600:nen ja sylinterinkannen pultit

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Teejii
Viestit: 7
Liittynyt: 01.08.2017 14:31

600:nen ja sylinterinkannen pultit

Viesti Kirjoittaja Teejii »

Hei,

Huoltoihin liittyvä kysymys.
Vuoden -65 Fiat 600:sen Suomenkielisessä käsikirjassa on 10000 kilometrin huoltovälin kohdalla "sylinterinkannen pulttien kiristys".
Tarkoittaako tuo tosiaan aina 10000 välein, vaiko ensimmäisen 10000 kilsan jälkeen?
Käsikirja on aika pelkistetty, mutta lisäksi mulla on Saksankielinen opus, josta en ole saanut sitä käsitystä että niitä pitäisi säännöllisesti tiukkailla, mutta kannenpulttien kiristysjärjestyksestä ja momentista on kyllä kirjassa kuva...
Onko tietoa? Jos pitää, mites muilla? Onko ollut kiristyksen tarvetta?
stella
Viestit: 2016
Liittynyt: 06.12.2007 22:38
Paikkakunta: kuusankoski

Re: 600:nen ja sylinterinkannen pultit

Viesti Kirjoittaja stella »

En oikein jaksa uskoa, että aina 10000 tuhannen välein pitäisi tarkistaa kannenpulttien kireys......Se, että kun auto on ollut uusi, niin ekan 10000 tuhannen jälkeen vois olla, että on ollut hyvä tarkistaa...
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
Teejii
Viestit: 7
Liittynyt: 01.08.2017 14:31

Re: 600:nen ja sylinterinkannen pultit

Viesti Kirjoittaja Teejii »

Aivan, kyllä se erikoiselta tuntuisi että niiden kireyttä joka 10000:n jälkeen pitäisi tarkistaa.
Onkohan kukaan muu huomannut samaa juttua käsikirjassa? Muita mielipiteitä asiasta?
Cicatrix
Viestit: 364
Liittynyt: 07.07.2004 10:58
Paikkakunta: Kni

Re: 600:nen ja sylinterinkannen pultit

Viesti Kirjoittaja Cicatrix »

35N/m ei ole paljon ja 10000km aikana varmasti tiiviste elää sen verran, että kiristystarvetta on. Jos olet rempannut koneesi niin ehdottomasti kannattaa jälkikiriä. Itse olen kirinyt kansirempan jälkeen ensimmäisen tankillisen jälkeen ja olivat löystyneet liki sormitiukkuuteen tuona aikana :lol: Toisen kiristyksen tein 1000km jälkeen ja tuolloin ei olleet enään niin "löysällä" kuin ensimmäisellä kerralla. 3.kiristys sitten kun tulee 10000km täyteen, saattaa mennä vielä muutama vuosi tällä ajovauhdilla.
passato 4x600,850,2x131,3P,X1/9 e presente 2x600, Y10,AR156
Teejii
Viestit: 7
Liittynyt: 01.08.2017 14:31

Re: 600:nen ja sylinterinkannen pultit

Viesti Kirjoittaja Teejii »

OK, kiitos tiedosta. Kone on rempattu ~30 vuotta sitten, ei ole tietoa miten tarkisteltu. Mutta ajattelin juuri tarkistaa venttiilit joten samalla voisi tarkistaa kannen pultit. Vanhassa Saksankielisessä kirjassa joka minulla on momentiksi sanotaan 2,8-3 mkg, eli nykyään kilopondimetri. 3 kilopondimetriä on netin muunnossivuston mukaan 29 Nm. Onko tuo 35 Nm valmistajan antama luku?
Vastaa Viestiin