Kun ajoin käsijarru "lukossa" pihaa ympäri ja yritin kuunnella (se raivostuttava "PIIP PIIIIIIP APUA KÄKKÄRI PÄÄLLÄ PIIIIIIP!!!!!!!!!!" -ääni häiritsi), olin havaitsevinani saman kolinan. Tosin, en ole täysin varma, paheniko vai tuliko samanlaisena kuin ilman jarruja.TfP-Motors kirjoitti:Jos nyt sattuu olemaan levyjarruilla, tarkasta takajarrujen liukutapit. ts. aja jarru päällä ja jos ei sitten kolise, vika voi olla niissä. Pari kertaa itse olen etsinyt kolinaa ja yllättynyt.
Stilon taka-akselin puslat
Re: Stilon taka-akselin puslat
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Stilon taka-akselin puslat
Onkos jarrukilvet tiukasti kiinni...Nekin osaa kivasti helistä ja kolista jos ovat tai edes toinen on löysällä.?.
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
Re: Stilon taka-akselin puslat
Tuo edellinen selvisi, oli epähuomiossa toinen pusla väärinpäin...
Mutta, onkos kukaan kokeillut vanhaa puslaa irroittaa hitsaamalla? Leikkaa/polttaa kumiosan pois, jonka jälkeen puslan ulkoholkin sisäpintaan vetää migillä sauman. Jäähtyessään sauma kutistuu ja holkki sen mukana.
Ainakin laakereita olen näin purkanut, toimisikohan puslan kanssa samoin?
Mutta, onkos kukaan kokeillut vanhaa puslaa irroittaa hitsaamalla? Leikkaa/polttaa kumiosan pois, jonka jälkeen puslan ulkoholkin sisäpintaan vetää migillä sauman. Jäähtyessään sauma kutistuu ja holkki sen mukana.
Ainakin laakereita olen näin purkanut, toimisikohan puslan kanssa samoin?
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Stilon taka-akselin puslat
Voisi toimiakin. Kun ei hitsaa kiinni akseliin. Mutta miksi leikata sisäosaa irti, kun se lähtee ihan vasaralla lyömällä? Ainakin alkuperäispuslasta. Samalla tulee öljyt pihalle joten vati alle.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Stilon taka-akselin puslat
Juu, siis aivan sama mitenkä sen kumiosan teurastaa pihalle, kunhan saa pihalle.Sämpy kirjoitti:Voisi toimiakin. Kun ei hitsaa kiinni akseliin. Mutta miksi leikata sisäosaa irti, kun se lähtee ihan vasaralla lyömällä? Ainakin alkuperäispuslasta. Samalla tulee öljyt pihalle joten vati alle.
Se ulkoholkki on se "thö röblema". Ainakin edellisessä potilaassa oli niin pirun tiukassa. Piti pilkkoa sahalla 3-4 osaan ja sitten paineilmataltalla raiskata aivan palasiksi/murusiksi se holkki että läks. Sitten olikin hiominen pesissä, että sai rosot pois...
Se holkin paksuus kun kuitenkin on jotain 2-3mm luokkaa, joten siihen on ihan hyvä ja "helppo" hitsata palko. Ei kovin helpolla pala läpi. Tän jälkeen kylmää rättiä pesään, onnistuisikohan?
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Stilon taka-akselin puslat
itse asiassa taitaa kutistua paremmin, kun antaa jäähtyä itsekseen. Lämpö ja tyssääntyminen leviää laajemmalle. Jäähdyttämällä nimenomaan estetään kutistuminen.
Kokeile ihmeessä, saatan itsekin kokeilla kun tulee sopiva tilaisuus.
Kokeile ihmeessä, saatan itsekin kokeilla kun tulee sopiva tilaisuus.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Stilon taka-akselin puslat
Kokeilen, 3h luvattu koko homma ja maanantaina alkaa kello 9.Sämpy kirjoitti:itse asiassa taitaa kutistua paremmin, kun antaa jäähtyä itsekseen. Lämpö ja tyssääntyminen leviää laajemmalle. Jäähdyttämällä nimenomaan estetään kutistuminen.
Kokeile ihmeessä, saatan itsekin kokeilla kun tulee sopiva tilaisuus.
Periaatteessa väljä aikataulu, ellei ole yhtä jumissa kuin edellisessä...
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Stilon taka-akselin puslat
Jooh, kyllä se saha + talta + leka/paineilmataltta on nopein. Lähtee melko näpsäkästi, jahka saa ulkoholkin "nyrjähtämään".
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Stilon taka-akselin puslat
Stilon takahelojen vaihtoon on olemassa (fiatin) oma työkalu holkit ja puristin toimii
hienosti eikä roisku öljyjä kintuille ja asentaa uuden helan oikeaan asentoon.
hienosti eikä roisku öljyjä kintuille ja asentaa uuden helan oikeaan asentoon.
Re: Stilon taka-akselin puslat
Kävin nuo holkit lainaamassa ja kierretangolla puristelin paikoilleen.
Vanhat puslien ulkokehät ovat kyllä liian jumissa prässättäviksi...
Vanhat puslien ulkokehät ovat kyllä liian jumissa prässättäviksi...
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Stilon taka-akselin puslat
Tuli tämä homma urheiltua ja toinen puoli odottaa vielä samaa urakkaa. Yleisesti voi sanoa, että on kyllä aika työläs juttu ensimmäisellä opettelukerralla. Ehkä toinen puoli menee helpommin. Tein työkalun paksusta putkesta, johon hitsasin kolme tappia. Toiseen päähän lyhyempi putken pätkä. Sitten kierretanko keskitapiksi, päihin isot aluslevyt ja pulteiksi jatkopultit.
Pari tunkkia ja pari pukkia vaihdellen niiden paikloja tarpeen mukaan. Kasa erilaisia työkaluja. Toinen pyörä oli koko ajan paikallaan, ja irrotin iskarin, jotta akseli tuli mahdollisimman alas tunkin varassa. Kypsin osuus remonttia oli vanhan puslan poisto, rautasahalla, puukolla, ruuvarilla ja lekalla.
Lopulta se irtosi ja sitten uutta ujuttamaan paikalle. Pari kertaa lähti vinossa etenemään, mutta lopulta löytyi oikea etenemissuunta ja työkalu kesti puristuksen loppuun asti.
Sitten loput olikin helppoa paluuta lähtöasetelmiin. En suosittele ensimmäiseksi autonkorjauskokeiluksi tuota
Pari tunkkia ja pari pukkia vaihdellen niiden paikloja tarpeen mukaan. Kasa erilaisia työkaluja. Toinen pyörä oli koko ajan paikallaan, ja irrotin iskarin, jotta akseli tuli mahdollisimman alas tunkin varassa. Kypsin osuus remonttia oli vanhan puslan poisto, rautasahalla, puukolla, ruuvarilla ja lekalla.
Lopulta se irtosi ja sitten uutta ujuttamaan paikalle. Pari kertaa lähti vinossa etenemään, mutta lopulta löytyi oikea etenemissuunta ja työkalu kesti puristuksen loppuun asti.
Sitten loput olikin helppoa paluuta lähtöasetelmiin. En suosittele ensimmäiseksi autonkorjauskokeiluksi tuota
Re: Stilon taka-akselin puslat
Varmaan paras kotikonsti katkaista kärsivällisesti rautasahalla (tai puukkosahalla) se vanha pusla tai jos paineilma taltta niin sillä ulkokehä poikki.am kirjoitti: Kypsin osuus remonttia oli vanhan puslan poisto, rautasahalla, puukolla, ruuvarilla ja lekalla.
Tästä uudet puslat seuraavalle alle markkinahinnan http://fiatforum.fi/viewtopic.php?f=4&t=38404" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Stilon taka-akselin puslat
https://www.youtube.com/watch?v=4ZSHWsMCHIU" onclick="window.open(this.href);return false;
otin tuosta vaihdosta timelapse kuvaa ja tänään sain auton katsastuksesta läpi...
otin tuosta vaihdosta timelapse kuvaa ja tänään sain auton katsastuksesta läpi...
Re: Stilon taka-akselin puslat
Tuntityönä tuli yökin välissäam kirjoitti:https://www.youtube.com/watch?v=4ZSHWsMCHIU
otin tuosta vaihdosta timelapse kuvaa ja tänään sain auton katsastuksesta läpi...
Itse kun noita olen vaihtanut , niin pillillä kuumaa lenkkiin ja pusla hieromasauvalla irti (käryä kyllä tulee . , uudet juurikin holkki jenkasarjalla paikalleen , lopuksi paksua mustaa maalia viimeistelyn, 1.5h molemmat puolet ja asiakas kiittää, ja oma lompakko myös.
Re: Stilon taka-akselin puslat
joo ei päässyt hyville tuntipalkoille... Toisen puolen piti olla helpompi, mutta pusla sitten jumiutui puoliväliin ja heikko kierretanko vääntyi / melkein katkesi. Vahvempi kierretanko löytyi vanhasta nostotunkista. Pusla jäi muutaman millin kuitenkin ulos loppupuristuksestaan ja runkokiinnitys ei osunut helposti kohdilleen. Ei kovin hauska remontti tuo, mutta nyt auto kulkee jälleen ilman kolinoita.