Vesipumpun hihnapyörän koon muuttaminen.

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Rimmed762
Viestit: 90
Liittynyt: 16.04.2019 22:06

Re: Vesipumpun hihnapyörän koon muuttaminen.

Viesti Kirjoittaja Rimmed762 »

stella kirjoitti: Täytyy varmaan kokeilla sitä termarin kanssa.....Pitää varmaan ostaa tälleen kesäajoon mahdollisimman "Kylmä" termari......Väittäisin, että nyt vesi kiertää suoraan jäähdyttimen kautta, kun termari puuttuu....mutta 100-varmasti en asiaa takaa.
Tai sitten porsaat alkuperäisestä termarista sisemmät osat pois. Tällöin ohjaavat osat vastaavat alkuperäistä. Ei se termari itsessään ole kierron kannalta tärkeä vaan sen reunat.

Nyt on hatara muistikuva mutta jossain autossa termarin poisto johti siihen, että lämmöt näyttivät pysyvän kurissa mutta neste ei kiertänyt kannessa. Ikävin seurauksin.
Oma lisenssi-projekti FSO Polonez 1.5SLE -88
Ja toinenkin FSO 125p pickup -85
Avatar
Wesulius
GFF
Viestit: 5128
Liittynyt: 10.04.2003 17:17
Paikkakunta: Mynämäki mettäs.

Re: Vesipumpun hihnapyörän koon muuttaminen.

Viesti Kirjoittaja Wesulius »

Rimmed762 kirjoitti:
stella kirjoitti: Täytyy varmaan kokeilla sitä termarin kanssa.....Pitää varmaan ostaa tälleen kesäajoon mahdollisimman "Kylmä" termari......Väittäisin, että nyt vesi kiertää suoraan jäähdyttimen kautta, kun termari puuttuu....mutta 100-varmasti en asiaa takaa.
Tai sitten porsaat alkuperäisestä termarista sisemmät osat pois. Tällöin ohjaavat osat vastaavat alkuperäistä. Ei se termari itsessään ole kierron kannalta tärkeä vaan sen reunat.

Nyt on hatara muistikuva mutta jossain autossa termarin poisto johti siihen, että lämmöt näyttivät pysyvän kurissa mutta neste ei kiertänyt kannessa. Ikävin seurauksin.
Mahdatko nyt tietää mitä mitä kirjottelet. Ei ne reunukset siinä mitään ohjaa, joissain moottoreissa termostaatissa on 2 läppää toinen avaa kierron jäähdyttimelle ja toinen sulkee sisäisen kierron.
Tässä moottorissa on vain 1 läppä joka avaa jäähdyttimen kierron ja sisäinen kierto on jatkuvasti auki , se tosin on noin 8mm halkaisijaltaan.
Tässä tapauksessa olisi ehkä fiksua sulkea se se sisäinen kierto kokonaan jos se kuitenkin aina kiertää jäähdyttimen kautta.
mikahai
Viestit: 483
Liittynyt: 11.09.2007 18:08
Paikkakunta: Haukipudas

Re: Vesipumpun hihnapyörän koon muuttaminen.

Viesti Kirjoittaja mikahai »

no tulihan sieltä asiaakin. samaa mieltä wesuliuksenkans ei ne reunukset mitään ohjaa.
jos termai yhellä läpällä.
ehjään termariin voi myös porata n2mm reijän joka auttaa kierrossa ja ilmauksessa.
ja kiertokin pitää olla jäähdyttimessä alhaalta ylöspäin niin kuin ippe kirjoittikin jo.
Fiat X1/9 -81
Fiat X1/9 -80
Fiat Ducato Adriatik 2,8 -05
Volvo S60 2,4D -02
ex Fiat 131 abarth replika
ex Fiat Dethleffs 2,5 TDI -97
ex Arctic Cat ZR 500 -98
ex Fiat 600 SL-74
ex Fiat 850 Special -69
ex Volvo S80-00
ex Peugeot 205 T16 RWD
ex Fiat 850-75
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Vesipumpun hihnapyörän koon muuttaminen.

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Jaa. Tekeekö ne sitten vakioautoissa väärin kun niissä on nestekierto ylhäältä alas syylarissa.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
stella
Viestit: 2016
Liittynyt: 06.12.2007 22:38
Paikkakunta: kuusankoski

Re: Vesipumpun hihnapyörän koon muuttaminen.

Viesti Kirjoittaja stella »

Itseasiassa olen kyllä itsekkin aina ollut siinä luulossa, että se kierto menee niinpäin, että syylärin yläosasta---alaspäin......Tuntuis, että jos alhaalta ylöspäin, niin vesipumpulla on kovempi homma, että jaksaa nostaa sen nesteen "ylämäkeen"...Ja nesteen kierto hitaampaa.
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
mikahai
Viestit: 483
Liittynyt: 11.09.2007 18:08
Paikkakunta: Haukipudas

Re: Vesipumpun hihnapyörän koon muuttaminen.

Viesti Kirjoittaja mikahai »

tuli ajatus katkos :oops:
tottakait kierto ylhäältä alaspäin.
Fiat X1/9 -81
Fiat X1/9 -80
Fiat Ducato Adriatik 2,8 -05
Volvo S60 2,4D -02
ex Fiat 131 abarth replika
ex Fiat Dethleffs 2,5 TDI -97
ex Arctic Cat ZR 500 -98
ex Fiat 600 SL-74
ex Fiat 850 Special -69
ex Volvo S80-00
ex Peugeot 205 T16 RWD
ex Fiat 850-75
stella
Viestit: 2016
Liittynyt: 06.12.2007 22:38
Paikkakunta: kuusankoski

Re: Vesipumpun hihnapyörän koon muuttaminen.

Viesti Kirjoittaja stella »

Onneks en kerinnyt alkaa muuttamaan tuosta 600:sesta sitä nesteen kierto suuntaa 8-) ......Mut joo, eli Ylhäältä----Alas on syylärin kiertosuunta ;) ...
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
Rimmed762
Viestit: 90
Liittynyt: 16.04.2019 22:06

Re: Vesipumpun hihnapyörän koon muuttaminen.

Viesti Kirjoittaja Rimmed762 »

Wesulius kirjoitti: Mahdatko nyt tietää mitä mitä kirjottelet. Ei ne reunukset siinä mitään ohjaa, joissain moottoreissa termostaatissa on 2 läppää toinen avaa kierron jäähdyttimelle ja toinen sulkee sisäisen kierron.
Tässä moottorissa on vain 1 läppä joka avaa jäähdyttimen kierron ja sisäinen kierto on jatkuvasti auki , se tosin on noin 8mm halkaisijaltaan.
Tässä tapauksessa olisi ehkä fiksua sulkea se se sisäinen kierto kokonaan jos se kuitenkin aina kiertää jäähdyttimen kautta.
Myönnetään, että tämä moottori ja sen vedenkierto ei ole minulle mitenkään tuttu. Kuten kirjoitin, minulle on opetettu aikoinaan, että termarin poistaminen kokonaan saattaa aiheuttaa sen, että vesi ei kulje suunniteltua reittiä ja esimerkiksi kansi saattaa kärsiä vaikka lämmöt näyttävät olevan kohdillaan. Tulipas pitkä lause.

Mutta voin aivan hyvin olla väärässä eikä mulla ole tarvetta epäillä konstruktion paremmin tuntevan sanaa. Nielinhän itsekin tuon kauluksen säilyttämisen. :D
Ainakin olen ehkä oppinut jotain uutta.

EDIT: Alkoi asia häiritsemään vedenkierron kanssa niin paljon, että tekisi mieli hakea osat ja letku. :D Ei pitäisi väsyneenä yrittää edes ajatella. Joka tapauksessa Wesulius tietää takuulla tuosta 127:n moottorista enemmän. Minulla ei ole mitään syytä olla eri mieltä.

EDIT 2: Poistin kuvan ja tekstiä koska tajusin muistaneeni yhden kierron väärin.
Oma lisenssi-projekti FSO Polonez 1.5SLE -88
Ja toinenkin FSO 125p pickup -85
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Vesipumpun hihnapyörän koon muuttaminen.

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Joskus johonkin keskusteluun kirjoittelinkin omia suosituksia kierron rakentamiseksi, niiden mukaan mä aina oon tehnyt...

- Pitää miettiä missä on vesikierron korkein paikka missäkin kohtaa, sinne aina ilma/höyry kertyy. Sieltä pitää viedä ilmausletku paisuntasäiliön yläosaan. Jos kierrossa on useita korkeita kohtia niin ilmausletkujakin pitää vetää useita.
- Paisuntasäiliön pitää sijaita moottoritilassa. Auton toisessa päässä olevan jäähdyttimen/putkituksen pitää korkeimmalta kohdaltaankin sijaita matalammalla kuin paisuntasäiliö. Kaiken muunkin kierrossa pitää.
- Järjestelmässä korkeimmalla paikalla on paisuntasäiliön korkki
- Auton toisesta päästä korkeimmasta kohdasta voi kuljettaa pienen ilmausletkun korin yläkautta paisuntasäiliöön niin systeemi ilmaa itse itsensä, eikä tarvitse huolestua että ilmaa kertyisi jäähdyttimen päähän autoa

Jos jonnekin jää ilmatasku, niin pumpun tehtävä järjestää vesikierto vaikeutuu heti huomattavasti, jolloin käy juurikin niin että varsinkin matalilla kierroksilla lämmöt pyrkii nousemaan.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Vesipumpun hihnapyörän koon muuttaminen.

Viesti Kirjoittaja wellu »

Villeltä todella pätevä huomio.

Jos letkun veto syyläriltä tuntuu työläältä, voihan sinne syylärille lisätä ilmausnipan. Tällöin vain täytyy varmistua siitä, ettei järjestelmään jää ilmaa, mikä voi vaatia tässä tapauksessa useamman ilmausyrityksen.
Minkä huollan, sen korjaan...
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Vesipumpun hihnapyörän koon muuttaminen.

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Joo ja mikäli vesi ei kierrä tarpeeksi kiivaasti niin sitä ilmaa voi silti sinne kertyä joten ruuvia kannattaisi aukoa säännöllisesti... ilmausruuvi olisi välttämättömyys mikäli ilmausletkua ei vedä, kun ylävesiputki menisi kuitenkin alakautta.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Avatar
Ippe
GFF
Viestit: 2606
Liittynyt: 27.09.2004 16:20
Paikkakunta: Helsinki 91

Re: Vesipumpun hihnapyörän koon muuttaminen.

Viesti Kirjoittaja Ippe »

väisänen kirjoitti:Jaa. Tekeekö ne sitten vakioautoissa väärin kun niissä on nestekierto ylhäältä alas syylarissa.
Eivät ne väärin tee, mutta järjestelmä on hieman erilainen. Tässä käsiteltiin nimenomaan takamoottorista, jossa jäähdytin on auton keulalla. Jos järjestelmän saa ilmattua hyvin, on ylhäältä alas tuleva nestekierto varmasti hyvä, mutta silloin pitäisi varmistua siitä että jäähdytin on täynnä jäähdytysnestettä, alhaalta ylöspäin kiertävässä jäähdytin pysyy varmemmin täytenä.
Fiat X1/9 1500 5-Speed -80 ja 126 - 76
Avatar
vvieri
GFF
Viestit: 19322
Liittynyt: 20.12.2002 13:06
Paikkakunta: Laihia
Viesti:

Re: Vesipumpun hihnapyörän koon muuttaminen.

Viesti Kirjoittaja vvieri »

Siksi olisikin hyvä ettei syylärin päässä ole järjestelmässä vähääkään ilmaa niin pumppu ei joudu nostamaan vettä, vaan homma pyörii siellä päässä vähän niinkuin veden lappoaminenkin toimii...
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Vastaa Viestiin