Sämpy kirjoitti: ↑23.09.2021 18:37
Itselle on jäänyt erään huoltopuolen ihmisen tokaisu muutaman talven takaa. "V***u ensimmäiset pakkaset ja kaikki multiairit jäässä"
Eli tuolloin noita tuli hinurilla huoltoon sulatukseen.
Jos jollain on ihan käytännön kokemusta tuosta keksinnöstä Suomen talvessa, kuulisin mielelläni.
En tiedä Fiateista, mutta Alfojen puolella ongelmia taitaa olla pääosin Giulietta-malleissa. Stelvio/Giulia ei käsittääkseni kärsi näistä.
Ja jotenkin uskon että öljyvalinnalla ja vaihtovälillä on vaikutusta ongelmiin, koska kaikilla ei ongelmia esiinny.
Tuli lopulta ostettua Twin Air 0,9 ja muutamia vikoja esiintyy. Vaihdelaatikko näyttää vuotavan laatikon päältä siitä vaihteenvalitsijan kohdalta, onko kokemuksia akselin tiivisteen vaihdosta?
Kiihdytettäessä auto selvästi välillä kiihtyy rivakammin ja välillä tulee pieni hetki että tehot pienenee. Eli teho aaltoilee, voiko vikana olla väljä hukkaportin akseli(netissä näistä juttua) tai onko kokemusta tällaisesta? Tuntuu että ahtopaineet häviää hetkellisesti, voin tosi olla väärässä.
Tässäkin mallissa ilmastoinnin kompressori katkoo useasti eli kaikissa ollut samaa vikaa/ominaisuutta.
Eipä tällä foorumilla taida paljon porukkaa pyöriä....
Jatketaan yksin, huomasin myös että vaihdelaatikon pääty vuotaa ja vaikuttaa siltä että olisi ruostunut puhki, koska liitoksesta ei vuoda.
On kyllä käsittämätöntä, että laatikon päätyä ei ole suojattu lokarilla. Täytyy kehitellä joku suoja ja ostaa uusi pääty ja vaihtaa öljyt.
Olisko vuoto sisävetarin stefasta tai ylhäältä vaihteenvalitsimen kohdalta? Ei olisi mitenkään epätavallista ja yleensä riittää kun tarkistaa vaihteistoöljyn pinnan ja lisää tarvittaessa. Olisko päädyssä pintaruostetta sitten. Voipi sen poistella ja maalata.
mauricio kirjoitti: ↑01.10.2021 09:51
Olisko vuoto sisävetarin stefasta tai ylhäältä vaihteenvalitsimen kohdalta? Ei olisi mitenkään epätavallista ja yleensä riittää kun tarkistaa vaihteistoöljyn pinnan ja lisää tarvittaessa. Olisko päädyssä pintaruostetta sitten. Voipi sen poistella ja maalata.
Pääty ihan ruosteessa ja kyllä puskee läpi eli ruostunut läpi. Mitä ulkomaalaista foorumia luin niin hyvin tyypillinen paikka on vaihteenvalitsimen tiiviste joka vuotaa, täytyy tuota seurata.
Harmillista, että uudemmat mallit eivät enää kiinnosta, 500 on todella pirteä malli ja ajettavuuskin muistuttaa vanhoja Fiateja(Tipo,Croma) eli Brava/Bravo/Stilo-mallien tunnottomasta ohjauksesta on päästy eroon, hienoa!
Kyllä se peltinen laatikon pääty osaa puhkikin ruostua, mullakin on tuolla yksi Punton laatikko, jossa sama vaiva. Sittenhän joissain Alfa 156:issa oli sellaista, että lokari hankasi laatikon päädyn puhki.
Näitä uudempia Fiateja on myyty vähemmän, kuin Stilon aikaisia ja sitä vanhempia, niinpä täälläkkin on niiden osalta hiljaisempaa.
Onko näissä vieläkin sitä peltistä laatikon päätykoppaa mitä oli jo 90- luvun pikkulaatikoissa? Aikoinaan kummasteli samaa vaivaa, ja piti vaan uskoa että on se ruostunut puhki. Ja kyse oli vuosituhannen vaihteen Bravasta silloin. Onko tuo Twinair 5-pykäläisellä askilla?
Ei se vaihteensiirron stefan vaihto mikään Amerikan temppu ole, kun taitaa olla samanmoinen kuin oli esmes 2008 Jupsissa. Tyyppivka tosiaan, ja uittaa öljyn vetarin päälle. Stefan lisäksi olisi hyvä olla myös putkisokka ainakin varuilta.
- Mistä se tieto löytyy? No oikeelta foorumilta tietysti! -
Sama osa kuin esim. Bravassa eli onkohan laatikkokin sama.
Kytkin oli vähän tahmea ja päätin vaihtaa kytkimen työsylinterin. Ilmaus ei vaan onnistu eli pääsylinteri taitaa vuotaa. Tuli tilattua sekin vielä.
On mahdollista, että olisi toiminut paremmin pelkästään vaihtamalla jarrunesteet ja ilmaamalla apumiehen kanssa. Ilmaus on vaikeaa tuolleen käsipelillä ja se tehdään jonkinmoista paineilmatyökalua käyttämällä oikein. Usein se kytkin tuntuu kummalliselta juuri tuon jälkeen ja alkaa toimia paremmin kun sitä vaan käyttää. Pitää vaan kokeilla että kytkin irroittaa kunnolla.
mauricio kirjoitti: ↑03.10.2021 23:01
On mahdollista, että olisi toiminut paremmin pelkästään vaihtamalla jarrunesteet ja ilmaamalla apumiehen kanssa. Ilmaus on vaikeaa tuolleen käsipelillä ja se tehdään jonkinmoista paineilmatyökalua käyttämällä oikein. Usein se kytkin tuntuu kummalliselta juuri tuon jälkeen ja alkaa toimia paremmin kun sitä vaan käyttää. Pitää vaan kokeilla että kytkin irroittaa kunnolla.
Jarru/kytkinnesteet vaihdettu korjaamolla vuosi sitten ja ihan puhdasta olikin. Olen useampaan Alfa Romeoon vaihtanut työsylinterin ja ilmaus käsin onnistunut ihan hyvin. Tässäkin tunto löytyi polkimeen, mutta yhtäkkiä hävisi taas eli uskoisin että pääsylinteri saa jostain ilmaa. Mitään vuotoa ei ole.
mauricio kirjoitti: ↑03.10.2021 23:01
On mahdollista, että olisi toiminut paremmin pelkästään vaihtamalla jarrunesteet ja ilmaamalla apumiehen kanssa. Ilmaus on vaikeaa tuolleen käsipelillä ja se tehdään jonkinmoista paineilmatyökalua käyttämällä oikein. Usein se kytkin tuntuu kummalliselta juuri tuon jälkeen ja alkaa toimia paremmin kun sitä vaan käyttää. Pitää vaan kokeilla että kytkin irroittaa kunnolla.
Jarru/kytkinnesteet vaihdettu korjaamolla vuosi sitten ja ihan puhdasta olikin. Olen useampaan Alfa Romeoon vaihtanut työsylinterin ja ilmaus käsin onnistunut ihan hyvin. Tässäkin tunto löytyi polkimeen, mutta yhtäkkiä hävisi taas eli uskoisin että pääsylinteri saa jostain ilmaa. Mitään vuotoa ei ole.
Ilmaus onnistui lopulta tippakannulla työsylinterin ilmausnipasta.
Laatikon pääty tuli vaihdettua ja laatikossa oli öljyä enää n. 5desiä, ehkä 1 desi tuli vain ulos ja täyttäessä meni 1,2 litraa tilavuuden ollessa 1,65 litraa.
Laatikko kuitenkin toimi ihan hyvin ja ei pitänyt ääntä. Kyllä nämä Fiatin vanhat laatikot ovat pomminvarmoja. Nyt ei vuoda enää ja sai putsata pohjalevyn myös öljystä.
Kulutus on kaupunkipyörityksessä ollut n.6 litraa eli mukavan pienellä menee. Nyt pitäisi vielä vaihtaa ulkolämpömittari, kun näyttää pakkasta vaikka on 5 astetta lämmintä. Kenelläkään ei varmaan ole kokemuksia osan vaihdosta?