mauricio kirjoitti: ↑05.05.2021 10:09
P0001 oli polttoaineen paineensäätimeen liittyvä koodi. Liitin, johdotus pitää tarkistaa ensin. Paineensäädin voi olla myös viallinen. Lambdan koodi oli toisesta katalysaattorin jälkeisestä anturista.
Muun kuin Bosch map anturin käyttäminen pistää auton helposti vikatilaan. Jos ongelmia siitä tulee, voi helposti vaihtaa entisiä osia takaisin.
Missä tuo polttoaineen paineensäädin sijaitsee?
Jäikin vielä vastaamatta aikaisempaan että puolat, johdot ja tulpat myös vaihdettu.
Näihin tarttee aika harvoin vaihtaa lambdaa, useimmiten riittää kun vaihtaa kakkoslambdan ykköslambdan tilalle. Ite oon yhden joutunut ostamaan 350tkm/11v aikana. Map on suoraan kiinni imusarjassa eli ei ole letkun päässä. Bensanpaineensäädin sijaitsee pumpun yhteydessä tankissa mutta en ole koskaan kuullut että semmoinen olisi hajonnut. Suutin voi olla jumiutunut mutta sekin on kohtuu harvinaista.
Ite lähtisin nyppimään antureita irti yksitellen auto käynnissä ja nollaamaan vikokoodit joka välissä. Esim. jos mapista tulee vikakoodi niin on vikatilassa siihen asti kunnes sen nollaa eli vikatila ei korjaannu itsestään kun sen kytkee takaisin
Sain vielä lisätietoa oireista (auto on äitini käytössä): Kylmänä nimenomaan oireet pahimmillaan, lämpimänä toimii kohtuu hyvin, mutta silloinkin saattaa hieman nypyttää. Nypyttämistä auto on tehnyt jo uudesta lähtien ja sitä eivät osanneet takuuhuollossakaan korjata. Kylmänä autolla on lähdettävä heti ajamaan, muuten alkaa röpöttämään ja tukehtuu. Eli ei juurikaan siedä tyhjäkäynnillä olemista. Polttoaineenkulutus on myös korkeampi. Voisiko nämä olla suutin oireita tai joku "automaatti ryyppy" vika?
Enpä tiedä jos ottaisit bensapumpun sieltä irti ja tutkisit tankin mitä se on syönyt, kun vikakoodi sinne suuntaan viittaa. Oisko paineensäätö sitten viallinen. Ei se koodi sinne suotta ole tullut.
Live datasta näkyisi tuottaako lambda edes jännitettä. Map anturissa oli kai imuilman lämpötila anturi. Sitä tietoa kannattaa verrata: kylmällä autolla pitäisi olla lähellä ulkolämpötilaa. Map anturi on yksi tärkeimmistä antureista ja autolla ei kyllä pääse minnekään jos tarvike map anturi menee rikki.
Kampiakselin asentotunnistin on yksi mahdollisuus sekin ja vahvasti nuo oireet siltä kuulostaa.
Ei oltu mainittu, että lämpöanturia olisi vaihdettu? Onko näissä eri anturi mittarille ja eculle. tai kaksoisanturi. Tosin mittaristo on väylässä joten erikoista että olisi eri anturi, mutta kaikki mahdollista. Vai oliko näissä edes lämpömittaria mittaristossa?
Tosiaan livedata voisi ratkoa monta ongelmaa, näkisi esimerkiksi tuon moottorin lämpötilan. Heti käynnistyksen jälkeen tuskin edes luetaan vielä lambdaa, kun sen pitää hetki lämmetä.
Jos on jo uudesta asti ollut vikaa, niin vikahan voi olla missä tahansa. Varmaan olisi paikallaan mitata polttoainelinjan paine. Samalla selviäisi sekin, pysyykö paineet koneen sammuttamisen jälkeen, vai vuotaako jostain.
Ylirikkaalla seoksella ei lambdasäätö pysty toimimaan millään tavalla.
Pientä päivitystä tähän. Vaihdettiin vanhat lambdat ja map anturi takas -> alkoi pelaamaan huomattavasti paremmin, ei tukehdu, savuta ja käy hyvin. Näillä lambdoilla ei vain mennyt aiemmin leimasta läpi. Live datasta tyhjäkäynnillä lambdojen arvot: O2 P1 A1 (V): 0,370 ja O2 P1 A2 (V):0,080.
Varmaan viisainta hankkia ne Boschin lambdat?
Lisäksi tuo pieni nypyttäminen kyllä jatkuu edelleen...