Stilon käyntiääni "piipittää", moottorivalo palaa

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Stilon käyntiääni "piipittää", moottorivalo palaa

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Onkohan näissä samaa taipumusta kuin 1,2-1,4 pikkukoneissa että öljynpaineanturi kajahtaa ja tulee kaikki kirkonkirouksesta alkaen näytölle että planeetta räjähtää jos ajat metriäkään.

Kun vaan se öölianturi ei enää toimi.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Stilon käyntiääni "piipittää", moottorivalo palaa

Viesti Kirjoittaja wellu »

Pirancel kirjoitti:Vikakoodit on luettu,mm. P0302 sylinteri, 0520 öljynpaineanturi, 0206 suutin häiriö. Tiedoksi vaan.
Koodien välillä ei suoraa logiikkaa ole (koodit eivät suoraan liity toisiinsa). Paitsi jos moottori käy todella matalilla kierroksilla, jolloin öljynpaine ei riitä ja jokin sylinteri ei sytytä. Tuommoiset koodit voi periaatteessa jäädä muistiin, kun auto sammuu vaihteella (olivatko nuo aktiivisa koodeja?).

Kaiken vinoilun keskellä kysyn vielä: Ilmoittaako auto itse ajotietokoneessa mitään? Eli onko mittariston pikkunäytössä mitään tekstiä, palaako mittaristossa mitään varoitusvaloa ja jos palaa niin vilkkuuko se? Itsellä stilossa jos vaikka öljynpaineen takia hälyttää (vaihteella sammuu), niin ilmoitus on luokkaa "WARNING LOW OIL PRESSURE STOP ENGINE" ja kova piipitys -ääni.

Niitä piipityksiä tuo automalli (Stilo) tuntuisi tekevän todella herkästi milloin mistäkin. Vyö auki - pim pim pim pim. Käsijarru päällä - PIIPIIPIIPIIPII. Ulkona pakkasta - PIIIIMMMMM, polttoaine vähissä - PIIIIMMMMMM ja ties mitä miljoonia hälytyksiä tuohon vielä päälle. Siksi kannattaa katsoa mitä se mittaristo ilmoittaa kun auton laittaa käymään.

Surkeimmassa tapauksessa tässäkin 1.6:ssa on nyt ECY/Can-väylä sekaisin ja sille ei oikeastaan voi tehdä yhtään mitään muuta kuin vaihtaa/korjata ECU. Tosin, ihan aina vika ei ole ECU:ssa vaikka yleinen sähköjen sekoittaja onkin, joten kallis vaihto voi olla myös turha jos vika onkin muualla. Tuon vian paikallistaminen juuri ECUun vaatisi osaavamman ja kokeneemman kaverin/korjaamon autoa katsomaan, merkkikorjaamo ei ole semmoienn. Moni osaava korjaamo on lopettanut tämän ikäisten autojen tämmöisten vikojen paikallistamisen, koska se on yksinkertaisesti liian kallista auton arvoon nähden.

Olin joskus autokorjaamolla töissä ja sinne tuli yksi 1.6 Stilo jossa oli vaikka minkälaista hälytystä. Muistaakseni auto hälytti "jostakin" moottoriviasta, mutta mitään koodia tai ongelmaa minkään suhteen ei löytynyt. Tutkin autoa useamman kerran, puhdistin konehuoneen sulakerasian, kävin koeajamassa omistajan kanssa läppäriä seuraten enkä saanut selville missä mahdollinen vika oli. Konehuoneen maadoitusten ja sulakerasian puhdistuksella auto kuitenkin oireili harvemmin, joten asiakas jatkoi matkaansa.
Meni vuosi ja asiakas tuli takaisin, samat oireet olivat palanneet pahempina kuin ennen. Nyt auto saattoi ykskaks hälyttää "ENGINE FAULT" ja sammua. Virrat pois, hetken odotus ja käyntiin toimi aina, mutta vika oli ikävä esim. ruuhkassa tai moottoritiellä.
Jälleenkään mitään vikaa ei löytynyt mistään. Aloin epäilemään ECUa, mutten ollut siitä asiasta varma ja kerroin tämän myös asiakkaalle. Tulimme siihen tulokseen, ettei uutta ECUa aleta vaihtamaan, koska emme voi olla täysin varmoja siitä, että vika olisi juuri ECUssa. Asiakas jatkoi matkaansa aikomuksenaan yrittää tuputtaa auto vaihdossa johonkin toiseen autoon.

Nyt neljä vuotta myöhemmin syksyllä näin tämän asiakkaan ihan muissa merkeissä omalla vapaa-ajalla. Juteltiin niitä näitä ja hän huomasi minun Stilon. Kertoi, että tuon viimeisimmän meillä tapahtuneen korjaamokäynnin jälkeen kävi kysymässä vaihtohyvitystä uuteen autoon ja koska tarjous oli hyvä, meni Stilo vaihdossa paikalliselle Toyota -liikkeelle vaihtoauto riviin seisomaan. Siitä rivistä "joku mies" oli sen ostanut ja seuraavan 2kk:n aikana oli Stiloa korjattu yli 2000€:lla. Kuulemma jokin "sähköpoksi oli pitänyt vaihtaa", eli todennäköisesti ECU (en muuta noin kallista keksi).


NÄmä osaava olla kryptisiä. Oikeilla välineillä, kokemuksella ja taidolla sen vian voi paikallistaa johonkin tiettyyn komponenttiin. Minulla ei siihen taito tai työkalut riitä, siksi joutuu aina haarukoimaan vikoja pois yksi kerrallaan.
Minkä huollan, sen korjaan...
Vastaa Viestiin