Öljyn kulutus "uusi" Bravo
Re: Öljyn kulutus "uusi" Bravo
Öljyrengas ei kaavi öljyjä pois sylinteripinnasta. Sen tekee alempi puristusrengas.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Re: Öljyn kulutus "uusi" Bravo
Olet väärässä.väisänen kirjoitti:Öljyrengas ei kaavi öljyjä pois sylinteripinnasta. Sen tekee alempi puristusrengas.
Katso männän ja öljyrenkaan rakennetta.
Re: Öljyn kulutus "uusi" Bravo
Punto 80-16V ,vuosina 2000-14 ajoin 0-256 tkm.Käytin yksinomaan Mobil Rally Formula 5W-50 öljyä tuona aikana, en mainittavaa öljyn kulutusta havainnut. Mustaksi meni vaihtovälillä.
Nykyinen Grande Punto 1,4-16V (2007) hukkaa öljyä n.mittatikunrajojen verran 10000 km..Onhan tuiossa kilsoja jo 187000 km(Osto hetkellä oli n.110tkm). Olen tässä käyttänyt Mobil EPS 0-40W öljyä...Molemmissa vaihtanut öljyt 10000 km välein.
Nykyinen Grande Punto 1,4-16V (2007) hukkaa öljyä n.mittatikunrajojen verran 10000 km..Onhan tuiossa kilsoja jo 187000 km(Osto hetkellä oli n.110tkm). Olen tässä käyttänyt Mobil EPS 0-40W öljyä...Molemmissa vaihtanut öljyt 10000 km välein.
-Juha-
-16Valve vuodesta 2000-
Tipo 1,6 E-torQ HB -18 1/23-
Ex.Grande Punto 1,4-16V 3D -07 2014-23
Ex.Punto 80 ELX 5D -00 (2000-2014 256 tkm)
Ex.Punto 75 5D -94 1998-00
Ex.Uno 60i.e. 3D -92 1996-98
Ex.Regata 85 CLS -88 1994-96
Ex.Uno 55 5D -85 1990-94
-16Valve vuodesta 2000-
Tipo 1,6 E-torQ HB -18 1/23-
Ex.Grande Punto 1,4-16V 3D -07 2014-23
Ex.Punto 80 ELX 5D -00 (2000-2014 256 tkm)
Ex.Punto 75 5D -94 1998-00
Ex.Uno 60i.e. 3D -92 1996-98
Ex.Regata 85 CLS -88 1994-96
Ex.Uno 55 5D -85 1990-94
Re: Öljyn kulutus "uusi" Bravo
Ettekö te ole molemmat oikeessa? Öljyrengas johtaa suurimman osan reikien kautta sekä sisäänsä, puristusrengas viimeistelee mutta se öljy jää sinne väliin eikä mitenkään hoitaisi hommaa ilman öljyrengasta vaan toisaalta öljyrengas ei kaavi kaikkea joten sekään ei toimi ilman puristusrengasta.Wesulius kirjoitti:Olet väärässä.väisänen kirjoitti:Öljyrengas ei kaavi öljyjä pois sylinteripinnasta. Sen tekee alempi puristusrengas.
Katso männän ja öljyrenkaan rakennetta.
Wanhoissa moottoreissa ei ollut öljyrengasta kun kierrokset matalat. Missä moottorissa lie ollut ensimmäinen.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Öljyn kulutus "uusi" Bravo
Mielenkiintoinen ajatus toi että vaikuttaisiko öljyruiskut kulutukseen? Tosin eikö tarkoitus ole osua enempi mäntään sisälle eikä sylinteriin. Mutta silti voihan sitä tulla enempi kaavittavaa.
Koittanut uusimmalla autolla edes toisinaan polkea punarajalle, että jos se edes vähän pitäisi männänrenkaita hereillä ettei alkaisi jumiutumaan. Ö-vaihtovälihän tuossa on 40tkm. Jos kuulostaa paljolta, Euroopassa samalla moottorilla 50tkm. Öljyä vie tuolla välillä n. 1 litran.
Enpä muista että missään autossa olisi tarvinnut lisäillä öljyä jos vaihtoväli 12tkm. Edes Goldia. Paitsi tietenkin Alfa JTS, joka lienee sekin aika vähän öljyä kuluttava yksilö kaltaistensa laumassa.
Hitto päästiinköhän niittenkään öljynkulutuksessa johonkin lopputulokseen. Yleensä korjaantunut rengastuksella, eli ei ole sylinteri soikea. Vissiin todennäköisin skenaario että uutena "sisäänajoaikana" ei ole annettu tarpeeksi monoa, joten ei tarpeeksi painetta männänrenkaan taakse, joten ei ole hioutunut sylinteriin kunnolla.
Koittanut uusimmalla autolla edes toisinaan polkea punarajalle, että jos se edes vähän pitäisi männänrenkaita hereillä ettei alkaisi jumiutumaan. Ö-vaihtovälihän tuossa on 40tkm. Jos kuulostaa paljolta, Euroopassa samalla moottorilla 50tkm. Öljyä vie tuolla välillä n. 1 litran.
Enpä muista että missään autossa olisi tarvinnut lisäillä öljyä jos vaihtoväli 12tkm. Edes Goldia. Paitsi tietenkin Alfa JTS, joka lienee sekin aika vähän öljyä kuluttava yksilö kaltaistensa laumassa.
Hitto päästiinköhän niittenkään öljynkulutuksessa johonkin lopputulokseen. Yleensä korjaantunut rengastuksella, eli ei ole sylinteri soikea. Vissiin todennäköisin skenaario että uutena "sisäänajoaikana" ei ole annettu tarpeeksi monoa, joten ei tarpeeksi painetta männänrenkaan taakse, joten ei ole hioutunut sylinteriin kunnolla.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Öljyn kulutus "uusi" Bravo
Ehkäpä syy öljynkulutukseen on 0W öljyn käyttö. Talvella öljyä voisi kulua vähemmän 5W tai 10W öljyllä, jos sallittu.
Minä sisäänajosta luulin päinvastoin, että ajettava kohtuullisilla kierroksilla.
Minä sisäänajosta luulin päinvastoin, että ajettava kohtuullisilla kierroksilla.
Re: Öljyn kulutus "uusi" Bravo
Juu jetillisessä sinne männän alle lentää öljyä paljon ja öljyrengas jakaa öljyn tasaisesti männän ympärille ja alempi puristusrengas kaapii öljyrenkaan jättämät öljyt pois sylinteripinnasta ja estää ettei ne pääse palotilaan.
Yleensähän öljyrenkaan ja alemman puristusrenkaan tilavuutta on lisätty alemman renkaan kaapimahammastuksella.
Yleensähän öljyrenkaan ja alemman puristusrenkaan tilavuutta on lisätty alemman renkaan kaapimahammastuksella.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Re: Öljyn kulutus "uusi" Bravo
2010 olin moottorikoneistamolla töissä. Siellä nuihin JTS mäntiin porattiin isommaksi ne öljyrenkaan paluukanavat renkaan takaa. Tietenkin myös rengastus ja muistaakseni öljyrengas olisi jotenkin muuttunut.Sämpy kirjoitti:Mielenkiintoinen ajatus toi että vaikuttaisiko öljyruiskut kulutukseen? Tosin eikö tarkoitus ole osua enempi mäntään sisälle eikä sylinteriin. Mutta silti voihan sitä tulla enempi kaavittavaa.
Koittanut uusimmalla autolla edes toisinaan polkea punarajalle, että jos se edes vähän pitäisi männänrenkaita hereillä ettei alkaisi jumiutumaan. Ö-vaihtovälihän tuossa on 40tkm. Jos kuulostaa paljolta, Euroopassa samalla moottorilla 50tkm. Öljyä vie tuolla välillä n. 1 litran.
Enpä muista että missään autossa olisi tarvinnut lisäillä öljyä jos vaihtoväli 12tkm. Edes Goldia. Paitsi tietenkin Alfa JTS, joka lienee sekin aika vähän öljyä kuluttava yksilö kaltaistensa laumassa.
Hitto päästiinköhän niittenkään öljynkulutuksessa johonkin lopputulokseen. Yleensä korjaantunut rengastuksella, eli ei ole sylinteri soikea. Vissiin todennäköisin skenaario että uutena "sisäänajoaikana" ei ole annettu tarpeeksi monoa, joten ei tarpeeksi painetta männänrenkaan taakse, joten ei ole hioutunut sylinteriin kunnolla.
Tätä väitettä lukee eri autofoorumeilta aina ajoittain. Toki jos specsit antavat myöten niin onhan tuo kokeilunarvoista, mutta muutoin ei. Eipähän nuo uudet vaikka Toyotat öljyä hirveitä määriä syö, vaikka öljy on 0W-20. Kuluuhan sitä niissäkin, mutta ei kuten vaikka volvon tai volkkareiden moottoreissa.mauricio kirjoitti:Ehkäpä syy öljynkulutukseen on 0W öljyn käyttö. Talvella öljyä voisi kulua vähemmän 5W tai 10W öljyllä, jos sallittu.
Minä sisäänajosta luulin päinvastoin, että ajettava kohtuullisilla kierroksilla.
Jossain perushärvelissä (fiatin tekniikka on pitkälle tämmöistä pl. MultiAir) paksumpi öljy voi toimia ihan hyvin, mutta mitä enemmän on öljynpaineeseen nojaavia toimilaitteita (VVT solenoideineen, muuttuvageometrinen öljypumppu jne jne jne) niin sen tarkemmin kannattaa pysyä suosituksissa. Ohuissa kanavissa se paksumpi öljy virtaa huonosti ja pienikin öljyn nokeentuminen saa kanavat tukkeutumaan.
Kummalliseksi on maailma mennyt, kun vielä 1990 luvulla tekniikka pysyi melkeimpä terveenpänä mitä enemmän moottori sai sikaa. 2000 luvulla on siirrytty tekniikkaan joka ei kierroksista välttämättä tykkää ja tämä ilmenee esimerkiksi öljynsyöntinä.
Tainno, eikait tuossa mitään kummallista ole. Pienikin säästö materiaaleissa on kerrottuna miljoonalla iso lukema. Samalla saadaan kätevästi se uusi tekniikka päästönormien läpi, kun koneen sisäiset kitkat on minimoitu äärimmilleen.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Öljyn kulutus "uusi" Bravo
Paluuporaus on myös menoporaus ja se on myös kaasujen purkaus poraus että poraus nimike olisi kaikessa monimutkaisuudessaan nimellisesti vähiten harhaanjohtava.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Re: Öljyn kulutus "uusi" Bravo
Tosta muistan lukeneeni että jossain autossa valmistaja muutti öljyn"paluu"reiät pyöreistä vähän soikeiksi ja siten isommiksi ja öljynkulutus väheni.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Öljyn kulutus "uusi" Bravo
Tojota ja varmasti moni toinenkin valmistaja tekee öljyrenkaan alle pyörösahauksen. Siitä se sitten männästä irtoaa helma helpolla mutta kevyet renkaat riittää.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Re: Öljyn kulutus "uusi" Bravo
Joskus vuosituhannen vaihteessa ostin Goldia parikymmentä pänikkää. Käytin niitä Themassa, jolla ajoin välin 60 tkm- 430 tkm. Koko ajan kulutti 1-2 litraa / 10 tkm, joka oli myös vaihtoväli. Taitaa olla Goldi huonontunut noista ajoista. Öljynkulutuksen kun sanottiin olevan 16 naulaisen perisynti.
Öljynkulutusta arvioitaessa pitäisi varmaan puhua g/kwh tai % polttoaineenkulutuksesta. Näin tulisi kuormitus / kierrosnopeudet huomioitua. Autokäytössä tietysti vähän hankala yksikkö, mutta isoissa moottoreissa normi. Tuotaahan se öljy palaessaankin energiaa, vaikka kalliimpaa onkin... Tietysti pakokaasupäästöt voi karata.
Männänrengastus voidaan tehdä leveäksi ja tiukaksi. Pyyhkii sylinterit paremmin, mutta kitka kasvaa. Liian tiukat voi myös kuluttaa sylinterinseinämiä liikaa.
Öljynkulutusta arvioitaessa pitäisi varmaan puhua g/kwh tai % polttoaineenkulutuksesta. Näin tulisi kuormitus / kierrosnopeudet huomioitua. Autokäytössä tietysti vähän hankala yksikkö, mutta isoissa moottoreissa normi. Tuotaahan se öljy palaessaankin energiaa, vaikka kalliimpaa onkin... Tietysti pakokaasupäästöt voi karata.
Männänrengastus voidaan tehdä leveäksi ja tiukaksi. Pyyhkii sylinterit paremmin, mutta kitka kasvaa. Liian tiukat voi myös kuluttaa sylinterinseinämiä liikaa.
Re: Öljyn kulutus "uusi" Bravo
Olen tästä asiasta eri mieltä ne ovat paluu kanavia, jos ne tukkii öljynkulutus kasvaa.väisänen kirjoitti:Paluuporaus on myös menoporaus ja se on myös kaasujen purkaus poraus että poraus nimike olisi kaikessa monimutkaisuudessaan nimellisesti vähiten harhaanjohtava.
Yleensä öljyrenkaan alapuolella on männässä viiste jonka kautta öljy pääsee kiertämään reikiin.
Alempi tiivistyrengas ei kaavi öljyä jos öljyrengas toimii oikein.
Eikä se edes pidä öljyä koska siinä on päittäisvälys, öljyrengas on nykyisin moniosainen joten se kaapii öljyn hyvin jos vain poistoaukot ja renkaiden väli on auki.
Tuo paksumpi öljy ei välttämättä ole ratkaisu, ohuempi öljy on helpompi kaapia pois kuin paksu.
Ohuempi öljy menee paremmin öljyrenkaan poistoaukoista , edellyttäen , ettei ne ole tukossa.
Väljiin renkaisiin ei auta mikään.
Useasti tehtaanjäljiltä renkaat ovat todella väljät ja nyky renkaat ovat pehmeätkin, eli kuluvat helposti .
Yleensä kannattaa koittaa josko öljyn sekaan laittettavista puhdistusainesta löytyisi apua.
Usein löytyykin kun tuote on hyvä ja se saa aikaa liottaa renkaan välit ja poistokanavat puhtaiksi.
Eli vastoin ohjetta vähintään 1h ajoa kunnon kierroksilla.
Re: Öljyn kulutus "uusi" Bravo
Köyhänä opiskelijana ostin joskus 850 Volvon 2.5l 20V moottorilla.
Perus öljynsyönti ongelma 1l naftaa ja puoli tuntia 2500rpm koneessa, tuon jälkeen tuoreet öljyt. Loppui nostajien naputus ja öljyn huohotus.
Perus öljynsyönti ongelma 1l naftaa ja puoli tuntia 2500rpm koneessa, tuon jälkeen tuoreet öljyt. Loppui nostajien naputus ja öljyn huohotus.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Öljyn kulutus "uusi" Bravo
Juujuu wesku. Kyllä öljynkulutus kasvaa jos reijät tukkii tai öljyrengas puuttuu mutta kasvaa se öljynkulutus myös dramaattisesti jos alempi puristusrengas puuttuu tai se on väärinpäin.
Mulla on tullut kone vastaan jossa oli wisekon männät. Ilmeisesti suomessa koneistettu mäntäaihioon rengasurat. Öljyrengas oli tehty liian ylös ja porauksen katto oli männän pohjan yläpuolella. Öljyä paloi.
Mulla on tullut kone vastaan jossa oli wisekon männät. Ilmeisesti suomessa koneistettu mäntäaihioon rengasurat. Öljyrengas oli tehty liian ylös ja porauksen katto oli männän pohjan yläpuolella. Öljyä paloi.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.