Uno 60´86 jakopääkysymys
Uno 60´86 jakopääkysymys
Kampuran ja nokan merkit ovat selvät, mutta miten apuakseli asetetaan oikeaoppisesti?
Haynesin mukaan käännetään siten, että pyörijä tulee nelosen kohdalle, mutta ei sen tarkempaa ohjetta. Riittääkö että on sinne päin? Ja miksi nelosen, yleensä ajoitus laitetan ykköselle kohdalleen?
Fiksumpi olisi tietysti katsonut ennen purkamista oikean asennon...
Haynesin mukaan käännetään siten, että pyörijä tulee nelosen kohdalle, mutta ei sen tarkempaa ohjetta. Riittääkö että on sinne päin? Ja miksi nelosen, yleensä ajoitus laitetan ykköselle kohdalleen?
Fiksumpi olisi tietysti katsonut ennen purkamista oikean asennon...
Re: Uno 60´86 jakopääkysymys
Ei sen pakosti tarvitse osoittaa 1:s sylinterin kohdalle, joissain moottoreissa se asetetaan 4:sen kohdalle...
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
- TfP-Motors
- GFF
- Viestit: 1566
- Liittynyt: 22.02.2003 10:20
- Paikkakunta: Suonenjoki
Re: Uno 60´86 jakopääkysymys
Tuossa koneessa ei ole vaaraa että apuakselin ollessa väärässä asennossa voisi kampiakseli osua bensapumpun epäkeskoon (kuten Fiat tc:ssä). Taitaa vielä apuakseli pyöriä eri nopeuttakin nokka-akselin suhteen, jakajan ratastuksella muutetaan taas sitten jakaja pyörii oikeaa "puolinopeutta"
Kaikki paitsi internetin kuvapalvelut on ikuista.
Re: Uno 60´86 jakopääkysymys
Kiitokset vastauksista, mutta tarvitsisin tiedon siitä miten ajoitus laitetaan kohdalleen.
Re: Uno 60´86 jakopääkysymys
Eli siis miten laitetaan ajoitus kohdalleen.....Pyöritetään moottoria, niin...että jakopään ajoitusmerkit, ja hihnapyörissä olevat merkit tulevat kohdakkain....Ja sitten löysätään hihnan kiristinrulla, ja sitten hihna pois, ja uusi tilalle.
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
Re: Uno 60´86 jakopääkysymys
Ja jos jakopää on jo purettu, niin korjausoppaan ohjeilla.
- Kampiakseli merkkiin
- Nokka-akseli merkkiin
- Apuakseli korjausoppaan ohjein.
JOS apuakseli meneekin väärin, niin siitä selviää jakajan kantta/jakajaa kääntämällä, tai apuakselia kääntämällä.
Itsekkin olen ollut käsityksessä, että Fiatissa olisi jakopään ajoitusmerkit niin, että 1-sylinteri on YKK:ssa puristus ja työtahtien välissä, tällöin jakajan kuuluisi osoittaa ykkösen kohdalle. Mutta varmaksi en mene sanomaan.
Ite kun on Unoon ym. sohc-pohjaisiin vaihtanut hihnan, niin aina merkannut tussilla pyörien asennon ensin ja sitten vaihtanut. Tosin muistelisin, että siinä apuakselillakin oli merkki hihnapyörässä.
- Kampiakseli merkkiin
- Nokka-akseli merkkiin
- Apuakseli korjausoppaan ohjein.
JOS apuakseli meneekin väärin, niin siitä selviää jakajan kantta/jakajaa kääntämällä, tai apuakselia kääntämällä.
Itsekkin olen ollut käsityksessä, että Fiatissa olisi jakopään ajoitusmerkit niin, että 1-sylinteri on YKK:ssa puristus ja työtahtien välissä, tällöin jakajan kuuluisi osoittaa ykkösen kohdalle. Mutta varmaksi en mene sanomaan.
Ite kun on Unoon ym. sohc-pohjaisiin vaihtanut hihnan, niin aina merkannut tussilla pyörien asennon ensin ja sitten vaihtanut. Tosin muistelisin, että siinä apuakselillakin oli merkki hihnapyörässä.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Uno 60´86 jakopääkysymys
Haynesin mukaan apuakseli asetetaan siten, että pyörijä osoittaa kohti nelossylinteriä, melko epämääräistä mielestäni. Siinä on useamman hampaan pelivara. Apuakselilla ei ole merkkejä.
Re: Uno 60´86 jakopääkysymys
Niin siis pyörijän pitää osoittaa virranjakajan kannessa 4.s sylinterin nastaan...Ei siis lohkossa kohti nelosta.Mic kirjoitti:Haynesin mukaan apuakseli asetetaan siten, että pyörijä osoittaa kohti nelossylinteriä, melko epämääräistä mielestäni. Siinä on useamman hampaan pelivara. Apuakselilla ei ole merkkejä.
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
Re: Uno 60´86 jakopääkysymys
Taitaa olla palstan humoristit liikkeellä...stella kirjoitti:Niin siis pyörijän pitää osoittaa virranjakajan kannessa 4.s sylinterin nastaan...Ei siis lohkossa kohti nelosta.Mic kirjoitti:Haynesin mukaan apuakseli asetetaan siten, että pyörijä osoittaa kohti nelossylinteriä, melko epämääräistä mielestäni. Siinä on useamman hampaan pelivara. Apuakselilla ei ole merkkejä.
Hakemalla löytyi oikea kohta, suoraan kohti nelosen nastaa ei käynnisty, mutta pyörijä juuri jättämässä nastan on oikea kohta.
Auto on seissyt pari vuotta, siksi oli epäselvää johtuuko käynnistymättömyys jakopääremontista vai jostain muusta.
Ensi kerralla yritän muistaa laittaa merkin apuakseliin ennen purkamista.
Kiitos kaikille osallistuneille mielenkiinnosta.
Re: Uno 60´86 jakopääkysymys
En laittanut millään vitsillä tuota, vaan ihan sen takia, koska maailmassa on kaikenlaisia "asentajia", niin aina ei voi tietää, että mitä kukakin kysymyksellään oikeasti tarkoittaa...Mutta hyvä, jos homma selvis...Mic kirjoitti:Taitaa olla palstan humoristit liikkeellä...stella kirjoitti:Niin siis pyörijän pitää osoittaa virranjakajan kannessa 4.s sylinterin nastaan...Ei siis lohkossa kohti nelosta.Mic kirjoitti:Haynesin mukaan apuakseli asetetaan siten, että pyörijä osoittaa kohti nelossylinteriä, melko epämääräistä mielestäni. Siinä on useamman hampaan pelivara. Apuakselilla ei ole merkkejä.
Hakemalla löytyi oikea kohta, suoraan kohti nelosen nastaa ei käynnisty, mutta pyörijä juuri jättämässä nastan on oikea kohta.
Auto on seissyt pari vuotta, siksi oli epäselvää johtuuko käynnistymättömyys jakopääremontista vai jostain muusta.
Ensi kerralla yritän muistaa laittaa merkin apuakseliin ennen purkamista.
Kiitos kaikille osallistuneille mielenkiinnosta.
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
- TfP-Motors
- GFF
- Viestit: 1566
- Liittynyt: 22.02.2003 10:20
- Paikkakunta: Suonenjoki
Re: Uno 60´86 jakopääkysymys
Fiat sohc kanttihampaisella hihnalla.Mic kirjoitti: Taitaa olla palstan humoristit liikkeellä...
Jakopään hammaspyörät: Kammella 21 hammasta. Nokalla 42 hammasta. Sivuakselilla 30.
Kampi tekee 2 kierrosta. Nokka yhden. Sivuakseli pyörähtää suunnilleen naurettavan likiarvon 1,4. Sivuakselin vinohampaisessa rattaassa 10 hammasta. Jakajan vinohampaisessa 14. vinohampaisten välityssuhde likiarvolla 1,4. En ole hirveän hyvä matematiikassa mutta sen verran tajuan tekniikasta että nämä kumoaa toisensa. Jos laitat kaikkiin hihnapyöriin ja virranjakajaan merkit, ne ovat kohdallaan aina kun kampi on pyörähtänyt 10 kierrosta, jolloin sivuakseli on pyörähtänyt 7 kierrosta. Jakaja ja nokka on kuitenkin merkissään aina kahden kierroksen välein. Herkimmalla menee paskat housuun jo ekan kierroksen jälkeen sivuakselin merkkiä tuijoittaessa. Hän menee pyykkituvan kautta toitottamaan omaa asiaansa fiatfoorumille. Hän "haukkuu" muita huumorimiehiksi (minkä otan kohteliaisuutena), vaikka on aikaisemmin lukenut korjausoppaasta aivan riittävät ohjeet ajoitukseen. Suurinpiirtein näin. Toivottavasti uuno lähtee rokkaamaan vielä.
Kaikki paitsi internetin kuvapalvelut on ikuista.
Re: Uno 60´86 jakopääkysymys
TfP-Motors kirjoitti:Fiat sohc kanttihampaisella hihnalla.Mic kirjoitti: Taitaa olla palstan humoristit liikkeellä...
Jakopään hammaspyörät: Kammella 21 hammasta. Nokalla 42 hammasta. Sivuakselilla 30.
Kampi tekee 2 kierrosta. Nokka yhden. Sivuakseli pyörähtää suunnilleen naurettavan likiarvon 1,4. Sivuakselin vinohampaisessa rattaassa 10 hammasta. Jakajan vinohampaisessa 14. vinohampaisten välityssuhde likiarvolla 1,4. En ole hirveän hyvä matematiikassa mutta sen verran tajuan tekniikasta että nämä kumoaa toisensa. Jos laitat kaikkiin hihnapyöriin ja virranjakajaan merkit, ne ovat kohdallaan aina kun kampi on pyörähtänyt 10 kierrosta, jolloin sivuakseli on pyörähtänyt 7 kierrosta. Jakaja ja nokka on kuitenkin merkissään aina kahden kierroksen välein. Herkimmalla menee paskat housuun jo ekan kierroksen jälkeen sivuakselin merkkiä tuijoittaessa. Hän menee pyykkituvan kautta toitottamaan omaa asiaansa fiatfoorumille. Hän "haukkuu" muita huumorimiehiksi (minkä otan kohteliaisuutena), vaikka on aikaisemmin lukenut korjausoppaasta aivan riittävät ohjeet ajoitukseen. Suurinpiirtein näin. Toivottavasti uuno lähtee rokkaamaan vielä.
Nooh, mutta tosi se on, että merkkiin ja itseasiassa edes asiayhteyteen katsomatta on nykyään vaikea neuvoa ketään. Kaikki loukkaantuu niin herkästi...
Toivottavasti Uuno lähti toimimaan kuten pitää. Uudemmissahan jakaja on nokka-akselin päässä, niin sillä apuakselilla ei ole käytännön merkitystä. Ja hyvä kun kerroit kuinka ratkesi.
Viimeksi muokannut wellu, 17.04.2021 23:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Minkä huollan, sen korjaan...
Re: Uno 60´86 jakopääkysymys
Kuten todettua, hakemalla löytyi sivuakselin oikea kohta, nyt toimii.
Ja jotta ei jäisi väärää käsitystä, niin en koe loukkaantuneeni ja minua saa neuvoa, varsinkin jos olen neuvoa kysynyt.
Ja jotta ei jäisi väärää käsitystä, niin en koe loukkaantuneeni ja minua saa neuvoa, varsinkin jos olen neuvoa kysynyt.
Re: Uno 60´86 jakopääkysymys
Ihan hämärästä ulkomuistista, joskus joutunut neuvomaan JOTAIN fiiatin perusmoottoria ja sekin ajoitusmerkeissään oli NELOSEN syttykohdalla, ei ykkösen. Itse asiassa olisiko suurin osa Fiatin moottoreista? Onhan siinä tietty logiikka että sylinterikierto alkaa imusta ja puristuksen sekä työn kautta päättyy poistoon joten tuolloin ajoitusmerkkien ollessa kohdillaan ykkössylinteri on kierron alussa.
En ole ikinä ajatellut jakajaa ajoitusmerkkien osana, mutta toki sivuakseli merkkiin silloin kun sillä on väliä. Jakaja kun voi olla edellisten asentajien jäljiltä missä asennossa vaan, niin se laitetaan "kohdilleen", ei merkkiin, ihan ajattelemalla se milloin kärjet aukee tai anturi kohtaa ja siihen se 10 asteen ennakko ennen YKK ja säätämällä loput.
En ole ikinä ajatellut jakajaa ajoitusmerkkien osana, mutta toki sivuakseli merkkiin silloin kun sillä on väliä. Jakaja kun voi olla edellisten asentajien jäljiltä missä asennossa vaan, niin se laitetaan "kohdilleen", ei merkkiin, ihan ajattelemalla se milloin kärjet aukee tai anturi kohtaa ja siihen se 10 asteen ennakko ennen YKK ja säätämällä loput.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
www.saminosat.net
Re: Uno 60´86 jakopääkysymys
Näinhän se tietysti onkin, moottori pitää kuitenkin saada ensin käymään että voi sytkän säätää kohdalleen ja korjausoppaan ohjeella "pyörijä kohti nelosen nastaa" se ei käynnistynyt. Siksi lähdin kysymään miten sivuakseli asetetaan kohdalleen, jos ei ole purkaessa merkitty oikeaa kohtaa. Tässä tapauksessa "korjausoppaan ohjeen mukaan" oli hyödytön ohje, koska sitä oli jo kokeiltu. Mahdollisesti tämä johtui juuri mainitsemastasi syystä, eli edellisten asentajien jäljiltä jakaja voi olla missä asennossa vaan. Tosin en pidä tätä kovin todennäköisenä, koska laitteella on ajettu 85000 km yhden omistajan toimesta ja aina huollettu maahantuojalla, mutta kaikki on mahdollista.Sämpy kirjoitti:
En ole ikinä ajatellut jakajaa ajoitusmerkkien osana, mutta toki sivuakseli merkkiin silloin kun sillä on väliä. Jakaja kun voi olla edellisten asentajien jäljiltä missä asennossa vaan, niin se laitetaan "kohdilleen", ei merkkiin, ihan ajattelemalla se milloin kärjet aukee tai anturi kohtaa ja siihen se 10 asteen ennakko ennen YKK ja säätämällä loput.
Näyttää siltä että jakohihnaa ei ole aiemmin vaihdettu, ainakaan siitä ei ole huoltokirjassa merkintää, siksi en uskaltanut käynnistää moottoria ennen hihnanvaihtoa,. Tämä aiheutti epätietoisuutta käynnistymättömyyden syystä, koska se olisi voinut johtua myös pitkästä käyttämättömyydestä.