Vikakoodien lukeminen

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
A Bart
Viestit: 903
Liittynyt: 17.12.2006 15:45
Paikkakunta: Pori

Re: Vikakoodien lukeminen

Viesti Kirjoittaja A Bart »

ramaha kirjoitti: 17.06.2021 14:27 Tervehdys vaan!
Uutena foorumilaisena kirjoittelen ja ja huomioni kohteena Stilo 1.4 vm. -05.
Aihetta on täällä kyllä pyöritelty useamminkin, mutta silti uskallan kysyä uusinta tietoa, josko jollakulla olisi kokemusta Multiecuscannin kanssa varmuudella yhteensopivasta ELM327 palikasta? Jolla siis myös pääsisi Stilon CAN-väylään. Yhtä palikkaa kokeilin ja myytiin oikein kysellä ELM-piirillä varustetuksi - no, ei ollut! Modaukset tehty, muttei auta. Ei pääse kuin Engineen.
Kai olet tietoinen että eri moduuleita asuu eri pinnien takana. Sitä varten pitää esim. ostaa adapterisarja joka kytkee elm keskustelun oikeaan osoitteeseen.
Multiecuscanneri mainitsee aina minkä värinen pitää olla, tai mitä pitää tehdä.
ramaha
Viestit: 4
Liittynyt: 17.06.2021 13:42

Re: Vikakoodien lukeminen

Viesti Kirjoittaja ramaha »

Käsittääkseni Stilon CAN-väylään riittää pelkkä ELM-palikka, siis toimiva sellainen, ilman erivärisiä välikaapeleita. Nämä ovat myös käytössä, jos ja kun ABS- tai Airbag-yksiköihin haluan. Mutta huono on menestys niidenkin kanssa ollut. Mistäpä siis saisi varmuudella oikein toimivan ELM-palikan ja vieläpä ilman tarvetta modifiointiin?
uk350
Viestit: 323
Liittynyt: 27.11.2014 09:11

Re: Vikakoodien lukeminen

Viesti Kirjoittaja uk350 »

kyllä siellä on eri modulit eri pinnien perässä obd liittimessä eli tarttet sen adapteri kaapelin multiecuscannin kanssa, meillä saattaa olla vanhaa varastoa adaptereita mikäli pikainen tarve....
ramaha
Viestit: 4
Liittynyt: 17.06.2021 13:42

Re: Vikakoodien lukeminen

Viesti Kirjoittaja ramaha »

Itse itseäni toistaen:
Kyllä minulla nuo eriväriset (pu,vi,ke) adapterit käytettävissä on, kun vain saisi toimimaan eli hankittua ELM-palikan, joka varmuudella toimii myös CAN-väylään. MES-softa on täysversio. Tai sitten oikeat asetukset kohdallen eli baudit, latencyt jne.? Ohjelman itsensä scannaamia asetuksia olen yrittänyt.
mauricio
Viestit: 667
Liittynyt: 01.09.2019 21:12

Re: Vikakoodien lukeminen

Viesti Kirjoittaja mauricio »

Elm327 palikoita on hankalaa löytää aitoja ja väittäisin, että jopa ne kotimaassa myydyt voivat olla kiinanroskaa vaikka marketista ostaisit.

Mulla halpa n. 5€ Kiinasta tilattu palikka lukee ja nollaa ainoastaan moottorin vikakoodit myöskin. Muistelin jotain että ongelmia tuottaa usein Bluetooth, eli se pitäs suoraan olla liitettävissä usb-väylään jos haluaa sen toimivan.
ramaha
Viestit: 4
Liittynyt: 17.06.2021 13:42

Re: Vikakoodien lukeminen

Viesti Kirjoittaja ramaha »

No, minulla onkin juuri kotimaasta hankittu a' 25€ maksanut USB-liitäntäinen ELM327-palikka (muka?), joka on nyt ollut ankarasti kokeilussa. MES-foorumin ohjeiden mukaisesti on myös modattu, kun juuri ne ongelmat olivat, jotka siellä on kuvattu. MES-ohjelman scannaukset ja testit kertovat toimivan USB/COM-liitännän ja lisäksi, että pitäisi löytää kaikki Stilon ohjausmodulit, vaan kun ei löydä? Moottorin ECU:un yhdistää ja ilmoittaa NO CODES, kun niitä kysytään. Muuta ei laitteesta sitten irti saa vaikka minkävärisiä adaptereita käyttää. No, testaukset jatkuvat!
mauricio
Viestit: 667
Liittynyt: 01.09.2019 21:12

Re: Vikakoodien lukeminen

Viesti Kirjoittaja mauricio »

No voi olla käytetyssä protokollassa syy, ettei pääse can väylään. Kiinan klooneilla ei can väylään ole päässyt käsiksi. Mahdollista sekin, ettei ole aito elm327 siinä.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Vikakoodien lukeminen

Viesti Kirjoittaja wellu »

Taisi nousta kkl kaapelin kanssa tie pystyyn. Ei tunnista win10 kone kaapelia ja sitä 2.10.00 ajuria ei löyvä mistään.

Hommattava se elm327. Varmaan motonet tms. roskakauppa, niin voi vaihattaa takuuseen kunnes tulee toimiva tilalle.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Vikakoodien lukeminen

Viesti Kirjoittaja wellu »

Kun nyt kattelen tässä nuita elm327 palikoita netistä, niin onko jotakin mihin kannattaisi kiinnittää huomiota? Lähinnä sitä meinaan, että kiinanpaskaahan nää kaikki on, mutta kuitenkin. Sais ees toimivan
Minkä huollan, sen korjaan...
Neverth
Viestit: 353
Liittynyt: 03.11.2012 14:45

Re: Vikakoodien lukeminen

Viesti Kirjoittaja Neverth »

wellu kirjoitti: 31.07.2021 14:23 ..onko jotakin mihin kannattaisi kiinnittää huomiota?...
Läpinäkyvä mistä näkee että siellä on HC-06:n näkönen moduuli toisen piirilankun päällä (kaksi kerrosta piirilevyjä). "Aito" elm on PIC mikrokontrolleri siinä missä halpispaskat on pelkkä bluetooth mikro epoksiköntin alla piirilevyllä.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Vikakoodien lukeminen

Viesti Kirjoittaja wellu »

No joo, meni siis heti vaikeammaksi nettikauppoja selatessa...

Mitenhän jos tilaa jostakin "virallisesta" puljuata, tutkii ja palauttaa koska piraatti.
Minkä huollan, sen korjaan...
Uno_mas
Viestit: 114
Liittynyt: 15.08.2019 10:21
Paikkakunta: Tampere

Re: Vikakoodien lukeminen

Viesti Kirjoittaja Uno_mas »

wellu kirjoitti: 25.07.2021 14:57 Taisi nousta kkl kaapelin kanssa tie pystyyn. Ei tunnista win10 kone kaapelia ja sitä 2.10.00 ajuria ei löyvä mistään.

Hommattava se elm327. Varmaan motonet tms. roskakauppa, niin voi vaihattaa takuuseen kunnes tulee toimiva tilalle.
Mulla on Win 10 tabletti ja siinä kyllä toimii KKL. Niinkuin toimii ELM327:kin.

https://www.arduined.eu/ch340-windows-1 ... -download/
En nyt ole 100 varma oliko se tuo ajuri millä lähti KKL pelaamaan. Ainakin mulla näkyy tabletissa tuo sama wch.cn ajurin toimittajana.
Jos ei tuolla lähde toimimaan niin voin koittaa etsiä koneeltani ajuripakettia. Sen kyllä pitäisi olla jossain kovalevyn kätköissä jemmassa.
Fiat barchetta -98
Fiat grande punto multijet -08
Fiat 126 -75
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Vikakoodien lukeminen

Viesti Kirjoittaja wellu »

Uno_mas kirjoitti: 01.08.2021 00:33
wellu kirjoitti: 25.07.2021 14:57 Taisi nousta kkl kaapelin kanssa tie pystyyn. Ei tunnista win10 kone kaapelia ja sitä 2.10.00 ajuria ei löyvä mistään.

Hommattava se elm327. Varmaan motonet tms. roskakauppa, niin voi vaihattaa takuuseen kunnes tulee toimiva tilalle.
Mulla on Win 10 tabletti ja siinä kyllä toimii KKL. Niinkuin toimii ELM327:kin.

https://www.arduined.eu/ch340-windows-1 ... -download/
En nyt ole 100 varma oliko se tuo ajuri millä lähti KKL pelaamaan. Ainakin mulla näkyy tabletissa tuo sama wch.cn ajurin toimittajana.
Jos ei tuolla lähde toimimaan niin voin koittaa etsiä koneeltani ajuripakettia. Sen kyllä pitäisi olla jossain kovalevyn kätköissä jemmassa.
Taisin kokeilla tuotakin, mutta en ole ihan varma. Mulla on aijemmin toiminut, mutta kevättalvella levisi läppäristä kovalevy ja vaihdoin tilalle SSD levyn. En tiedä vaikuttaako tuo mitään, mutta en saanut useamman tunnin kikkailullakaan mitään aikaiseksi.

Muutoinkin se KKL on ollut kyllä todella epävakaa ajoittain, liekkö sitten itse piuha alkaa leviämään. Aikanaan Bravoa varten tuon hankin, joskus viitisen vuotta sitten.

ELM olisi siksikin parempi, että sillä pystyisi käsittääkseni enemmän tekemään, kuin muokkaamattomalla KKL:llä. Itellä kun tuota aikaa on aina rajoitetusti, niin ei ole kiinnostanut tuon kkl modaaminen.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Vikakoodien lukeminen

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Minulla on vuosia sitten Ebaysta ostettu Wi-Fi-liitäntäinen elm327. Sillä on päässyt ainakin Lybran moottorinohjaukseen, ja omatekoisella adapterilla myös muihin moduleihin ilmastointia myöten, viimemainittu toimi KKL:lä epävarmasti. Tällä ei koskaan mitään ongelmia, ja Android-puhelimella olevalla ilmaisella ohjelmalla saa katsastuskoodit luettua, kun ei läppäriä viitsi autoon raahata.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Vikakoodien lukeminen

Viesti Kirjoittaja wellu »

Osaako joku minulle vääntää rautalangasta, miksi nuilla "valmiilla" kalikoilla ei pääse niihin "muihin moduleihin" sisälle ja mitä nämä modulit ovat?

Itse kun olen ollut siinä käsityksessä, että KKL kanssa pitää kikkailla ja muokkailla, ELM kanssa ei. Mutta liekkö käsittänyt väärin.
Minkä huollan, sen korjaan...
Vastaa Viestiin