin keskimailta, tai ettei sisälle tule ollenkaan lämmintä kuin vasta kierroksilla. Tällöin jäähdytysneste on vähissä. Tällöinkin se vuoto voi olla niin vähäinen, että haihtuu pakoputken kautta näkymättömänä avaruuteen.
Seurailet vaikka pissapojan nestettä lisäillessä aina jäähdytinnesteen tasoa ja vilkuilet öljyjä. Jos neste vuotaisi suoraan öljyjen sekaan, niin sitä kermaa olisi nopeasti aika paljon jo ihan mittatikussa ja öljykorkissa. Jäähdytinneste vaahdottaa öljyn aika herkästi.

Sitten jos polttaa kannentiivisteen ihan kunnolla, eli ajaa moottorin ylikuumaksi tai jotain muuta vastaavaa ja tiiviste pettää rajusti, niin kone käy todella hullunkuuloisesti, ei kulje mihinkään ja takapuolella tienoo on täynnä höyryä/savua. :mrgreen: (Tämä pätee siis ihan kaikkiin perinteisiin polttomoottoreihin)

Grande Punton kohdalla tuo kannentiivisteongelma ei ole ihan niin yleinen, kuin pykälää vanhemman mk2 Punton kanssa. 20km/päivä on jo riittävä lukema, jos sen aikana ajetaan edes hetki maantietä eikä seistä koko matkaa valoissa. Jotkut öljytkin tekevät tuota kylmälimaa herkemmin kuin toiset, minulla kerran teki yhdessä moottorissa joku halpis-pilipali-ostin koska oli halpaa -öljy ihan kunnon limat öljykorkkiin ja mittatikkuun, vaikka moottori oli kunnossa ja ajoa senverran paljon, että öljyt olivat varmasti päivittäin kuumat.

Joten sinuna en olisi yhtään huolissani, normaalit nesteiden tarkastukset vain määräajoin ja kovaa ajoa. ;)
Minkä huollan, sen korjaan...
mauricio
Viestit: 667
Liittynyt: 01.09.2019 21:12

Re: Grande punto huohottimen letkussa maitokahvia?

Viesti Kirjoittaja mauricio »

Tuo mönjä vain kertoo siitä, että öljy tekee tehtävänsä eli poistaa kosteutta moottorista. Aivan normaali näky tuommoinen Suomen oloissa kaikissa autoissa. Hyvä puhdistaa ja tarkistaa nuo letkut ennen talvea kuitenkin on. Jos jäätyisivät talvella , voisi öljyt tulla pahimmillaan pihalle. Siis esilämmitys on ihan suositeltavaa.

Tietenkin olet sytytystulpatkin vaihtanut, kun sytytyshäiriöitä ilmenee?

Jos jäähdytysnestettä ei tarvitse lisätä, ei kannata huolestua. Tietenkään jäähdytysnesteen eikä esimerkiksi termostaatin vaihto olisi pahitteeksi ennakoivasti. Kone keittää taatusti jos termostaatti jumiutuu kiinni. Tuskin on koskaan vaihdettu.
woimasavu
Viestit: 307
Liittynyt: 08.02.2017 18:16

Re: Grande punto huohottimen letkussa maitokahvia?

Viesti Kirjoittaja woimasavu »

GrandeFiasco kirjoitti:Hei,

Availin rakasta Grande Fiaskoani (2008 bensa) kauniina syyspäivänä vaihtaakseni sytyttimen johtoja (puola vaihdettu viime tai edelliskesänä ja samankaltainen ongelma teki paluun). Sytyttimen johdot sain vaihdettua ja ne kaiketi korjasivat sytytyksessä ilmenneitä häiriöitä, mutta huomioni kiinnittyi aivan toiseen seikkaan. Nimittäin huohottimen letkussa näkyi maitokahvin kaltaista vaahtomaista jähmeää nestettä. https://pasteboard.co/JxiNAkt.jpg

Mistä neste sinne tulee, mihin se vaikuttaa ja pitääkö tästä olla huolissaan?
Ainakin omassa 1.4 8v moottorissa piti uusia se ohut huohotinletku joka menee ilmanputsarilta moottorin taakse imusarjaan, korvasin sen ihan polttoaineletkulla. Lisäksi paksumpi letku ja ilmanputsarin kollektori mihin nämä kummatkin letkut liittyvät ovat joka öljynvaihdossa putsattava paineilmalla limasta. Öljykorkissa tai tikussa ei ole ollut maitokahvia koskaan.
Fiat 500L 1.4 95
Vastaa Viestiin