Fiat Stilo Multi Wagon vikakoodit / sähköviat as.tuntemus

Yleistä keskustelua Fiateista, mielipiteitä, kysymyksiä (ei tekniikka) yms.
AditusPelvis
Viestit: 10
Liittynyt: 17.11.2014 14:53

Fiat Stilo Multi Wagon vikakoodit / sähköviat as.tuntemus

Viesti Kirjoittaja AditusPelvis »

Asun Helsingissä ja mulla on Fiat Stilo Multi Wagon vm 2003. Autoon ilmestyi elokuussa vikakoodi "Engine Fault" ja kuukautta myöhemmin toinen, jossa keltainen kolmio huutomerkillä: "Brke. Lamp Faill"

Sytyshäiriötä on ilmaantunut. Käytin auton Viking Motorsissa, jossa se vietti peräti 5 päivää. Sain auton takaisin 557€ köyhempänä mut vikoja ei loydetty; tuli huiputettu olo. Olivat vaihtaneet nokka-akselin anturin, joka vaati jakopään purkamista ja jakohihnan vaihto (joka muutoin vaihdettiin viime vuonna). Nokka-akselin tunnistin + jakohihnan vaihto 276,50 € + nokka-akselin anturi 110 € + vikakoodien luki + nollaus + vianhaku = 557 €. Henkisesti sattuu, sillä työttämän päivärahoista vähävaraisena tuntuu, että multa vietiin turhaa.

Mut joo; en tarkoita purnata autokorjaamoa (jolle aion vielä suoraa palautetta), vaan tahtoisin kysellä teiltä arvon Fiat harrastajat / tuntijat, löytäysinkö pk-seudulta sellaista korjaamoa, jossa erityisesti Fiat Stilon sähköjärjestelmä osataan eikä vain "enten tentten teelika mentten" tyyliin. Mulla ei olis varaa turhaan enää. Arvelivat tuolla VM:ssä, että moottorin ohjainyksikkö pitäis vaihtaa ja sanoivat sen maksavat nelinumeroisen luvun.

Katsastus 16.11.2020 mennessä, joten kiire olis.
mauricio
Viestit: 671
Liittynyt: 01.09.2019 21:12

Re: Fiat Stilo Multi Wagon vikakoodit / sähköviat as.tuntemu

Viesti Kirjoittaja mauricio »

Mitä vikakoodeja auto antoi? Tuon korjaamon olisi pitänyt ehdottomasti kysyä mitä saa tehdä ennenkuin alkavat tekemään tarpeetonta korjausta. Oliko sitten epäilys väärin tehdystä jakorempasta ja koodi tuosta anturista.

Olen jostain lukenut äänirenkaan sopeutuksesta joka pitäisi tehdä noihin koskettaessa. Phonic wheel relearn englanniksi. Lieneekö kyse tästä mutta en tiedä pitääkö se tehdä Stiloon. Paljon juttua on juuri ecu ongelmista, jotka nekin johtuvat monesti jostosarjasta tms.

Minä kysyisin jo kuluttajaneuvonnasta mikä on korjaamon vastuu.
AditusPelvis
Viestit: 10
Liittynyt: 17.11.2014 14:53

Re: Fiat Stilo Multi Wagon vikakoodit / sähköviat as.tuntemu

Viesti Kirjoittaja AditusPelvis »

mauricio kirjoitti:Mitä vikakoodeja auto antoi? Tuon korjaamon olisi pitänyt ehdottomasti kysyä mitä saa tehdä ennenkuin alkavat tekemään tarpeetonta korjausta. Oliko sitten epäilys väärin tehdystä jakorempasta ja koodi tuosta anturista.

Olen jostain lukenut äänirenkaan sopeutuksesta joka pitäisi tehdä noihin koskettaessa. Phonic wheel relearn englanniksi. Lieneekö kyse tästä mutta en tiedä pitääkö se tehdä Stiloon. Paljon juttua on juuri ecu ongelmista, jotka nekin johtuvat monesti jostosarjasta tms.

Minä kysyisin jo kuluttajaneuvonnasta mikä on korjaamon vastuu.
Vein tostaina ja vikaselvityksessä soittivat kertoen, että nokka-akselin asentoanturin epäilevät olevan rikki ja kertoivat, että joutuvat purkamaan jakopään, jonka takia on vaihdettava jakohihnakin ja se maksaa 430 €. Kysyivät saavatko tehdä ja totta kai annoin luvan, kun luotin heidän löytäneen vian ja korjaavan sen. Kerrottiin vielä lisäviasta: etu oikea alapallonivel väljä ja koko tukivarsi vaihdettava, joka ottais myös aurauskulmien vaihdon. En hyväksynyt, koska sillä ei ole sen vikakoodiontleman kanssa mitään tekemistä ja on katsastuksen asia löytää se, jos se on rikki. Eivät saaneet arvioimaansa aikaa riittämään perjantaina, joten jouduin jättämään auton viikonlopun yli sinne ja koska ehdin turhaan mennä sinne, sain sijaisauton ilmaiseksi mut maanantainakaan ei saatu valmiiksi. Tänään sitten tieto, että veloitetaan tehdyt työt ja osat mut en kauheen tyytyväinen olen, kun viat on edelleen. Ei voimia ollut asiaa kyseenalaistaa tänään. Vähävaraisuus ja sitten tollainen torso huolto, niin ei oikein sanoja löydy.

Tahtoisin nyt löytää jonkun luotettavan korjaamon, joka ei koeta höynäyttää mua vaan etsii vian ja jos ei löydä, ei myöskään laskuta mistään.
AditusPelvis
Viestit: 10
Liittynyt: 17.11.2014 14:53

Re: Fiat Stilo Multi Wagon vikakoodit / sähköviat as.tuntemu

Viesti Kirjoittaja AditusPelvis »

Ennen tuonne VM:n viemistä, kysyin monesta huoltokorjaamosta ja autosähköfirmasta mutta eivät halua Fiat Stiloa. Olen ennenkin todennut jonkinlaista hylkimisreaktiota. Itse olen Stilooni tyytyväinen ja toki siinä on ollut omat oikkunsa mutta toimeen tulen. Ja ei ole autokorjaamon asia ruveta hylkimään. Hyvä korjaamo saa varmasti musta jatkossakin asiakkaan.
AditusPelvis
Viestit: 10
Liittynyt: 17.11.2014 14:53

Re: Fiat Stilo Multi Wagon vikakoodit / sähköviat as.tuntemu

Viesti Kirjoittaja AditusPelvis »

Mun on vaikea seurata tätä foorumia, joten voisitteko laittaa mulle sähköpostitse ehdotuksia hyvistä - ja edullinenkin saa olla - autokorjaamoista Helsinki / Vantaa sektorilla, joissa on hyvä asiantuntemus Fiat Stilon sähkövioista ja vikakoodien tulkinnasta / korjaamisesta.

Autokeskus ei enää edusta Fiattia.
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Fiat Stilo Multi Wagon vikakoodit / sähköviat as.tuntemu

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Se korjaamohan höynäyttää itseään jos tutkii ja mittaa koslan läpi ja kuluttaa vaikka 24h aikaa siihen ja vikaa ei löydy.
Jos stilo on 1.6 koneella vika on valitettavan usein moottoriohjaimessa. Paras korjaaja olisi ei autokorjaamo vaan harrastaja.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Fiat Stilo Multi Wagon vikakoodit / sähköviat as.tuntemu

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

väisänen kirjoitti:Se korjaamohan höynäyttää itseään jos tutkii ja mittaa koslan läpi ja kuluttaa vaikka 24h aikaa siihen ja vikaa ei löydy.
Jos stilo on 1.6 koneella vika on valitettavan usein moottoriohjaimessa. Paras korjaaja olisi ei autokorjaamo vaan harrastaja.
Asia mitä ei ihmiset tajua on se , että se vianhakukin maksaa , ja maksaa tietysti koska se on aina se kaikkein vaikein osa työssä.
Kaikki nyt osia osaa vaihtaa.
Toki on tilanteita esim ilmamäärämittari jonka vaihtaminen on usein edullisempaa kuin sen vialliseksi toteaminen.
Jos autoasentaja etsi autosta vikaa eikä löydä sitä ja laskuttaa siitä 200€ se on ryöstöä , jos lääkäri etsii ihmisestä vikaa eikä löydä sitä ja on laskuttanut siitä jo 2000€ se on ok.
Sitten en myöskään käsitä ihmesen järjenjuoksua joka soittaa korjaamolle ja kysyy mikä vika mun autossa on, mistäs se korjaaja sen voi arvata.
Eihän me olla mitään ennustajia tai jos oltaisiin niin tehtäisiin ehkä jotain muuta homma.
Toinen asia mikä ihmetyttää on se , kun tullaan kysymään vaikka jakohihnan vaihtoa , mitäs se maksaa ja kyllä mä sen itekin vaihtaisin , mutta kun ei viitsi tuolla ulkona eikä oo oikeen työkalujakaan.
No näihin on helppo vastata , kyllä mä sen 50€ vaihtaisin , mutta en viitsi kun ei ole pikkurahan tarvetta.
Onko tarkoitus vähätellä tyon määrää jotta saisi halvemmalla vai mikä?

Ei käsitä tätä maailman menoa.
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Fiat Stilo Multi Wagon vikakoodit / sähköviat as.tuntemu

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

AditusPelvis kirjoitti:Ennen tuonne VM:n viemistä, kysyin monesta huoltokorjaamosta ja autosähköfirmasta mutta eivät halua Fiat Stiloa. Olen ennenkin todennut jonkinlaista hylkimisreaktiota. Itse olen Stilooni tyytyväinen ja toki siinä on ollut omat oikkunsa mutta toimeen tulen. Ja ei ole autokorjaamon asia ruveta hylkimään. Hyvä korjaamo saa varmasti musta jatkossakin asiakkaan.
Tähänkin on syynsä, kokenut korjaaja / asentaja tietää jo , ettei stiloja korjaamalla elä.
Niihin menevä aika on aivan liikaa vs mitä ollaan valmiita maksamaan.
Aloittelevat korjaajavat erehtyvät , mutta eivät toista kertaa.
Miksi korjata Fiattia 10h ja saada siitä 200€ kun voi korjata audia bmwtä tai mersua 10h ja saada siitä 1000€
mauricio
Viestit: 671
Liittynyt: 01.09.2019 21:12

Re: Fiat Stilo Multi Wagon vikakoodit / sähköviat as.tuntemu

Viesti Kirjoittaja mauricio »

Tuo autokorjaamo hoiti asiakaspalvelun huonosti, kun möi tarpeettoman korjauksen. Olisi pitänyt osata kyseenalaistaa vikakoodi ja tietää mallin heikkoudet. Ei asiakkaalle pidä myydä vuoden päästä jakoremppaa kirkkain silmin. Valitettavasti kun tuo työ on hyväksytty, ei siitä enää voi valittaa. Huonoa palvelua se toki oli.

Ei tavallinen autoilija osaa kyseenalaistaa ammattilaisen suosituksia. Kyllä ecun korjausta on tarjolla Suomessa ja ulkomailla n.300€ mutta tuleeko se kuntoon onkin sitten toinen juttu. Auto on kuitenkin sen verran vanha, että kohta on romutus edessä tai myynti harrastelijalle joka tosiaan korjaa sen 50€:lla.
Avatar
Luigi
Viestit: 9534
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Fiat Stilo Multi Wagon vikakoodit / sähköviat as.tuntemu

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Millä koneella Stilo on? Jos se on tuo 1.6, niin niissä tosiaan ecut hajoaa ennemmin, jos ei myöhemmin. Koneen päällä on kuuma ja tärisevä paikka elektroniikan kannalta. Valmistuskustannusten kannalta taas parempaa paikkaa ei olekaan. Tällä kertaa kompromississa kävi näin.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8340
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Fiat Stilo Multi Wagon vikakoodit / sähköviat as.tuntemu

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Oliko wagoneita tarjolla tuolla koneella? Luulin että ne on kaikki 1,4 tai 1,8 joissa ei ole niin paljoa ecuvikoja.

Muutamalla kympillä saa bluetooth mokkulan jolla lukee itse koodit. Esimerkiksi Motonet tuote 49-3148 ja androidiin ilmainen "Car scanner" -ohjelma.

Niin tuo jälkimmäinen varoitushan on vain jarruvalon polttimosta. Ne moottorin vikakoodit olisi kiva tietää.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
GreenThing
GFF
Viestit: 2604
Liittynyt: 08.08.2003 21:20
Paikkakunta: Kärkölä

Re: Fiat Stilo Multi Wagon vikakoodit / sähköviat as.tuntemu

Viesti Kirjoittaja GreenThing »

Kyllä noita Wagoneita on tuolla 1.6 koneella. Broidilla oli moinen, ja sen boksia on tullut pariin otteeseen tinailtua.
Auto on turpo, ja kuski on urpo.
Ei riemulla rajaa, kun kasilla ajaa.
VTO
Viestit: 1438
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Fiat Stilo Multi Wagon vikakoodit / sähköviat as.tuntemu

Viesti Kirjoittaja VTO »

Wesulius kirjoitti:
AditusPelvis kirjoitti:Ennen tuonne VM:n viemistä, kysyin monesta huoltokorjaamosta ja autosähköfirmasta mutta eivät halua Fiat Stiloa. Olen ennenkin todennut jonkinlaista hylkimisreaktiota. Itse olen Stilooni tyytyväinen ja toki siinä on ollut omat oikkunsa mutta toimeen tulen. Ja ei ole autokorjaamon asia ruveta hylkimään. Hyvä korjaamo saa varmasti musta jatkossakin asiakkaan.
Tähänkin on syynsä, kokenut korjaaja / asentaja tietää jo , ettei stiloja korjaamalla elä.
Niihin menevä aika on aivan liikaa vs mitä ollaan valmiita maksamaan.
Aloittelevat korjaajavat erehtyvät , mutta eivät toista kertaa.
Miksi korjata Fiattia 10h ja saada siitä 200€ kun voi korjata audia bmwtä tai mersua 10h ja saada siitä 1000€

Niinhän se on, että halvan, "ei-status" auton korjaaminen on aina ryöstöä asiakkaiden mielestä. Toiset taas kuorivat kermat päältä, esim Veho vaihtaa iloisesti lasinpyykjijän sulat 250 €:lla ja jäähdytysnesteen 360 €:lla. Ja rahamies on iloinen kun turvallisuus ja käyttövarmuus lisääntyy. Kaikki on hyvin suhteellista.

Joskus tuli ajeltua niin, että osti joitakin satasia maksavan leimatun, mutta aika karun näköisen kulkimen. Usein Corolla tai Carina ja ajoi sillä mitään tekemättä. Usein riitti raitisilmasuodattimen poisto ja öljyn vaihto / lisäys. Aikansa kun ajoi, niin myi ns Afrikka-autoksi. Saattoi jopa pari satasta voittaa. Todellista säästöautoilua, mutta aika vaivalloista.
Vode131
GFF
Viestit: 1932
Liittynyt: 25.02.2003 15:38
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Fiat Stilo Multi Wagon vikakoodit / sähköviat as.tuntemu

Viesti Kirjoittaja Vode131 »

Minusta tuo VTO:n kuvailema öljyn vaihto ja raistisilmasuodattimen poisto kuulostaa kyllä paljon pienemmältä vaivalta kuin tuskailu toimimattoman auton kanssa.

Työkaveri vaihdatti audiinsa vaihteistoöljyt 700 eurolla. Ihan samalla lailla liikkui uusilla öljyillä kuin vanhoillakin. :lol:
128
X1/9
132 GLS
85 Regata
131 Racing
128 Special
131 16v Turbo
131 Midragfiori
vode131.kuvat.fi
VTO
Viestit: 1438
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Fiat Stilo Multi Wagon vikakoodit / sähköviat as.tuntemu

Viesti Kirjoittaja VTO »

Lähinnä se myyntivaihe oli vaivalloinen kun piti tehdä 2-4 kertaa vuodessa
Vastaa Viestiin