127:n 903cc koneen laakerit
127:n 903cc koneen laakerit
Olen alkamassa koneremppaan ja olen katsellut laakereita kampiakselille. Niitä myydään sekä ali- että ylikokoisina, enkä nyt oikein ymmärrä mitä nuo mitat tarkoittavat.
Vakio kone, vakio sisälmyksillä, ei kai tuohon voi ylikokoisia laakereita laittaa? Alikokoisista nyt puhumattakaan.
Kaikki apu asiassa otetaan kiitollisuudella vastaan.
Vakio kone, vakio sisälmyksillä, ei kai tuohon voi ylikokoisia laakereita laittaa? Alikokoisista nyt puhumattakaan.
Kaikki apu asiassa otetaan kiitollisuudella vastaan.
Kaikki on aina vaikeeta!
Re: 127:n 903cc koneen laakerit
Alikoko silloin kun akseli on koneistettu alikokoon. Männät esim ovat ylikokoa kun sylinterit porataan. Std silloin kun tehtaan jäljiltä
Re: 127:n 903cc koneen laakerit
Ja sopivan välyksen voi katsoa sillä vahanauhalla.
Re: 127:n 903cc koneen laakerit
Tai jos kaulat siistit ja muuten kunnossa, niin samat mitkä on paikallaan.. Jos ei ole koneistettu niin siellä pitäisi olla merkintä std eli standardi koko.
pessimisti ei pety.
Re: 127:n 903cc koneen laakerit
Kone on kohta menossa osiin, mutta mitä historiastaan tiedän niin standardia pitäsi kaikki olla.
Kaikki on aina vaikeeta!
Re: 127:n 903cc koneen laakerit
Italialaisten kanssa voi olla joskus tuo stanttu haastavaa... ainakin 156:sen kanssa koettua.
Re: 127:n 903cc koneen laakerit
No siinä tapauksessa, jos mitään koneistuksia ei tehdä, niin sitten sen voi kasata niillä Orkkis laakereilla , Mutta...Jos akseli menee koneistamolle, niin Koneistamon kautta löytyy sitten oikean kokoiset laakeriliuskat kasausta varten ....Eivät nämä Fiatin pikkukoneet ole mitään "HiTechiä"hankala kirjoitti:Kone on kohta menossa osiin, mutta mitä historiastaan tiedän niin standardia pitäsi kaikki olla.
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
Re: 127:n 903cc koneen laakerit
Täsmennyksenä, että ne merkinnät löytyy siis laakereiden takapuolelta.
Jos on standardikoossa, niin yleensä lukee "std". Ja jos alikossa, lukee esim ".010" Siis jonkin muun tuotekoodin lisäksi.
Mutta on sitä törmätty tehdaslaakereihin, joissa on vain numerosarja... ne on yleensä standardikokoa.
Sylinterit porataan isommiksi, joten sinne menee ylikoko männät. Akselit hiotaan ohuemmiksi, joten niihin tarvitaan alikokolaakerit, jotka on siis paksummat kuin standardilaakerit, jotta välys ohentuneeseen akseliin pysyy samana.
Jos on standardikoossa, niin yleensä lukee "std". Ja jos alikossa, lukee esim ".010" Siis jonkin muun tuotekoodin lisäksi.
Mutta on sitä törmätty tehdaslaakereihin, joissa on vain numerosarja... ne on yleensä standardikokoa.
Sylinterit porataan isommiksi, joten sinne menee ylikoko männät. Akselit hiotaan ohuemmiksi, joten niihin tarvitaan alikokolaakerit, jotka on siis paksummat kuin standardilaakerit, jotta välys ohentuneeseen akseliin pysyy samana.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: 127:n 903cc koneen laakerit
Kohta pannaan kone paloiksi ja sitten katsotaan mitä tuleman pitää. Toivottavasti ei suuria tarvittaisi, ihan ok toimiva moottori on tulossa työnalle ja lähinnä oman mielenrauhan ja sellaisen takia paloihin laitan. Kehtaa sitten taas huudattaa maantietä.
Kansi tietysti menee koneistamolle, mutta pitää katsoa josko lohkokin on aiheellista siellä käyttää. Lohkosta voisi samalla lohkaista millin pois niin nousisi puristukset mukavasti. Kannessa on jo niin pienet palotilat ettei millin kavennus tee juuri mitään.
Vai kuullostaako ihan kaukaa haetulta?
Kansi tietysti menee koneistamolle, mutta pitää katsoa josko lohkokin on aiheellista siellä käyttää. Lohkosta voisi samalla lohkaista millin pois niin nousisi puristukset mukavasti. Kannessa on jo niin pienet palotilat ettei millin kavennus tee juuri mitään.
Vai kuullostaako ihan kaukaa haetulta?
Kaikki on aina vaikeeta!
Re: 127:n 903cc koneen laakerit
Muista sitten laittaa Kaikki laakeripukit järjestykseen, eli etteivät sekoitu/mene sitten kasatessa väärille paikoilleen .....Ja tuosta lohkon madaltamisesta, niin millin voi ottaa huoleti......Itse otatin aikoinaan yhdestä 903-koneen kannesta pois 2,2mm....Ja puristukset nousi reilusti, ja kone myös muuttui luonteeltaan erilaiseksi (Piristyi jonkin verran)...Mutta toimi kuitenkin, eikä hajottanut mitään.
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
Re: 127:n 903cc koneen laakerit
Ehdottomasti kannattaa lohkokin käyttää oikaistavana jos kone on paloina.hankala kirjoitti:Kansi tietysti menee koneistamolle, mutta pitää katsoa josko lohkokin on aiheellista siellä käyttää.
Mikko Koivusalo
Fiat 127&Panda jne.
Fiat 127&Panda jne.
Re: 127:n 903cc koneen laakerit
Nyt on kone atomeina, eikä löytynyt laakereista mitään merkintöjä koosta, eli voinen olettaa että ne on vakiot?
edit: kaikkineen mitä olen purkanut niin osat ovat olleet todella hyvässä kunnossa. Esim männissä ei käytännössä lainkaan ohipalamaa eikä kulumajälkiä yms.
edit: kaikkineen mitä olen purkanut niin osat ovat olleet todella hyvässä kunnossa. Esim männissä ei käytännössä lainkaan ohipalamaa eikä kulumajälkiä yms.
Kaikki on aina vaikeeta!
Re: 127:n 903cc koneen laakerit
Kyseessä voi olla vähän ajettu yksilö...tai sitten vaikka olis ajettu vähän reilummin, niin on saatettu huolehtia öljynvaihdoista+käyttää hyviä öljyjä ....Jos laakeripinnoissa/liuskoissa ei näy naarmuja tai muitakaan kulumajälkiä, niin voihan sen kasata noilla samoilla laakereilla (eli koneistus ei ole välttämätön homma)....Toki jos käyttää koneistuksessa, niin sittenhän se on kasauksen jälkeen, kuin uudella lähtis ajamaan .....Ja ei ne koneistukset kuitenkaan mansikoita näihin maksa...hankala kirjoitti:Nyt on kone atomeina, eikä löytynyt laakereista mitään merkintöjä koosta, eli voinen olettaa että ne on vakiot?
edit: kaikkineen mitä olen purkanut niin osat ovat olleet todella hyvässä kunnossa. Esim männissä ei käytännössä lainkaan ohipalamaa eikä kulumajälkiä yms.
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
Re: 127:n 903cc koneen laakerit
Ei tosiaan näy kulumajälkiä missää, laakeripinnat tosi siistit, samoin sylinteriputket ja männät. Mahdollista on että on vaan ajettu vähän ja huolehdittu hyvin.
Tuo hieman mietityttää kun männänrengas kyllä menee sylinteriin, mutta rakoa ei jää lainkaan, noinko sen kuuluu olla?
edit: siis hyllystä löytynyt uusi rengas
Tuo hieman mietityttää kun männänrengas kyllä menee sylinteriin, mutta rakoa ei jää lainkaan, noinko sen kuuluu olla?
edit: siis hyllystä löytynyt uusi rengas
Kaikki on aina vaikeeta!
Re: 127:n 903cc koneen laakerit
Autodatan korjauskäsikirjan mukaan männänrenkaan päittäisvälys olisi 0.20....0.35mm
Saman ilmoittaa myös alfamerin opas.
903cc moottorille.
Saman ilmoittaa myös alfamerin opas.
903cc moottorille.
Minkä huollan, sen korjaan...