Termostaattiin reiän poraus
Termostaattiin reiän poraus
Tälläistä kysyn, kun laitoin tänään tuohon Fiat 600:seen (127:n koneella oleva) termostaatin paikalleen, niin samantien alkoi taas tekemään sitä, mitä on tehnyt joskus aiemminkin...Eli nostaa tyhjäkäynnillä lämpöjä, mutta kun laittaa koneeseen kierroksia, niin lämmöt putoaa normaalille alueelle....Lueskelin jostain netin maailmasta, että jos termariin poraa pienen reiän/reiät, niin auttaisi tähän ongelmaan .....Termostaatti minkä laitoin, on 87-asteinen.....Viime kesän ajoin ilman termaria, ja tuota lämmön nosto-ongelmaa ei ilmennyt, mutta ilman termaria ajelu, ei ole koneelle kuitenkaan hyväksi.
Ajossa pysyy lämmöt hyvin alueellaan, kun tänään kävin ajelemassa, mutta ajossahan on kierroksiakin enemmän, kuin tyhjäkäynnillä...
Eli...Onkos täällä kukaan porannut termariin reikää, ja jos on niin auttoiko?
Ajossa pysyy lämmöt hyvin alueellaan, kun tänään kävin ajelemassa, mutta ajossahan on kierroksiakin enemmän, kuin tyhjäkäynnillä...
Eli...Onkos täällä kukaan porannut termariin reikää, ja jos on niin auttoiko?
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
Re: Termostaattiin reiän poraus
Terve,kyllä,tuotahan tehtiin ja paljon varsinkin kasarilla autoihin,joissakin termareissa on jo valmiina reikä.eihän sen tarvitse iso olla,muutaman millin reikä riittää.
-03 Chrysler Voyager 3.3 SE
-05 Fiat Panda 60
-95 Fiat Tempra 1.6 STW
-97 Fiat Coupe 2.0 20 V T
-88 Fiat Uno Tbo 4d
-89 Fiat Uno 60 S
-89 Laika Laserhome 57
-89 Lancia Y10
-89 Lancia Y10 Turbo
-02 Fiat Punto 60 elx
-02 Fiat Brava 1.6 elx
-05 Fiat Panda 60
-95 Fiat Tempra 1.6 STW
-97 Fiat Coupe 2.0 20 V T
-88 Fiat Uno Tbo 4d
-89 Fiat Uno 60 S
-89 Laika Laserhome 57
-89 Lancia Y10
-89 Lancia Y10 Turbo
-02 Fiat Punto 60 elx
-02 Fiat Brava 1.6 elx
Re: Termostaattiin reiän poraus
OK...No sitten minä kokeilen tuota....Ja katsotaan, että miten se sitten käyttäytyy lämpöjen osalta tyhjäkäynnillä ...
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
Re: Termostaattiin reiän poraus
Oikein ei auennut mikä tässä on ongelma.
Tottakai paikallaan lämmöt nousee, kunnes syylärin anturi hoksaa että nyt flekti päälle, jolloin koneen lämmön-nousu loppuu kun kierrosta tulee viileämpää nestettä.
Tottakai paikallaan lämmöt nousee, kunnes syylärin anturi hoksaa että nyt flekti päälle, jolloin koneen lämmön-nousu loppuu kun kierrosta tulee viileämpää nestettä.
Re: Termostaattiin reiän poraus
Mutta, kun sähköflektikään ei riitä...syyläri kun on keulassa (auto on Fiat 600 903-koneella)...Eli pitkät vesiputket auton alla....joten vaikka sähköflektin nappaa päälle, niin se ei ehdi jäähdyttää tarpeeksi nopeasti nestettä....eli se jäähtynyt neste ei kierrä tarpeeksi nopeasti, kun ollaan tyhjäkäynnillä.....mutta kun nostaa moottorin kierroksia=nesteen kiertonopeuskin lisääntyy, niin silloin tätä ongelmaa ei ole.A Bart kirjoitti:Oikein ei auennut mikä tässä on ongelma.
Tottakai paikallaan lämmöt nousee, kunnes syylärin anturi hoksaa että nyt flekti päälle, jolloin koneen lämmön-nousu loppuu kun kierrosta tulee viileämpää nestettä.
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
Re: Termostaattiin reiän poraus
Alemmassa lämpötilassa laukeava kytkin flektille?
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Termostaattiin reiän poraus
Mites jos flektin anturi moottorin lähelle ja, että kytkee matalammalla lämpötilalla.. Toimisiko sellainen?stella kirjoitti:Mutta, kun sähköflektikään ei riitä...syyläri kun on keulassa (auto on Fiat 600 903-koneella)...Eli pitkät vesiputket auton alla....joten vaikka sähköflektin nappaa päälle, niin se ei ehdi jäähdyttää tarpeeksi nopeasti nestettä....eli se jäähtynyt neste ei kierrä tarpeeksi nopeasti, kun ollaan tyhjäkäynnillä.....mutta kun nostaa moottorin kierroksia=nesteen kiertonopeuskin lisääntyy, niin silloin tätä ongelmaa ei ole.A Bart kirjoitti:Oikein ei auennut mikä tässä on ongelma.
Tottakai paikallaan lämmöt nousee, kunnes syylärin anturi hoksaa että nyt flekti päälle, jolloin koneen lämmön-nousu loppuu kun kierrosta tulee viileämpää nestettä.
pessimisti ei pety.
Re: Termostaattiin reiän poraus
Juuri näin, cromalla (-86) vetelin asuntovaunua ja samanmoinen ongelma oikeastaan kehkeytyi kun pitkän vedon jälkeen tulikin yhtäkkiä liikennevalot ja piti pysähtyä.Luigi kirjoitti:Alemmassa lämpötilassa laukeava kytkin flektille?
Tai pysähdyttiin alueelle tullessa, yhtäkkiä.
Itse ratkaisin ongelman flektin käsikäyttöisellä ohjauksella, eli flekti päälle vähän ennekuin piti pysähtyä niin ongelma poistui eikä tarvinnut edes suurentaa syyläriä.
Tämähän tapahtui viimevuosituhannella, jolloin opetettiin ennakoivaa ajoa.
Re: Termostaattiin reiän poraus
Täytyykin kokeilla tuota,että napsauttaa flektin päälle , jo ennen kuin tulee mahdollinen pidempi pysäys (flekti on katkaisimen perässä, eli saa päälle vaikka nyt ja heti).....Ja täytyy kokeilla myös, että kun flekti on päällä, ja auto käy tyhjäkäyntiä, niin pysyykö moottorin lämpötila sallitulla alueella...
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
Re: Termostaattiin reiän poraus
Eikös tässä nyt ollutkin ongelmana mitä muistelin, ettei vesipumppu jaksa tyhjäkäynnillä kierrättää sitä vettä termarin läpi keulan kautta....?
Muistelisin että stella kerroit aijemmassa topicissa, että lämmöt nousee vaikka flekti olisi päällä, jos kone on tyhjäkäynnillä.
Muistelisin että stella kerroit aijemmassa topicissa, että lämmöt nousee vaikka flekti olisi päällä, jos kone on tyhjäkäynnillä.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Termostaattiin reiän poraus
No joo, se ei oikein tyhjäkäyntikierroksilla ilmeisesti jaksa painaa riittävästi nesteelle vauhtia, kun termari on paikoillaan, ja yleensä olen painanut flektin päälle vasta siinäkohtaa, kun lämmöt on jo olleet lähellä punarajaa....En vielä tiedä, että miten on tilanne, jos painankin flektin päälle jo hyvissä ajoin....eli silloin se flektikin ehtii jo jäähdyttää nestettä "valmiiksi"......Mutta tosiaan kaikilla muilla kierroksilla,paitsi tyhjäkäynnillä ongelmaa ei ole
Kyllähän tuon kanssa pärjää liikenteessä, kun tietää miten se käyttäytyy (muijalle en uskalla antaa sitä yksin käyttöön ...paitsi jos haluan päästä tekemään kansiremontin )
Kyllähän tuon kanssa pärjää liikenteessä, kun tietää miten se käyttäytyy (muijalle en uskalla antaa sitä yksin käyttöön ...paitsi jos haluan päästä tekemään kansiremontin )
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
Re: Termostaattiin reiän poraus
Sähköinen vesipumppu siihen pitkään linjaan ? Mahtaako vaan 12V pumppua löytyä riittävän suurille letkuille.
Re: Termostaattiin reiän poraus
Juu jos on takamoottorinen niin vesi ei yksinkertaisesti kierrä eli voi keittää paikoillaan. Siihen ei lyhyempivesiletkusten kikat oikein auta.
Vesipumppuja löytyy vaikka millaisilla lähdöillä esim davies graig.
Vesipumppuja löytyy vaikka millaisilla lähdöillä esim davies graig.
-Cause my mouth's writing checks that my ass can't cash
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
-Fiat Croma
-Fiat Uno Fire
-Ja ehkä pian myös turpo uunoilua.
Re: Termostaattiin reiän poraus
Kuinkas takamoottori-sotkat oli tältä osin toteutettu? Kannentiivisteitähän nekin kyllä tuppasi ajoittain kärventämään...
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Termostaattiin reiän poraus
Käsittääkseni niihin on juurikin sisäänrakennettu tämä ongelma, jonka takia ei saisi seisottaa tyhjäkäynnillä liikaa. Tai pysähtyä liikennevaloihin. Useimmissa käsikytkin sähköflektille, että saa kaupungissa päälle pysyvästi.
Termostaatti on perinteinen, pelkkä ilmastusreikä eikä vesipumppukaan ole mikään helvetillisen tehokas.
Liekö tämä syynä, että Skoda kuskit ajeli enimmäkseen viileällä yöpimeällä..?
Termostaatti on perinteinen, pelkkä ilmastusreikä eikä vesipumppukaan ole mikään helvetillisen tehokas.
Liekö tämä syynä, että Skoda kuskit ajeli enimmäkseen viileällä yöpimeällä..?
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net