Fiat 127 Sport 1979 historic-kilpurin kunnostus

Moottoriurheiluun liittyvät kysymykset, mielipiteet ja projektit.
Avatar
kappa12
GFF
Viestit: 1493
Liittynyt: 14.01.2004 23:01
Paikkakunta: Yistaro

Re: Fiat 127 Sport 1979 historic-kilpurin kunnostus

Viesti Kirjoittaja kappa12 »

Voi jesus tuo on fiksun näköinen peli... Eiköhän sulle takajousi löydy, jos vakio kolmilehtinen kelpaa...
Mikko Koivusalo

Fiat 127&Panda jne. :mrgreen:
outlawjw
GFF
Viestit: 701
Liittynyt: 08.11.2004 17:13
Paikkakunta: Loppi

Re: Fiat 127 Sport 1979 historic-kilpurin kunnostus

Viesti Kirjoittaja outlawjw »

Eejii kirjoitti:Pienen ihmettelyn jälkeen osa tunnistui lehtijousen pääksi. Lehtijousen pää oli katkennut, mutta ei kuitenkaan niin pahasti että koko jousi olisi irronnut tukivarresta. Oiskohan jäänyt asentaessa jotenkin jännitykselle.
Ettei vaan olisi jousi ollut sivussa ja napannut ulosjoustossa tolppaan?
kappa12 kirjoitti:jos vakio kolmilehtinen kelpaa...
Turhan jäykkä on tuo kolmilehtinen; tulee turhaan pomppuperä...
Ei niin nopea, mutta pääasia, että puhutaan...
Avatar
Eejii
Viestit: 782
Liittynyt: 12.01.2009 11:36

Re: Fiat 127 Sport 1979 historic-kilpurin kunnostus

Viesti Kirjoittaja Eejii »

outlawjw kirjoitti:Ettei vaan olisi jousi ollut sivussa ja napannut ulosjoustossa tolppaan?
Pitää tutkia. Mulla on kyllä noi kannakkeet, jotka jousen tukivarteen kiinnittää aika hyvät. Jostain kevytmetallista tehdyt, jotka pitää jousen melko hyvin paikoillaan. Niitten paikalleen saaminenkin on aika hankalaa, kun jousen pitää olla just oikeassa asennossa. Tuosta epäilinkin että jospa sinne on jäänyt ylimääräistä jännitystä tai olen murjassut sen tunkilla jotenkin asennettaessa.

Missä seiskoissa noita kaksilehtisiä on ollut?
Fiat Uno Turbo ie -88
...Audi Coupe Quattro -89 :?
Avatar
kappa12
GFF
Viestit: 1493
Liittynyt: 14.01.2004 23:01
Paikkakunta: Yistaro

Re: Fiat 127 Sport 1979 historic-kilpurin kunnostus

Viesti Kirjoittaja kappa12 »

outlawjw kirjoitti:
kappa12 kirjoitti:jos vakio kolmilehtinen kelpaa...
Turhan jäykkä on tuo kolmilehtinen; tulee turhaan pomppuperä...
Kuinkas jos nappaa yhden lehden pois kolmilehtisestä...?
Mikko Koivusalo

Fiat 127&Panda jne. :mrgreen:
outlawjw
GFF
Viestit: 701
Liittynyt: 08.11.2004 17:13
Paikkakunta: Loppi

Re: Fiat 127 Sport 1979 historic-kilpurin kunnostus

Viesti Kirjoittaja outlawjw »

kappa12 kirjoitti:Kuinkas jos nappaa yhden lehden pois kolmilehtisestä...?
Varmaan ihan OK. Varsinaiset seiskan kisajouset takapäähän taitavat olla yksilehtisiä ja ainakin jossain vaiheessa Vallilan Takomo teki seiskoihin kisatakajousia - ainakin tuossa ex. Kallio-Huhtaneva-Soini seiskassa on jossain vaiheesssa ollut yksilehtinen erikseen Vallilassa taottu takajousi. Ja firmahan on edelleen pystyssä:
http://www.vallilantakomo.fi/

Minulla on yksilehtinen vakijousi takana, jolla auto pysyy vaaterissa ja edelleen apuna kynäjouset. Aluperin oli sacshin iskarit & kolmilehtinen. Olipa kamala paska ajaa ko yhdistelmällä.
Ei niin nopea, mutta pääasia, että puhutaan...
Avatar
kappa12
GFF
Viestit: 1493
Liittynyt: 14.01.2004 23:01
Paikkakunta: Yistaro

Re: Fiat 127 Sport 1979 historic-kilpurin kunnostus

Viesti Kirjoittaja kappa12 »

outlawjw kirjoitti:Varsinaiset seiskan kisajouset takapäähän taitavat olla yksilehtisiä ja ainakin jossain vaiheessa Vallilan Takomo teki seiskoihin kisatakajousia - ainakin tuossa ex. Kallio-Huhtaneva-Soini seiskassa on jossain vaiheesssa ollut yksilehtinen erikseen Vallilassa taottu takajousi. Ja firmahan on edelleen pystyssä:
http://www.vallilantakomo.fi/
Sähköpostilla kyselin noita seiskan takajousia ja vastausta oon odotellu vuoden verran... Pitäis varmaan soitella ja tiedustella...

Niin, ja vaatiiko tuollainen yks lehtinen jousi sitten kynäjouset kaverikseen...?
Viimeksi muokannut kappa12, 11.09.2012 11:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mikko Koivusalo

Fiat 127&Panda jne. :mrgreen:
outlawjw
GFF
Viestit: 701
Liittynyt: 08.11.2004 17:13
Paikkakunta: Loppi

Re: Fiat 127 Sport 1979 historic-kilpurin kunnostus

Viesti Kirjoittaja outlawjw »

kappa12 kirjoitti:Sähköpostilla kyselin noita seiskan takajousia ja vastausta oon odotellu vuoden verran... Pitäis varmaan soitella ja tiedustella...
Vanhanliiton firmoja - meilit, netit, facebookit ei nappaa... Parasta olisi mennä paikalle, ehkä jotain alkaa tapahtua. Vaan niinhän se on melkein aina kilpa-autoiluun liittyvissä asioissa.
Ei niin nopea, mutta pääasia, että puhutaan...
Avatar
Eejii
Viestit: 782
Liittynyt: 12.01.2009 11:36

Re: Fiat 127 Sport 1979 historic-kilpurin kunnostus

Viesti Kirjoittaja Eejii »

Exotic Racepartsilla Saksassa on myös paketti jossa tulee etujouset ja 2-lehtinen takajousi 229eur. Luultavasti myyvät niitä myös erikseen.
Fiat Uno Turbo ie -88
...Audi Coupe Quattro -89 :?
Avatar
kappa12
GFF
Viestit: 1493
Liittynyt: 14.01.2004 23:01
Paikkakunta: Yistaro

Re: Fiat 127 Sport 1979 historic-kilpurin kunnostus

Viesti Kirjoittaja kappa12 »

Eejii kirjoitti:Exotic Racepartsilla Saksassa on myös paketti jossa tulee etujouset ja 2-lehtinen takajousi 229eur. Luultavasti myyvät niitä myös erikseen.
Onkohan sitten asfaltille vai soralle soveltuvaa tavaraa...?
Mikko Koivusalo

Fiat 127&Panda jne. :mrgreen:
Avatar
Eejii
Viestit: 782
Liittynyt: 12.01.2009 11:36

Re: Fiat 127 Sport 1979 historic-kilpurin kunnostus

Viesti Kirjoittaja Eejii »

kappa12 kirjoitti:Onkohan sitten asfaltille vai soralle soveltuvaa tavaraa...?
En tiedä, mutta asvaltillahan nuo keski ja etäläeuroopassa enimmäkseen ajelee, joten eiköhän ne sinne ole ensisijaisesti aateltu.
Fiat Uno Turbo ie -88
...Audi Coupe Quattro -89 :?
Avatar
kappa12
GFF
Viestit: 1493
Liittynyt: 14.01.2004 23:01
Paikkakunta: Yistaro

Re: Fiat 127 Sport 1979 historic-kilpurin kunnostus

Viesti Kirjoittaja kappa12 »

Eejii kirjoitti:
kappa12 kirjoitti:Onkohan sitten asfaltille vai soralle soveltuvaa tavaraa...?
En tiedä, mutta asvaltillahan nuo keski ja etäläeuroopassa enimmäkseen ajelee, joten eiköhän ne sinne ole ensisijaisesti aateltu.
Niin mäkin vähä epäilen...
Mikko Koivusalo

Fiat 127&Panda jne. :mrgreen:
Avatar
kappa12
GFF
Viestit: 1493
Liittynyt: 14.01.2004 23:01
Paikkakunta: Yistaro

Re: Fiat 127 Sport 1979 historic-kilpurin kunnostus

Viesti Kirjoittaja kappa12 »

Sain viimmeinkin vastauksen Vallilan takomolta... Ei kuulemma oo tallella mitään tietoja fiatin yksi lehtisistä jousista(kyselivät vain että onko nämä nyt niitä jokkis-autoja :lol: ), mutta mallista lupasivat sellaisen tehdä...
Viimeksi muokannut kappa12, 24.09.2012 08:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mikko Koivusalo

Fiat 127&Panda jne. :mrgreen:
outlawjw
GFF
Viestit: 701
Liittynyt: 08.11.2004 17:13
Paikkakunta: Loppi

Re: Fiat 127 Sport 1979 historic-kilpurin kunnostus

Viesti Kirjoittaja outlawjw »

kappa12 kirjoitti:Sain viimmeinkin vastauksen Vallilan takomolta... Ei kuulemma oo tallella mitään tietoja fiatin yksi lehtisistä jousista, mutta mallista lupasivat sellaisen tehdä
Sitten mallikappaletta metsästämään... Hyvinkään suunnalla saattaisi olla ko. palikka.
Ei niin nopea, mutta pääasia, että puhutaan...
Avatar
kappa12
GFF
Viestit: 1493
Liittynyt: 14.01.2004 23:01
Paikkakunta: Yistaro

Re: Fiat 127 Sport 1979 historic-kilpurin kunnostus

Viesti Kirjoittaja kappa12 »

outlawjw kirjoitti:Sitten mallikappaletta metsästämään... Hyvinkään suunnalla saattaisi olla ko. palikka.
Kuka alkais tätä asiaa hoitamaan... :?: Varmaankin kimppatilaus saatais takajousista aikaan...
Mikko Koivusalo

Fiat 127&Panda jne. :mrgreen:
Avatar
Eejii
Viestit: 782
Liittynyt: 12.01.2009 11:36

Re: Fiat 127 Sport 1979 historic-kilpurin kunnostus

Viesti Kirjoittaja Eejii »

Ilmoittautuminen Rantasalmen sprinttiin on taas jätetty. Taistelu tuulimyllyjä vastaan osa 3. Edellisvuosien kisat meni piloille kytkinvaurion ja takapään pito-ongelmien takia. Nyt on hisset pistetty starttilistan keulille, joten reitille päästään vaihteeksi pienellä numerolla. En tiedä sitten onko se itelle hyvä vai ei. Viime vuonna jäädytetty rata kesti hyvin ja toisella kierroksella n 170 ajokerran jälkeen esiin tullut hiekka mutkissa auttoi mukavasti pito-ongelmissa. Mielenkiintoista nähdä miten takapään parannukset on vaikuttanut ajokäytökseen. Pannaan vielä tankki täyteen ja varapyörä konttiin lisäpainoksi pitoa tuomaan. Testaamatta ja harjoittelematta tuonne taas kerran lähdetään. Vähän uudenvuoden aattona autoa pihassa pyörittelin ja tekniikka tuntuu olevan kunnossa. Ranteista en ole niinkään varma. Samassa luokassa ajaa enimmäkseen J-ikäkauden kalustoa: Leppäsen Fiesta, pösö 205 ja VW Polo sekä I-ikäkaudesta Corolla. Vähän turhan paljon joutuu antamaan noille tasoitusta kuutiotilavuudessa ja tehoissa, mutta sekaan vaan ja koitetaan pitää auto radalla ja liikkeessä tällä kertaa.
Fiat Uno Turbo ie -88
...Audi Coupe Quattro -89 :?
Vastaa Viestiin