Stilon taka-akselin puslat
Re: Stilon taka-akselin puslat
No tuolla ylhäällä on mun kertomus varmaan ihan hyvä ohjeentynkä. En tiedä jos on jo tarvikepuslta, saako tarvikepuslista lyötyä sitä keskiosaa pois yhtä kätevästi kuin noista alkuperäisistä. Niissähän jäi vaan ulkokooli, jonka sai käsirautasahalla leikattua poikki. Jos ei ole just sopivia työkaluja, se on helpompi sahata kuin yrittää prässätä pois. Nosturilla voisi onnistua kohtuudella puslien vaihto akseli autossa kiinni.
Scudoon pitäisi vaihtaa kanssa taka-akselin puslat ja ajattelin kokeilla kierremenetelmää auton alla, vaihteeksi. Hommasin pitkän kovan pultin ja isot korialuslevyt. Stilon isommat puslat vaatii vähän spesiaalimmat sovittimet tai valmiin työkalusarjan jossa sopivia kuppeja paikoilleen asentamiseen. Niitä sai prässillä puristaa ihan oikeesti paikoilleen, ei ne ihan naputtamalla menneet.
Scudoon pitäisi vaihtaa kanssa taka-akselin puslat ja ajattelin kokeilla kierremenetelmää auton alla, vaihteeksi. Hommasin pitkän kovan pultin ja isot korialuslevyt. Stilon isommat puslat vaatii vähän spesiaalimmat sovittimet tai valmiin työkalusarjan jossa sopivia kuppeja paikoilleen asentamiseen. Niitä sai prässillä puristaa ihan oikeesti paikoilleen, ei ne ihan naputtamalla menneet.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Stilon taka-akselin puslat
Mjoo.
Ajattelin just, että pilkkoo sen vanhan puslan pesäänsä ja sahaa ulkokehän palasiksi.
Tämän jälkeen akselin reijän huolellinen puhdistus...
...Sitten kuumennetaan kuumailmapuhaltimella pesä niin kuumaksi kuin vain ikänä saa ja pakastimessa muhinut pusla vasaroimalla ensimmäiset millit. Tämän jälkeen reilusti rasvaa ja "prässää" tolla kierretangolla puslaa pesäänsä.
Eikös nuilla puslilla ollut vielä joku oikea asento, missä niiden pitää olla?
Ajattelin just, että pilkkoo sen vanhan puslan pesäänsä ja sahaa ulkokehän palasiksi.
Tämän jälkeen akselin reijän huolellinen puhdistus...
...Sitten kuumennetaan kuumailmapuhaltimella pesä niin kuumaksi kuin vain ikänä saa ja pakastimessa muhinut pusla vasaroimalla ensimmäiset millit. Tämän jälkeen reilusti rasvaa ja "prässää" tolla kierretangolla puslaa pesäänsä.
Eikös nuilla puslilla ollut vielä joku oikea asento, missä niiden pitää olla?
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Stilon taka-akselin puslat
Katso,että missä asennossa vanha pusla on...ennenkuin hajotat sen....Ja laita uudet samaan asentoowellu kirjoitti:
Eikös nuilla puslilla ollut vielä joku oikea asento, missä niiden pitää olla?
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
Re: Stilon taka-akselin puslat
Sitä puslaa on vähän huono vasaroida, kun kumi imee iskut itseensä.. puristamalla ilmaväli sitten poistuu ja saa voimaa ulkokooliin.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Stilon taka-akselin puslat
Löysin muuta ettiessäni iteltä tuollaisen kuvan, onkohan tämä Stilon pusla vai jonkun muun?
Selvästi on koitettu päästä painamaan suoraan puslan rungosta, ettei kumi rikkoudu. En muista enää oliko toimiva ratkaisu.
Selvästi on koitettu päästä painamaan suoraan puslan rungosta, ettei kumi rikkoudu. En muista enää oliko toimiva ratkaisu.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Stilon taka-akselin puslat
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Stilon taka-akselin puslat
Puslat niin tuhannen homeessa että päätin tiputtaa akselin alas ja käydä hankkimassa tohon. Saa pesän punaiseksi ja koettaa holkilla painaa puslan kehä pois.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Stilon taka-akselin puslat
No mä koitin irrottaa suht siistejä puslia 15 tonnin prässillä, mutta reuna vaan meni lyttyyn. Sitten otin rautasahan.. kun siinä on niin onnettoman ohut reunus josta painaa. Paikalleenlaitto puolella on leveempi.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Stilon taka-akselin puslat
Sen puslan kumiosanhan saa helposti tuhottua pois sieltä...jonka jälkeen katkaisee rautasahalla sen metallisen ulkokehän=Vanha pusla on pois! ....Ennenkuin uutta puslaa laittaa,niin kannattaa puhdistaa se reikä esim porakoneella/hiomapaperi liuskalaikalla...Aina niissä on kuitenkin sen verran ruostetta
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
Re: Stilon taka-akselin puslat
Joo, puslat vaihdettu. Kävin lainaamassa "erikoistyökalun" millä puslan sai painettua pesäänsä kohtuu hyvin. Uudet puslat menivät samoinpäin kuin vanhat olivat jne, mutta kolisee aivan perkeleesti!
Mikä tuossakin nyt taas voi mennä pieleen?! Kaikki pultit on kiinni, iskarit on kiinni yms. mutta jo kävelyvauhdissa kuuluu samantapainen kolina, kuin iskarin yläpäässä ei olisi kumia ollenkaan (klokloklokloklokolikolkolikolklok).
Täh? Voiko puslat asentaa jotenkin päin vittua että alkaa kolisemaan? Kaikki on kiinni eikä mikään ota kiinni mihinkään!
Mikä tuossakin nyt taas voi mennä pieleen?! Kaikki pultit on kiinni, iskarit on kiinni yms. mutta jo kävelyvauhdissa kuuluu samantapainen kolina, kuin iskarin yläpäässä ei olisi kumia ollenkaan (klokloklokloklokolikolkolikolklok).
Täh? Voiko puslat asentaa jotenkin päin vittua että alkaa kolisemaan? Kaikki on kiinni eikä mikään ota kiinni mihinkään!
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Stilon taka-akselin puslat
Eihän joistain pulteista jäänyt prikat pois ja nyt kierteet pohjaa eikä kiristy? Kai siellä on pakko olla jotain irti. Jos ei sitten iskarista hajonnut mäntä remontin aikana. Tai pakoputken asento muuttunut. Alta kurkkaamaan ja toinen heiluttaa autoa samaan aikaan, kai se syy löytyy.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Stilon taka-akselin puslat
Nosturilla neljä tuntia asiaa tutkittu eikä mitään syytä mihinkään ole löytynyt.Sämpy kirjoitti:Eihän joistain pulteista jäänyt prikat pois ja nyt kierteet pohjaa eikä kiristy? Kai siellä on pakko olla jotain irti. Jos ei sitten iskarista hajonnut mäntä remontin aikana. Tai pakoputken asento muuttunut. Alta kurkkaamaan ja toinen heiluttaa autoa samaan aikaan, kai se syy löytyy.
Kolina
- Ei kuulu paikoillaan autoa ravistelemalla
- Ei kuulu paikoillaan autoa heiluttelemalla
- Ei kuulu paikoillaan takapäässä pomppimalla
- Ei kuulu paikoillaan rengasta repiessä
- Kuuluu ajaessa auton takapäästä
- Ei kuulu aina, siksi tämä ihmetyttääkin
- Mikään ei ole vääntöraudalla/räikkä + hylsy kokeiluilla löysällä/väljä
Ja ihmetyttää ihan helvetisti tuo ajoittainen kolina. Siis alkuun kolisi, ihmeteltiin ja siirrettiin takakontissa ristikkorauta eripaikkaan maton alta. Kolina lakkasi ja 10km:n koeajon aikana ei missään tilanteessa kuulunut yhtään mitään yhtään mihinkään kolahteluun viittaavaakaan. Ei edes routineella parkkipaikalla pyöriessä etu-/takaperin töyssyjen ja kumpareiden yli rällätessä. Ei kuulunut ylimääräisiä vaikka käsijarrusta veti yms...
Sitten, seisoi tunnin paikoillaan ja "kolikolikoliklokloklokloklok" heti kun sai ykkösellä kytkimen ylös, ihan kävelyvauhdissa! Ääni kuuluu koriin sisälle erittäin paljon selvemmin kuin ulos, ulos ei juurikaan kuulu.
Mikä sen iskarin olisi hajoittanut?
Loppuu järki ja ideat kesken.... Ennen remonttia oli täysin hiljainen.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Stilon taka-akselin puslat
Olihan uusissa puslissa se keskireikä,josta pultti menee läpi....Niin olihan se oikeankokoinen...Ettei ole jostain syystä liian ISO holkki,josta pultti menee läpi,ja täten aiheuttaa ylimääräsistä kolinaa.?.Nimittäin näitäkin on sattunut eteen...ei tosin vielä Fiattien kanssa,mutta kuitenkin
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
Re: Stilon taka-akselin puslat
Pultti oli reikäänsä ihan normaalijämäkkä. Pikkuklapi muttei väljä.
Mutta tuli tuossa saunoessa mieleen, kuinka pitkästi ko. pultissa on kierrettä (onko kuinka tarkalla)?
Nimittäin vanhat mujut menivät irroittaessa niin huonoon kuntoon että kaivoin miljoonalaatikosta "uudet". Uudet mutterit olivat matalemmat kuin vanhat, eikai vaan pääse kierre pohjaamaan ja täten tunnin kylmässä seistyään kolisemaan?
Vittumainen vika kohdentaa
Mutta tuli tuossa saunoessa mieleen, kuinka pitkästi ko. pultissa on kierrettä (onko kuinka tarkalla)?
Nimittäin vanhat mujut menivät irroittaessa niin huonoon kuntoon että kaivoin miljoonalaatikosta "uudet". Uudet mutterit olivat matalemmat kuin vanhat, eikai vaan pääse kierre pohjaamaan ja täten tunnin kylmässä seistyään kolisemaan?
Vittumainen vika kohdentaa
Minkä huollan, sen korjaan...
- TfP-Motors
- GFF
- Viestit: 1566
- Liittynyt: 22.02.2003 10:20
- Paikkakunta: Suonenjoki
Re: Stilon taka-akselin puslat
Jos nyt sattuu olemaan levyjarruilla, tarkasta takajarrujen liukutapit. ts. aja jarru päällä ja jos ei sitten kolise, vika voi olla niissä. Pari kertaa itse olen etsinyt kolinaa ja yllättynyt.
Kaikki paitsi internetin kuvapalvelut on ikuista.