FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.
Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.
Jos ei ulospäin näy vuotoja, niin joko systeemissä ei ole väriainetta, tai sitten vuoto on haihdutinkennossa.
Jos täyttöventtiilin sielu vuotaa, se ei näy vuototestissä ollenkaan (tietenkään, kun testilaitteet on siinä kiinni), ja liukuhihnahuollot ei osaa moista tilannetta edes arvata.
Jos täyttöventtiilin sielu vuotaa, se ei näy vuototestissä ollenkaan (tietenkään, kun testilaitteet on siinä kiinni), ja liukuhihnahuollot ei osaa moista tilannetta edes arvata.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.
Siis tässähän ollaan vain myyjän kertomusten ja löytyneiden kuittien varassa. Yhdessä kuitissa oli laskutettu vianetsintää pari tuntia, mutta vuotokohtaa ei ollut löytynyt tai selvinnyt, en minä tiiä.mauricio kirjoitti: ↑17.07.2021 21:27 Siis täyttöhuolto noin paljon ja vanhaan autoon, johon normihinta on 79€ ja joskus saa edullisemmin!?
Tuohon hintaan sille on pitänyt tehdä jotain muutakin. Jos ei ole säännöllisesti huollettu, on kompressori todennäköisesti myös entinen. Onpa outoa, kyllähän ilmastointikorjaamot nämä kuntoon saa, mutta sillä on sitten hintalappu. Tietenkään itse näille ei voi tehdä mitään.
Mulla olivat täytössä sen hanan kanssa tunaroineet ja oli vähän siitä päässyt vuotamaan , mutta saivat sen loppumaan.
Järjestelmä on kuitenkin tyhjä, venttiileistä ei tule mitään. Tämän takia en uskaltanut kokeilla myöskään pakkokytkeä kompuraa, ettei ota itseensä.
Mitään vuotomerkkejä ei näy edes kojelaudan suuttimissa. Eihän sitä tosin näy, jos ei UV:ta ole öljyn seassa.
Edit.
Kävin nyt pimeällä vielä tutkimassa UV valolla ja tehokkaalla taskulampulla. Ei mitään merkkiä mistään vuodoista missään. Edes venttiilit ja niiden korkit eivät hehkuneet uuveella.
Oman autoni korkit loistivat kirkkaina kun tarkistin (täytetty 2kk sitten).
Jotain pientä hehkua oli kojelaudan suuttimissa, mutta omassani sitä hehkua on enemmän eikä minulla järjestelmä tyhjene (jotkut ihovoiteet ja jotkin pölyt hehkuu uuveella hyvin).
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.
Mitä viimeksi etsin vuotoa mareasta niin vein paikalliselle ja pistettiin typpipullo kiinni ja lähdettiin kuuntelemaan. Parikymppiä kun itse teki tuota, letkun ja putken välinen liitos hapettunut. Mareassa kaikki putket ja kennojen liitokset helposti näkyvillä kun ottaa akkutelineen irti, stilosta en tiedä.
Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.
Moro,
näin uutena Barchettan (vm. 2000) omistajana kysyisin neuvoa ajovalojen polttimoiden vaihdosta. Käteni ei todellakaan mahdu sokkona vaihtamaan polttimoita. Onko vaihtoehtona vain umpion irrottaminen? Monellako ruuvilla umpio on kiinnitetty? Onko netissä myytävässä korjausoppaassa kuvat ko. ruuveista ja yms. vai voisiko joku ystävällisesti näin sanallisesti opastaa hommassa.
näin uutena Barchettan (vm. 2000) omistajana kysyisin neuvoa ajovalojen polttimoiden vaihdosta. Käteni ei todellakaan mahdu sokkona vaihtamaan polttimoita. Onko vaihtoehtona vain umpion irrottaminen? Monellako ruuvilla umpio on kiinnitetty? Onko netissä myytävässä korjausoppaassa kuvat ko. ruuveista ja yms. vai voisiko joku ystävällisesti näin sanallisesti opastaa hommassa.
Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.
Tässä irroitetaan ajovalo:
https://www.youtube.com/watch?v=5D8Foot2Otg
Pyöräkotelon kautta päässee polttimon vaihtamaan.
https://www.youtube.com/watch?v=5D8Foot2Otg
Pyöräkotelon kautta päässee polttimon vaihtamaan.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.
Ok, kiitti. Ei kaikista helpoin automerkki, näköjään.
Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.
Fiat linea 1.3 multijet.
Letkulämmitin tulossa säteilylämmittimen tilalle niin onkohan kellään tietoa millä halkasijalla putket on?
Toisena. Auto välillä sammunut täydestä laukasta eikä kelillä tai millään muullakaan muuttujalla ole vaikutusta asiaan. Kerran jääny täysin tien päälle ja kerran pintakaasulla pysty ajamaan. Vikakoodin antaa polttoaineen paineesta.
Letkulämmitin tulossa säteilylämmittimen tilalle niin onkohan kellään tietoa millä halkasijalla putket on?
Toisena. Auto välillä sammunut täydestä laukasta eikä kelillä tai millään muullakaan muuttujalla ole vaikutusta asiaan. Kerran jääny täysin tien päälle ja kerran pintakaasulla pysty ajamaan. Vikakoodin antaa polttoaineen paineesta.
Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.
Todennäköisesti syy voi olla polttoaineen suodattimessa - kai siis tässäkin dieselissä sellainen on. Toinen arvaus , polttoainepumppu.
Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.
Lineasta ei kokemusta ole, mutta melko usein on "vääränmerkkisissä" (volvo) tullut vastaan virheellisiä arvoja ajoittain heittävä railpaine-anturi.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.
Joo pitää toivoa että jollain anturin vaihdolla korjaantuu. Suodattimet ja siirtopumppu vaihdettu. Välillä useampi kuukausi ettei temppuile ja välillä pari kertaa viikossa. On sen kanssa jo pari vuotta menty.
Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.
Tämä menee kategoriaan huumorijutut. Renkaanvaihto yleensä onnistuu ongelmitta, mutta tällä kertaa mikään ei oikein ottanut onnistuakseen. Hölmönä olin käyttänyt tavallista hylsyä vääntövarren kanssa ja parin vuoden päästä se hylsyhän meni aivan pyöreäksi. Kipinkapin tuli lähtö autotarvikeliikkeeseen ja ostinkin kalliin pyöränvaihtoon tarkoitetun hylsyn. Kaikki hyvin tähänkin mennessä, kunnes kaksi pulttia sain auki. Voi taivas enpä ollut uskoa silmiäni: Vääntövarren nivel vääntyi. (kuva) Ja tämä ajelutti kylälle toisenkin kerran hakemaan niveltämättömän vääntövarren.
Huonolaatuisia nuo nivelletyt varret vai olisiko itseasiassa miehessä liikaa vääntömomenttia. Varsi kuitenkin toimi vuosia ja on sillä kovaakin vääntöä saanut tehdä. Kunnes sitten kävi niinkuin kävi.
Yksinkertaisetkin asiat voivat joskus kyllä ottaa aikansa. Ymmärrän nyt heitä, jotka käyttävät rengasliikkeen palveluita renkaanvaihtoon.
Huonolaatuisia nuo nivelletyt varret vai olisiko itseasiassa miehessä liikaa vääntömomenttia. Varsi kuitenkin toimi vuosia ja on sillä kovaakin vääntöä saanut tehdä. Kunnes sitten kävi niinkuin kävi.
Yksinkertaisetkin asiat voivat joskus kyllä ottaa aikansa. Ymmärrän nyt heitä, jotka käyttävät rengasliikkeen palveluita renkaanvaihtoon.
Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.
Olisiko tietoa minkämerkkisiä nuo rikki menneet työkalut on, että osaa välttää?
Juuri tänään oli toisella palstalla keskustelua, että onko pulttipyssyt oikeasti hellävaraisempia hylsyille kuin vääntövarret. Itsellä kanssa pari kiinalaista hylsyä hajonnut vuosikymmenien varrella, jatkovarren kanssa touhutessa. Mutta pulttipyssyn kanssa ei ole mennyt yhtään, vaikka joskus (lue: usein) käytänkin siinä ihan tavallisia hylsyjä kun en jaksa muita hakea.
Juuri tänään oli toisella palstalla keskustelua, että onko pulttipyssyt oikeasti hellävaraisempia hylsyille kuin vääntövarret. Itsellä kanssa pari kiinalaista hylsyä hajonnut vuosikymmenien varrella, jatkovarren kanssa touhutessa. Mutta pulttipyssyn kanssa ei ole mennyt yhtään, vaikka joskus (lue: usein) käytänkin siinä ihan tavallisia hylsyjä kun en jaksa muita hakea.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.
Vääntövarsi oli Topex ja hylsy- ja räikkäsarja oli HalpaHallin Heidmann.
Eivät mitään ammattilaisen työkaluja. Vuosia sillä vääntövarrella vähäisiä juttuja sai tehtyä, mutta ei ilmeisesti nivelletyt kestä tällaista.
Eivät mitään ammattilaisen työkaluja. Vuosia sillä vääntövarrella vähäisiä juttuja sai tehtyä, mutta ei ilmeisesti nivelletyt kestä tällaista.
Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.
Kannattaakos nuita nykyvaijereita enääb öljytä, vai ottaako nylonkuori jotenkin itseensä?
Stiloon tiedossa käsijarruvaijereiden vaihto. Uudet on jo, mutta rasvaamista mietin.
Stiloon tiedossa käsijarruvaijereiden vaihto. Uudet on jo, mutta rasvaamista mietin.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: FiatForum korjaamo - kysymyksiä tekniikkaan yms. liittyen.
Mä tyytyisin silikoniin. Toki noita vaijereita on erilaisia, osassa ohut muovi valettu vaijeriin, joissain paksumpikin muoviputki siinä päällä. Ainakaan jälkimmäisiin en laittaisi vaseliinia.
Alfan vaijeritesti on edelleen käynnissä. Niissä vaijereissa ohut muovipinnoite ja laitoin spray avahammaspyörärasvaa jonka heiluttelin läpi asti. Olisiko 7 vuotta sitten, yhä toimii. Silloin ei edes ollut crc silikonirasvaa tuubissa tarjolla, nyt tööttäisin sitä eritoten suojakumeihin mutta koittaisin saada myös vaijerin sisään. Ehkä spray silikonin avustamana.
Alfan vaijeritesti on edelleen käynnissä. Niissä vaijereissa ohut muovipinnoite ja laitoin spray avahammaspyörärasvaa jonka heiluttelin läpi asti. Olisiko 7 vuotta sitten, yhä toimii. Silloin ei edes ollut crc silikonirasvaa tuubissa tarjolla, nyt tööttäisin sitä eritoten suojakumeihin mutta koittaisin saada myös vaijerin sisään. Ehkä spray silikonin avustamana.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net