Piti käydä reissussa välissä ja nyt kerkesin taas jatkaa selvittämistä. Löytyi tuolta 175A sulake. Sain vaihdettua eikä heti nyt mikään tunnu sulavan, mutta öljynpaineen merkkivalo palaa vaikka virrat ei oo päällä. Oliskohan siellä anturi vikatilassa vai onkohan vika virtalukon suunnalla?wellu kirjoitti:Onko se musta mötikkä mitenkään avattavissa?Veepee kirjoitti:Ducatosta (-99, moottori 2,5D alkuperäinen 1,9TD) hävisi virrat yllättäen. Löysin täydellisesti sulaneen 30A sulakkeen konetilan oikealta puolelta releen kyljestä. Laitoin uuden sulakkeenkannan ja sulakkeen, mutta virrat eivät palanneet. Mittailinpa tuossa aikani eikä millään meinannut vikaa löytyä. Lopulta huomasin, että plus-navasta lähtevä kaapeli meneekin mustan mötikän kautta, jossa lukee fuse. En huomannut tätä edes sulakkeeksi. Tämän takaa mihinkään kaapeliin ei enää jännitettä tule. Pystyyköhän tuota vaihtamaan itse? Onko tuo jonkinsortin pääsulake kun ei korjausoppaassa eikä missään ole siitä mitään mainintaa.
Virta ei siis todellakaan kulje mihinkään. Edes kello ei toimi. Akun testasin ihan ensimmäisenä ja akku on kunnossa.
Joskus nähnyt sellaisia, joiden sisällä on ollut todella järeä putki- tai lattasulake.
Jos ja kun vika selviää, niin kannattaa selvittää onko kaikki sähköjärjestelmässä kunnossa. Että onko jo vaihtamasi sulake pesineen sulanut vanhuuttaan huonon kontaktin vuoksi vai että onko jossain vikaa.
FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.
Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye
Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye
Vahva veikkaus maavialle. Maattovika saa aikaan vaikka minkälaista mystistä, en ihmettelisi vaikka jokin muukin valo palaisi himmeästi öljynpainevalon kanssa.Veepee kirjoitti:Piti käydä reissussa välissä ja nyt kerkesin taas jatkaa selvittämistä. Löytyi tuolta 175A sulake. Sain vaihdettua eikä heti nyt mikään tunnu sulavan, mutta öljynpaineen merkkivalo palaa vaikka virrat ei oo päällä. Oliskohan siellä anturi vikatilassa vai onkohan vika virtalukon suunnalla?wellu kirjoitti:Onko se musta mötikkä mitenkään avattavissa?Veepee kirjoitti:Ducatosta (-99, moottori 2,5D alkuperäinen 1,9TD) hävisi virrat yllättäen. Löysin täydellisesti sulaneen 30A sulakkeen konetilan oikealta puolelta releen kyljestä. Laitoin uuden sulakkeenkannan ja sulakkeen, mutta virrat eivät palanneet. Mittailinpa tuossa aikani eikä millään meinannut vikaa löytyä. Lopulta huomasin, että plus-navasta lähtevä kaapeli meneekin mustan mötikän kautta, jossa lukee fuse. En huomannut tätä edes sulakkeeksi. Tämän takaa mihinkään kaapeliin ei enää jännitettä tule. Pystyyköhän tuota vaihtamaan itse? Onko tuo jonkinsortin pääsulake kun ei korjausoppaassa eikä missään ole siitä mitään mainintaa.
Virta ei siis todellakaan kulje mihinkään. Edes kello ei toimi. Akun testasin ihan ensimmäisenä ja akku on kunnossa.
Joskus nähnyt sellaisia, joiden sisällä on ollut todella järeä putki- tai lattasulake.
Jos ja kun vika selviää, niin kannattaa selvittää onko kaikki sähköjärjestelmässä kunnossa. Että onko jo vaihtamasi sulake pesineen sulanut vanhuuttaan huonon kontaktin vuoksi vai että onko jossain vikaa.
Konehuoneen, akun ja moottorin maapisteet kannattaa vilkuilla tarkasti läpi. Jos löytyy hapettumaa, niin putsausta ja katsoo samalla sitten kaikkia liittimiä ym. tarkemmalla syynillä.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye
Okei eli kysymyksessä oli ulommat rihlat. 7688157=rihla pitäisi olla aina 25 ja 82466864=27. Minkä valmistajan oli se nivel mikä sulla missä oli 25-hammasta?Jarkko kirjoitti:Noissa ilmoitetaan rihlamäärä eikä halkaisijaa. Sen mukaan voisi päästä haarukoimaan mikä sopii. Varmaan sisemmästä boorista kyse?Tazio kirjoitti:Carlo Germanicus, syyskuussa '93 tehty Croma 2,5 TD'ni siis, ahdistaa kunnolla:
Vetoniveltä kaivataan, oen numeron osa ei sovi.
On liian ohut boorin päästäm noin 27 kun 30 milliä tarvittaisiin.
Ajattelin, että eperin mukaan tarvittavan 82466864n sijaan sinne menisi 94S moottorikoodin (mulla siis 94Y) mukainen 7688157. Moinenkin löytyi, mutta sama homma. Itse asiassa nuo näyttävät samoilta.
V6 bensa ja turbopatojen nivelet netistä katsellen näyttävät samanlaisilta kuin jo sovitetut
Mikäs nyt eteen? Mistä kannattaisi jatkaa? '30 millinen 82466864 ' siis tarvittaisiin. Ykköskoppaisen Ducaton niveltä katsoin, mutta se on ihan eri näköinen.
-Tazio
Lähetetty minun SM-T515 laitteesta Tapatalkilla
Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye
^ Mapco taisi olla. Tänään löysin FAG’n jossa olisi speksin mukaan 27, ja toisen FAGn jossa sitten kai 25. Kaikki siis tuolla 82466864llä
Eli jos tuo nyt Saksasta tulee, voipi olla, että ratkesi
-Tazio
Sent from my NSA monitored iPhone using Tapatalk
Eli jos tuo nyt Saksasta tulee, voipi olla, että ratkesi
-Tazio
Sent from my NSA monitored iPhone using Tapatalk
Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye
Kysytään nyt täällä vaikkei fiiu olekaan. Taas yksi ABSillinen tuottaa kiusaa jarrujen ilmauksen suhteen, järjestelmään jää ilmaa. Mitä voi tehdä, jos ei ole ohjelmistoa laittaa absia huoltotilaan vai auttaako se vain virtaukseen mutta ei mahdollisiin ilmataskuihin? Yksi vinkki oli tehdä jarrutuksia joissa abs aktivoituu niin voi auttaa.
Pari viikkoa on ajeltu välissä että ilma kulkeutuisi paikkaan jossa tarttuisi mukaan ilmauksen aikana. Ei auttanut. Tällä viikolla pitäisi saada konttorille..
Pari viikkoa on ajeltu välissä että ilma kulkeutuisi paikkaan jossa tarttuisi mukaan ilmauksen aikana. Ei auttanut. Tällä viikolla pitäisi saada konttorille..
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye
Joskus auttanut kun nippa auki raivokkaasti pumppailee (mielellään takaisku nipan päässä letkussa mutteio pakko). Imuvaihtajalla joutunut monesti ottamaan nipan irti ja painamaan sen kumitutin suoraan satulaa vasten. Virtaa enempi ja näin on saanut ilmat pois.
Joskus olen nähnyt ABS yksiköissäkin ilmanippoja.
Tuo soralla tms. jarruttelu on kans joskus auttanut, mutta aika harvoin.
Joskus olen nähnyt ABS yksiköissäkin ilmanippoja.
Tuo soralla tms. jarruttelu on kans joskus auttanut, mutta aika harvoin.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye
Tällä kertaa auttoi, kun emäntä survoi jarrupoljinta ja samaan aikaan käänsin abs-yksikön putkiliitokset yksi kerrallaan löysälle. Jossain siellä se ilma luurasi.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye
Onko kenelläkään rehellistä kokemusta noista pienistä lämmityslaitteen letkuun tulevista letkulämppäreistä? Eli defa, calix, biltema.... Mitä näitä nyt on joka puntossa. En puhu TT-Thermosta.
Lämmittääkö ne moottoria miten hyvin? Mulloli Bravossa alavesiletkussa defan iso lämppäri ja se oli todella tehokas. Stiloon vain ei semmosta saa.
Lämmittääkö ne moottoria miten hyvin? Mulloli Bravossa alavesiletkussa defan iso lämppäri ja se oli todella tehokas. Stiloon vain ei semmosta saa.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye
Ihan hyvin stiloissa on toiminut (1.2/calix ja 1.4/defa)
ePER (YV jos ei toimi)
Myydään Punto 55/60/75 & Bravx 1.2/1.4/1.6/1.8 osia
3x 176
5x 182
2x 192
188
9K9A+1Z5+P12+206
Myydään Punto 55/60/75 & Bravx 1.2/1.4/1.6/1.8 osia
3x 176
5x 182
2x 192
188
9K9A+1Z5+P12+206
-
- Viestit: 3
- Liittynyt: 09.05.2020 15:38
Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye
Terve,
Olisi kysymys Fiat Punton 188 -06 äänitorvesta. Tööttö ei siis toimi ja kyseinen sulake oli palanut, mutta sulakkeen vaihto ei auttanut. Mistä vikaa kannattaisi lähteä seuraavaksi jäljittämään?
Olisi kysymys Fiat Punton 188 -06 äänitorvesta. Tööttö ei siis toimi ja kyseinen sulake oli palanut, mutta sulakkeen vaihto ei auttanut. Mistä vikaa kannattaisi lähteä seuraavaksi jäljittämään?
Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye
Mittaisin yleismittarilla, tuleeko torville virtaa.
En muista missäkohti keulaa Puntossa torvet ovat, mutta jossakin siellä ne lienee.
Jos torville asti tulee virtaa, niin sitten torvet vaihtoon. Jos sinne ei tule virtaa, on vika jossain "matkalla" (nirhautunut johto, tms).
En muista missäkohti keulaa Puntossa torvet ovat, mutta jossakin siellä ne lienee.
Jos torville asti tulee virtaa, niin sitten torvet vaihtoon. Jos sinne ei tule virtaa, on vika jossain "matkalla" (nirhautunut johto, tms).
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye
Ehjällä torvella sulakkeen palaminen ei pitäisi onnistua, kun systeemi on yleensä vieläpä maadoittava. Olisikohan jotain muita laitteita saman sulakkeen takana? Olisi hyvä ensin selvittää miksi sulake on palanut.
Yksi skenaario olisi, että torvessa on ollut vikaa ja joku rähmännyt johtojen kanssa sitä selvittäessään. Tai sitten sinne on sovitettu jotain toista torvisysteemiä. Yleensä (huom, ei ole punton sähkökaaviota tässä käsillä) torvelle tulee kaksi johtoa joista toiseen tulee virta ja toinen on maadoitus joka menee tööttipainikkeelle.
Eli kuten Wellu sanoi pitäisi "seurata sähköä" järjestyksessä. Ensin etsiä torvi keulalta, sitten mitata tuleeko sille virtaa. Sitten kokeilla tilapäisellä maadoituksella tai muulla virityksellä toimiiko torvi jos sen virtapiirin kytkee. Sen jälkeen jos nämä kunnossa seurata maadoitusjohtoa tööttipainikkeelle. Jos ratissa, pitää ratti irroittaa ja tutkia miten sähkö siinä kulkee. Vanhemmissa oli liuska joka teki liitoksen rattiin josta painikkeella torvi maadoitettiin rattiakseliin ja nuo liuskat oli epäluotettavia. Punto voi olla sen verran uusi että systeemi voi olla jo vähän kehittyneempi mutta periaate sama.
Voi olla, että matkalle on sotkettu erillinen relekin torvea ohjaamaan. Mutta kun kyseessä halpa pikkuauto, no, en mene vannomaan. Kytkentäkaaviota kellään? Se relehän voi muuttaa systeemin myös plussaohjatuksi, jolloin torvelle ei tule jatkuvaa virtaa.
Ilman johtokaaviota on vähän liian monta muuttujaa.
Yksi skenaario olisi, että torvessa on ollut vikaa ja joku rähmännyt johtojen kanssa sitä selvittäessään. Tai sitten sinne on sovitettu jotain toista torvisysteemiä. Yleensä (huom, ei ole punton sähkökaaviota tässä käsillä) torvelle tulee kaksi johtoa joista toiseen tulee virta ja toinen on maadoitus joka menee tööttipainikkeelle.
Eli kuten Wellu sanoi pitäisi "seurata sähköä" järjestyksessä. Ensin etsiä torvi keulalta, sitten mitata tuleeko sille virtaa. Sitten kokeilla tilapäisellä maadoituksella tai muulla virityksellä toimiiko torvi jos sen virtapiirin kytkee. Sen jälkeen jos nämä kunnossa seurata maadoitusjohtoa tööttipainikkeelle. Jos ratissa, pitää ratti irroittaa ja tutkia miten sähkö siinä kulkee. Vanhemmissa oli liuska joka teki liitoksen rattiin josta painikkeella torvi maadoitettiin rattiakseliin ja nuo liuskat oli epäluotettavia. Punto voi olla sen verran uusi että systeemi voi olla jo vähän kehittyneempi mutta periaate sama.
Voi olla, että matkalle on sotkettu erillinen relekin torvea ohjaamaan. Mutta kun kyseessä halpa pikkuauto, no, en mene vannomaan. Kytkentäkaaviota kellään? Se relehän voi muuttaa systeemin myös plussaohjatuksi, jolloin torvelle ei tule jatkuvaa virtaa.
Ilman johtokaaviota on vähän liian monta muuttujaa.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye
No mulla on kyllä pimentynyt torvi stilossa ja bravossa ja muistaakseni 127:aan virittelin paineilmatorvet juurikin ko syyn takia. (voi olla kyllä muutenkin)
Stilossa oli deltassa viritetty toinen äänitorvi helpompaan paikkaan mihin johdot riitti.
Bravoa ei voi katsastaa kun on pakkasta => torvi ei soi mutta plussan puolella toimii.
Stilossa oli deltassa viritetty toinen äänitorvi helpompaan paikkaan mihin johdot riitti.
Bravoa ei voi katsastaa kun on pakkasta => torvi ei soi mutta plussan puolella toimii.
Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye
Bilteman paineilmatorvilla saa kivasti edessä hönöilevän huomion.
Ajattelin omaan Stiloon sellaiset asentaa, koska oma vakiotorvi alkaa kuullostamaan aika hirveältä.
Ajattelin omaan Stiloon sellaiset asentaa, koska oma vakiotorvi alkaa kuullostamaan aika hirveältä.
Minkä huollan, sen korjaan...
-
- Viestit: 3
- Liittynyt: 09.05.2020 15:38
Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye
Kiitos kaikille äänitorvivinkeistä!
Torvelle löytyy tosiaan myös oma rele konepellin alla olevassa sulakeboksissa.Sämpy kirjoitti: Voi olla, että matkalle on sotkettu erillinen relekin torvea ohjaamaan. Mutta kun kyseessä halpa pikkuauto, no, en mene vannomaan. Kytkentäkaaviota kellään? Se relehän voi muuttaa systeemin myös plussaohjatuksi, jolloin torvelle ei tule jatkuvaa virtaa.