Fiat Linea vaihdelaatikko
Fiat Linea vaihdelaatikko
Minulla Linea 1.2 Multijet DTI, ajettu 128 tkm. Vaihteissa ajoittain ongelmia. Pelaa yleensä normaalisti. Tänään aamulla lähtö normaali. Ensimmäisen liikenneympyrän jälkeen ei meinannut mennä mikään vaihde päälle. Kolmonen meni, matka jatkui. Auto seisoi ajon jälkeen n. tunnin. Kaikki vaihteet toimivat jälleen moitteettomasti. Onkohan vettä sekoittunut öljyyn vai mikä vikana? Linean huolto-ohjelmassa ei muistaakseni ole mitään mainintaa laatikkoöljyjen vaihdoista. Onko jollain tietoa/kokemuksia vastaavasta? T; Mare
Re: Fiat Linea vaihdelaatikko
Noin yleistasolla ensinnä ajattelisin että vika on kytkimessä. Jos kytkin ei mene ihan pohjaan, käy juuri noin että vaihteet ei vaan mene päälle. Ei välttämättä rutise.
Ehkä ilmaa tai sitten kulumaa jommassakummassa sylinterissä. JOS siis tässä kytkin toimii nesteellä. Vaijerikytkin onkin haastavampi, koska jos säätö on kohdillaan niin en keksi muuta syytä kuin kulunut haarukka joka painaa painelaakeria.
Kytkimen liikeradan muutoksen luulisi huomaavan kun sitten nostaa kytkintä saatuaan vaihteen sisään. Että ottaako kiinni jo melko pohjalla vai onko siinä normaali pidempi alue nostaa poljinta ennen kuin tarraa.
Vaihteiston puolella ei tule muuta ajatusta kuin että öljyä ei ole juuri nimeksikään mutta pitäisi sitten jo viheltää kuuluvasti.
Ihan varmistuksena eihän ole jalkatilassa sellaista kumimattoa joka voisi mennä kytkinpolkimen alle ja estää sen menemisen pohjaan.
Ehkä ilmaa tai sitten kulumaa jommassakummassa sylinterissä. JOS siis tässä kytkin toimii nesteellä. Vaijerikytkin onkin haastavampi, koska jos säätö on kohdillaan niin en keksi muuta syytä kuin kulunut haarukka joka painaa painelaakeria.
Kytkimen liikeradan muutoksen luulisi huomaavan kun sitten nostaa kytkintä saatuaan vaihteen sisään. Että ottaako kiinni jo melko pohjalla vai onko siinä normaali pidempi alue nostaa poljinta ennen kuin tarraa.
Vaihteiston puolella ei tule muuta ajatusta kuin että öljyä ei ole juuri nimeksikään mutta pitäisi sitten jo viheltää kuuluvasti.
Ihan varmistuksena eihän ole jalkatilassa sellaista kumimattoa joka voisi mennä kytkinpolkimen alle ja estää sen menemisen pohjaan.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Fiat Linea vaihdelaatikko
Kokeilee ensin rasvata vaijerien päät ja ne mollukat päistä sieltä vaihdelaatikon kupeesta. Keli semmoinen että voivat takerrella.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Fiat Linea vaihdelaatikko
Jos pakkasta niin vaijerien sisällä vettä ja se jäätyy. Jos vaihteen siirto tehty vaijerilla.
Re: Fiat Linea vaihdelaatikko
Vaihtaisin laatikosta vesi-öljyemulsion vaihteistoöljyyn.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Re: Fiat Linea vaihdelaatikko
Jospa ihan nostaisit kädet ilmaan ja yrittäisit hinata auton korjaamolle niin tutkivat missä vika. Ei autoa huutoäänestyksellä kuntoon saada, eikä etäkorjauksella.
Kenties vaihteensiirrossa voi olla vikaa. Näissä on hydraulinen kytkin. Yleensä vuotaa vaihdelaatikon stefasta sisemmän nivelen vierestä siis. Niitäkin siis yleensä mennyt vaihtoon. Vie korjaamolle niin ei mene enempää rikki. Tuskin on riittävästi öljyä laatikossa myöskään. Kyllähän auto kannattaa huollattaa/ tarkastuttaa ihan ammattilaisella niin voi olla huoletta.
Kenties vaihteensiirrossa voi olla vikaa. Näissä on hydraulinen kytkin. Yleensä vuotaa vaihdelaatikon stefasta sisemmän nivelen vierestä siis. Niitäkin siis yleensä mennyt vaihtoon. Vie korjaamolle niin ei mene enempää rikki. Tuskin on riittävästi öljyä laatikossa myöskään. Kyllähän auto kannattaa huollattaa/ tarkastuttaa ihan ammattilaisella niin voi olla huoletta.
Re: Fiat Linea vaihdelaatikko
Jos vaihteisto ei ääntele mitenkään ja toimiessaan vaihteet menevät kevyesti päälle, niin ei tuota hinata tarvitse.mauricio kirjoitti:Jospa ihan nostaisit kädet ilmaan ja yrittäisit hinata auton korjaamolle niin tutkivat missä vika. Ei autoa huutoäänestyksellä kuntoon saada, eikä etäkorjauksella.
Kenties vaihteensiirrossa voi olla vikaa. Näissä on hydraulinen kytkin. Yleensä vuotaa vaihdelaatikon stefasta sisemmän nivelen vierestä siis. Niitäkin siis yleensä mennyt vaihtoon. Vie korjaamolle niin ei mene enempää rikki. Tuskin on riittävästi öljyä laatikossa myöskään. Kyllähän auto kannattaa huollattaa/ tarkastuttaa ihan ammattilaisella niin voi olla huoletta.
- Öljyn tarkistus, tarvittaessa vaihto (tarkistus/täyttöroppu vaihteiston kyljessä, todennäköisesti etupuolella ylempänä kuin tyhjäysroppu)
- Vaijereiden tarkistus ja tarvittaessa rasvaus (vaijereiden päädyt konehuoneen puolelta)
- Kytkimen toiminta, onko työsylinteri (vaihteiston päällä) märkä vai kuiva?
- Jarrunesteet, milloin vaihdettu? (Kytkimen työsylinteri toimii jarrunesteellä ja vanha neste sisältää vettä ---> jäätymis/jähmääntymisvaara)
Ei tuota korjaamolle kannata viedä, jos on itsellä kokemusta yhtään autoremonteista. Toki jos korjaamolle vie, niin pyytää tarkistamaan nuo kirjoitetut asiat.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Fiat Linea vaihdelaatikko
Nimenomaan jos tietää mitä tekee voi sitä rassata itsekin. Sillä logiikalla kannattaa viedä korjaamolle, koska autolla voisi olla vielä 8 vuotta käyttöikää jäljellä ja laatikko jos hajoaa kertakaikkiaan se onkin sitten tuon auton loppu. Ei talvikeleillä oikein viitsisi vaihteensiirtovaijeria vaihdella kotikonstein...
Re: Fiat Linea vaihdelaatikko
Onkos Linea 5 vai 6 vaihteisella vaihteistolla? Ainakin Grande Punton kohdalla 5 vaihteinen on Fiatin ja 6 vaihteinen GM:n tekemä.
Tuossa 5 vaihteisessa on vaihteiston päällä nivel johon tulee kepin sivuliikkeen vaijeri. Jos tuo nivel jumittaa jonnekkin vaihteiden välimaastoon niin ei varmasti mene mikään vaihde päälle.
Tuli vaan yksi tuommoinen vaihteisto vastaan jossa tuo nivel oli lähes yhtä puuta.
Muuten itse lähtisin liikkeelle tarkistamalla vaihteensiirron vaijerit.
Tuossa 5 vaihteisessa on vaihteiston päällä nivel johon tulee kepin sivuliikkeen vaijeri. Jos tuo nivel jumittaa jonnekkin vaihteiden välimaastoon niin ei varmasti mene mikään vaihde päälle.
Tuli vaan yksi tuommoinen vaihteisto vastaan jossa tuo nivel oli lähes yhtä puuta.
Muuten itse lähtisin liikkeelle tarkistamalla vaihteensiirron vaijerit.
Fiat barchetta -98
Fiat grande punto multijet -08
Fiat 126 -75
Fiat grande punto multijet -08
Fiat 126 -75
Re: Fiat Linea vaihdelaatikko
Lineahan tais säästyä tuolta GM aikakauden osasekoittelulta , ainakaan itse en ole nähnyt kuin 5 vaihteisia laatikkoja 1.4 t-jetin sekä dieseleiden persiissä.
Re: Fiat Linea vaihdelaatikko
Selvisiköhän tämä koskaan? Minulle tuli sama homma.
Eli normaalisti toiminut ja ajanut tolla jo 15tkm. Ykskaks kaupan pihassa ei mikään pykälä menny päälle. Vähän saman tuntuinen, kuin yrittäisi ilman kytkintä synkroja vasten.
Väkisin vetämällä sain kakkosen menemään ja parkkiin.
- Ei mitään ylimääräisiä ääniä
- Kytkin toimii ja irroittaa hyvin
- Pykälät menee todella kulmikkaan karkeasti päälle, ilman ääntä
Rasvasin mollukat ja tarkistin vaihteistoöljyn määrän, 3 desiä meni lisäämällä. Pykälät toimii nyt ok, mutta edelleen keppi menee pykäliin tosi töksäyttämällä/kulmikkaasti. Sama homma jos ottaa vaihteelta pois, voimakas pykälä jonka yli keppi on vedettävä.
Jos passaa kaksoispoljennalla kierrokset vaihtaessa, tuntuisi menevän vähän paremmin.
Synkrot? Väärät öljyt? Auto siis Fiat Linea T-JET 2009 ja laatikko viisi vaihteinen Fiatin C510.
Eli normaalisti toiminut ja ajanut tolla jo 15tkm. Ykskaks kaupan pihassa ei mikään pykälä menny päälle. Vähän saman tuntuinen, kuin yrittäisi ilman kytkintä synkroja vasten.
Väkisin vetämällä sain kakkosen menemään ja parkkiin.
- Ei mitään ylimääräisiä ääniä
- Kytkin toimii ja irroittaa hyvin
- Pykälät menee todella kulmikkaan karkeasti päälle, ilman ääntä
Rasvasin mollukat ja tarkistin vaihteistoöljyn määrän, 3 desiä meni lisäämällä. Pykälät toimii nyt ok, mutta edelleen keppi menee pykäliin tosi töksäyttämällä/kulmikkaasti. Sama homma jos ottaa vaihteelta pois, voimakas pykälä jonka yli keppi on vedettävä.
Jos passaa kaksoispoljennalla kierrokset vaihtaessa, tuntuisi menevän vähän paremmin.
Synkrot? Väärät öljyt? Auto siis Fiat Linea T-JET 2009 ja laatikko viisi vaihteinen Fiatin C510.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Fiat Linea vaihdelaatikko
En tiedä, voisiko häikkä liittyä vaihteensiirtäjään laatikon päällä. Minulla oli nyt siirtäjän akselin lukituksen putkisokka kahtena kappaleena josta toinen puolikas oli jo tuloillaan irti ulos kun siirtäjän stefaa uusin. Sama homma oli fiat ideassa jossa oli 5vaihteinen laatikko. Tässä tosin oli putkisokka vsin murtunut poikki eikä ollut tuloillaan rejästä ulos.
Fiat 500L 1.4 95
Re: Fiat Linea vaihdelaatikko
Heitän arvauksen, että kytkin ei irrottanut kunnolla. Voisiko olla merkki, että tarvitsee kytkinremppaan ryhtyä.
Hyödyllisiä keskusteluja. Pitää varmaan perehtyä asiaan, jos haluan välttää ongelmat.
Hyödyllisiä keskusteluja. Pitää varmaan perehtyä asiaan, jos haluan välttää ongelmat.
Re: Fiat Linea vaihdelaatikko
Samaa epäilin itsekin ensimmäisenä, oireet oli juuri samanlaiset että esim työsylinteri väsähti.
Tarkistin jarrunesteen -ok ja kokeilin uudestaan, niin kytkin toimii juuri kuten pitää. Täysin irti pohjassa ja parin sentin nostolla alkaa ottamaan kiinni ja tarttuu normaalisti.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Fiat Linea vaihdelaatikko
Miten kytkeytyvät moottori sammutettuna,? Jonkun moottorin kiinnityksen pettäminen voisi kammeta vastaan vaikka vaijerilla onkin toteutettu.