Punto 1.2 07 Moottirivalo palaa ja kone tärisee,keinot loppu

Yleistä keskustelua Fiateista, mielipiteitä, kysymyksiä (ei tekniikka) yms.
Hirppa
Viestit: 3
Liittynyt: 17.04.2021 08:33

Punto 1.2 07 Moottirivalo palaa ja kone tärisee,keinot loppu

Viesti Kirjoittaja Hirppa »

Äiti muorin kauppakassin ongelmiin tarvitaan kipeästi apua..
Äidillä ollut auto noin vuoden. Vähän väliä sytyttänyt moottorin vikavalon ja autoon on tuona aikana vaihdettu liikkeessä akku, laturi, tulpat+johdot, puolat - - > näihin aikoihin alkoi sitten tuo karmea täristys startatessa. Tässä välissä luin itse vikakoodit ja siellä oli ykkössylinterin misfire ongelmana. No takaisin liikkeeseen, jos uusittiin taas tulpat ja tulpanjohdot, puolat ja ecu. Auto toimi taas puoli päivää, jolloin käytettiin leimalla, ei moitittavaa. jolloin samat viat palasisit.
Harmittaa äidin puolesta kun tonnin kippoon uponnut vuodessa n. 1300€ korjauksiin, eikä niitä vikojakaan oo saatu kuntoon.
Olen kiitollinen kaikesta mahdollisesta avustanne. Mulle saa myös laittaa meiliä osoitteeseen : peikko36@gmail.com
Kiitos etukäteen!
Timo
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Punto 1.2 07 Moottirivalo palaa ja kone tärisee,keinot l

Viesti Kirjoittaja wellu »

Tärisee, millätavalla? Yleensä puola-/ECU vian ollessa päällä moottori käy vain kahdella sylinterillä, jolloin se kone kuulostaa ruohonleikkurilta ja täristää todella voimakkaasti. Onko tärinä tämmöinen? Kuulostaa kyllä omituiselta, jos vieläkin olisi ECU tai puolavika, kerta ne on vaihdettu.
Onko auto missä ja minkälainen vikakoodin lukulaitteisto sinulla on? Ainakin MultiEcuScanilla pystyisi katsomaan ajon aikaista dataa tuosta, että onko siellä jokin häiriö päällä.

Näissähän on sellainen hieno juttu moottorissa, että mikäli jakohihna katkeaa tai hyppää, ei venttiilit mene solmuun. Ns. "vapaasti pyörivä" kone kyseessä. Jos jako hyppää pieleen, niin silloin kone voi käydä todella omituisesti ja olla voimaton.
Sitten, oman äitin Puntossa oli "römpöttävää käyntiä", syyksi paljastui usein umpeen likaantunut kaasuläppä ja likainen ilmanpuhdistin. Ilmeisesti putsarin tukkeutuessa alkaa jollaintapaa sotkemaan kaasuläppää. Nyt viimeisenä oli voimakas bensan käry ja römpötys, niin oli Lambda mykkä.

Täytyy vielä kysäistä, olethan varma että ECU on vaihdettu? Jos tuohon 1200 €uroon on vaihdettu tosiaan puolat, tulpanjohdot ja tulpat kahdesti, sekä ECU kerran, niin melkein ilmaista työtä on korjaamo tehnyt, mikä ei toki huono asia ole.

Sytytys puolille tulee kahdet johdot moottorin johtosarjasta, joiden töpselit ovat puolien päällä siellä akun lähellä. Nämä johdot voisi silmämääräisesti katsoa läpi, etteivät ole nirhautuneet.

Tuossa nyt mitä minulle mieleen tuli.
Minkä huollan, sen korjaan...
Hirppa
Viestit: 3
Liittynyt: 17.04.2021 08:33

Re: Punto 1.2 07 Moottirivalo palaa ja kone tärisee,keinot l

Viesti Kirjoittaja Hirppa »

Kiitos vastauksesta. Tuota hintaa tiputtanut aikalailla se ettei korjaamo ole paljoa ainakaan laskuttanut ns. turhaan vaihdetuista osista. Ecu- toivottavasti olen nyt oikeassa moduulista, maksoi Tampereella 350€ kunnostettuna. Ja tärisee,, ravistaa, eli minun mielestäni käy kahdella tai kolmella. Toimiessaan kulkee taas moitteetta. Niin, tais olla joku suutinkin vaihdettu heti alkuun. Vikakoodin luin itse ihan halpismittarilla ja siinä tosissaan ykköspytyssä ongelmia, miten tuon "misfiren" nyt sitten suomentaa. Tuntuu sikäli oudolta, ettei ihan korjaamolla tuota vikaa saada millään paikallistettua.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Punto 1.2 07 Moottirivalo palaa ja kone tärisee,keinot l

Viesti Kirjoittaja wellu »

ECUvika näissä on juuri sellainen, että misfireä herjaa ihan sattumanvaraisesti ja yleensä käy kahdella.
Onko starttaus millainen? Normaalisti pyörittää, vai kuulostaako ikäänkuin "lupsuttavan tyhjää" välillä? Tuossa kertomassani oman äitini puntossa nimittäin tuon römppäämisen seurauksena tuli puputus ja ravistus - oli pakoventtiili palanut nelosesta ja yksi sylinteri täten pois pelistä.
Tekeekö painetta vesijärjestelmään? 1.2 FIRE kannentiivisteen heikoin paikka on sylinterien 1 ja 4 "nurkassa", kohti lohkon kulmaa. Siitä alkaa yleensä vuotamaan jäähynesteitä sylinteriin.

Voihan se korjattu ECU olla viallinen. Asiaa kannattaisi kysyä korjaamolta.

Kokeileppas seuraavan kerran kun käy ravistaen, ota (muistaakseni) puolalta ne herätejohdot yksi kerrallaan irti (eli se töpseli siinä puolan päällä). Muistaakseni näin, ei tulpanjohtoja irroittamalla, ettei ECU ota itseensä (joku voisi vielä varmistaa tähän alle). Saisi selville sen, että onko nyt niin ettei toinen puola anna mitään elonmerkkejä.
Eli käykö auto kahdella (käynti ei muutu mihinkään, mutta toisen irroittamalla sammuu), vai kolmella (käynti muuttuu ja toisen irroittamalla yskii pari kertaa ennenkuin sammuu).

Korjaamolla voi olla se ongelma, että jos vika on omituinen/satunnainen, niin se hetki kun sitä tutkitaan, ei siitä saada kunnon käsitystä. Kuitenkin jotain tietoa Puntosta ko. paikalla on, jos ovat ECUn vaihtaneet.
Yksi asia tuli mieleeni, joka voisi tehdä myös juuri kuvailemiasi oireita. Kampiakselin asentoanturi jos on vioittunut, voi se tehdä myös omituisia juttuja. Onkos tässä jo toinen anturi nokka-akselin päällä?

Myös foorumin hakua käyttämällä löytyy useampikin keskutelu punton käyntihäiriöistä. Hakusanoina "ECU vika", "Punto käyntihäiriö", "Punto ravistaa", "Punto päästöt" jnejnejne.
Joskus googlen haku on etevämpi. Menee googleen ja kirjoittaa hakusanan ja sivun seuraavasti:
"Fiat Punto ECU site:fiatforum.fi" <--- google hakee osumat "Fiat Punto ECU" sivustolta FiatForum.fi
Minkä huollan, sen korjaan...
Hirppa
Viestit: 3
Liittynyt: 17.04.2021 08:33

Re: Punto 1.2 07 Moottirivalo palaa ja kone tärisee,keinot l

Viesti Kirjoittaja Hirppa »

Tärisee, juristaa, sillai kui ois kaikki kumityynyt loppu silti kävis vajaalla.
Ei muodosta painetta ja vedot on kyllä tallessa silloin kun toimii. Tosiaan tällä viikollakin leimattu, heti uuden ecun myötä. Nyt olivat tilanneet vielä uudet puolat ja toisen ecun. Todella mukavaa korjaamoporukkaa ja hyvää käytöstä, ja ikäväähän tuo on heidänkin kannalta kun ei vikaa löydy..
mauricio
Viestit: 667
Liittynyt: 01.09.2019 21:12

Re: Punto 1.2 07 Moottirivalo palaa ja kone tärisee,keinot l

Viesti Kirjoittaja mauricio »

Mitenkäs olis, onkohan tähän koskaan tehty venttiilien säätöä?
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Punto 1.2 07 Moottirivalo palaa ja kone tärisee,keinot l

Viesti Kirjoittaja wellu »

Tuo muuten tosi hyvä muistutus, ei tullu itellekkään edes mieleen....
Minkä huollan, sen korjaan...
4d60elx
Viestit: 444
Liittynyt: 12.09.2007 23:23
Paikkakunta: Lapinlahti

Re: Punto 1.2 07 Moottirivalo palaa ja kone tärisee,keinot l

Viesti Kirjoittaja 4d60elx »

eikös tässä ole sama kone kuin aikaisemmissakin Puntoissa,itse ajoin-02 uudesta asti yli 300000 km eikä venttiileitä tarvinnut säätää kertaakaan,näissähän on ne palasysteemit.
-03 Chrysler Voyager 3.3 SE
-05 Fiat Panda 60
-95 Fiat Tempra 1.6 STW
-97 Fiat Coupe 2.0 20 V T
-88 Fiat Uno Tbo 4d
-89 Fiat Uno 60 S
-89 Laika Laserhome 57
-89 Lancia Y10
-89 Lancia Y10 Turbo
-02 Fiat Punto 60 elx
-02 Fiat Brava 1.6 elx
Vastaa Viestiin