Grande Punto 1,4 16V takavalot/Multiecuscan

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
GPunto
Viestit: 6
Liittynyt: 27.04.2017 18:05

Grande Punto 1,4 16V takavalot/Multiecuscan

Viesti Kirjoittaja GPunto »

Moi,

Onko täällä ketään kellä on Multiecuscan softa Grande Punton lisäksi? Tarkoitus olisi laittaa Grandeen päiväajovalot mutta haluaisin takavalojen silti palavan päivävalojen kanssa. Katselin tässä Multiecuscan softan simulaatiota ja siellä on Rear Tail Lights Body Computerin actuators osiossa. Saisikohan tällä kytkettyä takavalot päälle vaikka ajovalot eivät olekaan päällä?

t. Puntokuski
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Grande Punto 1,4 16V takavalot/Multiecuscan

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Eikö ne actuatorit ole vaan testipainikkeita, joilla saa tilapäisesti kytkettyä erinäisiä laitteita päälle esimerkiksi vianhaussa?
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
GPunto
Viestit: 6
Liittynyt: 27.04.2017 18:05

Re: Grande Punto 1,4 16V takavalot/Multiecuscan

Viesti Kirjoittaja GPunto »

Sinun tietosi on varmasti paikkansapitävämpi kuin minun arvaukseni. Täytyy siis vetää virtalukolla ohjattu sähkö takakontin "tupakansytyttimestä" toisiin takavaloihin että saa taakse tuikut päälle. Onneksi takana on kaksi settiä takavaloja eli voi jättää ne jarrulliset valot tehdasasentoon ja pelkät parkit muuttaa virta-avaimella ohjatuiksi.

t. Puntokuski
Sämpy
Moderaattori
Viestit: 8333
Liittynyt: 16.04.2004 22:33
Paikkakunta: Renko

Re: Grande Punto 1,4 16V takavalot/Multiecuscan

Viesti Kirjoittaja Sämpy »

Toivottavasti tuollainen pakkosyöttö ei sotke ohjauspuolta.

Eikö näissä ole jo ohjausboksi takavaloille? Eli joku valokaapeliohjattu älylaatikko tms. Jos on perinteiset releet tuskin on ongelmaa, mutta jos on ohjattu puolijohteilla niin sitten en tiedä.
Jokainen Fiat on pelastamisen arvoinen.
www.saminosat.net
GPunto
Viestit: 6
Liittynyt: 27.04.2017 18:05

Re: Grande Punto 1,4 16V takavalot/Multiecuscan

Viesti Kirjoittaja GPunto »

Tarkoitus on siis vain katkaista tehdaskaapeloinnista toiselle takavalosetille menevä +piuha ja korvata se takakontin tupakansytyttimestä vedetyllä plussalla. Ajotietokoneen näkökulmastahan tuo on sama asia kuin palanut polttimo, eikö? Vai onko jotain jota en vain tajua perussähköopillani :?:

t. PK
mauricio
Viestit: 667
Liittynyt: 01.09.2019 21:12

Re: Grande Punto 1,4 16V takavalot/Multiecuscan

Viesti Kirjoittaja mauricio »

:lol: Ja seuraavana ihmettelet miksi takavalot jäävät palamaan.

Eikö tällaisiin asennuksiin ole ihan valmiita ratkaisuja? Minulta muutenkin aina unohtuu vaan seisontavalot päivisin päälle, eikä siitä huolimatta ole poliisi mitään sanonut. Lähinnä kotipoliisit.
Uno_mas
Viestit: 114
Liittynyt: 15.08.2019 10:21
Paikkakunta: Tampere

Re: Grande Punto 1,4 16V takavalot/Multiecuscan

Viesti Kirjoittaja Uno_mas »

Muistelisin, että takavalon kummallekkin polttimolle menisi sama johto joka haaroittuu vasta valaisimen sisällä. Eli ihan piuha poikki tyylillä ei silloin pärjäisi.

Vahvasti myös epäilen, että mittaristossa palaa palaneen polttimon merkkivalo, vaikka kummaltakin puolelta toiset polttimot poistaa.
Ainakin rekkarivaloista tuli palaneen polttimon hälytys, kun kokeilin 5 wattisten polttimoiden tilalle 3 wattisia.


Kun omaani laitoin päiväajovalot niin en edes harkinnut, että takavalojen tarvisi palaa päiväajovalojen kanssa. Eihän ne pala uusissakaan autoissa.
Sitten kun keli siltä vaikuttaa väännän valot päälle. Hämärä, vesisade, pöllyävä lumi yms.
Fiat barchetta -98
Fiat grande punto multijet -08
Fiat 126 -75
GPunto
Viestit: 6
Liittynyt: 27.04.2017 18:05

Re: Grande Punto 1,4 16V takavalot/Multiecuscan

Viesti Kirjoittaja GPunto »

Kiitos vastauksista! Olen sen verran old school tyyppi, että takavalojen palaminen kuuluu mielestäni turvalliseen autoiluun, on sitten EU mitä mieltä tahansa. En ole vielä tarkistanut mutta muistelen kylmälaukun käytöstä, että tavaratilan virtaliittimestä tulisi virta-avaimella ohjattu sähkö samoin kuin ohjaamon vastaavastakin tulee. Noita valmiita ratkaisuja ei kyllä ole vastaan tullut eikä sellaiset edes kiinnosta, koska tällainen pieni tee-se-itse virittely on se syy miksi tähän projektiin ylipäätään ryhdyin. Nuo ylemmät takavalot eivät ole vikavalojen piirissä minkä viime katsastuksessa totesin hölmistyneenä, kun katsastusmies sanoi molempien palaneen eikä kojelaudassa näkynyt palaneen polttimon varoituksia. Jarruvalojen kanssa samassa polttimossa olevat parkit kyllä antavat vikailmoituksen eli tuskinpa ovat samassa piuhassakaan mutta täytyy tutkia tarkemmin.

Enivei, päivävalot on nyt kiinni joten projekti on loppusuoralla. Kiitos vastauksista ja hauskaa ja turvallista juhannusta!

T. PK
Vastaa Viestiin