Punto etupyörän laakeri
Punto etupyörän laakeri
Anopin gp:ssä huomasin renkaanvaihdossa että vasen etuvanteesta heilutettaessa (ei väliä mistä suunnalta) tuntuu klappia, rengas irti sama klappi myös jarrulevyä heilutettaessa. Oikealla puolella vastaavasti ei klappua. Klappi poistuu kun jarrua painaa. Navan laakeri ei äännä kun rengasta pyörittää Tai autolla ajaa ja napamutterin käytin irti ja pulttiksella takas kiinni joten sekin pitäisi olla tiukalla. Jääkö ainoaksi vaihtoehdoksi napalaakerin uusiminen? Itsellä ei ainakaan muuta tule enään mieleen.
Fiat 500L 1.4 95
Re: Punto etupyörän laakeri
Siis vetämällä itseäsi päin renkaasta tuntuu välystä. Eka mieleen tuli alatukivarren välys, alapallonivel ?
Re: Punto etupyörän laakeri
Melko hyvä konsti laakerin testaukseen on nostaa tutkittava nurkka ilmaan, pyörittää rengasta ja pitää sormin kiinni kierrejousesta. Jos tuntuu rutinaa, niin laakeri todennäköisesti morjens.
Tuntuuko klapi tosiaan vetämällä vai vääntämällä/kääntämällä? Kun otit pyörän irti ja tutkit, niin näkyikö klapi vain levyssä, ei olkavarressa?
Tuo että jarru poistaa klapin, on kyllä melko suora merkki väljästä laakerista. Jos jokin nivel olisi väljä, niin tällöin jarru ei tekisi mitään, koska koko olkavarsi jarruineen heiluisi mukana.
Laakeri voi kulua väljäksi ilman ääntä, mutta on kyllä harvinaista. Tosin Punto on senverran kevyt ja "korimeluinen" auto, ettei kevyesti jurraava laakeri välttämättä kuulu.
Laakerihan jos hajoaa iskusta tai vaikka ruostumisesta, niin ääni voi olla todella kova ja laakeri kuluu nopeasti (rosoja laakerikuulien kehällä). Jos laakeri vain kuluu eikä kehä hajoa, niin rohina voi olla hiljainenkin.
Tuntuuko klapi tosiaan vetämällä vai vääntämällä/kääntämällä? Kun otit pyörän irti ja tutkit, niin näkyikö klapi vain levyssä, ei olkavarressa?
Tuo että jarru poistaa klapin, on kyllä melko suora merkki väljästä laakerista. Jos jokin nivel olisi väljä, niin tällöin jarru ei tekisi mitään, koska koko olkavarsi jarruineen heiluisi mukana.
Laakeri voi kulua väljäksi ilman ääntä, mutta on kyllä harvinaista. Tosin Punto on senverran kevyt ja "korimeluinen" auto, ettei kevyesti jurraava laakeri välttämättä kuulu.
Laakerihan jos hajoaa iskusta tai vaikka ruostumisesta, niin ääni voi olla todella kova ja laakeri kuluu nopeasti (rosoja laakerikuulien kehällä). Jos laakeri vain kuluu eikä kehä hajoa, niin rohina voi olla hiljainenkin.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Punto etupyörän laakeri
Klappia vain vääntelemällä/kääntelemällä ja olkavarressa ei ole mitään välystä. Prässiä ei ole saatavilla mutta suoriutuuko laakerihommasta tällä satsilla? Laittaisi itse laakerin vielä pakastimeen vuorokautta ennen asennusta
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/aut ... 2000021491" onclick="window.open(this.href);return false;
Ilmeisesti pyörännavan saisi myös tuolla prässättyä paikoilleen kun näkyy olevan laakerin sisäkooliadapteritkin tuossa mukana?
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/aut ... 2000021491" onclick="window.open(this.href);return false;
Ilmeisesti pyörännavan saisi myös tuolla prässättyä paikoilleen kun näkyy olevan laakerin sisäkooliadapteritkin tuossa mukana?
Fiat 500L 1.4 95
Re: Punto etupyörän laakeri
Yks hyvä tapa on todeta väljä pyöränlaakeri....Nostaa renkaan ilmaan, ja sitten ote niin, että toinen käsi on klo.12 ja toinen klo 6 kohdalla, ja sitten heiluttelee, niin, jos on väljä laakeri------rengas "lonksuu" kyllä sillai, että sen huomaa ja tuntee
Jos ei ole Prässiä, niin pyöränlaakerin saa vaihdettua, ihan tavallisella kierretangolla,tai tarpeeksi pitkällä pultilla, ja isoja prikkoja/sopivia väliholkkeja apuna käyttäen, esim isoa hylsyä......Mutta kyllä tuo Bilteman satsikin varmasti toimii, eriasia on, että kannattaako yhden laakerin vaihdon takia ostaa tuollainen
Jos ei ole Prässiä, niin pyöränlaakerin saa vaihdettua, ihan tavallisella kierretangolla,tai tarpeeksi pitkällä pultilla, ja isoja prikkoja/sopivia väliholkkeja apuna käyttäen, esim isoa hylsyä......Mutta kyllä tuo Bilteman satsikin varmasti toimii, eriasia on, että kannattaako yhden laakerin vaihdon takia ostaa tuollainen
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
Re: Punto etupyörän laakeri
Kyllä se nyt pyöränlaakerilta vaikuttaa. Näkyy saavan ebaysta puolet halvemmalla jos jaksaa pari viikkoa odottaa. Eiköhän laakeri kestä sen ajan kun.
https://www.ebay.com/itm/Front-Wheel-Dr ... 1195.m1851" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.ebay.com/itm/Front-Wheel-Dr ... 1195.m1851" onclick="window.open(this.href);return false;
Fiat 500L 1.4 95
Re: Punto etupyörän laakeri
Yhtä Punton laakeria vaihtaessa 12t prässi sai tehdä ihan tosissaan töitä, oli aika hyvin jämähtänyt kiinni ja lähti melkoisen pamauksen saattelemana liikkeelle. Sellaiseen tuo sarja ei ehkä tehoa, mutta kyse oli poikkeuksesta vaihtamieni pyöränlaakereiden joukossa.
Laakerivialta tuo vahvasti vaikuttaa. Palloniveltä tai raidetangonpäätä saattaa joutua irrottelemaan, että saa vetarin pois välistä. Laakeriksi joku ei ihan halvimman pään kötöstys, pahimmillaan on hajonneet 3tkm ajolla.
Laakerivialta tuo vahvasti vaikuttaa. Palloniveltä tai raidetangonpäätä saattaa joutua irrottelemaan, että saa vetarin pois välistä. Laakeriksi joku ei ihan halvimman pään kötöstys, pahimmillaan on hajonneet 3tkm ajolla.
If it ain't broke, you're not trying hard enough.
Re: Punto etupyörän laakeri
Kiinalainen SKF ei ole laadusta tunnettu.
Слава Україні - Героям слава
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Мені не потрібна поїздка, мені потрібна амуніція.
Re: Punto etupyörän laakeri
No niin, homma tyssäsi siihen että vetoakseli ei irtoa pyörännavasta. On yritetty antaa moskaa,lämpöä,liuotinhoitoa ym. Kiinni on hitsannut eikä hievahdakkaan. Vetoakselin pääkin rupee oleen sienen muotoinen ja napamutteri kaput. Olisiko viellä jotain ideoita hommaan vai vedänkö koko akselin vaihteista pois ja kiikutan napoineen johonkin korjaamolle? Uusiksi taitaa mennä kyllä napakin jos hydrauliikkaprässillä painavat. Yksi juttu kävi mielessä jos katkaisis navasta 2kpl pyöränpultteja pois ja kokeilis kahdella pultilla ja mutterilla niistä reijistä painaa navan irti, pikkuhiljaa kiristelemällä? Mahtaisko toimia
Fiat 500L 1.4 95
Re: Punto etupyörän laakeri
Aikoinaan otin yhdestä Subaru Imprezasta vetoakselin pyörän navasta irti seuraavalla tavalla, kun oli jämähtänyt kunnolla kiinni....Eli hitsasin paksun/pitkähkön pultin kunnolla kiinni siihen vetoakselin päähän, ja sitten heti hitsauksen jälkeen suihkauttelin ruosteen irroitusöljyä ja CRC:tä sinne akselin booreille, ja sen jälkeen sitten lekalla kunnon iskuja siihen pultin päähän.......Ja niin vain alkoi irtoamaan vetoakselin pää sieltä booreilta, eli jumitus antoi periksi.......Ja sitten kun se oli jonkun matkaa liikkunut, niin rälläkällä katkaisin sen hitsatun pultin, ja vasaralla löin sen vetoakselin sitten kokonaan navasta irti.......Siihen Subaruun oli tulossa jokatapauksessa Uusi murros, joten vanhalla ei ollut väliä...
Jos tätä konstia kokeilet, niin varaudu ostamaan Uusi murros
Jos tätä konstia kokeilet, niin varaudu ostamaan Uusi murros
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
Re: Punto etupyörän laakeri
Nojoo, lähtihän se. Vasaralla vaan kovaa naputtelua,rupes liuotus vaikuttamaan abs anturin reijästä suihkuteltuna, usko meinasi vain loppua. Tosin seuraavaksi hajosi tuo tilaamani laakerityökalu kun pultin pää mistä väännetään, katkes hitsauksistaan pulttipyssyn kaa. Napa kuitenkin säästyi ja laakerin ulkokooli irtosi siitä helposti. Huomenna hitsaamaan työkalu kuntoon ja uutta napamutteria kehiin.
Fiat 500L 1.4 95
Re: Punto etupyörän laakeri
No niin helpostihan se lopulta kävi kun sain hitsattua prässin kasaan ja vetäsin kierrepakalla vetarin pään uusiks. Näköjään noita kiinan tuotteita saa itse paranneltua että lopulta toimivatkin. Sitten kysymys viisaammille, onko tarvetta nyt säätää auraukset etupäästä kun olka-akseli on ollut irti?
Fiat 500L 1.4 95
Re: Punto etupyörän laakeri
Ei ole tarvetta säätää.
Olka-akselin kiinnitys on kaksi keskittävää kartiota (alapallo, raidetangon pää) ja kaksi pulttia iskaritolpassa. Ei siinä ole oikeastaan mitään, mikä menisi pieleen remontin aikana.
Olka-akselin kiinnitys on kaksi keskittävää kartiota (alapallo, raidetangon pää) ja kaksi pulttia iskaritolpassa. Ei siinä ole oikeastaan mitään, mikä menisi pieleen remontin aikana.
Minkä huollan, sen korjaan...