Sivu 1/1

Fiat 1100 familiare vm63 käynnistys ongelma

Lähetetty: 09.06.2021 09:20
Kirjoittaja tomi1100
Hei.
Mikähän mahtaa olla vikana kun ei meinaa lähteä auto käyntiin. Kesälläkin pitää antaa ryyppyä ja startata pitkään. Kun auton saa käyntiin niin toimii hyvin eikä nikottele ym.

Mikähän mahtaa olla sytytyksen ennakko aste? Jostain olin katsovinaan että olisi 0 astetta tyhjäkäynnillä. Tällä hetkellä on pieni ennakko sytytyksessä.

Kuulmaa ladoissa olisi samaa ongelmaa että kun pakosarja ja imusarja on kaasarin alla niin bensiini haihtuisi kaasarista ja siksi on huono lähtemään käyntiin?

Re: Fiat 1100 familiare vm63 käynnistys ongelma

Lähetetty: 09.06.2021 10:26
Kirjoittaja Luigi
Nykybensa haihtuu todella helposti. Kuumana saattaa tehdä senkin, että tiivistyy imusarjaan, ja käynnistyy huonosti ylirikkaan seoksen takia, tai jopa rikkoo tulppia. Tuttu ongelma 60-lukuisen kaasarikoneen kanssa. Ei tuolle paljon muuta voi tehdä, kuin yrittää eristää koneen lämpö kaasarista -varsin vaikea homma.

Re: Fiat 1100 familiare vm63 käynnistys ongelma

Lähetetty: 09.06.2021 13:21
Kirjoittaja Sämpy
Ja kaikki parannukset mitä pystyy tekemään sytkäpuolelle, auttaa.

Esimerkiksi puolalle voi tulla virtaa heikosti, kun kiertää monen vanhan liitoksen ynnä virtalukon kautta.

Mutta totta tuo, että kaasutin kuivuu tosi nopeasti. Sähköinen siirtopumppu voi auttaa, eli saa kaasuttimen täyteen jo ennen käynnistystä.

Olen miettinyt 131:seen, että jos tekisi puolalle suoran syötön laturilta tai akulta, ohjaisi relettä virtalukolta tulevalla piuhalla.

Ei kai puola voi hajota, ettei se ole optimoitu "normaalille" jännitehäviölle ja nyt tulee puhdas 14,4 auton käydessä.

Ai niin se puolakin pitäisi vaihtaa. Olisin jo vaihtanut viime kesänä, mutta isossa autosähköliikkeessä ei ollut sellaista... :roll:

Viime kesänä kävi niin, että auto seisoi katoksessa muutaman viikon. Sitten kun piti siirtää talvisäilöön, ei lähtenyt millään. Luultavasti kasteli tulpat ilman ensimmäistäkään yskähdystä, koska ei starttipilotillakaan edes luvannut. Hiukan hämmästelin kun ei eetteri tehoa.

Lopulta se sitten lähti kun oli muutaman päivän purkanut ja kasannut ja säädellyt sytkää yms. Ensin yhdellä ja pikkuhiljaa heräsi muutkin sylinterit. Lopulta kävi ihan normaalisti.

Tulppa irti testaten antoi ihan hyvää kipinää. Ihme homma.

Re: Fiat 1100 familiare vm63 käynnistys ongelma

Lähetetty: 10.06.2021 12:19
Kirjoittaja VTO
Etuvastuksella varustettu puola nostaa kaiketi syytysenergiaa.

Re: Fiat 1100 familiare vm63 käynnistys ongelma

Lähetetty: 11.06.2021 06:45
Kirjoittaja Sämpy
Niinhän se tekisi, pitäisi vaan diodilla tai jollain erottaa solenoidin signaalista virta puolan suoraan syöttöön? Tai releellä jossa 87:t on normaalisti erotettu toisistaan.

Pitäisi tutkia kaavioista miten tuo on toteutettu vanhoissa laitteissa. Vai onko virtalukossa kaksi nastaa käynnistysvirralle.

Toki nämä on toimineet 40 vuotta ilmankin. Olisi mukava tietää onko kyseessä vain bensan muutos vai kuten epäilin, myös pientä vikaa muualla.

Re: Fiat 1100 familiare vm63 käynnistys ongelma

Lähetetty: 11.06.2021 11:33
Kirjoittaja VTO
Eikös sen saisi tehtyä ihan 4-napaisella releellä, jonka vetää kiinni startin herätevirran ohjaamana. Saattoivat ennen, ainakin itämaiden peleissä, tulla suoraan virtalukolta. Virtalukon pohja sitten antautui aikanaan, mutta varaosia sai...
Totta kyllä, että kunnossa oleva sytkäjärjestelmä on Fiatissa vahva ihan vakionakin. 1300 ei pelästynyt ainakaan 35 asteen pakkasta.

Re: Fiat 1100 familiare vm63 käynnistys ongelma

Lähetetty: 11.06.2021 18:29
Kirjoittaja Sämpy
Juu saahan sen noinkin, pääasia että jotenkin erottaa virrat ettei sytkävirta mene startin herätteelle. Johdot kun toimii aina kahteen suuntaan.

Voisihan tuota miettiä, sikäli että sama se on ostaako etuvastuspuolan vai normaalin, jos joutuu uusimaan.