Fiat Linea Hylky katsastuksessa päästöjen takia

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
casa
Viestit: 7
Liittynyt: 21.02.2017 10:28

Fiat Linea Hylky katsastuksessa päästöjen takia

Viesti Kirjoittaja casa »

Hei!
Tyttäreni Fiat Linea 1.4 77hp vuodelta 2008 ei mennyt läpi katsastuksesta tammikkuun lopun kovalla pakkaskeleilla lähinnä päästöjen takia.
Kierroksilla arvot olivat:
Co% 0,283 fail
Co2 14,57
HC ppm 127 fail
o2 0,51
Labda 1.00

Hieman aikaisemmin oli ollut vikakoodi:
ecu 10 po420 Catalyts System Efficiency below threshold (Bank1)

Olisikos tästä vedettävä se johtopäätös että katalysaattorin uusinta olisi seuraava toimenpide?

Tällä yksilöllä on aikemminkin ollut vaikeuksia päästä läpi katsastuksesta juuri päästöjen takia.

T. Marko Uusitalo
Avatar
wellu
Viestit: 6163
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Fiat Linea Hylky katsastuksessa päästöjen takia

Viesti Kirjoittaja wellu »

Isosti eivät ole metsässä, minkälaista ajoa autolla pääasiassa ajetaan? Onko perus huoltokohteet (syt. tulpat, ilmansuodatin, öljyt) vaihdettu milloin viimeksi? Oliko moottori lämmennyt normaalilämpöiseksi, kun veitte katsastukseen?
Minkä huollan, sen korjaan...
casa
Viestit: 7
Liittynyt: 21.02.2017 10:28

Re: Fiat Linea Hylky katsastuksessa päästöjen takia

Viesti Kirjoittaja casa »

Helsinki Kerava väliä autolla pääsääntöisesti ajetaan ja viimevuonna tuo perushuolto oli tehty noin 10tkm sitten.
Ajoin auton lämpimäksi ennen katsastukseen menoa, mutta vaikka mulla oli varattu aika, jäähtyi auto pakkasessa melkein puolituntia katsastuksen viivästymisen takia.

Mistähän Suomesta kannattaisi tuota katalysaattoria alkaa kyselemään?
Avatar
Tazio
Viestit: 439
Liittynyt: 08.11.2004 12:43

Re: Fiat Linea Hylky katsastuksessa päästöjen takia

Viesti Kirjoittaja Tazio »

Voihan se olla, että katti on loppu.
Ehkä kuitenkin yrittäisin uutta mittausta niin, että autolla on oikeasti ajettu isoa tietä kunnon siivu.
Vähän veikkaan kylmäongelmaa tässä

-Tazio


Sent from my NSA monitored iPhone using Tapatalk
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8340
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Fiat Linea Hylky katsastuksessa päästöjen takia

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

No, toimiva katti ei kylmene tuolleen, vaan juurikin kun katti alkaa olla loppu niin menee katsastuksesta läpi kesällä kun vinguttaa kuumaksi. Jos ei ole tarkoitus pitää enää pitkään, harkitsisin halpaa tarvikekatalysaattoria. Vallankin jos pystyy itse hitsaamaan sen pakoputkeen. Ne kestää sen 3-5 vuotta yleensä, kun alkuperäiset kestää yleensä 20 vuotta. Tässä tapauksessa tosin ei, mihin voi olla jokin oikea syykin, huonot sytytystulpat tai muu vika joka on kuormittanut sitä.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
mauricio
Viestit: 671
Liittynyt: 01.09.2019 21:12

Re: Fiat Linea Hylky katsastuksessa päästöjen takia

Viesti Kirjoittaja mauricio »

Eihän huollossa edes vaihdeta sytytystulppia, jos ei erikseen pyydetä ja siitä merkintää laskussa ole. Vaihtoväli suositus on 30tkm, mutta itse vaihtaisin n. 50 tkm välein viimeistään. Myös tulpanjohdot kannattaa uusia.

Sama auto mulla ja aiemmalla omistajalla oli ollu just rimaa hipoen läpi päästöt. Vaihdoin kaikki sytytysosat, myös puolan ja auton päästöt ovat nyt kuin uudessa autossa. Voisiko pakosarjan kiinnitys olla ongelma jo tässä myös. Ritiseekö kylmänä?

Se on nykyään aika yleistä, ettei ole tulppia vaihdettu ja ehtii tulla isompia ongelmia. Minä vaihtaisin ensiksi nuo halvemmat osat ja käyttäisin korjaamolla päästötodistuksen hakemassa ja sillä sen leiman saisi hyvällä tuurilla.
Avatar
wellu
Viestit: 6163
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Fiat Linea Hylky katsastuksessa päästöjen takia

Viesti Kirjoittaja wellu »

Sämpy kirjoitti:No, toimiva katti ei kylmene tuolleen, vaan juurikin kun katti alkaa olla loppu niin menee katsastuksesta läpi kesällä kun vinguttaa kuumaksi. Jos ei ole tarkoitus pitää enää pitkään, harkitsisin halpaa tarvikekatalysaattoria. Vallankin jos pystyy itse hitsaamaan sen pakoputkeen. Ne kestää sen 3-5 vuotta yleensä, kun alkuperäiset kestää yleensä 20 vuotta. Tässä tapauksessa tosin ei, mihin voi olla jokin oikea syykin, huonot sytytystulpat tai muu vika joka on kuormittanut sitä.
Linea on jo senverran uusi auto, ettei siihen oikein voi tarvike katalysaattoria hakea Biltemasta ja tinata pakoputkeen auton alle. Katalysaattori on pakosarjassa ja sen vaihto on sama asia kuin pakosarjan vaihto. En ole katsellut mitä Lineaan katti maksaa, mutta usein nuo pakosarja-katit on tuhansissa euroissa (tai hieman alle tonnin).

Mistä kattia voisi saada, niin google laulamaan. Ebay, aeromotors, Alvadi, Autodoc... Suomesta jos menet tuon ostamaan jostain autovaraosaliikkeestä, niin epäilisin että maksaa sen 30-50% enemmän kuin muualla.

Mutta ennen kuin alat tilailemaan katalysaattoria, niin melkein kävisin jollakin monimerkkikorjaamolla (ennen näitä sanottiin nyrkkipajoiksi), joka voisi mitata päästöt. Jos OBD mittaus menee ns. "lentäen läpi", niin ainoaksi jää ne päästöt kierroksilla ja niiden kanssa pystyy pikkuisen pelaamaan. Pakosarjakatalysaattorin kanssa ei huudattaminen välttämättä auta, mutta pieni kikkailu ja hakeminen voi mahdollistaa päästöjen saamisen halvallakin.
Itseasiassa minulla oli 2004 vuoden 1.4 Fiat Stilossa melkein samanlaiset päästöt tuossa ennen joulua, HC oli matalampi. Tutulla korjaamolla kun kävin päästöt ottamassa, niin päästöjä ottanut henkilö tasaisesti haki kierroksia siellä 2500-3500rpm välissä samalla mittaria tuijottaen, että missä kohti alkaa tippumaan. Ykskaks tipahti CO ja päästöt saatiin. Se mikä oli erikoista, niin mihänän hävitin sen lapun ja menin sitten tammikuussa katsastukseen ilman valmista mittausta (mittaus konttorilla).
Stilo meni konttorilla päästöistä heti läpi. Mitään huoltoa en ollut tehnyt, mutta välissä olin ehtinyt ajamaan 2000km maantieajoa, kun aikaisempi mittaus oli kuukausien kaupunkiköröttelyn jäljiltä.

Yksi aika yleinen syy päästöjen pienesti pienelle olemiselle (oli ainakin silloin kun itse olin autokorjaamolla töissä muutama vuosi sitten) voisi olla likaantunut kaasuläppä. Linea on tosin jo niin uusi, että tuskin on aivan niin herkkä sille kuin 2000 luvun alun vehkeet, mutta sekin voisi olla tarkistettava asia. Itse olen yhden Opelin saanut menemään päästöistä läpi putsaamalla kaasuläppäkotelon kunnolla. Oli asiakas ihmeissään kun puolen tunnin työ ja 7.5€ pientarvikelisä, kun aikaisempi paja oli opeliin upottanut jo 500 euroa saamatta mitään aikaiseksi...
Minkä huollan, sen korjaan...
mauricio
Viestit: 671
Liittynyt: 01.09.2019 21:12

Re: Fiat Linea Hylky katsastuksessa päästöjen takia

Viesti Kirjoittaja mauricio »

Juu pitää olla tyyppihyväksytty kalliimpi katalysaattori jos sen aikoo vaihtaa. Hinnat ulkomailla noin viittäsataa ja joskus voi saada edullisemmin. Ensiksi kannattaa ammattilaisella tarkastuttaa katalysaattori ja kaikki muut mahdolliset kohteet, koska eihän noita aivan huvikseen vaihdella. Asennus sekin maksaa, kun eihän ne pultit edes aukea. :lol:
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8340
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Fiat Linea Hylky katsastuksessa päästöjen takia

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Tuota piti itekkin laittaa mitä Wellu sanoi, kun ei aloituksesta selvinnyt että miten moottorin kunto yleisesti. Toki ehjän katin pitäisi kyetä homma pelastamaan että mikä on katin kunto jos sieltä tulee raakaa tavaraa enemmänkin moottorista läpi.

Mutta olisihan se halvinta ensin uusia ja putsailla moottoriin liittyvät osat eikä puristuspainemittauskaan olisi pahitteeksi. Ei tartte paljoa pakovenan kantaa karstaan niin näkyy jo mittauksessa.

Ihanko tosissaan enää ei huolloissa noudateta mitään vaihtovälejä jos asiakas ei sitä erikseen vaadi? Öljyt ja suodattimet pelkästään? Ei sitten varmaan jarru tai jäähdytysnesteitäkään yms.

Mää mitään tiedä kun aina itse huoltanut autoni.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Avatar
Luigi
Viestit: 9536
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Fiat Linea Hylky katsastuksessa päästöjen takia

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Onhan noita ollut katteja, joista sisukset irti ja putsauksesta vastannut sisällä pyörivä kennopallo. Tätäkään ei oikein saa tarkistettua purkamatta.

Arvojen perusteella käy ehkä rikkaalla - onkohan lämpöanturit tai niiden liittimet kunnossa? Jos anturi ei katko ja palauttaa jotenkuten uskottavia arvoja, ei siitä kovin herkästi tule vikakoodiakaan. Tuon saisi selvitettyä osaava testerin tai Multiecuscanin käyttäjä. Myös lambda-anturi - tässä tapauksessa ennen kattia oleva - voi vanhemmiten käydä laiskaksi ja pitää seosta tarpeettoman rikkaalla. Näissä sitten vain ja ainoastaan Boschin anturia tilalle, tarvikkeet on aina valmiiksi hajalla.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
mauricio
Viestit: 671
Liittynyt: 01.09.2019 21:12

Re: Fiat Linea Hylky katsastuksessa päästöjen takia

Viesti Kirjoittaja mauricio »

Kyllä kun on Fiat kyseessä voi epäillä liekö edes tulppia koskaan vaihdettu. :o

Auton huoltohistoriasta voi saada selville paljon. Mikä on syy ja seuraus. Liekö nyt fiksua vaihtaa ne tulpat ku on muuten helppo homma tehdä itsekin. :thumb:

Liekö ajossa huomaa mitään? Kuluttaako paljon? Talvella n. 7 l / 100km ja kesällä 6,3l / 100km on mulla ainakin ollut.
Vastaa Viestiin