Bravo 1.4 T-Jet 08 vaihteiston irroitus (M32)

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Sammakko
Viestit: 25
Liittynyt: 19.06.2012 21:55

Bravo 1.4 T-Jet 08 vaihteiston irroitus (M32)

Viesti Kirjoittaja Sammakko »

Onko kellään kokemusta tuon laatikon irroittamisesta Bravosta? Tarkoitus vaihtaa tehdaskunnostettu laatikko, kun laakerit huutaa...

Tarviiko esim. apurunkoa irroittaa ja mitä muuta huomioitavaa? Neuvot tähän liittyen tervetulleita :)
Tallissa: Coupe, Punto Cabriolet ja Nuova Bravo
mauricio
Viestit: 667
Liittynyt: 01.09.2019 21:12

Re: Bravo 1.4 T-Jet 08 vaihteiston irroitus (M32)

Viesti Kirjoittaja mauricio »

Ihanko pakko se on vaihtaa? Joko se on rikki, että ei toimi vaihde? Jos siellä öljyä on niin aika pitkään saa äänellä ennenkuin hajoaa.

Onko kokemusta aiemmin? Googlekin osaa auttaa toisella kotimaisella.
Sammakko
Viestit: 25
Liittynyt: 19.06.2012 21:55

Re: Bravo 1.4 T-Jet 08 vaihteiston irroitus (M32)

Viesti Kirjoittaja Sammakko »

Aikamoista meteliä pitää ja ravistaa kiihdytyksissä.

On kolmas tuollainen M32-laatikkoinen ja ennen en ole tuollaista irroittanut, joten neuvot tervetulleita jos joku tehnyt kytkimen tai vaihtanut laatikon. Toki muita kytkinremppoja tullut tehtyä, myös vanhempaan Bravoon. Tehdaskunnostettu laatikko tilattu.
Tallissa: Coupe, Punto Cabriolet ja Nuova Bravo
mauricio
Viestit: 667
Liittynyt: 01.09.2019 21:12

Re: Bravo 1.4 T-Jet 08 vaihteiston irroitus (M32)

Viesti Kirjoittaja mauricio »

Ootko varma, ettei vaan olisi jokin vetonivel vaan kulunut koska ravistaa kiihdytyksessä? :lol:

No kyllähän sinä sen sitten saat tehtyä, kun katselet tuon mallin elearn aineistoja. Eikai se autoa kummempi ole.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Bravo 1.4 T-Jet 08 vaihteiston irroitus (M32)

Viesti Kirjoittaja wellu »

mauricio kirjoitti:Ootko varma, ettei vaan olisi jokin vetonivel vaan kulunut koska ravistaa kiihdytyksessä? :lol:

No kyllähän sinä sen sitten saat tehtyä, kun katselet tuon mallin elearn aineistoja. Eikai se autoa kummempi ole.
En halua vittuilla, mutta sinulla on ihme tarve teknisiin kysymyksiin käydä mainostamassa "merkkikorjaamon ammattiosaamista" ja "merkkityökaluja", sekä usein myös epäillä kysyjän sekä auttajien teknistä tietotaitoa ja osaamista. Tähän päälle toki kehoittaa jokaista googlettamaan, oletuksena vissiin ettei niin olisi tehty jo. Voisitko lopettaa?

Enään en muista, onko tuollaisessa Nuova Bravossa ns. "kokonainen" apurunko edessä (eli apurunko kiertää koko konehuoneen alapuolen) vai samanlailla "puolikas" kuten esimerkiksi Stilossa, BravX:ssa, Mareassa jne.
Mikäli on vain puolikas, niin uskoisin että vaihteiston saisi vaihdettua perinteisellä, "irroita kannakkeet, tunkkaa, muiluta, puljaa ja inspiroi" -menetelmällä. Ahdasta toki varmasti on ja erilaisia letkuja, johtoja, muoveja ym saa varmasti varoa.
Jos apurunko on kokonainen, niin yleensä tällöin täytyy irroittaa koko helahoito autosta, jos laatikkoa meinaa irroittaa.

En ole tietokoneen ääressä joten en pääse etsimään tietoa ja apua tämän enempää juuri nyt, mutta voisin yrittää kuvista arvioida miten hankala tuo homma olisi. Sen tiedän että 1.4 Stilossa (johon tuo nuova bravo pohjautuu) on puolikas apurunko ja siihen kytkimen vaihto onnistuu ns "tunkilla" konetta kannakkeistaan irroittaen ja tunkilla muiluttaen. On tosin ahdas saada laatikko apurungon päältä pois pyörähtämään eteenpäin ja ihan kaikki hankaa vastaan (mm. Pakoputki).
Minkä huollan, sen korjaan...
mauricio
Viestit: 667
Liittynyt: 01.09.2019 21:12

Re: Bravo 1.4 T-Jet 08 vaihteiston irroitus (M32)

Viesti Kirjoittaja mauricio »

Onko sinulla wellu vaikeaa, kun viestisi on noin kitkuinen?

Kyllähän korona kiristää hermoja. Voisitko kuitenkin miettiä ennenkuin alat ojentamaan toista. Vastaukseni oli asiallinen. Ei mitään henkilökohtaista. :lol: Elearn materiaali löytyy googlesta ja voi olla avuksi ja kun kokemusta on, niin eiköhän se sitten onnistu. :shock: kyllähän jokainen teeseitse mies nyt vaihteiston on vaihtanut. :?: Vai lieköhän.

Ei se ole sen kummempi auto ja katsomalla itse sinne auton alle selviää kyllä.

Lisäys: Kyllä minä arvostan wellun ja muiden asiantuntemusta, eikä ole arvostuksen puutteesta kyse. Siinä on huumoria mukana, tee se ite , teeppä vaikka kahdesti ja sitten vielä kantapään kautta. :lol: Usein se noin menee puutteellisilla työkaluilla jne.

Selkeästi kysyjä siis tietää mitä tekee ilman kysymättäkin, kun noin laajaa kokonaisuutta tiedustelee niin voipi vähän kysyä ootko ennen tehnyt. No hyvä, sitten vaan auton alle.
Viimeksi muokannut mauricio, 04.03.2021 07:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
VTO
Viestit: 1431
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Bravo 1.4 T-Jet 08 vaihteiston irroitus (M32)

Viesti Kirjoittaja VTO »

Jokainen kirjoittaa mitä haluaa ja nollan arvoiset sekä yleispätevät viestit on helppo skipata. Mielestäni tällaiset harrastesivut ovat paikkoja joista etsitään tietoa jota ei koulutukset tarjoa. Kun on jonkun homman tehnyt kerran, on seuraava kierros helpompi. Jakamalla tämän tiedon voi auttaa toista harrastajaa putoamasta samaan kuoppaan.
Ei juuri tähän automalliin liity, mutta esim jos tasaisella tekee ja vaikka laatikon saisi tulemaan pois voi järkevä vaihtoehto olla koko voimapaketin nostaminen pois. Jos on nosturi....
Vaihda merkkiä ja vie korjaamoon on aina varma valinta mutta ei liene näiden sivujen tarkoitus? Jos ei erikseen kysytä
Viimeksi muokannut VTO, 04.03.2021 07:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Bravo 1.4 T-Jet 08 vaihteiston irroitus (M32)

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Löysinköhän nyt oikein kohdan, en jaksa kahlata läpi mutta jos tästä olisi apua ja jos on oikea loota.

http://4cardata.info/elearn/198/2/19800 ... /198000190

Juuh kyllä jos M32 mainitaan niin kaikkien autojen kanssa pelanneiden pitäisi tietää missä se vika todennäköisimmin luuraa. Onhan aina se 5% mahdollisuus että vika on muualla, mutta ite en laittaisi rahaa likoon sellaisen vaihtoehdon puolesta.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Sammakko
Viestit: 25
Liittynyt: 19.06.2012 21:55

Re: Bravo 1.4 T-Jet 08 vaihteiston irroitus (M32)

Viesti Kirjoittaja Sammakko »

Täsmälleen samaa mieltä VTO:n kanssa, sitä vartenhan tällaiset foorumit ovat.

Laatikko siellä ääntää, se on satavarma. Kolmas M32 laatikollinen auto, yhdessä on ollut ehjä joten ehjiä ollut 33,3 % :). Surkeahan se GM-pohjainen laatikko on. Toki ne vetarien sisäpäätkin katotaan samalla kun vetoakselit irrotetaan.

Kiitos kaikille kommenteista, näillä eväillä homma onnistuu.
Tallissa: Coupe, Punto Cabriolet ja Nuova Bravo
Sammakko
Viestit: 25
Liittynyt: 19.06.2012 21:55

Re: Bravo 1.4 T-Jet 08 vaihteiston irroitus (M32)

Viesti Kirjoittaja Sammakko »

Vähän aloitellut jo purkamaan, kun eipä tällä kiirettä ole. Oikean vetoakselin sisäpää on ainakin väljä ja varmasti ravistaa, pitää katsoa riittäisikö tripoidin vaihto? Ei oikein löydy niitä sisempiä koko niveliä oikealle: https://www.ebay.co.uk/itm/FIAT-BRAVO-1 ... SwT~9Wk4~l" onclick="window.open(this.href);return false;

Vasemmalla myös jousen yläkääntölaakeri entinen.
Tallissa: Coupe, Punto Cabriolet ja Nuova Bravo
mauricio
Viestit: 667
Liittynyt: 01.09.2019 21:12

Re: Bravo 1.4 T-Jet 08 vaihteiston irroitus (M32)

Viesti Kirjoittaja mauricio »

Joko katsoit varaosakatalogista osanumerot aivan auton valmistenumeron perusteella? Allaolevasta linkistä löytyy. Hyvin tärkeää, kun noita versioita näyttää olevan joitakin niin ei tulisi väärää osaa.

http://62.106.26.218:8000/navi" onclick="window.open(this.href);return false;

Joko tarkastit trodo.fi ja autodoc.fi, kun paremmin löytyy nämä osat ulkomailta? Myöskään kokonainen vetoakseli nivelineen ei ole kauhean kallis, jos vertaa tuohon linkkisi varaosaan. Hinnat alle kahdensadan, jopa löytyypi 114 eurolla?

https://www.autodoc.fi/eai/12185281" onclick="window.open(this.href);return false;

En kuitenkaan tiedä onko tämä juuri oikea osa, kun noita versioita on muutama.
Sammakko
Viestit: 25
Liittynyt: 19.06.2012 21:55

Re: Bravo 1.4 T-Jet 08 vaihteiston irroitus (M32)

Viesti Kirjoittaja Sammakko »

Kiitos Eper-linkistä. Olen aika paljon käyttänyt Ak24 ja Aeromotors, nykyisin yhä harvemmin Autodocia ja Trodoa.

Jos malja on vaurioitunut niin tämä varmaan tilaillaan:
https://www.ak24.fi/fi/varaosat/gsp-217 ... 226;100062" onclick="window.open(this.href);return false;
Tallissa: Coupe, Punto Cabriolet ja Nuova Bravo
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Bravo 1.4 T-Jet 08 vaihteiston irroitus (M32)

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Vaikuttaa oikealta mutta en tiedä varmaksi.
Ehdottomasti vaihtaa maljan vetoniveleen myös. Ei kuluneet tripoidin vaihto oikein auta kun maljassa se kuluma on myös.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Sammakko
Viestit: 25
Liittynyt: 19.06.2012 21:55

Re: Bravo 1.4 T-Jet 08 vaihteiston irroitus (M32)

Viesti Kirjoittaja Sammakko »

Nyt on laatikko irti, eipä tuossa oikeen mitään ihmeellistä ollut eikä apurunkoa tarvinnut irroitella. Paljon purkamista ja jumissa olevia pultteja vaan. Tuosta elearnista oli kyllä mukavasti apua ja se kannattaa lukasta jos tuohon hommaan joku muu ryhtyy.

Nyt odotellaan lootaa ja tilaillaan muita osia.
Tallissa: Coupe, Punto Cabriolet ja Nuova Bravo
Avatar
matti
GFF
Viestit: 456
Liittynyt: 27.02.2004 00:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Bravo 1.4 T-Jet 08 vaihteiston irroitus (M32)

Viesti Kirjoittaja matti »

Sammakko kirjoitti:Vähän aloitellut jo purkamaan, kun eipä tällä kiirettä ole. Oikean vetoakselin sisäpää on ainakin väljä ja varmasti ravistaa, pitää katsoa riittäisikö tripoidin vaihto? Ei oikein löydy niitä sisempiä koko niveliä oikealle: https://www.ebay.co.uk/itm/FIAT-BRAVO-1 ... SwT~9Wk4~l" onclick="window.open(this.href);return false;

Vasemmalla myös jousen yläkääntölaakeri entinen.
Vuosia sitten emännän bravoon vaihdoin juuri tuon saman tripoidin, kun ravisti ihan sikana kiihdyttäessä..
Kumi oli ollut rikki tripoidin "kuulat" neuloineen tippui lattialle irti otettaessa.. Sitä maljaa ei järki hintaan löytynyt silloin, niin laitoin pelkän uuden tripoidin reilulla rasvalla.. Kun ei isompaa kulumaakaan maljasta löytynyt

Hyvin pelitti sen jälkeen kuitenkin.
pessimisti ei pety.
Vastaa Viestiin