Voiko diesel-moottori kastua ?

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
VTO
Viestit: 1431
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Voiko diesel-moottori kastua ?

Viesti Kirjoittaja VTO »

Kapine: Fiat Ducaton 2,5D vapari diesel-moottori jostain 80-luvun puolivälistä

Toiminta: Kylmänä hehkutus ja laakista käyntiin. Puolilämpimänä samoin. Tulikuumana hekutus tai ilman ja määrätietoinen startti niin käy n 2-3 sek pyörityksellä ilman kaaasun painamista. Jos painat kaasun pohjaan tai starttaa vain niin, että kone hieman pyörähtää, niin startti ei jaksa sen jälkeen pyörittää. Aivan kuin akku olisi tyhjä. Viiden minuutin odotus ja käynnistyy kuin kastunut bensakone; vähän kerrallaan ja sitten pölläyttää savut ja käynnistyy.

Tehdyt toimet: ruiskutus todettu 0,5 m liian aikaiseksi. Ei pitäisi vaikuttaa. Ajoitusmerkit paikalla. Startin hiilet juotettu uusiksi ja vedetty startille suoraan 50 mm2 kaapelit. Akku todettu hyväksi, mutta testattu myös laittamalla käynnissä olevan auton akku kaapeleilla avuksi (paksut kaapelit.) Sitten vaihdettu startti penkissä testattuun. Ei minkäänlaista vaikutusta näillä toimilla

Mikä vastustaa ? Voiko se pieni ruiskutus höyrystyä etukammiossa ja laittaa niin paljon vastaan, että ei jaksa pyöriä ? Onko kannesta otettu liikaa pois tai liian ohut kansipahvi? Yritin katsoa, että pahvin koloista päättelemällä olisi keskimmäinen kolmesta vaihtoehdosta. Mekaaniseeen kosketukseen männän välillä en oikein osaa uskoa, sillä pelaa kuin Buickki heti kun käynnistyy. Kone on varmasti paljon ajettu ja väljä, mutta ilmeisesti jotain puristuksia on tallella ainakin kuumana.

Pitäisi kai saattaa vika päälle parilla varovaisella pyöräytyksellä kuumana ja kokeila hinaamalla, niin saisi koneen menemään puhtaasti ympäri. Yksin en tätä saanut vielä testattua.
Kommentteja ja kaikenlaisia ehdotuksia otetaan vastaan.
VTO
Viestit: 1431
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Voiko diesel-moottori kastua ?

Viesti Kirjoittaja VTO »

Kokeilujen jälkeen voi vastata, että diesel voi "kastua." Ilmeisesti ruiskutus apukammioon höyrystyy ja nostaa painetta niin, että startti ei jaksa pyörittää.
Starttina ko laitteessa oli n 1,5kW Bosch. Samanlainen etupää löytyi Tempan diesel-mallin startista. Teholtaan 2,2Kw. Sen kun sovitteli paikaleen, niin "Pyörii kuin Singeri." Ei juuri hekua pyydä ja aina käynnistyy. Vaihteellinen startti pyörii kaiketi kovempaakin.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Voiko diesel-moottori kastua ?

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Ei ihan liity aiheeseen ja tässähän oli kokeiltu toista starttiakin. Mutta omassa oli vikana laiska startti. En raaskinut ostaa uutta akkua saati starttia niin kaikenlaista muuta tuli kokeiltua, uusi solenoidi kun rikoin vanhan, hiilien tarkistus laakerien voitelu ja kaapeleita kuntoon ja sen sellaista. Irtonaisena startti toimi hienosti mutta autossa tuntui kun ei saisi virtaa.

Lopulta irrottelin piharaadosta toisen startin ja siihen se uusi solenoidi ja johan alkoi pyörimään. Oli vissiin käämivikaa vanhassa ja toimi mutta tehot vajaat.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
VTO
Viestit: 1431
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Voiko diesel-moottori kastua ?

Viesti Kirjoittaja VTO »

Tietysti voi olla molemmat startit vialliset, vaikka osina käytin. Pitäisi jarruttaa, niin voisi sanoa varmasti. Ilmeisesti vähän kaiken summa: ohut kansipahvi, kannesta jotakin pois ja ennakko aikainen. Eivätkä nämä laitteet kovin reippasti ole koskaan kylmässäkään pyörineet. Pitää odottaa pakkasia, niin näkee vaikutuksen myös silloin. Tosin pitäisi saada se reilut 15 astetta, joka on muistaakseni Ducato-kriittinen noissa vanhoissa malleissa.
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Voiko diesel-moottori kastua ?

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Kyllä tuo iso ruiskutusmäärä laittaa hanttiin ja se laittaa hanttiin sitä enemmän mitä laiskempi startti on. Polttoainehan höyrystyy hitaassa rutistuksessa huonommin.
Toinen on että hitaasti pyöriessä ruiskutusmäärä voi olla vielä suurempi mitä 100 rpm isommilla kieroksilla. Mittasin joskus yhdestä pumpusta ruiskutusmääriä ja yllätyin mitenkä paljon ihan startatessa sopan määrä muuttui rpm säätimen vaikutuksesta. Tuossa ruiskupumpussa tosin oli ihan vikaa kun oli väärin kasattu.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
VTO
Viestit: 1431
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Voiko diesel-moottori kastua ?

Viesti Kirjoittaja VTO »

Kaasupolkimen asennolla oli selvä merkitys. Täydellä kaasulla vastusti herkemmin.
Boschilla on ollut ruiskutuspumppuja, jotka laittavat aina pakkosyötön päälle kun sammutinta käytetään. Yleensä mekaaninen sammutin ja olen nähnyt vain traktoreissa. Ne voivat antaa paljon enemmän polttoainetta kun startilla pyörittävät.
Sellaista ei tässä ollut. Ei erillistä kylmäkäynnistys vedintäkään, joka tietääkseni vaikuttaa vain ennakkoon.
Vastaa Viestiin