Uno 60´86 jakopääkysymys

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
Mic
Viestit: 19
Liittynyt: 10.03.2013 01:04
Paikkakunta: Espoo

Uno 60´86 jakopääkysymys

Viesti Kirjoittaja Mic »

Kampuran ja nokan merkit ovat selvät, mutta miten apuakseli asetetaan oikeaoppisesti?
Haynesin mukaan käännetään siten, että pyörijä tulee nelosen kohdalle, mutta ei sen tarkempaa ohjetta. Riittääkö että on sinne päin? Ja miksi nelosen, yleensä ajoitus laitetan ykköselle kohdalleen?
Fiksumpi olisi tietysti katsonut ennen purkamista oikean asennon...
stella
Viestit: 2016
Liittynyt: 06.12.2007 22:38
Paikkakunta: kuusankoski

Re: Uno 60´86 jakopääkysymys

Viesti Kirjoittaja stella »

Ei sen pakosti tarvitse osoittaa 1:s sylinterin kohdalle, joissain moottoreissa se asetetaan 4:sen kohdalle...
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
Avatar
TfP-Motors
GFF
Viestit: 1566
Liittynyt: 22.02.2003 10:20
Paikkakunta: Suonenjoki

Re: Uno 60´86 jakopääkysymys

Viesti Kirjoittaja TfP-Motors »

Tuossa koneessa ei ole vaaraa että apuakselin ollessa väärässä asennossa voisi kampiakseli osua bensapumpun epäkeskoon (kuten Fiat tc:ssä). Taitaa vielä apuakseli pyöriä eri nopeuttakin nokka-akselin suhteen, jakajan ratastuksella muutetaan taas sitten jakaja pyörii oikeaa "puolinopeutta"
Kaikki paitsi internetin kuvapalvelut on ikuista.
Mic
Viestit: 19
Liittynyt: 10.03.2013 01:04
Paikkakunta: Espoo

Re: Uno 60´86 jakopääkysymys

Viesti Kirjoittaja Mic »

Kiitokset vastauksista, mutta tarvitsisin tiedon siitä miten ajoitus laitetaan kohdalleen.
stella
Viestit: 2016
Liittynyt: 06.12.2007 22:38
Paikkakunta: kuusankoski

Re: Uno 60´86 jakopääkysymys

Viesti Kirjoittaja stella »

Eli siis miten laitetaan ajoitus kohdalleen.....Pyöritetään moottoria, niin...että jakopään ajoitusmerkit, ja hihnapyörissä olevat merkit tulevat kohdakkain....Ja sitten löysätään hihnan kiristinrulla, ja sitten hihna pois, ja uusi tilalle.
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Uno 60´86 jakopääkysymys

Viesti Kirjoittaja wellu »

Ja jos jakopää on jo purettu, niin korjausoppaan ohjeilla.
- Kampiakseli merkkiin
- Nokka-akseli merkkiin
- Apuakseli korjausoppaan ohjein.

JOS apuakseli meneekin väärin, niin siitä selviää jakajan kantta/jakajaa kääntämällä, tai apuakselia kääntämällä.

Itsekkin olen ollut käsityksessä, että Fiatissa olisi jakopään ajoitusmerkit niin, että 1-sylinteri on YKK:ssa puristus ja työtahtien välissä, tällöin jakajan kuuluisi osoittaa ykkösen kohdalle. Mutta varmaksi en mene sanomaan.

Ite kun on Unoon ym. sohc-pohjaisiin vaihtanut hihnan, niin aina merkannut tussilla pyörien asennon ensin ja sitten vaihtanut. Tosin muistelisin, että siinä apuakselillakin oli merkki hihnapyörässä.
Minkä huollan, sen korjaan...
Mic
Viestit: 19
Liittynyt: 10.03.2013 01:04
Paikkakunta: Espoo

Re: Uno 60´86 jakopääkysymys

Viesti Kirjoittaja Mic »

Haynesin mukaan apuakseli asetetaan siten, että pyörijä osoittaa kohti nelossylinteriä, melko epämääräistä mielestäni. Siinä on useamman hampaan pelivara. Apuakselilla ei ole merkkejä.
stella
Viestit: 2016
Liittynyt: 06.12.2007 22:38
Paikkakunta: kuusankoski

Re: Uno 60´86 jakopääkysymys

Viesti Kirjoittaja stella »

Mic kirjoitti:Haynesin mukaan apuakseli asetetaan siten, että pyörijä osoittaa kohti nelossylinteriä, melko epämääräistä mielestäni. Siinä on useamman hampaan pelivara. Apuakselilla ei ole merkkejä.
Niin siis pyörijän pitää osoittaa virranjakajan kannessa 4.s sylinterin nastaan...Ei siis lohkossa kohti nelosta.
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
Mic
Viestit: 19
Liittynyt: 10.03.2013 01:04
Paikkakunta: Espoo

Re: Uno 60´86 jakopääkysymys

Viesti Kirjoittaja Mic »

stella kirjoitti:
Mic kirjoitti:Haynesin mukaan apuakseli asetetaan siten, että pyörijä osoittaa kohti nelossylinteriä, melko epämääräistä mielestäni. Siinä on useamman hampaan pelivara. Apuakselilla ei ole merkkejä.
Niin siis pyörijän pitää osoittaa virranjakajan kannessa 4.s sylinterin nastaan...Ei siis lohkossa kohti nelosta.
Taitaa olla palstan humoristit liikkeellä...

Hakemalla löytyi oikea kohta, suoraan kohti nelosen nastaa ei käynnisty, mutta pyörijä juuri jättämässä nastan on oikea kohta.
Auto on seissyt pari vuotta, siksi oli epäselvää johtuuko käynnistymättömyys jakopääremontista vai jostain muusta.
Ensi kerralla yritän muistaa laittaa merkin apuakseliin ennen purkamista.
Kiitos kaikille osallistuneille mielenkiinnosta.
stella
Viestit: 2016
Liittynyt: 06.12.2007 22:38
Paikkakunta: kuusankoski

Re: Uno 60´86 jakopääkysymys

Viesti Kirjoittaja stella »

Mic kirjoitti:
stella kirjoitti:
Mic kirjoitti:Haynesin mukaan apuakseli asetetaan siten, että pyörijä osoittaa kohti nelossylinteriä, melko epämääräistä mielestäni. Siinä on useamman hampaan pelivara. Apuakselilla ei ole merkkejä.
Niin siis pyörijän pitää osoittaa virranjakajan kannessa 4.s sylinterin nastaan...Ei siis lohkossa kohti nelosta.
Taitaa olla palstan humoristit liikkeellä...

Hakemalla löytyi oikea kohta, suoraan kohti nelosen nastaa ei käynnisty, mutta pyörijä juuri jättämässä nastan on oikea kohta.
Auto on seissyt pari vuotta, siksi oli epäselvää johtuuko käynnistymättömyys jakopääremontista vai jostain muusta.
Ensi kerralla yritän muistaa laittaa merkin apuakseliin ennen purkamista.
Kiitos kaikille osallistuneille mielenkiinnosta.
En laittanut millään vitsillä tuota, vaan ihan sen takia, koska maailmassa on kaikenlaisia "asentajia", niin aina ei voi tietää, että mitä kukakin kysymyksellään oikeasti tarkoittaa...Mutta hyvä, jos homma selvis...
-fiat 127 Stella -82
-fiat ritmo 85cl
-seat malaga injection
-seat malaga injection (varaosina
-seat malaga 1,5 GL -86
-seat malaga 1,5 GLX -87
-seat malaga 1,5 GL -89
-seat malaga 1,5 GL -88
Fiat on enemmän kuin auto...se on ystäväsi
Avatar
TfP-Motors
GFF
Viestit: 1566
Liittynyt: 22.02.2003 10:20
Paikkakunta: Suonenjoki

Re: Uno 60´86 jakopääkysymys

Viesti Kirjoittaja TfP-Motors »

Mic kirjoitti: Taitaa olla palstan humoristit liikkeellä...
Fiat sohc kanttihampaisella hihnalla.
Jakopään hammaspyörät: Kammella 21 hammasta. Nokalla 42 hammasta. Sivuakselilla 30.

Kampi tekee 2 kierrosta. Nokka yhden. Sivuakseli pyörähtää suunnilleen naurettavan likiarvon 1,4. Sivuakselin vinohampaisessa rattaassa 10 hammasta. Jakajan vinohampaisessa 14. vinohampaisten välityssuhde likiarvolla 1,4. En ole hirveän hyvä matematiikassa mutta sen verran tajuan tekniikasta että nämä kumoaa toisensa. Jos laitat kaikkiin hihnapyöriin ja virranjakajaan merkit, ne ovat kohdallaan aina kun kampi on pyörähtänyt 10 kierrosta, jolloin sivuakseli on pyörähtänyt 7 kierrosta. Jakaja ja nokka on kuitenkin merkissään aina kahden kierroksen välein. Herkimmalla menee paskat housuun jo ekan kierroksen jälkeen sivuakselin merkkiä tuijoittaessa. Hän menee pyykkituvan kautta toitottamaan omaa asiaansa fiatfoorumille. Hän "haukkuu" muita huumorimiehiksi (minkä otan kohteliaisuutena), vaikka on aikaisemmin lukenut korjausoppaasta aivan riittävät ohjeet ajoitukseen. Suurinpiirtein näin. Toivottavasti uuno lähtee rokkaamaan vielä.
Kaikki paitsi internetin kuvapalvelut on ikuista.
Avatar
wellu
Viestit: 6144
Liittynyt: 16.12.2004 07:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Uno 60´86 jakopääkysymys

Viesti Kirjoittaja wellu »

TfP-Motors kirjoitti:
Mic kirjoitti: Taitaa olla palstan humoristit liikkeellä...
Fiat sohc kanttihampaisella hihnalla.
Jakopään hammaspyörät: Kammella 21 hammasta. Nokalla 42 hammasta. Sivuakselilla 30.

Kampi tekee 2 kierrosta. Nokka yhden. Sivuakseli pyörähtää suunnilleen naurettavan likiarvon 1,4. Sivuakselin vinohampaisessa rattaassa 10 hammasta. Jakajan vinohampaisessa 14. vinohampaisten välityssuhde likiarvolla 1,4. En ole hirveän hyvä matematiikassa mutta sen verran tajuan tekniikasta että nämä kumoaa toisensa. Jos laitat kaikkiin hihnapyöriin ja virranjakajaan merkit, ne ovat kohdallaan aina kun kampi on pyörähtänyt 10 kierrosta, jolloin sivuakseli on pyörähtänyt 7 kierrosta. Jakaja ja nokka on kuitenkin merkissään aina kahden kierroksen välein. Herkimmalla menee paskat housuun jo ekan kierroksen jälkeen sivuakselin merkkiä tuijoittaessa. Hän menee pyykkituvan kautta toitottamaan omaa asiaansa fiatfoorumille. Hän "haukkuu" muita huumorimiehiksi (minkä otan kohteliaisuutena), vaikka on aikaisemmin lukenut korjausoppaasta aivan riittävät ohjeet ajoitukseen. Suurinpiirtein näin. Toivottavasti uuno lähtee rokkaamaan vielä.
:lol:

Nooh, mutta tosi se on, että merkkiin ja itseasiassa edes asiayhteyteen katsomatta on nykyään vaikea neuvoa ketään. Kaikki loukkaantuu niin herkästi...
Toivottavasti Uuno lähti toimimaan kuten pitää. Uudemmissahan jakaja on nokka-akselin päässä, niin sillä apuakselilla ei ole käytännön merkitystä. Ja hyvä kun kerroit kuinka ratkesi. :thumb:
Viimeksi muokannut wellu, 17.04.2021 23:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Minkä huollan, sen korjaan...
Mic
Viestit: 19
Liittynyt: 10.03.2013 01:04
Paikkakunta: Espoo

Re: Uno 60´86 jakopääkysymys

Viesti Kirjoittaja Mic »

Kuten todettua, hakemalla löytyi sivuakselin oikea kohta, nyt toimii.
Ja jotta ei jäisi väärää käsitystä, niin en koe loukkaantuneeni ja minua saa neuvoa, varsinkin jos olen neuvoa kysynyt.
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Uno 60´86 jakopääkysymys

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Ihan hämärästä ulkomuistista, joskus joutunut neuvomaan JOTAIN fiiatin perusmoottoria ja sekin ajoitusmerkeissään oli NELOSEN syttykohdalla, ei ykkösen. Itse asiassa olisiko suurin osa Fiatin moottoreista? Onhan siinä tietty logiikka että sylinterikierto alkaa imusta ja puristuksen sekä työn kautta päättyy poistoon joten tuolloin ajoitusmerkkien ollessa kohdillaan ykkössylinteri on kierron alussa.

En ole ikinä ajatellut jakajaa ajoitusmerkkien osana, mutta toki sivuakseli merkkiin silloin kun sillä on väliä. Jakaja kun voi olla edellisten asentajien jäljiltä missä asennossa vaan, niin se laitetaan "kohdilleen", ei merkkiin, ihan ajattelemalla se milloin kärjet aukee tai anturi kohtaa ja siihen se 10 asteen ennakko ennen YKK ja säätämällä loput.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
Mic
Viestit: 19
Liittynyt: 10.03.2013 01:04
Paikkakunta: Espoo

Re: Uno 60´86 jakopääkysymys

Viesti Kirjoittaja Mic »

Sämpy kirjoitti:
En ole ikinä ajatellut jakajaa ajoitusmerkkien osana, mutta toki sivuakseli merkkiin silloin kun sillä on väliä. Jakaja kun voi olla edellisten asentajien jäljiltä missä asennossa vaan, niin se laitetaan "kohdilleen", ei merkkiin, ihan ajattelemalla se milloin kärjet aukee tai anturi kohtaa ja siihen se 10 asteen ennakko ennen YKK ja säätämällä loput.
Näinhän se tietysti onkin, moottori pitää kuitenkin saada ensin käymään että voi sytkän säätää kohdalleen ja korjausoppaan ohjeella "pyörijä kohti nelosen nastaa" se ei käynnistynyt. Siksi lähdin kysymään miten sivuakseli asetetaan kohdalleen, jos ei ole purkaessa merkitty oikeaa kohtaa. Tässä tapauksessa "korjausoppaan ohjeen mukaan" oli hyödytön ohje, koska sitä oli jo kokeiltu. Mahdollisesti tämä johtui juuri mainitsemastasi syystä, eli edellisten asentajien jäljiltä jakaja voi olla missä asennossa vaan. Tosin en pidä tätä kovin todennäköisenä, koska laitteella on ajettu 85000 km yhden omistajan toimesta ja aina huollettu maahantuojalla, mutta kaikki on mahdollista.
Näyttää siltä että jakohihnaa ei ole aiemmin vaihdettu, ainakaan siitä ei ole huoltokirjassa merkintää, siksi en uskaltanut käynnistää moottoria ennen hihnanvaihtoa,. Tämä aiheutti epätietoisuutta käynnistymättömyyden syystä, koska se olisi voinut johtua myös pitkästä käyttämättömyydestä.
Vastaa Viestiin