Häpeämättömänä pikkupakujen/tilavehkeiden tarvitsijana tämä Doblo aina putkahtelee eri muodoissaan ajatuksiin, kun on tarpeisiin nähden passelin kokoinen. Suomessa vaan dieseleitä lähes poikkeuksetta (ja vanhemmat vain kaksipaikkaisia), joskin joukossa silloin tällöin käytettyinä yksittäisiä T-jet/kaasu-pakuja. Paikallisen merkkiliikkeen kanssa kerran keskusteltiin, että kysyntää olisi ollut bensiinikäyttöisille tila-henkilömalleille, mutta niiden saatavuus oli onnettoman huono. Keski-Euroopassa noita T-jettejä on jonkun verran käytettyinä kaupan, ovat pitäneet hintansakin kohtalaisen hyvin, kun sentään ovat aika uusia, ja T-jet varmaan onkin riuska voimanlähde tuohon koriin. Tarjolla on ja oli uutena maailmalla 1,4 16v 95hv FIRE:kin, joka muodostui Fiatin jonkinlaiseksi perusmoottoriksi koko 2010-luvun; kaksi tuollaista 1,4 95 hv Dobloa jopa olen nähnyt Suomessakin vaihtoautokaupassa, ei kauaa viihtyneet vaihdokkeina, mutta pelkkää T-jet bensiini tila-automallia en yhtä ainutta (ei tosiaan varmaan edes myyty). Opelina sen sijaan on noita bensahenkilömalleja on ollut kaupan.
No tuosta pääseekin itse kysymykseen: onkos kukaan muu "kaappiautojen" ystävä tutkinut/selvittänyt/kokeillut, mikä oli Suomessa samaan aikaan Opel Combona myytyjen bensiinimoottoristen tekniikka, kun Opelithan olivat silmin nähden ulkoisesti Dobloja? GM-kone tyyliin Astra vai oliko Fiatin FIRE-tekniikka? Oliko ahdettuja (Opel 1,4 bensaturbo vai Fiat T-jet?) vai perus-Opel 1,4 OHC tai tuo Fiat FIRE 1,4?
Doblo ja "GM-aikakausi"
-
- GFF
- Viestit: 1305
- Liittynyt: 22.01.2010 12:05
- Paikkakunta: Päijät-Hämeestä pohjoiseen
Doblo ja "GM-aikakausi"
50 vuotta ja 127:sta Panda-"Nallukan", "Uuno(je)n", Zastava 1100:n, Ritmon, Tipo(je)n ja Punto(je)n kanssa Multiplahan ynnä Y10:iin, Musaan sekä uuteen Ypsiloniin!
Re: Doblo ja "GM-aikakausi"
Opel Combo D on tekniikaltaan/koriltaan täysin sama auto kuin Doblo, eli moottoreina FIRE/ Multijet.