Termostaattiin reiän poraus

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
stella
Viestit: 2016
Liittynyt: 06.12.2007 22:38
Paikkakunta: kuusankoski

Termostaattiin reiän poraus

Viesti Kirjoittaja stella »

Tälläistä kysyn, kun laitoin tänään tuohon Fiat 600:seen (127:n koneella oleva) termostaatin paikalleen, niin samantien alkoi taas tekemään sitä, mitä on tehnyt joskus aiemminkin...Eli nostaa tyhjäkäynnillä lämpöjä, mutta kun laittaa koneeseen kierroksia, niin lämmöt putoaa normaalille alueelle....Lueskelin jostain netin maailmasta, että jos termariin poraa pienen reiän/reiät, niin auttaisi tähän ongelmaan :roll: .....Termostaatti minkä laitoin, on 87-asteinen.....Viime kesän ajoin ilman termaria, ja tuota lämmön nosto-ongelmaa ei ilmennyt, mutta ilman termaria ajelu, ei ole koneelle kuitenkaan hyväksi.
Ajossa pysyy lämmöt hyvin alueellaan, kun tänään kävin ajelemassa, mutta ajossahan on kierroksiakin enemmän, kuin tyhjäkäynnillä...

Eli...Onkos täällä kukaan porannut termariin reikää, ja jos on niin auttoiko?
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
4d60elx
Viestit: 444
Liittynyt: 12.09.2007 23:23
Paikkakunta: Lapinlahti

Re: Termostaattiin reiän poraus

Viesti Kirjoittaja 4d60elx »

Terve,kyllä,tuotahan tehtiin ja paljon varsinkin kasarilla autoihin,joissakin termareissa on jo valmiina reikä.eihän sen tarvitse iso olla,muutaman millin reikä riittää.
-03 Chrysler Voyager 3.3 SE
-05 Fiat Panda 60
-95 Fiat Tempra 1.6 STW
-97 Fiat Coupe 2.0 20 V T
-88 Fiat Uno Tbo 4d
-89 Fiat Uno 60 S
-89 Laika Laserhome 57
-89 Lancia Y10
-89 Lancia Y10 Turbo
-02 Fiat Punto 60 elx
-02 Fiat Brava 1.6 elx
stella
Viestit: 2016
Liittynyt: 06.12.2007 22:38
Paikkakunta: kuusankoski

Re: Termostaattiin reiän poraus

Viesti Kirjoittaja stella »

OK...No sitten minä kokeilen tuota....Ja katsotaan, että miten se sitten käyttäytyy lämpöjen osalta tyhjäkäynnillä :P ...
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
A Bart
Viestit: 903
Liittynyt: 17.12.2006 15:45
Paikkakunta: Pori

Re: Termostaattiin reiän poraus

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Oikein ei auennut mikä tässä on ongelma.
Tottakai paikallaan lämmöt nousee, kunnes syylärin anturi hoksaa että nyt flekti päälle, jolloin koneen lämmön-nousu loppuu kun kierrosta tulee viileämpää nestettä.
stella
Viestit: 2016
Liittynyt: 06.12.2007 22:38
Paikkakunta: kuusankoski

Re: Termostaattiin reiän poraus

Viesti Kirjoittaja stella »

A Bart kirjoitti:Oikein ei auennut mikä tässä on ongelma.
Tottakai paikallaan lämmöt nousee, kunnes syylärin anturi hoksaa että nyt flekti päälle, jolloin koneen lämmön-nousu loppuu kun kierrosta tulee viileämpää nestettä.
Mutta, kun sähköflektikään ei riitä...syyläri kun on keulassa (auto on Fiat 600 903-koneella)...Eli pitkät vesiputket auton alla....joten vaikka sähköflektin nappaa päälle, niin se ei ehdi jäähdyttää tarpeeksi nopeasti nestettä....eli se jäähtynyt neste ei kierrä tarpeeksi nopeasti, kun ollaan tyhjäkäynnillä.....mutta kun nostaa moottorin kierroksia=nesteen kiertonopeuskin lisääntyy, niin silloin tätä ongelmaa ei ole.
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Termostaattiin reiän poraus

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Alemmassa lämpötilassa laukeava kytkin flektille?
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Avatar
matti
GFF
Viestit: 456
Liittynyt: 27.02.2004 00:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Termostaattiin reiän poraus

Viesti Kirjoittaja matti »

stella kirjoitti:
A Bart kirjoitti:Oikein ei auennut mikä tässä on ongelma.
Tottakai paikallaan lämmöt nousee, kunnes syylärin anturi hoksaa että nyt flekti päälle, jolloin koneen lämmön-nousu loppuu kun kierrosta tulee viileämpää nestettä.
Mutta, kun sähköflektikään ei riitä...syyläri kun on keulassa (auto on Fiat 600 903-koneella)...Eli pitkät vesiputket auton alla....joten vaikka sähköflektin nappaa päälle, niin se ei ehdi jäähdyttää tarpeeksi nopeasti nestettä....eli se jäähtynyt neste ei kierrä tarpeeksi nopeasti, kun ollaan tyhjäkäynnillä.....mutta kun nostaa moottorin kierroksia=nesteen kiertonopeuskin lisääntyy, niin silloin tätä ongelmaa ei ole.
Mites jos flektin anturi moottorin lähelle ja, että kytkee matalammalla lämpötilalla.. Toimisiko sellainen?
pessimisti ei pety.
A Bart
Viestit: 903
Liittynyt: 17.12.2006 15:45
Paikkakunta: Pori

Re: Termostaattiin reiän poraus

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Luigi kirjoitti:Alemmassa lämpötilassa laukeava kytkin flektille?
Juuri näin, cromalla (-86) vetelin asuntovaunua ja samanmoinen ongelma oikeastaan kehkeytyi kun pitkän vedon jälkeen tulikin yhtäkkiä liikennevalot ja piti pysähtyä.
Tai pysähdyttiin alueelle tullessa, yhtäkkiä.
Itse ratkaisin ongelman flektin käsikäyttöisellä ohjauksella, eli flekti päälle vähän ennekuin piti pysähtyä niin ongelma poistui eikä tarvinnut edes suurentaa syyläriä.
Tämähän tapahtui viimevuosituhannella, jolloin opetettiin ennakoivaa ajoa.
stella
Viestit: 2016
Liittynyt: 06.12.2007 22:38
Paikkakunta: kuusankoski

Re: Termostaattiin reiän poraus

Viesti Kirjoittaja stella »

Täytyykin kokeilla tuota,että napsauttaa flektin päälle , jo ennen kuin tulee mahdollinen pidempi pysäys (flekti on katkaisimen perässä, eli saa päälle vaikka nyt ja heti).....Ja täytyy kokeilla myös, että kun flekti on päällä, ja auto käy tyhjäkäyntiä, niin pysyykö moottorin lämpötila sallitulla alueella...
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Termostaattiin reiän poraus

Viesti Kirjoittaja wellu »

Eikös tässä nyt ollutkin ongelmana mitä muistelin, ettei vesipumppu jaksa tyhjäkäynnillä kierrättää sitä vettä termarin läpi keulan kautta....?
Muistelisin että stella kerroit aijemmassa topicissa, että lämmöt nousee vaikka flekti olisi päällä, jos kone on tyhjäkäynnillä.
Minkä huollan, sen korjaan...
stella
Viestit: 2016
Liittynyt: 06.12.2007 22:38
Paikkakunta: kuusankoski

Re: Termostaattiin reiän poraus

Viesti Kirjoittaja stella »

No joo, se ei oikein tyhjäkäyntikierroksilla ilmeisesti jaksa painaa riittävästi nesteelle vauhtia, kun termari on paikoillaan, ja yleensä olen painanut flektin päälle vasta siinäkohtaa, kun lämmöt on jo olleet lähellä punarajaa....En vielä tiedä, että miten on tilanne, jos painankin flektin päälle jo hyvissä ajoin....eli silloin se flektikin ehtii jo jäähdyttää nestettä "valmiiksi"......Mutta tosiaan kaikilla muilla kierroksilla,paitsi tyhjäkäynnillä ongelmaa ei ole :|
Kyllähän tuon kanssa pärjää liikenteessä, kun tietää miten se käyttäytyy (muijalle en uskalla antaa sitä yksin käyttöön :shock: ...paitsi jos haluan päästä tekemään kansiremontin :lol: )
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
VTO
Viestit: 1431
Liittynyt: 06.07.2004 10:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Termostaattiin reiän poraus

Viesti Kirjoittaja VTO »

Sähköinen vesipumppu siihen pitkään linjaan ? Mahtaako vaan 12V pumppua löytyä riittävän suurille letkuille.
Avatar
väisänen
Viestit: 4898
Liittynyt: 11.03.2006 19:29
Paikkakunta: Mynämäki Alkon vieres

Re: Termostaattiin reiän poraus

Viesti Kirjoittaja väisänen »

Juu jos on takamoottorinen niin vesi ei yksinkertaisesti kierrä eli voi keittää paikoillaan. Siihen ei lyhyempivesiletkusten kikat oikein auta.
Vesipumppuja löytyy vaikka millaisilla lähdöillä esim davies graig.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash

-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Avatar
Luigi
Viestit: 9527
Liittynyt: 17.10.2004 13:33
Paikkakunta: Huruslahden harmaa helmi

Re: Termostaattiin reiän poraus

Viesti Kirjoittaja Luigi »

Kuinkas takamoottori-sotkat oli tältä osin toteutettu? Kannentiivisteitähän nekin kyllä tuppasi ajoittain kärventämään...
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Termostaattiin reiän poraus

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Käsittääkseni niihin on juurikin sisäänrakennettu tämä ongelma, jonka takia ei saisi seisottaa tyhjäkäynnillä liikaa. Tai pysähtyä liikennevaloihin. Useimmissa käsikytkin sähköflektille, että saa kaupungissa päälle pysyvästi.

Termostaatti on perinteinen, pelkkä ilmastusreikä eikä vesipumppukaan ole mikään helvetillisen tehokas.

Liekö tämä syynä, että Skoda kuskit ajeli enimmäkseen viileällä yöpimeällä..? :roll:
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Vastaa Viestiin