5v loota 1500:een?

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
hezekiel
Viestit: 47
Liittynyt: 08.07.2013 20:35
Paikkakunta: Häijää

5v loota 1500:een?

Viesti Kirjoittaja hezekiel »

Tervehdys,

Olen tässä pyrkinyt muodostamaan mielikuvia, miltä tuntuu ajaa 30km pätkä satasen rajoituksella olevaa maantietä, alla auto jossa on suora nelonen ja 4.1 perävälitys. Ei vaikuta ruusuiselta :) Siispä, millainen ylivaihteella varustettu vaihdelaatikko pitäisi hommata 1500 cabrioon että paketin saa kasaan mahdollisimman pienellä vaivalla? Kardaanin lyhennykset ja sen semmoiset tulevat helposti hintoihinsa...
Oli joskus: 1300 -64, 1500 cabrio -64, Tipo -89
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: 5v loota 1500:een?

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

1960-1962 isomoottorisessa cabriossa väitetään olevan 5-vaihteinen vaihteisto ainakin All The Fiats -kirjan mukaan, tosin nuo oli 1,5/1,6 OSCA-moottorilla eli kiinnitys voi olla eri eikä noita ole muutenkaan joka nurkalla.
63-65 cabriomalleissa olikin sitten 1500-koossa vain samannumeroisen neliovisen henkilömallin moottori, mutta ilmeisesti 1100/1200 vaihteistolla ja eri kytkinkopalla ja vain 4-vaihteisena. Neliovimallin vaihteisto olisikin helpompi tapaus koska sen tilalle saisi varmaan sovitettua uudemman "vohvelilaatikon" 5-lovisena, mutta cabrion vaihteisto on pienempi.

Siitä ei ole tosiaan hajua mikä vaihteisto noissa OSCA-moottorisissa oli ja oliko kardaanitunneli isompi. 1100 henkilömalleissa ei ollut tietääkseni koskaan 5-vaihteista.

Tänään tuli ajettua motarilla reilua satasta 1300OHV - 4-vaihteinen - 4.4perävälitys -yhdistelmällä, oli hiljaisempi kuin oletin ei suinkaan mitään vinguttamisen makua, mutta ehkä pitemmän päälle sitä vitosta minäkin kaipaisin. 1600 malliin sellaisen aikanaan laitoin ja se jaksoi vetää vitosellakin.

vaihteisto-moottorikiinnityksistä oli täällä juttua keväällä.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Vastaa Viestiin