Pandan sivulasin moottorin vaihto?

Tekniikkaan ja virittämiseen liittyvää keskustelua. Tee-se-itse jutut, rakentelu- ja korjauskysymykset.
MikaHannu
Viestit: 4
Liittynyt: 21.06.2021 20:42

Pandan sivulasin moottorin vaihto?

Viesti Kirjoittaja MikaHannu »

Pandan sivulasin moottori otti ja hajosi. Äänestä päätellen vaijerit menivät jotenkin pois paikoiltaan. Netissä saisi tilattua uuden moottorin. Mahtaakohan sen vaihtaminen olla vaikeaa? Selviääkö kotikonstein. Tai tietääkö joku pääkaupunkiseudulta hyvää liikettä joka tekisi vaihtotyön.
Kilpeero
Viestit: 270
Liittynyt: 17.08.2005 19:05
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pandan sivulasin moottorin vaihto?

Viesti Kirjoittaja Kilpeero »

Hei.
Kyllä tuosta vaihdosta selviää ihan itsekin . Selvität vaan että mikä sieltä on hajonnut , nostomekanismi, vai ihan moottori , saa sekä yhdessä että erikseen , sekä millä tavalla kiinnitetty oven rakenteisiin , ihan muttereilla/ruuveilla vaiko niittaamalla jolloin täytynee sitten porata niitit auki. Katsot vaikka Fiat ePer luettelosta vaikka onko erillinen väliseinä jossa on komponentit kiinni , vaiko vanhaan malliin muovia vesieristeenä ja tavarat itse ovessa kiinni . Niin ja jos on ovessa johtojen sisäänvienti niin se lähtee irti siitä liitosesta ja kumiosa joka on ovessa täytyy painaa oven sisään jos haluaa senkin irroittaa , jos on erillinen väliseinä niin täytyykin , lasi toki täytyy myös irroittaa kiinnikkeistään meknismissa .
J.K.
MikaHannu
Viestit: 4
Liittynyt: 21.06.2021 20:42

Re: Pandan sivulasin moottorin vaihto?

Viesti Kirjoittaja MikaHannu »

Sen verran tutustuin eilen asiaan, että otin oven sisäpaneelin irti ja kurkkasin sisään. Moottori on kiinni kolmella mutterilla. Siihen asti helppo nakki. Lähinnä askarruttaa miten ikkuna on kiinni nostimessa (niin pitkälle oven sisään en nähnyt) Ptääkö olla gynekologin kädet, että saa nostimen operotiua paikalle.

Tällaisen nostimen löysin:https://www.autodoc.fi/prasco/15513412
Kilpeero
Viestit: 270
Liittynyt: 17.08.2005 19:05
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pandan sivulasin moottorin vaihto?

Viesti Kirjoittaja Kilpeero »

Hei. Lasi on kiinni nostomekanismissa , joka Pandan tapauksessa näkyy olevan vain yhdeltä puolelta nostava siten että lasissa on yleensä reikä mihin mekanismin kiinnike tulee , tästä se sitten nostaa lasia yleensä muoviosat kuluu ja pettää. Toki ohjain on toisellakin lasin sivulla ja mitä luultavimmin sielläkin on muovinen kiinnike . Yleensä ne lähtee auki siten että reijässä olevaa muoviosaa varovasti painaa ja nostaa lasia samalla , antaa sen verran periksi että voi tehdä kiinnike kerrallaan. Lasin voi sitten kiilata pois tieltä ja operoida rikkinäiset osat . Tuo ohjainkisko näkyy tulevan mukana, joten vanha myös siltä osin täytyy poistaa. Luultavasti tarvitset, yleensä peltien reunoja ei ole viimeistelty prässäyksen jälkeen joten teräviä reunoja riittää sekä Pndan ovi taitaa olla sen verran ohut että sormien taivuttelu oven sisällä on haasteellista
MikaHannu
Viestit: 4
Liittynyt: 21.06.2021 20:42

Re: Pandan sivulasin moottorin vaihto?

Viesti Kirjoittaja MikaHannu »

Sain moottorin ja nostimen vaihdettua. Se olikin yksinkertaisempi juttu kuin olin ajatellut. Jostain syystä en onnistunut tekemään tilausta Autodocista. Heidän nettisivu ei ainakaan sillä hetkellä toiminut. Tilasin osan Virosta Alvadi Autoosad-liikkeestä. Valikoimassa oli useamman valmistajan moottoreita. En valinnut kaikkein edullisinta. Ostamani moottori maksoin n.130€. Posti toi paketin kolmessa päivässä perille.
Itse vaihto oli aika yksinkertainen toimitus. Ovipahvit irti. Sen jälkeen moottori, joka oli kiinni kolmella mutterilla. Itse lasinnostin sijaitsi keskellä ovea ja siihen pääsi helposti käsiksi. Lasi oli nostimessa kiinni muovitapilla ja muovisella lukkoprikalla. Vaikka oven sisään ei nähnyt, auttoi veraaminen uuteen osaan hahmottamaan, miten sen sai avattu käsikopelolla näkemättä oven sisään. Sen jälkeen piti vielä irrottaa nostinen ohjuri joka oli kiinni muttereilla molemmista päistään. Sen jälkeen uudet osat kiinni päinvastaissa järjestyksessä. Koko hommaan meni aikaa alle puoli tuntia.

Vahasta moottorista oli hajonnut ensin muoviset kiinnikeosat, jonka jälkeen koko vaijeri oli katkennut.
Vastaa Viestiin