Grande Punto lataus
Grande Punto lataus
Olisikos kellään mitään ideaa mikä voisi aiheuttaa satunnaisen jännitteen notkahduksen?
Satunnaisesti ajossa jännitteet notkahtaa sinne 11V tuntumaan. Tuota kestää sen sekunnin tai kaksi ja tapahtuu säännöllisen epäsäännöllisesti.
Muuten laturi tuntuu puskevan tasaisesti sitä vähän reilua 14V:tä ja on ihan tunnoton kuormalle. Ihan sama mitä sähkölaitteita laittaa päälle.
Laturia tai sen säädintä itse epäilen, mutta on aika vaikea tuokin todeta. Vapaakytkimen luulisi hajoavan kerrasta eikä hajoavan niin, että luistaa satunnaisesti.
Uusi laturikin on niin hävyttömän hintainen ettei viitsisi ihan turhaan tuota vaihtaa.
Satunnaisesti ajossa jännitteet notkahtaa sinne 11V tuntumaan. Tuota kestää sen sekunnin tai kaksi ja tapahtuu säännöllisen epäsäännöllisesti.
Muuten laturi tuntuu puskevan tasaisesti sitä vähän reilua 14V:tä ja on ihan tunnoton kuormalle. Ihan sama mitä sähkölaitteita laittaa päälle.
Laturia tai sen säädintä itse epäilen, mutta on aika vaikea tuokin todeta. Vapaakytkimen luulisi hajoavan kerrasta eikä hajoavan niin, että luistaa satunnaisesti.
Uusi laturikin on niin hävyttömän hintainen ettei viitsisi ihan turhaan tuota vaihtaa.
Fiat barchetta -98
Fiat grande punto multijet -08
Fiat 126 -75
Fiat grande punto multijet -08
Fiat 126 -75
Re: Grande Punto lataus
Tarkista, ettei mikään laturin johto pääse ottamaan maihin....tai mikään muukaan johto
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
Re: Grande Punto lataus
Jos mittaustulos on varma eikä auton oman mittarin niin hiilet jumittavat tai ankkuri soikea. Hiilet ei pysy ankkurissa kiinni. Esiintyy kovilla kierroksilla
Re: Grande Punto lataus
Mittaustulos on varma. Erillisellä digitalisella mittarilla olen tuota seurannut.
Tuo on useimmiten tapahtunut ihan matka-ajossa. Koneen kierrokset olleet 2000-3000.
Kylmänä kun käynnistää niin jälkihehku imasee jännitteet alas, mutta ei sen nyt luulisi ajossa hehkuttavan kun moottori on lämmöissään.
Tarvii ottaa auto nosturille ja katsoa laturin tarkka malli. Samalla katsoa mikä on hiilien kunto. Rekkarilla hakemalla tulee 5 erilaista laturia niin säädin vaihtoehtojakin on runsaasti.
Tuo on useimmiten tapahtunut ihan matka-ajossa. Koneen kierrokset olleet 2000-3000.
Kylmänä kun käynnistää niin jälkihehku imasee jännitteet alas, mutta ei sen nyt luulisi ajossa hehkuttavan kun moottori on lämmöissään.
Tarvii ottaa auto nosturille ja katsoa laturin tarkka malli. Samalla katsoa mikä on hiilien kunto. Rekkarilla hakemalla tulee 5 erilaista laturia niin säädin vaihtoehtojakin on runsaasti.
Fiat barchetta -98
Fiat grande punto multijet -08
Fiat 126 -75
Fiat grande punto multijet -08
Fiat 126 -75
Re: Grande Punto lataus
puntosta en tiedä, mutta jossain pösöissä on semmoinen ominaisuus että hehkuttaa kiihdyttäessä vaikka moottori on lämmin.
myöskään sitä en tiedä minkä takia ???
tämä ominaisuus on testerillä todettu ajon aikana.
myöskään sitä en tiedä minkä takia ???
tämä ominaisuus on testerillä todettu ajon aikana.
Fiat X1/9 -81
Fiat X1/9 -80
Fiat Ducato Adriatik 2,8 -05
Volvo S60 2,4D -02
ex Fiat 131 abarth replika
ex Fiat Dethleffs 2,5 TDI -97
ex Arctic Cat ZR 500 -98
ex Fiat 600 SL-74
ex Fiat 850 Special -69
ex Volvo S80-00
ex Peugeot 205 T16 RWD
ex Fiat 850-75
Fiat X1/9 -80
Fiat Ducato Adriatik 2,8 -05
Volvo S60 2,4D -02
ex Fiat 131 abarth replika
ex Fiat Dethleffs 2,5 TDI -97
ex Arctic Cat ZR 500 -98
ex Fiat 600 SL-74
ex Fiat 850 Special -69
ex Volvo S80-00
ex Peugeot 205 T16 RWD
ex Fiat 850-75
Re: Grande Punto lataus
Laturin johdon jännitehäviötä mittaamalla saisi selville että paljonko laturista suhteellisesti napataan virtaa. Jos notkahduksen aiheuttaa joku hetkellinen virrankulutus niin johdossa katoaa enemmän jännitettä. Kun liitokset on kunnossa niin se toki on jotain voltin murto-osia mutta kyllä tuon yleismittarilla kiinni saa. DC-alueella varustettu pihtivirtamittari on toinen vaihtoehto. Tuolla voisi haarukoida, onko syynä hetkellinen latauksen puute vai ero virrankulutuksessa.
Ville Vieri
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
www.villevieri.com/autot.htm
- Mikä taidoissa hävitään se tehoilla paikataan! -
Re: Grande Punto lataus
Jahka pakkaset hiukan lauhtuvat niin saa talliin tilaa ja pääsee tätä ihmettelemään paremmin.
Säädinvikaa itse epäilen, mutta tarvii nuo muutkin mittaukset / tarkistukset suorittaa ettei osta turhaan osia.
Semmoinen vielä, että startin jälkeen kun jälkihehku imasee virtaa niin jännitteet on alhaalla vain tyhjäkäynnillä. Kierroksilla kyllä latausteho riittää. Siksi en oikein jaksa uskoa, että hehkutus tälläistä aiheuttaa.
Säädinvikaa itse epäilen, mutta tarvii nuo muutkin mittaukset / tarkistukset suorittaa ettei osta turhaan osia.
Semmoinen vielä, että startin jälkeen kun jälkihehku imasee virtaa niin jännitteet on alhaalla vain tyhjäkäynnillä. Kierroksilla kyllä latausteho riittää. Siksi en oikein jaksa uskoa, että hehkutus tälläistä aiheuttaa.
Fiat barchetta -98
Fiat grande punto multijet -08
Fiat 126 -75
Fiat grande punto multijet -08
Fiat 126 -75
Re: Grande Punto lataus
Täällä GP antaa vikakoodia p2146, positiivinen napa oli löysällä, mutta aamulla pasahti taas koodi. Hehkut olivat myös huonot(vilkutti valoa ja koodi jälkihehkusta), se oikeni vaihtamalla.
Seuraillaan tätä siis. Akku ja maat saisi varmaan omaan laittaa ja sitten huolto-ohjeen mukaan ecua, auto vaan toimii ihan normaalisti..
Fiorinoihin on muuten vaihdettu virallisessa huollossa doblon latureita, kun niiden oma on alitehoinen.
Seuraillaan tätä siis. Akku ja maat saisi varmaan omaan laittaa ja sitten huolto-ohjeen mukaan ecua, auto vaan toimii ihan normaalisti..
Fiorinoihin on muuten vaihdettu virallisessa huollossa doblon latureita, kun niiden oma on alitehoinen.
Re: Grande Punto lataus
Saisiko sen laturille tulevan herätevirran löydettyä koritietokoneelta ja tutkittua johtimen kunnon ? Tai varmuuden vuoksi vetää uusi piuha.
Re: Grande Punto lataus
Tuli tuossa ajettua hiukan pidempi reissu peräkärryn kanssa, n.200km. Latauksen pätkiminen tuntuu pahenevan mitä pidempään auto on käynnissä/ajaa yhtäsoittoa.
Tuolla reissulla pimeni yksi hehku niin oli pakko tehdä talliin tilaa, että sai hehkut vaihdettua. Siinä samalla sitten pääsi tutkimaan laturia. Mitään vikaa en johdoista löytynyt. Laturin merkin ja mallin sentään sai selvitettyä. Valeon 90A:n laturi siellä oli.
Paikallinen autotarvikeliikke teki hiukan selvitystyötä ja löysi säätimen. Hintakaan ei ollut paha, 23€
Siinä samalla kysäsin sitten tarkemmin mitä tehdaskorjattu laturi maksaa ja se oli 200€. Ainakin omasta mielestä ihan kohtuullinen. Samaan rahaan saa myös 120A:n laturin ja autossa kiinnioleva kelpaa runkopantiksi.
Päädyin sitten ostamaan tuon 120A:n tehdaskorjatun laturin ihan senkin takia, että se kuitenkin on osiltaan "uusi" ja autossa kiinni oleva on jo rullannut 220 000km.
Toivottavasti tulee tuolla kuntoon.
Tuolla reissulla pimeni yksi hehku niin oli pakko tehdä talliin tilaa, että sai hehkut vaihdettua. Siinä samalla sitten pääsi tutkimaan laturia. Mitään vikaa en johdoista löytynyt. Laturin merkin ja mallin sentään sai selvitettyä. Valeon 90A:n laturi siellä oli.
Paikallinen autotarvikeliikke teki hiukan selvitystyötä ja löysi säätimen. Hintakaan ei ollut paha, 23€
Siinä samalla kysäsin sitten tarkemmin mitä tehdaskorjattu laturi maksaa ja se oli 200€. Ainakin omasta mielestä ihan kohtuullinen. Samaan rahaan saa myös 120A:n laturin ja autossa kiinnioleva kelpaa runkopantiksi.
Päädyin sitten ostamaan tuon 120A:n tehdaskorjatun laturin ihan senkin takia, että se kuitenkin on osiltaan "uusi" ja autossa kiinni oleva on jo rullannut 220 000km.
Toivottavasti tulee tuolla kuntoon.
Fiat barchetta -98
Fiat grande punto multijet -08
Fiat 126 -75
Fiat grande punto multijet -08
Fiat 126 -75
Re: Grande Punto lataus
Vaihdoinpa laturin. Hommana oikeinkin helppo kunhan pääsee työstämään altapäin.
Uteliaisuuttani irroitin vanhasta säätimen, jos sieltä löytyisi syy jännitteiden notkahteluun.
Melkosta sontaa on valeon laturi, kun hiilet ja liukurenkaat ihan loppu 220 000km kohdalla
Varovaisen toiveikas, että ongelmat nyt poistuivat.
Uteliaisuuttani irroitin vanhasta säätimen, jos sieltä löytyisi syy jännitteiden notkahteluun.
Melkosta sontaa on valeon laturi, kun hiilet ja liukurenkaat ihan loppu 220 000km kohdalla
Varovaisen toiveikas, että ongelmat nyt poistuivat.
Fiat barchetta -98
Fiat grande punto multijet -08
Fiat 126 -75
Fiat grande punto multijet -08
Fiat 126 -75
Re: Grande Punto lataus
Pöh, ihan hyväthän noi liukurenkaat vielä.. ite vaihdoin valeoon noilla tietämillä vain hiilet, kun asiantuntijat sanoi ettei kestä jos ei liukurenkaita sorvaa. Nyt 150tkm myöhemmin yhä lataa hyvin.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Grande Punto lataus
No joo toimiihan nuo vielä, mutta onhan laturitkin menneet aika hentoisiksi sitten 90 luvun alun jälkeen.
Wanhasta laturista saattaa saada useiden millien uratkin sileäksi sorvaamalla tai jopa viilaamalla. Tämmönen nykylaturi, niin eipä paljoa sorvailla, yleensä pitää vaihtaa liukurenkaat tai juottaa päälle uusi.
Wanhasta laturista saattaa saada useiden millien uratkin sileäksi sorvaamalla tai jopa viilaamalla. Tämmönen nykylaturi, niin eipä paljoa sorvailla, yleensä pitää vaihtaa liukurenkaat tai juottaa päälle uusi.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Grande Punto lataus
https://www.autospark.eu/auto-parts/alternator-parts/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuolta itse tilannut latureiden osia, aika halpoja ja helppoja vaihtaa. Ainoa v-tuksen kohde on joskus laakerissa lukeva W joten ei standardikama sovi.
Tuolta itse tilannut latureiden osia, aika halpoja ja helppoja vaihtaa. Ainoa v-tuksen kohde on joskus laakerissa lukeva W joten ei standardikama sovi.