FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Loistavaa jotta homma ratkesi, joskaan ei nyt ihan helpoimman kautta mutta onpahan infoa jatkoa ajatellen.

Onko muuten kaikissa noi penkkisensorit ja minkä hemmetin takia? Onko niin yleistä pistellä nokkapusuja jotta bägit laukee, että olisi turha kustannus ostella uutta hantin bägiä muutaman kerran vuodessa jos siinä ei puolesta kerroista satu ketään istumaan. :lol:

Ihanko auton ostaja arvostaa tätä ominaisuutta että kannatti pistää siihen rahaa ja tulevien korjaajien hermot? Vai vaatiiko joku määräys että ei saa laukaista jos ei ole istujaa? Niin ja tosiaan onko sensori myös kuskin penkissä? Siitä taisin tokaistakin että apukuskin yksinään ajamat nokkapusut ne vasta harvinaisia onkin.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja wellu »

Ainakin vyön hälytin toimii monessakin autossa penkkianturin mukaan ja joissain härveleissä vissiin ohjataan airbagiakin tuon kautta, että onko vyö kiinni vai ei kun penkillä istuu joku.
Minkä huollan, sen korjaan...
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Niin tuskin sitä penkkianturia on huvin vuoksi liitetty bägipurkin vikakoodeihin syttyttääkseen katsastuksessa hylyn aiheuttavan vikavalon.

Vyöstä muistui työpaikan eräs kahvikeskustelu kun toimari mietti mistä saisi dummyklipsin Volvoonsa ja työkaverit kertoi miten olivat hommanneet omiinsa. Ihmettelin asiaa niin sain vastauksen ettei turvavyösummeri hälyttele. Oli aika pysäyttävää että koko se lauma nuoria miehiä ajoi aina ja kaikkialla ilman vyötä, ihan periaatteesta. Oli jopa valmiita maksamaan ettei vain tarvitse laittaa turvavyötä kiinni.

Tuntui kuin olisi törmännyt johonkin alkuasukasheimoon, täysin uuteen kulttuuriin josta ei ymmärtänyt mitään. No kukaan näistä ei ole ikinä ajanut kolaria.

Ehkä se on sukupolvijuttu, en minä ymmärrä sitäkään miten näille hyvä koti on 6000K ledeillä valaistu valkoinen kuutio jonka värimaailma on keskitysleiriltä.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja wellu »

Sämpy kirjoitti:Ehkä se on sukupolvijuttu, en minä ymmärrä sitäkään miten näille hyvä koti on 6000K ledeillä valaistu valkoinen kuutio jonka värimaailma on keskitysleiriltä.
:lol: :lol: :lol:

Joo taksimiähet tiätää mistä saa nuita dummy-klipsejä, eikä tosiaan summerit huutele. Stilollakin jos ajan työpaikan sisällä siirtymää (esimerkiksi kahvihuoneelta parkkipaikalle aamulla 500m), niin laitan vänkärin vyön kuskin vyön lukkoon.
Ihan siksi kun se hiton pimputin on varmasti maailman raivostuttavin ääni.

Muttei tulisi kyllä mieleenkään lähteä liikenteeseen ilman vöitä. Tommoset siirtymät ja esim. remonttia tehdessä (vaikkapa käsijarrua ihmetellessä tai jossain jossa joutuu hyppimään ulos ja ajamaan aina sen 100m tjsp) nyt ymmärtää, muuten ei.
Minkä huollan, sen korjaan...
mauricio
Viestit: 667
Liittynyt: 01.09.2019 21:12

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja mauricio »

Voihan sitä myös todeta, että keskuudessamme on edelleen ihmisiä, jotka eivät käytä edes maskia ja altistavat muita. On niitäkin jotka vaan lähtevät ulkomaanmatkallelin, koska minä minä ja minä.
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja Luigi »

wellu kirjoitti:
Sämpy kirjoitti:Ehkä se on sukupolvijuttu, en minä ymmärrä sitäkään miten näille hyvä koti on 6000K ledeillä valaistu valkoinen kuutio jonka värimaailma on keskitysleiriltä.
:lol: :lol: :lol:
Minua ei naurata yhtään. On tuo "ihanan valoisa" sellainen syöpä täkäläisessä rakennus- ja remonttikulttuurissa, ettei mitään rajaa. Neuvostoliitossa kaikki maalattiin sinisellä, täällä sama meininki, vaikka vähemmän pigmenttejä.

Lybrassa vyön muistutin on pelkkä merkkivalo, ja se palaa vain, jos kuskin vyö ei ole kiinni, istui siinä ketään tai ei. Muista penkeistä ei väliä. Mutta nykyisin ilmeisesti kuuluu paapoa aikuisia kuin taaperoita konsanaan, saihan Puntokin nolla tähteä törmäystestissä, kun ei ollut noita muistuttimia - sehän meni niin, että nolla tähteä oli varmistunut jo ennenkuin oli päästy edes testivaiheeseen.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja wellu »

Nauroin tuolle keskitysleirin vertauskuvalle, olen asiassa 100% samaa mieltä. :mrgreen:

Anoppi oli aikanaan tämmönen "en käytä vyötä ikinä" ihmisperse. Ihmisperse se on edelleen, mutta vyön laittaa kiinni viimeistään, kun minä olen kuski tai istun autossa. Joskus istui takapenkillä, laittoi vyön mutta kuului "kliks" kun lähdettiin liikkeelle.
Minä: Vyö kiinni.
A: En laita, on niin epämukava ja mitä se auttaa jos kolari tulee

*Tinttaa keskimmäinen pedaali lattiaan 20kmh vauhdista, katso tämän jälkeen kuinka anoppi on solmussa taka ja etupenkin välissä*

A:hnnngghnnngnh
Minä: Vyö kiinni
A: hnngghnngg *kliks*
Minä: Et tapa ainoastaan itseäsi oikeassa törmäyksessä, vaan myös tuon edessäsi istuvan tyttäresi.


Anopin mielestä olen mulkku, monessakin asiassa.
Minkä huollan, sen korjaan...
Uno_mas
Viestit: 114
Liittynyt: 15.08.2019 10:21
Paikkakunta: Tampere

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja Uno_mas »

Ainakin Grande Puntossa saa Multiecuscannilla turvavyön pimputuksen vaimennettua. Mittariston merkkivalo toimii silti normaalisti.

Mahtaisikohan Stilossa olla sama juttu?
Fiat barchetta -98
Fiat grande punto multijet -08
Fiat 126 -75
Avatar
75 ELX
Viestit: 424
Liittynyt: 12.05.2004 13:57
Paikkakunta: Vilppula

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja 75 ELX »

^
2002 ja 2004 stiloissa sai pois
2005/2006 stilossa ei saa pois
ePER (YV jos ei toimi)
Myydään Punto 55/60/75 & Bravx 1.2/1.4/1.6/1.8 osia
3x 176
5x 182
2x 192
188
9K9A+1Z5+P12+206
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja wellu »

Tuota täytyisi tutkia, missäpäin messiä tuo valikko löytyy?
Kun esimerkiksi peruuttaa auton pois parkkiruudusta ja alkaa putsaamaan lumia, niin alkaa se helvetin "DING DING DING DING!!!".

Ymmärrän sen tarkoituksen kyllä ja pitääkin olla mahdollisimman v*ttumainen ääni, mutta itelle kun vyö on itsestään selvyys, niin kuulen sen äänen aina silloin kun vyön irtiolemiselle on olemassa jokin syy.

Muutenkaan siinä ei tunnu olevan mitään logiikkaa kuinka äkkiä alkaa varoittelemaan vyöttä ajosta. Välillä ehti töissä ajamaan sinne parkkiin asti, välillä alkoi valittamaan kun auto liikahti.
Minkä huollan, sen korjaan...
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Aika outoa. En tiedä miten Fiiuissa, pökötissä on 20km/h rajana että valittaa vöistä tai aukinaisesta ovesta. Toki kerran aktivoitunut pimputus jatkuu vaikka hiljentäisi tuon alle.

Siinä on vielä vähän älyä mukana, jos avaa oven alle 20km/h tai pistää pakin päälle, varoitukset loppuu.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja wellu »

Stilossa eniten tilanteita eiheuttanut pimputin on polttoaineen ja keliolosuhteiden varoitusääni. Eli kun ajat pitkää maantietä hieman väsähtäneenä tai tylsistyneenä, niin polttoaineen varoitusvalon syttyessä kuuluu "DIIINGG!!!" ja näytössä näkyy teksti "Warning, low fuel". Joo hieno homma, vissiin se valo on siinä huvikseen? Pari kertaa säikäyttänyt ihan tosissaan.

Tai syksyllä kun keli sahaa eestaas. Auto seisoo auringossa ja lähdet liikenteeseen jolloin ulkolämpötilan anturi jäähtyy. Saavut vaikka vilkaaseen risteykseen ja samalla "PINGG!", näytössä teksti "Warning, possible ice on road". Molemmat hälyt tottakai pyörivät näytöllä jonkin kolme-neljä kertaa. Onneksi opin tuossa kuukausi takaperin vahingossa, että painamalla "mode" näppäintä kerran, ohittaa tuo mittariston pikkunäyttö nuo varoitukset.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
75 ELX
Viestit: 424
Liittynyt: 12.05.2004 13:57
Paikkakunta: Vilppula

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja 75 ELX »

Mun uudempi stilo ei piippaa jäästä (trippivalikossa range ensimmäisenä)
ePER (YV jos ei toimi)
Myydään Punto 55/60/75 & Bravx 1.2/1.4/1.6/1.8 osia
3x 176
5x 182
2x 192
188
9K9A+1Z5+P12+206
Uno_mas
Viestit: 114
Liittynyt: 15.08.2019 10:21
Paikkakunta: Tampere

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja Uno_mas »

wellu kirjoitti:Tuota täytyisi tutkia, missäpäin messiä tuo valikko löytyy?
Kun esimerkiksi peruuttaa auton pois parkkiruudusta ja alkaa putsaamaan lumia, niin alkaa se helvetin "DING DING DING DING!!!".

Ymmärrän sen tarkoituksen kyllä ja pitääkin olla mahdollisimman v*ttumainen ääni, mutta itelle kun vyö on itsestään selvyys, niin kuulen sen äänen aina silloin kun vyön irtiolemiselle on olemassa jokin syy.

Muutenkaan siinä ei tunnu olevan mitään logiikkaa kuinka äkkiä alkaa varoittelemaan vyöttä ajosta. Välillä ehti töissä ajamaan sinne parkkiin asti, välillä alkoi valittamaan kun auto liikahti.
Ainakin Grandessa valikko löytyy: Dashboard --> Adjustments ja tarvii keltaisen adapterijohdon.
Fiat barchetta -98
Fiat grande punto multijet -08
Fiat 126 -75
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittye

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Onkohan jarrusatulan kiinnityspultin isomman kuusiokolovaihtoehdon mitta 11mm? Pienempihän on 7mm.

Taas työkalukauppaan..
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Vastaa Viestiin