127:n 903cc koneen laakerit

Yleistä keskustelua Fiateista, mielipiteitä, kysymyksiä (ei tekniikka) yms.
Avatar
hankala
GFF
Viestit: 635
Liittynyt: 16.03.2014 17:06
Paikkakunta: Rymättylä

127:n 903cc koneen laakerit

Viesti Kirjoittaja hankala »

Olen alkamassa koneremppaan ja olen katsellut laakereita kampiakselille. Niitä myydään sekä ali- että ylikokoisina, enkä nyt oikein ymmärrä mitä nuo mitat tarkoittavat.
Vakio kone, vakio sisälmyksillä, ei kai tuohon voi ylikokoisia laakereita laittaa? Alikokoisista nyt puhumattakaan.
Kaikki apu asiassa otetaan kiitollisuudella vastaan.
Kaikki on aina vaikeeta!
VTO
Viestit: 1431
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: 127:n 903cc koneen laakerit

Viesti Kirjoittaja VTO »

Alikoko silloin kun akseli on koneistettu alikokoon. Männät esim ovat ylikokoa kun sylinterit porataan. Std silloin kun tehtaan jäljiltä
A Bart
Viestit: 903
Liittynyt: 17.12.2006 15:45
Paikkakunta: Pori

Re: 127:n 903cc koneen laakerit

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Ja sopivan välyksen voi katsoa sillä vahanauhalla.
Avatar
matti
GFF
Viestit: 456
Liittynyt: 27.02.2004 00:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 127:n 903cc koneen laakerit

Viesti Kirjoittaja matti »

Tai jos kaulat siistit ja muuten kunnossa, niin samat mitkä on paikallaan.. Jos ei ole koneistettu niin siellä pitäisi olla merkintä std eli standardi koko.
pessimisti ei pety.
Avatar
hankala
GFF
Viestit: 635
Liittynyt: 16.03.2014 17:06
Paikkakunta: Rymättylä

Re: 127:n 903cc koneen laakerit

Viesti Kirjoittaja hankala »

Kone on kohta menossa osiin, mutta mitä historiastaan tiedän niin standardia pitäsi kaikki olla.
Kaikki on aina vaikeeta!
A Bart
Viestit: 903
Liittynyt: 17.12.2006 15:45
Paikkakunta: Pori

Re: 127:n 903cc koneen laakerit

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Italialaisten kanssa voi olla joskus tuo stanttu haastavaa... ainakin 156:sen kanssa koettua.
stella
Viestit: 2016
Liittynyt: 06.12.2007 22:38
Paikkakunta: kuusankoski

Re: 127:n 903cc koneen laakerit

Viesti Kirjoittaja stella »

hankala kirjoitti:Kone on kohta menossa osiin, mutta mitä historiastaan tiedän niin standardia pitäsi kaikki olla.
No siinä tapauksessa, jos mitään koneistuksia ei tehdä, niin sitten sen voi kasata niillä Orkkis laakereilla 8-) , Mutta...Jos akseli menee koneistamolle, niin Koneistamon kautta löytyy sitten oikean kokoiset laakeriliuskat kasausta varten ;) ....Eivät nämä Fiatin pikkukoneet ole mitään "HiTechiä" :lol:
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: 127:n 903cc koneen laakerit

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Täsmennyksenä, että ne merkinnät löytyy siis laakereiden takapuolelta.
Jos on standardikoossa, niin yleensä lukee "std". Ja jos alikossa, lukee esim ".010" Siis jonkin muun tuotekoodin lisäksi.

Mutta on sitä törmätty tehdaslaakereihin, joissa on vain numerosarja... ne on yleensä standardikokoa.

Sylinterit porataan isommiksi, joten sinne menee ylikoko männät. Akselit hiotaan ohuemmiksi, joten niihin tarvitaan alikokolaakerit, jotka on siis paksummat kuin standardilaakerit, jotta välys ohentuneeseen akseliin pysyy samana. ;)
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
hankala
GFF
Viestit: 635
Liittynyt: 16.03.2014 17:06
Paikkakunta: Rymättylä

Re: 127:n 903cc koneen laakerit

Viesti Kirjoittaja hankala »

Kohta pannaan kone paloiksi ja sitten katsotaan mitä tuleman pitää. Toivottavasti ei suuria tarvittaisi, ihan ok toimiva moottori on tulossa työnalle ja lähinnä oman mielenrauhan ja sellaisen takia paloihin laitan. Kehtaa sitten taas huudattaa maantietä.
Kansi tietysti menee koneistamolle, mutta pitää katsoa josko lohkokin on aiheellista siellä käyttää. Lohkosta voisi samalla lohkaista millin pois niin nousisi puristukset mukavasti. Kannessa on jo niin pienet palotilat ettei millin kavennus tee juuri mitään.
Vai kuullostaako ihan kaukaa haetulta?
Kaikki on aina vaikeeta!
stella
Viestit: 2016
Liittynyt: 06.12.2007 22:38
Paikkakunta: kuusankoski

Re: 127:n 903cc koneen laakerit

Viesti Kirjoittaja stella »

Muista sitten laittaa Kaikki laakeripukit järjestykseen, eli etteivät sekoitu/mene sitten kasatessa väärille paikoilleen ;) .....Ja tuosta lohkon madaltamisesta, niin millin voi ottaa huoleti......Itse otatin aikoinaan yhdestä 903-koneen kannesta pois 2,2mm....Ja puristukset nousi reilusti, ja kone myös muuttui luonteeltaan erilaiseksi (Piristyi jonkin verran)...Mutta toimi kuitenkin, eikä hajottanut mitään.
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
Avatar
kappa12
GFF
Viestit: 1493
Liittynyt: 14.01.2004 23:01
Paikkakunta: Yistaro

Re: 127:n 903cc koneen laakerit

Viesti Kirjoittaja kappa12 »

hankala kirjoitti:Kansi tietysti menee koneistamolle, mutta pitää katsoa josko lohkokin on aiheellista siellä käyttää.
Ehdottomasti kannattaa lohkokin käyttää oikaistavana jos kone on paloina.
Mikko Koivusalo

Fiat 127&Panda jne. :mrgreen:
Avatar
hankala
GFF
Viestit: 635
Liittynyt: 16.03.2014 17:06
Paikkakunta: Rymättylä

Re: 127:n 903cc koneen laakerit

Viesti Kirjoittaja hankala »

Nyt on kone atomeina, eikä löytynyt laakereista mitään merkintöjä koosta, eli voinen olettaa että ne on vakiot?

edit: kaikkineen mitä olen purkanut niin osat ovat olleet todella hyvässä kunnossa. Esim männissä ei käytännössä lainkaan ohipalamaa eikä kulumajälkiä yms.
Kaikki on aina vaikeeta!
stella
Viestit: 2016
Liittynyt: 06.12.2007 22:38
Paikkakunta: kuusankoski

Re: 127:n 903cc koneen laakerit

Viesti Kirjoittaja stella »

hankala kirjoitti:Nyt on kone atomeina, eikä löytynyt laakereista mitään merkintöjä koosta, eli voinen olettaa että ne on vakiot?

edit: kaikkineen mitä olen purkanut niin osat ovat olleet todella hyvässä kunnossa. Esim männissä ei käytännössä lainkaan ohipalamaa eikä kulumajälkiä yms.
Kyseessä voi olla vähän ajettu yksilö...tai sitten vaikka olis ajettu vähän reilummin, niin on saatettu huolehtia öljynvaihdoista+käyttää hyviä öljyjä ;) ....Jos laakeripinnoissa/liuskoissa ei näy naarmuja tai muitakaan kulumajälkiä, niin voihan sen kasata noilla samoilla laakereilla (eli koneistus ei ole välttämätön homma)....Toki jos käyttää koneistuksessa, niin sittenhän se on kasauksen jälkeen, kuin uudella lähtis ajamaan 8-) .....Ja ei ne koneistukset kuitenkaan mansikoita näihin maksa...
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
Avatar
hankala
GFF
Viestit: 635
Liittynyt: 16.03.2014 17:06
Paikkakunta: Rymättylä

Re: 127:n 903cc koneen laakerit

Viesti Kirjoittaja hankala »

Ei tosiaan näy kulumajälkiä missää, laakeripinnat tosi siistit, samoin sylinteriputket ja männät. Mahdollista on että on vaan ajettu vähän ja huolehdittu hyvin.
Tuo hieman mietityttää kun männänrengas kyllä menee sylinteriin, mutta rakoa ei jää lainkaan, noinko sen kuuluu olla?

edit: siis hyllystä löytynyt uusi rengas
Kaikki on aina vaikeeta!
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 127:n 903cc koneen laakerit

Viesti Kirjoittaja wellu »

Autodatan korjauskäsikirjan mukaan männänrenkaan päittäisvälys olisi 0.20....0.35mm
Saman ilmoittaa myös alfamerin opas.

903cc moottorille.
Minkä huollan, sen korjaan...
Vastaa Viestiin