Tervehdys,
Olen tässä pyrkinyt muodostamaan mielikuvia, miltä tuntuu ajaa 30km pätkä satasen rajoituksella olevaa maantietä, alla auto jossa on suora nelonen ja 4.1 perävälitys. Ei vaikuta ruusuiselta Siispä, millainen ylivaihteella varustettu vaihdelaatikko pitäisi hommata 1500 cabrioon että paketin saa kasaan mahdollisimman pienellä vaivalla? Kardaanin lyhennykset ja sen semmoiset tulevat helposti hintoihinsa...
5v loota 1500:een?
5v loota 1500:een?
Oli joskus: 1300 -64, 1500 cabrio -64, Tipo -89
Re: 5v loota 1500:een?
1960-1962 isomoottorisessa cabriossa väitetään olevan 5-vaihteinen vaihteisto ainakin All The Fiats -kirjan mukaan, tosin nuo oli 1,5/1,6 OSCA-moottorilla eli kiinnitys voi olla eri eikä noita ole muutenkaan joka nurkalla.
63-65 cabriomalleissa olikin sitten 1500-koossa vain samannumeroisen neliovisen henkilömallin moottori, mutta ilmeisesti 1100/1200 vaihteistolla ja eri kytkinkopalla ja vain 4-vaihteisena. Neliovimallin vaihteisto olisikin helpompi tapaus koska sen tilalle saisi varmaan sovitettua uudemman "vohvelilaatikon" 5-lovisena, mutta cabrion vaihteisto on pienempi.
Siitä ei ole tosiaan hajua mikä vaihteisto noissa OSCA-moottorisissa oli ja oliko kardaanitunneli isompi. 1100 henkilömalleissa ei ollut tietääkseni koskaan 5-vaihteista.
Tänään tuli ajettua motarilla reilua satasta 1300OHV - 4-vaihteinen - 4.4perävälitys -yhdistelmällä, oli hiljaisempi kuin oletin ei suinkaan mitään vinguttamisen makua, mutta ehkä pitemmän päälle sitä vitosta minäkin kaipaisin. 1600 malliin sellaisen aikanaan laitoin ja se jaksoi vetää vitosellakin.
vaihteisto-moottorikiinnityksistä oli täällä juttua keväällä.
63-65 cabriomalleissa olikin sitten 1500-koossa vain samannumeroisen neliovisen henkilömallin moottori, mutta ilmeisesti 1100/1200 vaihteistolla ja eri kytkinkopalla ja vain 4-vaihteisena. Neliovimallin vaihteisto olisikin helpompi tapaus koska sen tilalle saisi varmaan sovitettua uudemman "vohvelilaatikon" 5-lovisena, mutta cabrion vaihteisto on pienempi.
Siitä ei ole tosiaan hajua mikä vaihteisto noissa OSCA-moottorisissa oli ja oliko kardaanitunneli isompi. 1100 henkilömalleissa ei ollut tietääkseni koskaan 5-vaihteista.
Tänään tuli ajettua motarilla reilua satasta 1300OHV - 4-vaihteinen - 4.4perävälitys -yhdistelmällä, oli hiljaisempi kuin oletin ei suinkaan mitään vinguttamisen makua, mutta ehkä pitemmän päälle sitä vitosta minäkin kaipaisin. 1600 malliin sellaisen aikanaan laitoin ja se jaksoi vetää vitosellakin.
vaihteisto-moottorikiinnityksistä oli täällä juttua keväällä.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net