127:n seoksen säätö
127:n seoksen säätö
Pystyykö kotioloissa säätämään polttoaineseosta, ilman pakokaasumittaria?...Tilanne on seuraavanlainen, eli tuo minun Fiat 600 (127:n 903 koneella) vie bensaa aika reilusti, ja myös pölläyttää mustaa savua, kun reilummin polkaisee, tai kiihdyttää...Ajatus olisi, jos saisi seosta laihennettua (ei kuitenkaan niin paljoa, että polttaa venttiilin).....Onko siis joku ns:perussäätö olemassa, jolla voisi kokeilla?.....Kaasari on Bressel-Weber (Ei siis Italialainen Weber).....
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
Re: 127:n seoksen säätö
Varmaan kannattaa tarkistella, että menee ryyppy pois päältä, suuttimet on kunnolla kiinni, ja polttoaineen pinta säädetty oikein. Suuttimia tarkastellessa kannattaa tarkistaa numerotkin, ettei joskus ole joku vaihdellut isompia.
Pidempään ylirikkaalla ajaessa menee kone väljäksi.
Pidempään ylirikkaalla ajaessa menee kone väljäksi.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: 127:n seoksen säätö
Ryyppy menee pois päältä, ja suuttimet on kiinni.....polttoainepinnasta ei ole tietoa, eikä myöskään suuttimien numeroista....mutta pystyykö tuota säätämään laihemmalle, ilman pakokaasumittareita?
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
Re: 127:n seoksen säätö
Vakiokaasareita ei säädellä kuin tyhjäkäynnin seosten osalta. Muut säädöt suuttimia vaihtamalla.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: 127:n seoksen säätö
OK...Mutta kyllä se rikkaalla täytyy olla, kun auton takana koneen ollessa käynnissä, on sellanen kitkerä haju....Täytyy kokeilla siitä seosruuvista kääntää laihemmalle.
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
Re: 127:n seoksen säätö
Kyllä siinä kaasuttimessa jotain vikaa on, jos tyhjäkäynti toimii mutta käy ajossa laihalla.
Perushuoltoa, tarkistaa että ilman sekoitus polttoaineeseen toimii ja muutenkin kanavat auki. Ultraäänipesu olisi paikallaan. Itse käytän hammasraudoille tarkoitettuja minikokoisia pulloharjoja putsaamiseen. Paineilman kanssa pitää olla varovainen, kun kanavissa on pehmytmetallitulppia.
Ja tietty neulaventtiilin ja kohon kunto, voi olla bensapinta liian korkealla. Korjausoppaasta löytyy tiedot miten kohon asento mitataan. Yleensä kun koho nojaa kevyesti venttiilin jousipalloon, jää tiivisteen ja kohon väliin n. 6-8mm. Siis yleisohjeena.
Itsellä oli toisensuuntainen ongelma, nykybensalla seiska tahtoi olla liian laihalla. alkuperäinen pääsuutin oli 120 ja löysin toisesta kaasuttimesta 135:sen jolla alkoi kulkuakin löytymään paremmin. En tiedä miksi noissa suuttimissa oli noin paljon hajontaa, molemmat oli kuitenkin 127:n vakiokaasareita.
Ja kannattaa tähystää sitä pääsuutinta kun sen saa käsiin, ettei joku ole porannut sitä isommaksi.
Mitään tiivistesarjoja ei ollut käsillä, ihan vanhoilla olen noi kasannut takaisin kun kymmeniä on purettu. Joskus olen vähän wd-40:llä turvottanut vanhaa tiivistettä tai sivellyt vaseliinia.
Perushuoltoa, tarkistaa että ilman sekoitus polttoaineeseen toimii ja muutenkin kanavat auki. Ultraäänipesu olisi paikallaan. Itse käytän hammasraudoille tarkoitettuja minikokoisia pulloharjoja putsaamiseen. Paineilman kanssa pitää olla varovainen, kun kanavissa on pehmytmetallitulppia.
Ja tietty neulaventtiilin ja kohon kunto, voi olla bensapinta liian korkealla. Korjausoppaasta löytyy tiedot miten kohon asento mitataan. Yleensä kun koho nojaa kevyesti venttiilin jousipalloon, jää tiivisteen ja kohon väliin n. 6-8mm. Siis yleisohjeena.
Itsellä oli toisensuuntainen ongelma, nykybensalla seiska tahtoi olla liian laihalla. alkuperäinen pääsuutin oli 120 ja löysin toisesta kaasuttimesta 135:sen jolla alkoi kulkuakin löytymään paremmin. En tiedä miksi noissa suuttimissa oli noin paljon hajontaa, molemmat oli kuitenkin 127:n vakiokaasareita.
Ja kannattaa tähystää sitä pääsuutinta kun sen saa käsiin, ettei joku ole porannut sitä isommaksi.
Mitään tiivistesarjoja ei ollut käsillä, ihan vanhoilla olen noi kasannut takaisin kun kymmeniä on purettu. Joskus olen vähän wd-40:llä turvottanut vanhaa tiivistettä tai sivellyt vaseliinia.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: 127:n seoksen säätö
Suuttimiahan ei sitten pidä rassata rautalangalla tms, siinä herkästi muuttuu reiän koko. Ja kun tämän ikäisistä laitteista on puhe, niin historaan saattaa jo joku rassaus osuakin. Tai jopa suuttimen poraaja.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: 127:n seoksen säätö
Ei se ole laihalla, kun ajossakin pölläyttää reilusti mustaa savua, kun kunnolla kiihdyttää (siis kaasu pohjassa).....Ryyppy ei ole yhtään päällä.Sämpy kirjoitti:Kyllä siinä kaasuttimessa jotain vikaa on, jos tyhjäkäynti toimii mutta käy ajossa laihalla.
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
Re: 127:n seoksen säätö
Anteeksi typo, siis rikkaalla. Mutta sama toimenpide, pitää tutkia mikä vialla.
Miten kaasuttimen jalka onko huohottiminen ohivirtauskanavaa kuten takamoottorisissa. Sen häiriöt tosin sotkee tyhjäkäynnin.
Eniten tulee mieleen että kaasutin tulvii tai bensapinta liian korkealla tai pääsuutin porattu isommaksi. Ei sieltä muuten liikaa bensaa voi tulla kun kanavat on optimoitu oikealle seokselle. Tai pääsuutin kiertynyt tärinästä löysälle. Onkohan tässä pääsuuttimet kohokammion pohjalla.
Tietty onko seiskan kone pystyssä? Kaasuttimen väärä asento voi olla syynä mutta pystyssä nuo yleensä on suunniteltu toimimaan. Siis bensapinnan korkeus kohokammiossa suhteessa kurkussa olevaan venturin bensakanavaan pitää olla oikea. Jos kaasutin on vinossa niin tuo korkeusero voi mennä helposti pieleen. Ei nyt aste-pari haittaa mutta jos on merkittävästi vinossa.
Miten kaasuttimen jalka onko huohottiminen ohivirtauskanavaa kuten takamoottorisissa. Sen häiriöt tosin sotkee tyhjäkäynnin.
Eniten tulee mieleen että kaasutin tulvii tai bensapinta liian korkealla tai pääsuutin porattu isommaksi. Ei sieltä muuten liikaa bensaa voi tulla kun kanavat on optimoitu oikealle seokselle. Tai pääsuutin kiertynyt tärinästä löysälle. Onkohan tässä pääsuuttimet kohokammion pohjalla.
Tietty onko seiskan kone pystyssä? Kaasuttimen väärä asento voi olla syynä mutta pystyssä nuo yleensä on suunniteltu toimimaan. Siis bensapinnan korkeus kohokammiossa suhteessa kurkussa olevaan venturin bensakanavaan pitää olla oikea. Jos kaasutin on vinossa niin tuo korkeusero voi mennä helposti pieleen. Ei nyt aste-pari haittaa mutta jos on merkittävästi vinossa.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: 127:n seoksen säätö
En tiedä, että onko pääsuutinta porattu isommaksi, ja bensanpintaa en ole tarkistanut (ainakaan vielä).......Juu moottori on pystysuorassa,ihan niinkuin 127:ssakin........Aion nyt alkukesän aikana muuttaa tätä silleen, että laitan aidon ITALIALAISEN Weberin kaasarin (Weber 32 Icev) tähän, koska olen todennut aikoinaan kun Stellalla ajelin, niin tuo ko.kaasari on paras, mitä 127:n koneisiin on vakionaan saanut....Venttiilikoppa pitää vaihtaa, koska kaasuvivusto on eri kohdissa näiden kahden eri kaasariversion takia....Sämpy kirjoitti:Anteeksi typo, siis rikkaalla. Mutta sama toimenpide, pitää tutkia mikä vialla.
Miten kaasuttimen jalka onko huohottiminen ohivirtauskanavaa kuten takamoottorisissa. Sen häiriöt tosin sotkee tyhjäkäynnin.
Eniten tulee mieleen että kaasutin tulvii tai bensapinta liian korkealla tai pääsuutin porattu isommaksi. Ei sieltä muuten liikaa bensaa voi tulla kun kanavat on optimoitu oikealle seokselle. Tai pääsuutin kiertynyt tärinästä löysälle. Onkohan tässä pääsuuttimet kohokammion pohjalla.
Tietty onko seiskan kone pystyssä? Kaasuttimen väärä asento voi olla syynä mutta pystyssä nuo yleensä on suunniteltu toimimaan. Siis bensapinnan korkeus kohokammiossa suhteessa kurkussa olevaan venturin bensakanavaan pitää olla oikea. Jos kaasutin on vinossa niin tuo korkeusero voi mennä helposti pieleen. Ei nyt aste-pari haittaa mutta jos on merkittävästi vinossa.
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi