2005 puntoon turbopakosarja?

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
fsvaasam
Viestit: 143
Liittynyt: 22.10.2006 01:54

Re: 2005 puntoon turbopakosarja?

Viesti Kirjoittaja fsvaasam »

Olin jälleen kerran väärässä kun luulin ettei meidän porokiikari mahdu 12mm tulpan reijästä sisään.

https://www.flickr.com/photos/181730766 ... ed-public/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ihan näppärä laite. Kuvan laatu voisi olla parempi mutta kyllä tuostakin selvän saa.

https://www.flickr.com/photos/181730766 ... ed-public/" onclick="window.open(this.href);return false;

Kuva ykköspytyn männän laesta. Onhan siellä rotta käynyt. Katsoin kaikki muutkin sylinterit ja ne oli ihan priimaa. Ei mitään jälkeä missään. . . .
Voisi kuvitella että sytytyshäiriö jättäisi hukkapuolassa jäljen sinne neloseenkin mutta ei. Saattaa epäilys siirtyä suuttimen suuntaan ellei sitten väärä lämpöarvo tulpassa aiheuta tuota.
Laitoin nyt NGK 7 arvoiset tulpat ja naputtelin kärkivälin 0,7mm. En viitsinyt pilata muuten hyvää viikonloppua koeajamalla. Petytään sitten ensi viikolla taas :)
- kaikki menee, omat ja lainatut -
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: 2005 puntoon turbopakosarja?

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Katso vielä huohottaako kone käydessä pahasti kun antaa kuormaa!
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
fsvaasam
Viestit: 143
Liittynyt: 22.10.2006 01:54

Re: 2005 puntoon turbopakosarja?

Viesti Kirjoittaja fsvaasam »

väisänen kirjoitti:Katso vielä huohottaako kone käydessä pahasti kun antaa kuormaa!
Kyllä se huohottaa :D Taisi jo puskea öljyä imusarjaan ennen kuin auto tuli mulle. Tässä mun modauksen yhteydessä vedin nyt vaan letkun alas maihin että pääsee kokeilemaan ja tuleehan sieltä öljyä. Tiedä sitten kuinka paljon näillä moottoreilla on tapana hengittää. Pitää varmaan joku keräysastia duunata tuolle.
- kaikki menee, omat ja lainatut -
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: 2005 puntoon turbopakosarja?

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Jos se oikein paljon huohottaa palokaasuja niin männänrenkaan pöytä on rikki.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
fsvaasam
Viestit: 143
Liittynyt: 22.10.2006 01:54

Re: 2005 puntoon turbopakosarja?

Viesti Kirjoittaja fsvaasam »

Varmaan selviäisi kun mittaisi puristuspaineet mutta en tähän intoon vielä niin pitkälle huolestu. Tuo mun ajopuntokin pukkaa öljyä imusarjaan ja on alle 100tkm ajettu. Saattaa olla myös ihan ominaisuus. Mä luulen Että mä otan vähän sytytysennakkoa ahdoilla pois kun lähden koeajolle seuraavan kerran. ihan varmuuden vuoks.
- kaikki menee, omat ja lainatut -
fsvaasam
Viestit: 143
Liittynyt: 22.10.2006 01:54

Re: 2005 puntoon turbopakosarja?

Viesti Kirjoittaja fsvaasam »

Pientä apdeittiä taas. Tuntuisi moottori olevan sen verran kuosissaan että nyt kestää jo vedättää pidempäänkin ilman että mikään pettää. Eli kylmemmät tulpat ja ennakon vähennys auttoi asiaan. koodi P0335 kampuran anturista häviää ja pysyy poissa kunnes taas jostain ilmestyy ja katoaa. Siitä en ota murhetta kun muuten pelaa. Tänään viimeeksi ajelin säätöjä ja alipaineella kaikki on ollut helppoa mutta ahdoilla ei tahdo pysyä säädöissä millään. Ahtomittarikin seilaa hassusti edestakas vaikka ajossa on lappu lattiassa. Varmaan vuoto jossain ja täytyy seuraavaks paineistaa toi ahtoputkisto letkut tulpaten ja paineilmaa käyttäen. Tänään rupesi jo joutokäynnilläkin vetämään laihalle niin kurvasin talliin pohtimaan. Jotenkin epäilys on mulla jarrutehostajan alipainelähdössä tai evap venttiilissä.
- kaikki menee, omat ja lainatut -
seiska81
Viestit: 67
Liittynyt: 10.08.2015 00:05
Paikkakunta: kalajoki

Re: 2005 puntoon turbopakosarja?

Viesti Kirjoittaja seiska81 »

fsvaasam kirjoitti:Lambdalle mä virittelin säädettävän painekatkaisijan 0,2-0,5 bar. Tosin se on sulkevaa sorttia, niin sillä ohjaan avaavaa relettä, mihin on kytketty lambdan piuha. Kytkin samalla merkkivalon kabiiniin sille niin näkee vähän milloin se aktivoituu. Saas nähdä toimiiko :D
Mistä hommasit tuommosen kytkimen?
jonik
Viestit: 266
Liittynyt: 12.09.2011 22:25
Paikkakunta: Ähtäri/Seinäjoki

Re: 2005 puntoon turbopakosarja?

Viesti Kirjoittaja jonik »

Tässä on uusin versio mikä löytyy omasta Puntosta, ei tartte relettä:
http://rover.ebay.com/rover/1/711-53200 ... 2217278190" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/jonik1" onclick="window.open(this.href);return false;
seiska81
Viestit: 67
Liittynyt: 10.08.2015 00:05
Paikkakunta: kalajoki

Re: 2005 puntoon turbopakosarja?

Viesti Kirjoittaja seiska81 »

jonik kirjoitti:Tässä on uusin versio mikä löytyy omasta Puntosta, ei tartte relettä:
http://rover.ebay.com/rover/1/711-53200 ... 2217278190" onclick="window.open(this.href);return false;

Tuo ei ois kyllä kallis. Tuolla ecumasterillahan pitäs pystyä ohjaan käsittääkseni suoraan relettä, kokeilinki kytkeä parametriseen ulostuloon mutta,jostain syystä en saanu toimiin. Ulostulosta tulee 12v mutta jos kytkee releen niin tippuu n.4v eikä rele vedä. Täytyy tähän hätää jättää lambdan piuha irralleen ja säätää ilman sitä kohilleen.
fsvaasam
Viestit: 143
Liittynyt: 22.10.2006 01:54

Re: 2005 puntoon turbopakosarja?

Viesti Kirjoittaja fsvaasam »

seiska81 kirjoitti:
fsvaasam kirjoitti:Lambdalle mä virittelin säädettävän painekatkaisijan 0,2-0,5 bar. Tosin se on sulkevaa sorttia, niin sillä ohjaan avaavaa relettä, mihin on kytketty lambdan piuha. Kytkin samalla merkkivalon kabiiniin sille niin näkee vähän milloin se aktivoituu. Saas nähdä toimiiko :D
Mistä hommasit tuommosen kytkimen?
Mulla tuo kytkin tuli "nykäsen kaupasta". Mulla on pääsy raskaankaluston korjaamovaraosiin niin sieltä löytyy välillä kaikenlaista. Koitin kans netistä etsiä sopivaa katkaisijaa mutta ei kovin helpolla sopivaa ja edullista löytynyt.

https://www.flickr.com/photos/181730766 ... ed-public/" onclick="window.open(this.href);return false;

Kai tuo aika saman tapainen kuin Jonillakin on, toiminta vaan eri päin.

https://www.flickr.com/photos/181730766 ... ed-public/" onclick="window.open(this.href);return false;

Niputin nuo releet ja muut himmelit akun läheisyyteen ja ecumasteri partcon laitekotelon sisään niin ei suotta paskoitu.

Etsin tänään luultua painevuotoa ja virittelin turbon lähdön letkulle laipan että saa tiiviiksi ja siihen paineensäädin ja pistoolilla ilmaa moottoriin päin. Sattui vielä suoraan moottori olemaan sellaisessa asennossa että mikään venttiili ei ollut vaihtamassa niin ei mennyt ilmaa edes suoraan läpi hukkaan. Yllättävän tiivis oli moottori eikä suurempia pihinöitä kuulunut. En oikein tiedä mitä keksisi seuraavaksi. Pitää varmaan ruveta monitoroimaan bensan painetta jos siellä on jotain.
- kaikki menee, omat ja lainatut -
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: 2005 puntoon turbopakosarja?

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

seiska81 kirjoitti:
jonik kirjoitti:Tässä on uusin versio mikä löytyy omasta Puntosta, ei tartte relettä:
http://rover.ebay.com/rover/1/711-53200 ... 2217278190" onclick="window.open(this.href);return false;

Tuo ei ois kyllä kallis. Tuolla ecumasterillahan pitäs pystyä ohjaan käsittääkseni suoraan relettä, kokeilinki kytkeä parametriseen ulostuloon mutta,jostain syystä en saanu toimiin. Ulostulosta tulee 12v mutta jos kytkee releen niin tippuu n.4v eikä rele vedä. Täytyy tähän hätää jättää lambdan piuha irralleen ja säätää ilman sitä kohilleen.
Ei sieltä tule ulos virtaa vaan se maadoittaa. virta täytyy ottaa muualta.
W rakensi mulle lambda huijarin ja se toimii hienosti.
https://www.youtube.com/watch?v=oGcSiif ... A&index=14" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: 2005 puntoon turbopakosarja?

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Wesulius kirjoitti:
seiska81 kirjoitti:
jonik kirjoitti:Tässä on uusin versio mikä löytyy omasta Puntosta, ei tartte relettä:
http://rover.ebay.com/rover/1/711-53200 ... 2217278190" onclick="window.open(this.href);return false;

Tuo ei ois kyllä kallis. Tuolla ecumasterillahan pitäs pystyä ohjaan käsittääkseni suoraan relettä, kokeilinki kytkeä parametriseen ulostuloon mutta,jostain syystä en saanu toimiin. Ulostulosta tulee 12v mutta jos kytkee releen niin tippuu n.4v eikä rele vedä. Täytyy tähän hätää jättää lambdan piuha irralleen ja säätää ilman sitä kohilleen.
Ei sieltä tule ulos virtaa vaan se maadoittaa. virta täytyy ottaa muualta.
W rakensi mulle lambda huijarin ja se toimii hienosti.
https://www.youtube.com/watch?v=oGcSiif ... A&index=14" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuosta videosta ei ota ulkopuolinen mitään selvää. Mitä olet oikein huijaillut tuolla?
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: 2005 puntoon turbopakosarja?

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

väisänen kirjoitti:
Tuosta videosta ei ota ulkopuolinen mitään selvää. Mitä olet oikein huijaillut tuolla?
Aivan , siinä näkyy kun lamban jännite vaihtelee ylös ja alas.
Huijari aktivoituu ecumasterin ohjaamana kun kierroslku nousee yli 2500rpm ja imusarjan paine yli 90kpa.
Tämä huijari boxi syöttää eculle 0.44V jännitettä, tällöin ecu luulee seoksen olvan kohdallaan ja lambdan korjaus menee pois päältä , nyt voi seoksia säätää miten haluaa , oma ecu ei pyri korjaamaan seosta laihemmalle, eikä rikkaammallekaan.


Niin tämä siksi koska 80 punton ecussa on kokoajan lambdakorjaus päällä. Samoin on punto 60

Joko nyt meni postiin?
seiska81
Viestit: 67
Liittynyt: 10.08.2015 00:05
Paikkakunta: kalajoki

Re: 2005 puntoon turbopakosarja?

Viesti Kirjoittaja seiska81 »

Wesulius kirjoitti:
väisänen kirjoitti:
Tuosta videosta ei ota ulkopuolinen mitään selvää. Mitä olet oikein huijaillut tuolla?
Aivan , siinä näkyy kun lamban jännite vaihtelee ylös ja alas.
Huijari aktivoituu ecumasterin ohjaamana kun kierroslku nousee yli 2500rpm ja imusarjan paine yli 90kpa.
Tämä huijari boxi syöttää eculle 0.44V jännitettä, tällöin ecu luulee seoksen olvan kohdallaan ja lambdan korjaus menee pois päältä , nyt voi seoksia säätää miten haluaa , oma ecu ei pyri korjaamaan seosta laihemmalle, eikä rikkaammallekaan.


Niin tämä siksi koska 80 punton ecussa on kokoajan lambdakorjaus päällä. Samoin on punto 60

Joko nyt meni postiin?
Tämähän on jo pro versio tuohon omaan verrattuna. En tiiä miten mä ajattelin sen ulostulon syöttävän virtaa :oops: no sain nyt pelaan sen lambda katkasun ihan tavallisella kytkentä releellä, eli ecumaster ohjaa relettä ja signaali katkeaa 0.1bar.
fsvaasam
Viestit: 143
Liittynyt: 22.10.2006 01:54

Re: 2005 puntoon turbopakosarja?

Viesti Kirjoittaja fsvaasam »

Pannaas tänne taas tarinaa vaihteeks. Aika seikkailullisia haasteta taas ollut mutta edelleen mikään ei ole vieläkään rikki :D . Tosiaan koeponnistin kilon paineella turbolta eteenpäin ahtoputkiston paineilmalla eikä sieltä mitään kummempaa vuotoa löytynyt.

Moottorin huohotuksesta sen verran lueskellut että ilmeisesti E85 on kovaa tavaraa huohottamaan sisältämänsä kondenssiveden kampikammioon ja öljyn sekaan tai ainakin sitä ilmiötä mä tässä kohtaa syytän kun muuten on tiivistä ja öljyäkään ei tikusta katsomalla liikaa hupene. Sellaista kellertävää viinanhajusta kusta se on mikä ulos tulee. Samantapaista mitä kertyy pätkäajossa huohottimeen+ihan kirkasta vettä. Koitin tehdä tilapäisen kerääjäsäiliön.

Mulla on hukkaportin kellossa liian löysä jousi niin siks ne ahtopaineet heitteli ihmeellisesti eikä totellut seokset säätöjä. Virittelin ulkoisen vetojousen kellon varteen kaveriks pitämään hukkiksen läppää tiukemmalla niin johan rupesi pelaamaan paremmin.

Nyt ollaan siinä kohtaa että tiettyä aluetta kartalla ei pysty rikastamaan vaikka sen säätäisi ylös täysin tappiin. Se on juuri siinä kohtaa kun ahto kasvaa voimakkaimmin. Yläkierroksilla tasaisella ahdolla saa säätöihin kyllä.
Itse veikkaan että kyse vois olla samasta ilmiöstä kuin kaasarin kiihdytyspumppu. Kun ahdot nousee nopeasti alueella niin soppa loppuu? Mulla on vielä bensan paine monitoroimatta kokonaan ja 3bar luokkaa. Ahdoilla pitäis pukkaa enemmän. Joku kiinalainen säädin on ja sitä katellaan seuraavaks. . .

Android puhelimen karvalakki sovelluksella varovasti 0-100 on 9,4s ja varttimaili 16,5s 140km/h :D Niin ja se kytkinkin jo kertoo rajoistaan välillä
- kaikki menee, omat ja lainatut -
Vastaa Viestiin